Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een te zware beagle

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Bumperr
geregistreerd lid

Een te zware beagle

Ongelezen bericht door Bumperr »

Zoals de titel al zegt is onze beagle Bumper te zwaar. In december vorig jaar zijn we naar de dierenarts geweest en ze zei tegen ons dat Bumper iets te zwaar was. Ze moet dus afvallen om eventuele gewrichtsproblemen in de toekomst te vermijden.
Nu zijn we dus al vanaf december bezig om haar wat te laten afvallen, maar het lukt maar niet. Sterker nog, er is 200 gram bij gekomen.
We hebben haar brokken al geminderd en het enige wat ze tussendoor krijgt is een koekje als wij koffie drinken, en dat koekje is nota bene nog light ook nog. Ze kreeg eerst 200 gram brokjes per dag. Ze krijgt nu 180 gram brokjes per dag, verdeeld over 2x (om 12.00 uur en om 17.00 uur).
Omdat Bumper altijd en overal honger heeft zei de dierenarts als tip haar sperziebonen te geven, voor een vol gevoel, maar ook dat helpt niet. Ze blijft altijd maar honger houden.
Aan beweging kan het ook niet liggen, want er wordt elke dag ruim voldoende met haar gewandeld.

Nu weegt Bumper 21.2 kilo. Dit zou in ieder geval verlaagd moeten worden tot de 20. Een beagle teefje moet uiteraard veel minder wegen, maar nou is Bumper ook 45 cm hoog, dus een aardig groot gebouwd teefje :wink:

Nu is mijn vraag, heeft iemand tips om Bumper te laten afvallen?

Alvast vriendelijk bedankt!
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Re: Een te zware beagle

Ongelezen bericht door Ianthe »

Bumperr schreef:Zoals de titel al zegt is onze beagle Bumper te zwaar. In december vorig jaar zijn we naar de dierenarts geweest en ze zei tegen ons dat Bumper iets te zwaar was. Ze moet dus afvallen om eventuele gewrichtsproblemen in de toekomst te vermijden.
Nu zijn we dus al vanaf december bezig om haar wat te laten afvallen, maar het lukt maar niet. Sterker nog, er is 200 gram bij gekomen.
We hebben haar brokken al geminderd en het enige wat ze tussendoor krijgt is een koekje als wij koffie drinken, en dat koekje is nota bene nog light ook nog. Ze kreeg eerst 200 gram brokjes per dag. Ze krijgt nu 180 gram brokjes per dag, verdeeld over 2x (om 12.00 uur en om 17.00 uur).
Omdat Bumper altijd en overal honger heeft zei de dierenarts als tip haar sperziebonen te geven, voor een vol gevoel, maar ook dat helpt niet. Ze blijft altijd maar honger houden.
Aan beweging kan het ook niet liggen, want er wordt elke dag ruim voldoende met haar gewandeld.

Nu weegt Bumper 21.2 kilo. Dit zou in ieder geval verlaagd moeten worden tot de 20. Een beagle teefje moet uiteraard veel minder wegen, maar nou is Bumper ook 45 cm hoog, dus een aardig groot gebouwd teefje :wink:

Het voer nog meer verminderen, wat dacht je van 125 gr - 150 gr en dan toch maar dat koekje schrappen. Hoe veel beweging krijgt ze op een dag? En hoe oud is ze, als ze ouder is dan 10 maanden zou je met haar kunnen gaan fietsen, maar dat moet je natuurlijk wel goed opbouwen. Er zijn schema's te vinden op internet.

En misschien moet je als je toch je beagle gezonder wilt laten worden eens je wat gaan verdiepen in vers voeren (KVV en zelf samenstellen) dat is ook een stuk gezonder dan brokjes.
Afbeelding
Bumperr
geregistreerd lid

Ianthe schreef:
Bumperr schreef:Zoals de titel al zegt is onze beagle Bumper te zwaar. In december vorig jaar zijn we naar de dierenarts geweest en ze zei tegen ons dat Bumper iets te zwaar was. Ze moet dus afvallen om eventuele gewrichtsproblemen in de toekomst te vermijden.

Het voer nog meer verminderen, wat dacht je van 125 gr - 150 gr daar zal ze vast wel op afvallen. Hoe veel beweging krijgt ze op een dag? En hoe oud is ze, als ze ouder is dan 10 maanden zou je met haar kunnen gaan fietsen, maar dat moet je natuurlijk wel goed opbouwen. Er zijn schema's te vinden op internet.
Ze is anderhalf jaar oud. En ze beweegt ongeveer 1,5 tot 2 uur per dag.
We hebben fietsen al eens geprobeert, maar daar is geen reilen en zeilen mee te beginnen. We hebben haar namelijk streng geleerd om op de stoep te lopen, en als we dan gaan fietsen dan trekt ze me met fiets en al de stoep op.
Zou het verminderen van het voer wel verantwoord genoeg zijn? Omdat ze altijd al namelijk zo'n enorm hongergevoel heeft, ik heb altijd het gevoel dat ze tekort komt.

Wat betreft het vers voeren, daar wil ik me wel in verdiepen. Is het misschien handig dit te bespreken met mijn dierenarts?
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Bumperr schreef:We hebben fietsen al eens geprobeert, maar daar is geen reilen en zeilen mee te beginnen. We hebben haar namelijk streng geleerd om op de stoep te lopen, en als we dan gaan fietsen dan trekt ze me met fiets en al de stoep op.
Dat is wel te leren, hoor. Dat deed onze Levi in het begin ook (doggenteef van 60 kilo) en die loopt nu ook prima naast de fiets.

En ik zou het voer inderdaad nog meer verminderen.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey loopt aan de flexi naast de fiets :N: , als er een lantarenpaal oid aankomt, dan waarschuw ik haar met mn stem en ze gaat uit zichzelf aan de goede kant erlangs (we hebben wel al vanaf pup haar geleerd dat het haar probleem is als ze aan de verkeerde kant langs een paal gaat, dat ze dat zelf op moet lossen).... Verder loopt ze ook liever op de stoep, dat mag van mij, want dan kan ik dichter langs de stoeprand fietsen, wat weer handiger is met passerende auto's enzo... Gaat perfect op die manier...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Bumperr
geregistreerd lid

Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat we het fietsen dan maar weer eens erin gaan gooien aan jullie reacties te horen. :idea:
Bij een flexi, houdt het dan ook in dat de hond niet verder dan een bepaalde lengte van je af kan gaan?
Bumper heeft ook soms de neiging om tijdens het fietsen plots te stoppen en haar neus in het asfalt te drukken is het dan misschien verstandig, iets harder te fietsen zodat ze de kans niet krijgt? Want ik heb volgens mij gelezen dat een hond niet harder mag lopen dan een draf, zodat hij het zo het langst volhoudt, klopt dat?
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Bumperr schreef:Want ik heb volgens mij gelezen dat een hond niet harder mag lopen dan een draf, zodat hij het zo het langst volhoudt, klopt dat?
Klopt inderdaad.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Moeilijk, ik vind het wel weinig voer voor een hond van 21 kilo zelf. Ik zou overstappen op Rodi kvv. Op de een of andere manier worden onze honden daar TE mager van terwijl ze van ander vlees niet magerder worden. Ik heb het nagevraagd en Rodi is een versvlees voeding die inderdaad mager is. :ok:

Misschien kan je je hondje wel 300 gram rodi geven zonder dat ze dik wordt. Onze honden wegen ook 20 en 25 kilo en zijn helemaal niet dik terwijl ze tussen de 400 - 500 gram vlees eten van Carnibest en smuldier en dus soms Rodi. Twee weken Rodi en ze zijn echt aan de magere kant op dezelfde hoeveelheid. Ik geef ze dus daarom bijna nooit meer Rodi maar jij zal er baat bij hebben en de honden vinden het echt heel erg lekker. Gewoon de compleet geven dan komt je hond niks tekort en kan hij zelfs meer eten in grammen :ok:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Moeilijk, ik vind het wel weinig voer voor een hond van 21 kilo zelf.
Je kunt toch niet maar zo zeggen of het veel of weinig is wat ze haar hond voert? Het soortelijk gewicht per brok is zo verschillend. 200 Gram van de ene brok heeft ene compleet andere voedingswaarde dan 200 gram van een brok van een ander merk.
laeken
Zeer actief

Scooby schreef:
MARC_S schreef:Moeilijk, ik vind het wel weinig voer voor een hond van 21 kilo zelf.
Je kunt toch niet maar zo zeggen of het veel of weinig is wat ze haar hond voert? Het soortelijk gewicht per brok is zo verschillend. 200 Gram van de ene brok heeft ene compleet andere voedingswaarde dan 200 gram van een brok van een ander merk.
Nee natuurlijk niet, ik bedoel ook niet dat het te weinig is in de zin van te weinig voedingswaarde. Ik bedoel meer dat ik het weinig voer vind en dus wel een beetje sneu dat de hond altijd maar vreselijke hongergevoelens moet hebben. Daarnaast vind ik persoonlijk het advies nog minder te geven zonder een merk te kennen ook link. Bepaalde merken bevatten heel veel suikers en vetten en daarvan kan je niet onbeperkt minderen omdat de hond dan echt tekort komt :wink: Dus om nu te zeggen gewoon nog minder geven vind ik ook niks. Vandaar Rodi compleet. Ik weet bijna zeker dat de hond dan afvalt want daarvan moet ik bijna de helft meer geven dan van andere kvv om onze honden op gewicht te houden. Cleo is van strak naar echt mager gegaan op Rodi in 2 weken en nu na 2 weken carnibest en smuldier is ze weer goed op gewicht. Alles in dezelfde hoeveelheid per dag, 400-500 gram op 20 kilo hond die nooit honger heeft :ok: :wink:

Eva eet overigens 500 gram carnibest met haar net iets over de 8 kilo :N:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Als je het ziet zitten om van brokjes over te stappen naar een compleet vers voor zoals Carnibest, Duck, Rodi, Bandit (en er zijn er nog wel meer) zou ik dat nog het meest aanraden om je hond af te laten vallen.
In een compleet vers voer zitten minder granen (in sommigen varianten helemaal geen graan) en een hondenmaag is langer 'aan het werk' op rauwe vleesvoeding, dus minder hongergevoel.
Sowieso kun je gemiddeld meer rauw voer geven (qua gewicht, door het vocht) dan droog voer en is je hond ook nog eens eerder verzadigd. :wink:
Afbeelding
Bumperr
geregistreerd lid

Jullie reacties klinken allemaal wel erg overtuigend.

Ik denk dat ik binnenkort even een afspraak maak met de dierenarts om met haar te bespreken of het slim is over te stappen naar vers vlees. Het is dan een stuk gevarieerder en lekkerder dan die droge brokken natuurlijk. En de dierenarts kan me meteen advies geven hoe ik moet overstappen lijkt me.

Bedankt, dit heeft me erg geholpen!
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Bumperr schreef:Jullie reacties klinken allemaal wel erg overtuigend.

Ik denk dat ik binnenkort even een afspraak maak met de dierenarts om met haar te bespreken of het slim is over te stappen naar vers vlees. Het is dan een stuk gevarieerder en lekkerder dan die droge brokken natuurlijk. En de dierenarts kan me meteen advies geven hoe ik moet overstappen lijkt me.

Bedankt, dit heeft me erg geholpen!
Eerlijk? Niet naar de DA gaan. Klinkt natuurlijk absurd maar die gaat je dieetbrokken verkopen. Weet dat dit echt raar klinkt. Je kan zo overstappen en dat is geen enkel probleem. Onze pup brengen we groot op vers vlees en onze oude honden eten dat al tijden. Ze zijn echt heel mooi.

Dus als je wil overstappen moet je dat gewoon doen. Er zijn hier echt een heleboel mensen die dat voeren en het is gewoon goed. Probeer het en bespaar je de kosten van de dierenarts en de dieetbrokken :wink:

Wel moet je zeker zijn dat je hond geen ziekte heeft maar dat zal wel niet. :ok:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben het met Marc eens. De meeste dierenartsen weten helaas nog erg weinig over het voeren van vers vlees.
Via Internet kun je je er ook al een heel eind in verdiepen.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

In kvv valt opzich niet veel in teverdiepen hoor dat koop je gewoon en ga je geven... allen carnibest schijnt enige voorbereiding tegeven maar dat weet ik niet.
Rodi enzo koop je gewoon in de winkel.....
Ik heb mijn honden op brok en kvv staan, ik heb dus vleesdagen en brokdagen, 3 brokdagen en 4 vleesdagen.... Samara hier eet slecht als ze elke dag hetzelfde krijgt...
Ik wissel de merken kvv (op carnibest na dan) ook af...zorg alleen wel dat je de complete versie neemt zodat je niets meer hoeft teotevoegen..
je zou er wat sperciebonen doorheen kunnen mengen, want sperciebonen is alleen vulling en dat zet niet aan.. dus ze hebben minder honger gevoel.
En net als bij mensen... als wij moeten afvallen zullen we ook honger/trek hebben dus een hond heeft dat ook.. mss stukje fruit geven?

Jacqueline
Afbeelding
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

kijk ook eens op het http://www.beagleboard.nl ...aardig wat mensen met beagle en afslank ervaring.

Je moet echt jezelf leren om niet in te gaan op die altijd zielige ogen.
Minder eten en meer bewegen. En die sperciebonen tip is leuk, maar ook in sperciebonen zitten calorien.

Als je overweegt om kvv te gaan voeren zou ik zeker niet langs de DA gaan. Die adviseren je dat vooral niet te doen en lekker een hills of RC dieetvoer te nemen.

Succes!
Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Ook Knoeppie was ooit te zwaar, zij is een Amerikaanse dus een kleine beagle maar woog na haar castratie 16.5 kg.

Afbeelding

Zoals al eerder geschreven is, kan ik niet zeggen of je veel of weinig brokken geeft omdat het aan de voedingsstoffen ligt maar ik kan je wel vertellen wat wij gedaan hebben om haar af te laten vallen.
De DA vertelde ons dat we 2 dingen konden doen, we konden haar voer minderen, haar gezeur om eten aanhoren en heel lang doen over een beetje afvallen.
Of we konden haar voer extreem minderen, even zoveel gezeur om eten aanhoren (het is een beagle, die hebben altijd honger en zullen bij iedere minderring dan ook zeuren), meer bewegen en haar sneller laten afvallen.

Met haar voer zijn we terug gegaan van 300!!! gram. (lightbrok) naar 100 gr.! Dit in 2 porties dus 50 gr. per keer.
De eerste paar dagen voor mijn eigen gevoel telkens wat boontjes er doorheen gedaan omdat ik wel met haar mee kon huilen zo zielig vond ik het voor haar :mrgreen:
Na een paar weken was ze gewent aan het weinig eten, honger zal ze altijd blijven houden maar zeuren doet ze niet meer.
Ze is in in 3/4 jaar 4 kg. afgevallen!
Schommelen blijft ze altijd, beagles komen echt van lucht aan.
Ze heeft 3 jaar lang 12.5 gewogen, ik krijg iedere wandeling complimenten en vragen of het nog een jonge hond is, ze wordt over 11 dagen 5!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen enkele beagle gezien heb die zó slank is als Knoeppie, momenteel 11.5 kg. en bij beweging duidelijk ribben te zien, ze is in top conditie en glanst gigantisch.

Sorry, ik kan nog wel even doorgaan maar ben gewoon ontzettend trots op dit alles :mrgreen:

Afbeelding

Succes met je afvalrace en inderdaad, niet in die zielige oogjes trappen hoor! Er is niets zieligs aan, honden kunnen erg lang zónder eten
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
laeken
Zeer actief

Waanzinnig wat je met Knoeppie hebt bereikt :ok: Complimenten. :wink:
Afbeelding
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

MARC_S schreef:Moeilijk, ik vind het wel weinig voer voor een hond van 21 kilo zelf. Ik zou overstappen op Rodi kvv. Op de een of andere manier worden onze honden daar TE mager van terwijl ze van ander vlees niet magerder worden. Ik heb het nagevraagd en Rodi is een versvlees voeding die inderdaad mager is. :ok:

Misschien kan je je hondje wel 300 gram rodi geven zonder dat ze dik wordt. Onze honden wegen ook 20 en 25 kilo en zijn helemaal niet dik terwijl ze tussen de 400 - 500 gram vlees eten van Carnibest en smuldier en dus soms Rodi. Twee weken Rodi en ze zijn echt aan de magere kant op dezelfde hoeveelheid. Ik geef ze dus daarom bijna nooit meer Rodi maar jij zal er baat bij hebben en de honden vinden het echt heel erg lekker. Gewoon de compleet geven dan komt je hond niks tekort en kan hij zelfs meer eten in grammen :ok:

Zou het niet zo zijn dat het per hond verschilt met aankomen en afvallen als je Rodi geeft? Mijn honden krijgen allebei Rodi, en ze zijn goed op gewicht. Vooral mijn Jack Husseltje heel veel energie, maar valt toch niet af van Rodi, en hij krijgt 200 gram op een dag. :wink:
Daanie
Zeer actief

Ik heb ook slankerds :roll: toen ik een beagle nam, heb ik mezelf voorgenomen ze nooooit te dik te laten worden...

Levi
Afbeelding

Charlie (de linker op de foto) heb zo even gauw niet een betere

Afbeelding
Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Ze zien er prachtig uit!!! :ok:
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Daanie schreef:En die sperciebonen tip is leuk, maar ook in sperciebonen zitten calorien.
De sperciebonentip heeft niets met minder calorieen te maken. Honden kunnen sperciebonen (mits kort gekookt en niet uit blik!) vrijwel niet verteren, dus zullen er ook weinig van opnemen.
Daanie
Zeer actief

echt? oke...dus echt alleen maar vulling?

Wat ik eerder zei was gewoon wat mijn boerenverstand me zei hoor....alles wat je erin stopt geeft toch op de een of andere manier voedingsstoffen af...
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Daanie schreef:echt? oke...dus echt alleen maar vulling?

Wat ik eerder zei was gewoon wat mijn boerenverstand me zei hoor....alles wat je erin stopt geeft toch op de een of andere manier voedingsstoffen af...
Ja, sperciebonen (doperwten ook) zijn vrijwel alleen maar vulling voor een hond. Honden kunnen niet alles verteren als het niet gekookt of gemalen is, omdat ze zelf niet kunnen kauwen.
Bumperr
geregistreerd lid

Ok, geen dierenarts dus, haha. :wink:

Dan beginnen we eerst maar eens met het minderen van haar brokken. Ik zal wel even de ingrediënten en voedingsstoffen goed bekijken achterop de brokkenverpakking.
Verder ga ik me dan denk ik even verdiepen in het vers vlees voeren, dat zal ze vast heerlijk vinden.
Die zielige ogen blik is echt inderdaad een ramp, maar ik negeer het altijd wel (met moeite :N: )

Wat een prachtige beagle's op de foto's zeg. Mooie strakke figuurtjes hoor.

We gaan de strijd gewoon weer verder aan haha. Als ze is afgevallen houdt ik jullie op de hoogte.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Succes! :ok:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Kan het geen idee zijn om op 1x per dag te voeren? Als je nu toch niet veel meer gaat voeren dan kan het er in één keer ook in. Na het eten flink rusten en dan heeft ze tenminste 1x per dag een vol gevoel.

Of zie ik dit helemaal verkeerd????? Zelf zou ik ook compleet vlees gaan voeren. Misschien dan niet dagelijks, maar de helft van de week vlees en de helft brokken ofzo?
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”