Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe vaak voeren met KVV/BARF

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Josee
Zeer actief
Mijn ras(sen): weimaraners
Contacteer:

hoe vaak voeren met KVV/BARF

Ongelezen bericht door Josee »

vroeg ik me dus af, omdat ik tegenstrijdige verhalen hoor.
Het gaat hier dan mn over grotere rassen (vanaf 20-25 kilo)
Ik voer mijn honden bijna uitsluitend KVV en verdeel hun portie van een kilo per hond over 2 maaltijden (1 'sochtends en 1 's avonds). Dit doe ik gewoonte matig omdat zeker met brok (toen ik dat nog uitsluitend gaf) dit aan te raden was, ivm ineens een grote hoeveelheid voer zou weer te maken kunnen hebben met grotere kans op maagtorsie.

MAAR...... nu heb ik van enkele mensen die barfen of KVV voeren gehoord dat je als je geen brok geeft, je de hond best 1 maaltijd kan geven. Dit zou voor de hond niet uitmaken.....

Klopt dat? Met KVV hierdoor geen grotere kans op maagtorsie en met brok wel (mits er ook rekening wordt gehouden met weinig beweging na maaltijd). Of zit er een andere redenering achter ??? :denken:
Kan iemand me hier meer over vertellen????

Groetjes Josee
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik voer alleen zelf samengesteld, dus dat zit langer in het spijsverteringsstelsel dan gemalen voer. als ik brok of kvv zou geven zou ik het op 2 keer daag laten. nu voer ik 6 keer per week, waarvan voor de vastendag een dubbele maaltijd. in kiefers geval is dat dus een dikke 2,5 kilo. naar mijn mening worden op deze manier de maagspieren het best getraind en zo het risco op een maagtorsies het kleinst.
Laatst gewijzigd door Hutsje op 06 jan 2008 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Ik weet dat het gedaan wordt en de reden er van, maar ik vind het echt eng om een hond 2,5 kilo in één keer te voeren.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

zou met kvv ook gewoon 2x per dag voeren, dit omdat het te fijn is en daardoor niet de maagspieren aan het werk gezet worden

ik stel zelf samen en voer maar 3x per week (voerde eerst om de dag, maar op deze wijze komt het beter uit in het schema)
ze krijgen hier dus op maandag en woensdag 1,5 tot 2 kilo en op vrijdag (voor 2 dagen vasten) 2,5 kilo (ruim) per hond...
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Ik voer met KVV zelfs 3x per dag :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Hutsje
Zeer actief

Scooby schreef:Ik weet dat het gedaan wordt en de reden er van, maar ik vind het echt eng om een hond 2,5 kilo in één keer te voeren.
ik vind het eng om dat niet te doen, het is de enige manier waarop de maagspieren goed getraind (kunnen) worden.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Scooby schreef:Ik weet dat het gedaan wordt en de reden er van, maar ik vind het echt eng om een hond 2,5 kilo in één keer te voeren.
Ik doe dat dus al jaren.
Orson eet zo rond de 2 kilo per dag en dat dus altijd in 1 keer.
In zijn ras komen veel maagtorsies voor vandaar ook oa mijn keus om over te stappen op barfen.
Rio eet minder qua hoeveelheid maar toch ook nog altijd wel een goede ruime kilo.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Een hond laten vasten zou ik niet kunnen, 1 maal per dag doe ik ook regelmatig maar tegen de avond zijn ze echt uitgehongerd, wat moet het dan niet zijn als ze 2 dagen moeten wachten

2.5 kilo op 1 dag, zou ook dit echt niet aandurven, ook al schrijven sommige dat het beter voor de maagspieren is, heb er toch mijn twijfels over
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Hier krijgen de honden een combinatie van KVV en Barf/Nrv. Kvv krijgen ze meestal 2x per dag en Barf/Nrv krijgen ze 1x per dag.
Ook vasten ze minimaal 1 dag in de week waarbij ze de dag ervoor of erna een dubbele portie Barf/Nrv krijgen.
Groetjes,
Wendy
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

tineke schreef:
Ik doe dat dus al jaren.
Orson eet zo rond de 2 kilo per dag en dat dus altijd in 1 keer.
In zijn ras komen veel maagtorsies voor vandaar ook oa mijn keus om over te stappen op barfen.
Rio eet minder qua hoeveelheid maar toch ook nog altijd wel een goede ruime kilo.
idd, voer nu al ruim 2 jaar om de dag en sinds ongeveer een half jaar 3x in de week (om de dag is effectief 3,5 keer in de week, dus maakt niet zo heel veel uit)
maar zeker door het trainen van de maagspieren krijg je gewoon een sterkere maag die veel minder gevoelig is voor torsies (iets wat gelukkig niet heel veel voorkomt bij mijn ras, maar toch...)

en uitgehongerd, dat waren ze hier toen ze nog dagelijks kregen idd rond voedertijd, maar sinds dat niet meer zo is en ze zich "vol" mogen eten heb ik daar geen last meer van, ze zijn nl voldaan...
Hutsje
Zeer actief

schelsey schreef:Een hond laten vasten zou ik niet kunnen, 1 maal per dag doe ik ook regelmatig maar tegen de avond zijn ze echt uitgehongerd, wat moet het dan niet zijn als ze 2 dagen moeten wachten

2.5 kilo op 1 dag, zou ook dit echt niet aandurven, ook al schrijven sommige dat het beter voor de maagspieren is, heb er toch mijn twijfels over
als ze zich vol hebben kunnen vreten (wat dus ook in de natuur veel voorkomt als ze een prooi hebben gevangen) hebben ze echt de dag erna geen honger hoor. en je kunt ook iets vloeibaars geven, rauw eitje zonder schil met yoghurt oid :wink: .
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wij voeren gewoon iedere dag kvv en dat 1 keer per dag. Daarna gaan de honden slapen. Onze honden kunnen evt wel een maagtorsie krijgen maar de kans daarop is minimaal bij middenslagjes die ook nog een kruising zijn :ok: Bij Belgen komt het ook nauwelijks voor.
Afbeelding
brandy

Ongelezen bericht door brandy »

ik voer dus nu gemengd..
kvv met brok maar hoeveel mag ik daarvan geven?

normaal at kyra gemiddeld zo'n 1,5 tot 2kg brok per dag weg en pippa ong 1kg.
ze krijgen nu beiden zo'n 500gr kvv per dag, hoeveel gram brokken zou ik dan nog bij moeten voeren?
de grammen aan brokken staan, volgens mij, niet gelijk aan de grammen van kvv dus ik weet het effe niet meer :N:

ps: ze doen het goed op..zelfs na een paar dagen is het verschil al merkbaar. :ok:

@marc_s: hoeveel kvv voer je dan? en welk soort?
Anthraciet
Actief

Ongelezen bericht door Anthraciet »

Onze honden krijgen nu sinds ongeveer 1,5 maand barf en wij voeren 1x per dag. Gemiddeld krijgen ze zo'n 700 gram per hond, in de praktijk varieert het tussen 500 en 1000 gram, afhankelijk wat ze die dag krijgen.

Toen ze nog brok aten, zaten ze ongeveer op 300-400 gram per dag per hond.

@brandy: meestal hoor je van mensen dat honden bij barf in grammen veel meer gaan eten t.o.v. de brok, maar bij jou is het dus ongeveer gehalveerd? Welke brok gaf je dan eerst?

Wat is de reden dat je brok wil blijven geven bij kvv?
Afbeelding
brandy

@Anthraciet:

ze lijken voller te zitten van kvv..er staat op de verpakking (en hier gehoord) dat je ongeveer 20gram per kilo lichaamsgewicht moeten voeren..

dus da's voor kyra 950gr en voor pippa 700gr.

omdat ik ze brokken bij blijf voeren dacht ik om ze dan maar ongeveer de helft van de kvv te geven en de andere helft aan te vullen met brok.

ik voer hier nog brok bij omdat het handiger is..mijn vriend heeft de ballen verstand van het voeren van de honden en als ik eens een dag weg moet of er gebeurd mij wat dan weet ik zeker dat mijn honden fatsoenlijk te eten krijgen..

plus dat mijn vriend nog niet overtuigd is en kvv voor beide honden veel te duur vind.
dus misschien, na wat langere praktijkdagen, is hij om en stap ik geheel over. :wink:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

brandy schreef:@Anthraciet:

ze lijken voller te zitten van kvv..er staat op de verpakking (en hier gehoord) dat je ongeveer 20gram per kilo lichaamsgewicht moeten voeren..

dus da's voor kyra 950gr en voor pippa 700gr.

omdat ik ze brokken bij blijf voeren dacht ik om ze dan maar ongeveer de helft van de kvv te geven en de andere helft aan te vullen met brok.

ik voer hier nog brok bij omdat het handiger is..mijn vriend heeft de ballen verstand van het voeren van de honden en als ik eens een dag weg moet of er gebeurd mij wat dan weet ik zeker dat mijn honden fatsoenlijk te eten krijgen..

plus dat mijn vriend nog niet overtuigd is en kvv voor beide honden veel te duur vind.
dus misschien, na wat langere praktijkdagen, is hij om en stap ik geheel over. :wink:
Wat ik nog weet van vers vlees is dat boris zo'n 600 gram at per dag aan vlees. Op brokken at hij 200 gram per dag

Vind dat jou honden wel veel kregen aan brokken per dag.
brandy

@boxersien: welk merk brok kregen jouw honden dan?

ik vind zo'n 1200gr aan brokken ook best veel..ze kreeg het in 3x op een dag dus ongeveer 600gram per maaltijd.

daarom wilde ik ook kvv bijgeven..daar zit veel meer in, qua 'volzijn' dan alleen in brok.
nu voer ik soms smuldier compleet en dan weer carnibest samen met de brok.

maar mijn vriend vind de carnibest veel te duur om geheel over te stappen, vooral als je ziet dat, het advies aanhoudend, ik bijna 1kg carnibest per dag moet voeren en dat voor 1 hond.
voor de ander ben ik 700gr carnibest per dag kwijt..da's per week 12kg.(kost zo'n 40 euro per week)
dat vind mijn vriend dus veel te duur.

vandaar dat ik dus meng en ook gezien ik nog met mijn vriend door 1 deur moet doe ik het maar even op deze manier..
Hutsje
Zeer actief

normaal zou je van vlees een dikke 2 keer zoveel moeten voeren als van brok. het bestaat voor een groter gedeelte uit water :wink: .
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik geef zelf ook 1 keer per dag, maar ik heb geen hele grote honden en de hoeveelheden zijn ook kleiner. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met grote honden bang zijn voor problemen. Je kan dan ook best 's morgens een beetje geven en de rest 's avonds. Zowel bij kvv als Barf. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Hutsje
Zeer actief

Roelfien schreef:Ik geef zelf ook 1 keer per dag, maar ik heb geen hele grote honden en de hoeveelheden zijn ook kleiner. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met grote honden bang zijn voor problemen. Je kan dan ook best 's morgens een beetje geven en de rest 's avonds. Zowel bij kvv als Barf. :ok:
in verhouding blijft de hoeveelheid toch hetzelfde :19: .
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Hutsje schreef:
Roelfien schreef:Ik geef zelf ook 1 keer per dag, maar ik heb geen hele grote honden en de hoeveelheden zijn ook kleiner. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met grote honden bang zijn voor problemen. Je kan dan ook best 's morgens een beetje geven en de rest 's avonds. Zowel bij kvv als Barf. :ok:
Ja, zeg ik dat het niet zo is, dan? :denken:
Maar of ik mijn hond 800 gram geef (wat ie vroeger kreeg) of 500 gram wat hij nu krijgt. Die 500 gram is makkelijker in 1 keer te geven aan honden met een maagprobleem dan 800 gram. Dat leek een veel te grote hoeveelheid in eens. Gaf ik wel hoor, maar dan zag je ook echt dat het als een blok viel.

Maar er zijn honden die beter gaan op bijvoorbeeld smorgens 250 gram eten en savonds 750 gram eten, dan dat ze in 1 keer 1 kilo krijgen.
Hutsje
Zeer actief

Roelfien schreef:
Hutsje schreef:
Ja, zeg ik dat het niet zo is, dan? :denken:
je zegt dit:
maar ik heb geen hele grote honden en de hoeveelheden zijn ook kleiner. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met grote honden bang zijn voor problemen.
vandaar mijn reactie :wink:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ik denk wel dat de hoeveelheid die ik nu aan Toby geef beter klopt met zijn gewicht dan toen hij een jonge hond was en aan die 500 gram echt niet genoeg had. Dus dan heb je een hond die eigenlijk het dubbele wel kan gebruiken wil het geen plankje worden, maar dat kan je hem echt niet zomaar geven. Dat heb ik wel eens geprobeerd en dan plofte hij zo ongeveer. En ik denk dat het inderdaad bij grote honden ook zo kan zijn. Vooral als ze jong zijn.
En dan is het niet zo erg als ze hun maaltijd in 2 keer krijgen.
Hutsje
Zeer actief

ze ploffen hier ook voor de vastendag, nooit 1 probleem mee gehad. maar dan krijgen ze dus dubbel. een enkele maaltijd is voor kiefer 1,5 kilo, en dat krijgt hij al vanaf dat hij een half jaar was in 1 keer per dag zonder problemen. hij gaf het zelf aan door 's ochtends steeds slechter te gaan eten. bij kiefers fokker gaan ze met 3 a 4 maanden al op 1 keer daags. nu zijn ze met 1 keer daags echt voldaan, en ze vinden het heerlijk veel te mogen eten. ook voor een vastendag laten ze nooit iets liggen.
Afbeelding
Josee
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Wij voeren gewoon iedere dag kvv en dat 1 keer per dag. Daarna gaan de honden slapen. Onze honden kunnen evt wel een maagtorsie krijgen maar de kans daarop is minimaal bij middenslagjes die ook nog een kruising zijn :ok: Bij Belgen komt het ook nauwelijks voor.
Hier slapen ze ook na het eten. En maagtorsies komen weinig bij de weim voor gelukkig....
Maar hoeveel voer jij dan Marc??
Onze Buddy (ook kruising)weegt 22 kilo en krijgt ongeveer een pond KVV
Faido en Thilda wegen een kleine 35 kilo en krijgen rond de kilo KVV.

Maar in principe is het dus met KVV 2 x per dag voeren en met BARF 1 x per dag met 1 vastendag (gemiddeld genomen dan...)

Fijn om te weten!!
Bedankt voor al jullie reacties!! :ok:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gollum voerde ik als pup eerst 3 keer per dag, wat langzaam afgezakt is tot 1 keer per dag (barf). Eigenlijk heeft ze het zelf een beetje geregeld, ze sloeg maaltijden over, en at soms een hele dag niet :19:
Ik moest natuurlijk steeds mijn percentages aanpassen omdat ze in de groei was, maar da's nog best lastig met die spurtjes :mrgreen:
Nu eet Gol al een tijdje 500 á 600 gram p/d, en daar blijft ze mooi op. Soms voer ik haar een dubbele portie pens en eet ze de volgende dag niks. Dat doe ik dan wel op een luie dag (na een inspannende :mrgreen: ) zodat ze lekker de rust neemt om uit te buiken :wink:
500 gram in 1 keer is echt niks voor Gol, dat zijn 3 eendennekken met een klein lappie spiervlees of orgaan :19:
Meestal kijkt ze haar etensbak nog 6 keer na of het écht op is, alleen wanneer ik haar een kilo voer is ze echt voldaan :wink:
(alhoewel, als ik haar dan nog n kip geef vreet ze die ook zo op denk :mrgreen: )
Weim
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Weim »

Beste Josee,

ik heb ook een Weimaraner, een teefje van ruim een jaar. Ik voer haar KVV (Carnibest, afgewisseld met Energique, zoals het uitkomt). Zij krijgt momenteel rond de 700 gram per dag, verdeeld over twee maaltijden.

Ik was in de veronderstelling dat deze hoeveelheid teveel was om in één keer te voeren. Nu ik de reacties op jouw bericht zo lees, begrijp ik dat dat best wel kan. Wellicht is mijn hond dan iets minder hongerig en op eten gericht.
Afbeelding
Josee
Zeer actief
Contacteer:

Mijn ervaring met weimanerdames is dat die hongerig blijven en op eten gericht zijn :mrgreen: :wink:
Weim
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Weim »

ben blij te horen dat dat normaal is.
Het stelen van eten van bord, tafel en aanrecht nemen we dan maar op de koop toe...... :wink:
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Hutsje schreef:
ik vind het eng om dat niet te doen, het is de enige manier waarop de maagspieren goed getraind (kunnen) worden.
Hier krijgen ze 6 dagen barf en voor de vastendag dubbel. Het bevalt de honden prima en ze zeuren dan niet om eten. Ze zeuren eigenlijk nooit om eten en ze worden pas ongedurig als ik de bakken vul...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”