Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe handelen na een natte modderige boswandeling?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Hoe handelen na een natte modderige boswandeling?

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik heb een mix shih tzu met een zachte dichte witte vacht. Ga regelmatig met hem een tocht lopen die uitgestippeld is, dat zijn zeker in deze tijd vaak modderige paden, bossen.

Dus na enkele uren wandelen is mijn witte druppie half zwart (poten buik) en half wit :denken:

Soms laat ik het drogen, maar dan heb ik vééél zand in huis en de vacht blijft ook na drogen wat zanderig.
Heb ook een hondenhanddoek, daar gaat wel wat mee uit maar niet alles.
Of ik was hem, da's een heel gedoe, nu ook: gewandeld van 11-14.15, daarna wassen etc en dan zelf :mrgreen: douchen en de dag is OM.

Hoe doen jullie dit?
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik laat het opdrogen en borstel het eruit,daarna stofzuiger ik pas :pffff: Of ik zet de tuinslang erop.maar ik heb kortharige :mrgreen:
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

Een veldje maken met kiezel en een warmwaterslang zou niet gek zijn :roll: maar dat heb ik niet.

Mijn hond is nu korter geknipt, dat scheelt een boel, hij heeft het toch noooooit koud, eerder te warm :wink:
Kort haar is handiger, echter dan wel haren in huis :denken:

Ik zag een border terrier, die zag er nog helemaal schoon uit na dezelfde wandeling :denken: :denken:
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pia zz »

even afspoelen onder de sproeier en dan met de Pet Towel goed droog maken, dan kan je hond zo weer in de woonkamer lekker verder opdrogen !! :ok: Kom ook elke dag met een moddermonster thuis, dus spreek uit ervaring!! :wink:
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Als ze echt ranzig zijn gaan ze gewoon onder de douche want dat wordt zelfs niet schoon na het opdrogen.
En anders laat ik ze opdrogen en borstel het erna eruit :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Annemieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded collie

Ongelezen bericht door Annemieke »

Als het heel ernstig is zet ik de tuinslang erop. En anders gaan ze gewoon naar binnen en valt alle troep er vanzelf uit.
En ja mijn huis is altijd stoffig en vol zand daar valt bijna niet tegen op te zuigen. Lekker belangrijk.....
*kelly*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *kelly* »

ik heb zelf ook een shih tsu mix die zichzelf gráág vies maakt :boos: , dit is ook een van de redenen dat ze geschoren is...
Als de viezigheid nog te overzien is droog ik dr een beetje af met de handdoek en laat verder drogen in de mand en daarna borstelen. Is ze echt vies met veel modder/zand moet ze dr toch echt aan geloven en gaat ze gewoon in bad! Meestal is afspoelen met water voldoende, als ze echt goor is wordt t wassen. Even föhn dr over en klaar (dit alles duurt bij mij ongeveer een kwartier en ze vind het zelf ook nog eens heerlijk :mrgreen: )
"Mensen kunnen fouten maken, honden kunnen vergeven."

Afbeelding

"De enige fout van een hond is dat hij geen honderd jaar kan worden."
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Ik zet Bowie onder de douche en spoel hem daar van onder en de poten af, het werkt niet dat laten opdrogen daarna met borstelen is het een ramp, en zo werkt het prima
Marion.

Re: Hoe handelen na een natte modderige boswandeling?

Ongelezen bericht door Marion. »

AnneMarie schreef:Hoe doen jullie dit?
Hier zijn ze dagelijks zwart. Ik laat ze opdrogen in huis, en ga daarna zuigen. Als ik er zin in heb.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Marion. schreef:
Hier zijn ze dagelijks zwart. Ik laat ze opdrogen in huis, en ga daarna zuigen. Als ik er zin in heb.
Hier net zo :mrgreen:
brenjomi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door brenjomi »

:mrgreen: ben zo blij met mijn kortharige hondjes :wink:

meestal ga ik er met een handdoek over en dan zijn ze schoon/droog.
als we naar het strand geweest zijn in de zomer en ze zitten helemaal onder het zand (van zwemmen en spelen en er een hele dag te zitten) dan staat er buiten een schelp (voor kinderen) met water (half warm) en dan moeten ze daar even in. dan drogen en zijn ze zo klaar. ik gebruik bijna nooit shampoo.
vorige week bij dunya voor het eerst (bijna 9maanden) want ze wat bij mijn ouders geweest en heerlijk in de schuur gelopen en gespeelt en in de openstaande paardenstallen geweest :N: stinken :smile2: dus die mocht onder de doucht, vond ze ook niet zo heel erg :mrgreen:
groetjes brenda & een pootje van dick en dunya
Afbeelding
omafia

Bowie zijn vacht is ook niet echt lang maar toch krijg je de bliubber er niet zo uit
AnneMarie
Zeer actief

omafia schreef:Bowie zijn vacht is ook niet echt lang maar toch krijg je de bliubber er niet zo uit
Klopt, is het soort vacht, hier zelfde soort :denken: :wink:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Maar vaak douchen is ook niet goed. Misschien kun je het laten opdrogen, daarna met een handdoek, en stofzuigen, maar weet niet of je hond dat prettig vindt....
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

HIer na een flinke wandeling wat te eten (geweekte brokken) wat karnemelk en dan de bench in voor een uurtje (of moet eerder wakker zijn) dan kan hij even plassen buiten en gelijk een borstel erdoor. Hier dan wel een kortharige :wink:
De langharen zitten buiten en die gooi ik zo terug in de tuin. Eens per week (en als het nodig is vaker) borstel ik deze uit, maar binnen een halve dag hebben ze hun eigen helemaal schoon.
omafia

thom schreef:Maar vaak douchen is ook niet goed. Misschien kun je het laten opdrogen, daarna met een handdoek, en stofzuigen, maar weet niet of je hond dat prettig vindt....
Ik spoel alleen de onderkant en zijn pootjes af, ik gebruik geen shampoo of zo dus lijkt me niet echt slecht, als ze iedere dag zwemmen is het toch ook niet slecht
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

ik doe het net zo als Marion en Tamara :mrgreen: ik heb een shih tzu mixje en ook zij mag lekker vies worden, daarna gewoon opdrogen en de borstel erdoor, met honden weet je dat je vloer vaker vies is anders moet je er gewoon nie aan beginnen als je dat niks vind :19:

( ik heb een Golden, een Mixje en een gladharige hond)
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

Marion. schreef:
Hier ook :pffff:
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

Lang leve mijn tuinslang en de zelfreinigende vacht van Mike.
groetjes Diana

Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

In de auto raken ze natuurlijk al wat kwijt aan zand enzo maar als ik thuis kom droog ik ze altijd nog af.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
omafia

thom schreef:Maar vaak douchen is ook niet goed. Misschien kun je het laten opdrogen, daarna met een handdoek, en stofzuigen, maar weet niet of je hond dat prettig vindt....
Dat is het probleem in het begin deed ik dat ook, maar het borstelen daarna is zo moelijk dat is niet prettig voor de hond, zonder blubber is dat geen probleem. Ik hou hem al zo kort mogelijk dat scheelt maar hij vind dat ravotten met andere honden heerlijk en ik ook en dat er zand in huis ligt maak me niks uit daar doe ik het niet voor ik doe het echt omdat borstelen war hij dan niet prettig vind
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Als het echt heel erg is dan spoel ik hem even af in bad alleen de poten en buik .. Anders laat ik hem even drogen in de schuur droog hem nog even na met een handoek en dan lekker op zijn plekkie met iest lekkers
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door gotcha »

Rory schreef:Lang leve mijn tuinslang en de zelfreinigende vacht van Mike.
Dat is waar bij ons van hetzelfde.Maar vorige week was ze in een stinkend water geweest.En dan de douche in,een beetje puppyshampoo en de reuk was weg.
En zelf was ze ook blij dat ze terug gewoon rook. :mrgreen:

Voor de rest opdrogen,stofzuigen en dweilen :ok:
*Daantje*

Ongelezen bericht door *Daantje* »

Hier gelukkig kort harige (en ruw harige) honden....Ik droog ze altijd zo goed mogelijk met de handdoek af en dan laat ik ze in huis gewoon verder opdrogen. En inderdaad na die tijd pas stofzuigen :mrgreen: .
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

Martijn schreef:Waarom is douchen eigenlijk niet goed en dagelijks zwemmen wel?
Je hoeft toch niet elke keer te shampoo-en en zo?
volgens mij is douchen en zwemmen geen probleem. De shampoo is het probleem. Die ontrekt vet aan de vacht en dat maakt dat de vacht juist eerder vies wordt. Storm is zeer snel droog maar neemt wel zand mee en dan vooral in de auto
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
annie laumen
Zeer actief

Ongelezen bericht door annie laumen »

hier ook een kortharige hond
dus met een oude handdoek afdrogen
is astrid droog met de kam erdoorheen
is ze echt vies dan met de tuinslang

annie laumen
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

lang leve de korte haren!

als mijn honden 1 grote blubzooi zijn loop ik nog een kwartiertje over de straat waar ze geen blub meer op kunnen pakken, ff afkloppen en klaar is klara :cheer:
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Als Daan hier het bos in is geweest dan ligt er daarna wat zand in huis, ik droog hem zelden af en onder douche gaat hij alleen in strontgevallen. Als ik bij mijn moeder ben geweest dan heeft hij echt klei in zijn vacht en dat valt er niet zo snel uit, na een dag of 3 is de klei er ook wel uit. Ik doe er dus vrij weinig aan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”