Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
IJs, levensgevaarlijk voor honden!
Moderator: moderatorteam
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
-
- Zeer actief
Ik zou het dus nooit doen om reden dat de hond het verschil niet ziet tussen goed en heel slecht ijsPak-de-bal schreef:mag dit wel dan?![]()
op de schoenen passen?
Hij weegt nog geen 25 kilo en als er een man van 80 kilo het ijs aan kan?

Pip vloog vorig jaar ook onverwacht het ijs op, ben me echt lens geschrokken, nu gaat ze als het vriest aan de riem.
Geen risico hier
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Pak-de-bal schreef:mag dit wel dan?![]()
op de schoenen passen?
Hij weegt nog geen 25 kilo en als er een man van 80 kilo het ijs aan kan?
De man van 80 kg kan zien wanneer het ijs betrouwbaar is of niet, dat kan een hond niet zien.
Eenmaal aan ijs gewend, zal een hond dus ook op het dunne gevaarlijke ijs gaan staan.
Mijn vorige pup, 4 maanden en 2 dagen jong, is hierdoor overleden. Zij zette in een speelse bui haar voorpootjes op het ijs en zakte er direct doorheen. Door de schrik van het koude water, snakken ze naar lucht en krijgen het ijskoude water in hun longen en zijn bijna op slag dood. Dit is ook een bekend verschijnsel bij mensen die door het ijs zakken en heet 'cold shock'.
Door je hond op het ijs te laten wanneer het betrouwbaar is, leert je hond dat ijs iets heel gewoons is en heeft hij er geen terughoudendheid meer voor. Dus zal je hond ook op het ijs gaan als het niet betrouwbaar is.
Nooit doen dus

natuurlijk, want heb je dat lijntje niet gezein?Caro. schreef:Door je hond op het ijs te laten wanneer het betrouwbaar is, leert je hond dat ijs iets heel gewoons is en heeft hij er geen terughoudendheid meer voor. Dus zal je hond ook op het ijs gaan als het niet betrouwbaar is.
Nooit doen dus
Ik had hem aan de lijn, hoor !
Hij mag van mij ook niet zomaar het ijs op, zonder schaats=sporen,
want dat is een houvast , dat het ijs dik genoeg is.
Hij blijft mooi aan de lijn, hoor, en aan de kant en dan trek ik hem zo terug, als hij aanstalte maakt om verder het ijs op te gaan.
Wat zielig voor je pup, maar je moet wel zelf allert blijven , en ik zal hem nooit loslaten daar

-
- Zeer actief
PdB, als jij Bauke altijd, maar dan ook echt altijd aan de riem hebt als er ijs ligt, ook al is dat maar flinterdun, dan zie ik er geen gevaar in.
Romeo mocht vroeger ook altijd samen met mij op het ijs, en hij ging er dan ook alleen maar op als ik erop was.
Maar ondanks dat bleef hij wel altijd aan de riem, want voor mij was er ook nog eens het gevaar dat hij even zomaar naar de overkant zou rennen om een andere hond te grazen te nemen bijvoorbeeld.
Romeo mocht vroeger ook altijd samen met mij op het ijs, en hij ging er dan ook alleen maar op als ik erop was.
Maar ondanks dat bleef hij wel altijd aan de riem, want voor mij was er ook nog eens het gevaar dat hij even zomaar naar de overkant zou rennen om een andere hond te grazen te nemen bijvoorbeeld.

-
- Vaste gebruiker
Ik zie er wel gevaar in, want stel dat het ijs nou breekt en je hond er met lijn en al in dondert? Dan kan je je hond wel terughengelen maar kan hij al overleden zijn aan de cold shock.Paulala schreef:PdB, als jij Bauke altijd, maar dan ook echt altijd aan de riem hebt als er ijs ligt, ook al is dat maar flinterdun, dan zie ik er geen gevaar in.
Een coldshock is maar een paar seconden voor nodig, zo snel pluk jij je hond niet uit het ijs, ik vind het oerstom van jePaulala schreef:PdB, als jij Bauke altijd, maar dan ook echt altijd aan de riem hebt als er ijs ligt, ook al is dat maar flinterdun, dan zie ik er geen gevaar in.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Tara hebben we gevonden exact in de stand dat ze in het water is gegleden. We hebben ook geen teken van leven gezien of gehoord nadat ze onder ging: geen luchtbelletje, geen gespartel, helemaal niets.Addy schreef:Een coldshock is maar een paar seconden voor nodig, zo snel pluk jij je hond niet uit het ijs, ik vind het oerstom van jePaulala schreef:PdB, als jij Bauke altijd, maar dan ook echt altijd aan de riem hebt als er ijs ligt, ook al is dat maar flinterdun, dan zie ik er geen gevaar in.
Het ijs was dun genoeg voor haar om kapot te maken, het was dun en zij woog toen al 16 kg. Ook hadden wij het ijs binnen enkele seconde stuk gemaakt, maar totaal geen teken van leven..... het was alsof ze ineens opgelost was.
Toen ze gevonden was en haar poten precies in die stand stonden, wisten we dat ze echt op slag dood was geweest.
er is wel een verschil tussen ijs waar mensen op staan of een vijvertje achter het huis, waar alleen eendjes zijn.Addy schreef:Een coldshock is maar een paar seconden voor nodig, zo snel pluk jij je hond niet uit het ijs, ik vind het oerstom van jePaulala schreef:PdB, als jij Bauke altijd, maar dan ook echt altijd aan de riem hebt als er ijs ligt, ook al is dat maar flinterdun, dan zie ik er geen gevaar in.
zolang het ijs ook een mens kan houden , mag je best eventjes je hond ook het pleziertje gunnen
( aan de lijn uiteraard, , zodat hij niet verder kan)
Het gaat er natuurlijk niet om dat je je hond iets misgunt, maar als de hond nu los loop dan weet hij toch niet dat het ijs te dun is.
Ook ik heb weleens met mijn vorige honden op het ijs gelopen, eigenlijk ondoordacht, want toen het ijs dunner was sprong ze ook op het ijs en zakte er door, dat is gelukkig goed afgelopen, maar sindsdien mag geen hond meer op het ijs ben er doodsbang van
Ook ik heb weleens met mijn vorige honden op het ijs gelopen, eigenlijk ondoordacht, want toen het ijs dunner was sprong ze ook op het ijs en zakte er door, dat is gelukkig goed afgelopen, maar sindsdien mag geen hond meer op het ijs ben er doodsbang van
ik heb mijn hond enigszins aangeleerd om bij bevroren regenplassen , het ijs kapot te maken of te bijten,omafia schreef:Het gaat er natuurlijk niet om dat je je hond iets misgunt, maar als de hond nu los loop dan weet hij toch niet dat het ijs te dun is.
( of ik doe het voor hem, met mijn schoen)
om te gaan drinken. ( hij drinkt altijd regenwater)
maar nu er wat ijs was, wilde hij dat ook doen op het echte ijs ,
en dat heb ik hem natuurlijk wel effe verboden.

Hij mocht toen alleen vanaf de oever kijken of het drinkbaar was.
Ongelukken gebeuren inderdaad altijd door ondoordachtzaamheid :N:
Ja ongelukken gebeuren soms door onachtzaamheid. Wat ik veel erger vind is als het gebeurd door dommigheid van mensen, wat vind jij ?Pak-de-bal schreef: ik heb mijn hond enigszins aangeleerd om bij bevroren regenplassen , het ijs kapot te maken of te bijten,
Hoe heb je hem dat aangeleerd![]()
krijgt hij geen buikpijn van het drinken van ijswater ?
en dat heb ik hem natuurlijk wel effe verboden.![]()
Hij zag natuurlijk niet het verschil tussen echt ijs en het ijs wat jij hem aangeleerd had. Ken hij natuurlijk ook niet weten toch, dat je op het ene wel kan verdrinken en het andere alleen een nat pootje krijgt![]()
Maar hoe doet hij dat dan, kan hij dat door het ijs heen zien ?
helemaal met je eens !Addy schreef:Ja ongelukken gebeuren soms door onachtzaamheid. Wat ik veel erger vind is als het gebeurd door dommigheid van mensen, wat vind jij ?Pak-de-bal schreef: ik heb mijn hond enigszins aangeleerd om bij bevroren regenplassen , het ijs kapot te maken of te bijten,
Hoe heb je hem dat aangeleerd
doordat hij zelf op zoek gaat naar water, en hij gaat rollen op het ijs.
vind het heerlijk !
nee, hoor, niets van gemerkt , in de natuur krijgen herten dan ook buikpijn ,dan?
hij vraagt zelf om wat verkeoling
Hij zag natuurlijk niet het verschil tussen echt ijs en het ijs wat jij hem aangeleerd had. Ken hij natuurlijk ook niet weten toch, dat je op het ene wel kan verdrinken en het andere alleen een nat pootje krijgt![]()
ja, precies, en daarom ben ik erbij om hem dat te leren.
nee, maar zoals je weet lopen oevers soms af , als een strand, en dan loopt hij naar het water toe.
ik laat hem natuurlijk niet drinken in de grachten van Amsterdam![]()

Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 01 jan 2008 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar nou weet ik nog niet hoe je dat Bauke aangeleerd heb, leg eens uit want ik ben dol op goede tipsPak-de-bal schreef:helemaal met je eens !Addy schreef:Ja ongelukken gebeuren soms door onachtzaamheid. Wat ik veel erger vind is als het gebeurd door dommigheid van mensen, wat vind jij ?Pak-de-bal schreef: ik heb mijn hond enigszins aangeleerd om bij bevroren regenplassen , het ijs kapot te maken of te bijten,
Hoe heb je hem dat aangeleerd
doordat hij zelf op zoek gaat naar water, en hij gaat rollen op het ijs.
vind het heerlijk !
nee, hoor, niets van gemerkt , in de natuur krijgen herten dan ook buikpijn ,dan?
hij vraagt zelf om wat verkeoling
ja, precies, en daarom ben ik erbij om hem dat te leren.
nee, maar zoals je weet lopen oevers soms af , als een strand, en dan loopt hij naar het water toe.
ik laat hem natuurlijk niet drinken in de grachten van Amsterdam![]()

hij deed het vanzelf het moment van regenwater zelf, ook met sneeuw en ijs, dat doet hij allemaal zelf,Addy schreef:Maar nou weet ik nog niet hoe je dat Bauke aangeleerd heb, leg eens uit want ik ben dol op goede tips
ik heb niets aangeleerd.
lekker rollen in de sneeuw, lekker rollen op het ijs van een regenplas.
denk je dat ik dat eerst voor heb gedaan? Nee , hoor.
ik laat gewoon de natuur de natuur
maar aan de andere kant krijg ik hem het water in de winter/najaar niet meer in om te zwemmen.
dat is ineesn veels te koud

Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 01 jan 2008 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
maar hoe weet hij dan dat hij niet door het ijs kan zakkenPak-de-bal schreef:hij deed het vanzelf het moment van regenwater zelf, ook met sneeuw en ijs, dat doet hij allemaal zelf,Addy schreef:Maar nou weet ik nog niet hoe je dat Bauke aangeleerd heb, leg eens uit want ik ben dol op goede tips
ik heb niets aangeleerd.
denk je dat ik dat eerst voor het gedaan? Nee , hoor.

oh dat, maar dat weet hij toch niet?Addy schreef:maar hoe weet hij dan dat hij niet door het ijs kan zakkenPak-de-bal schreef:hij deed het vanzelf het moment van regenwater zelf, ook met sneeuw en ijs, dat doet hij allemaal zelf,Addy schreef:Maar nou weet ik nog niet hoe je dat Bauke aangeleerd heb, leg eens uit want ik ben dol op goede tips
ik heb niets aangeleerd.
denk je dat ik dat eerst voor het gedaan? Nee , hoor.
daar ben ik toch voor om hem aan de lijn terug te trekken?
en meestal is er al een klein gaatje waar aan de oever water is, om te gaan drinken, dus hoeft hij niet het ijs op
maar verantwoorde baasjes weten toch dat ze hun hond niet op het ijs mogen latenPak-de-bal schreef:oh dat, maar dat weet hij toch niet?

Zelfs de dierenbeschermning waarschuwt ervoor, er zijn meer baasjes die dat doen en bij sommigen ging het vreselijk mis.
Zie je toch ook wel eens bij mensen dat ze gaan schaatsen en er zo doorheen krakken, dachten ook dat het wel zou kunnen.
Maar weet je, als mens ben je verantwoordelijk voor je eigen stommiteiten maar als baas van een hondje ben je verantwoordelijk voor zijn welzijn dus dan is het maar het slimste om je hond niet op het ijs te laten komen toch ? Want je weet nooit zeker waar het ijs dun of dik is, het blijft de natuur en die is altijd onvoorspelbaar

Pleziertje gunnen? Zodat hij lekker kan glijden op het ijs? Met jouw HD hond is dat helemaal dom natuurlijkPak-de-bal schreef:zolang het ijs ook een mens kan houden , mag je best eventjes je hond ook het pleziertje gunnen

Pleziertje gunnen, zegt ze

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Welk pleziertje doe je je hond hiermee dan? Glibberen op het ijs?Pak-de-bal schreef:er is wel een verschil tussen ijs waar mensen op staan of een vijvertje achter het huis, waar alleen eendjes zijn.Addy schreef:Een coldshock is maar een paar seconden voor nodig, zo snel pluk jij je hond niet uit het ijs, ik vind het oerstom van jePaulala schreef:PdB, als jij Bauke altijd, maar dan ook echt altijd aan de riem hebt als er ijs ligt, ook al is dat maar flinterdun, dan zie ik er geen gevaar in.
zolang het ijs ook een mens kan houden , mag je best eventjes je hond ook het pleziertje gunnen
Of gaat het soms om jóuw pleziertje?!
Maar daarom zal ze dat als verstandige baas ook niet meer doen MarionMarion. schreef:Pleziertje gunnen? Zodat hij lekker kan glijden op het ijs? Met jouw HD hond is dat helemaal dom natuurlijkPak-de-bal schreef:zolang het ijs ook een mens kan houden , mag je best eventjes je hond ook het pleziertje gunnen
( aan de lijn uiteraard, , zodat hij niet verder kan)![]()
Pleziertje gunnen, zegt ze

Daar heeft ze gewoon even niet bij nagedacht.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
5 cm is vergelijkbaar met een plas met water. Ik ga ze hier ook niet verbieden om op een bevroren laagje regen te laten lopenNanna schreef:Mijn honden lopen ook graag over ijs. Hier op de hei is nergens dieper water dan 5 cm, dus ze mogen het ook.
Ze lopen los, ik dwing niks. Maar ze gaan altijd als één man naar het ijs en eroverheen lopen en likken.

Blijft echter wel, dat het glad en glibberig is, dus voor de gewrichten niet echt een succes.
Wat dacht je van ijssplinters, ook geen pretje in de pootjesCaro. schreef:5 cm is vergelijkbaar met een plas met water. Ik ga ze hier ook niet verbieden om op een bevroren laagje regen te laten lopenNanna schreef:Mijn honden lopen ook graag over ijs. Hier op de hei is nergens dieper water dan 5 cm, dus ze mogen het ook.
Ze lopen los, ik dwing niks. Maar ze gaan altijd als één man naar het ijs en eroverheen lopen en likken.![]()
Blijft echter wel, dat het glad en glibberig is, dus voor de gewrichten niet echt een succes.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
wat voor plezier heeft een hond aan ijs?Pak-de-bal schreef:er is wel een verschil tussen ijs waar mensen op staan of een vijvertje achter het huis, waar alleen eendjes zijn.Addy schreef:Een coldshock is maar een paar seconden voor nodig, zo snel pluk jij je hond niet uit het ijs, ik vind het oerstom van jePaulala schreef:PdB, als jij Bauke altijd, maar dan ook echt altijd aan de riem hebt als er ijs ligt, ook al is dat maar flinterdun, dan zie ik er geen gevaar in.
het is slecht voor zn heupen (ik dacht dat bauke zulke slechte heupen had

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
maar hoe weet hij dan dat hij niet door het ijs kan zakkenPak-de-bal schreef:ik laat gewoon de natuur de natuur

wat is er natuurlijk aan om een hond aan de lijn te houden dan? Mijn honden mogen lekker natuurlijk los lopen maar moeten dan maar tegen de natuur in luisteren....
oh dat, maar dat weet hij toch niet?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi