Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een hond nemen...?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Ja, ik geloof zelden dingen die mensen zeggen...

"als het op internet staat is het waar"...

Zit iets in dat het de kans vergroot...maar het wil niet perse zeggen dat het gebeurt. Mijn honden drinken zowiezo weinig VOOR dat ze serieus lopen en eten vrij eiwitrijk voer dus hebben ze misschien meer kans op gruis/stenen? Staat weinig over in de literatuur...

Ik let zowiezo op de "sterkte" van de urine om te kijken of ze weer bijkomen van zware inspanning. Ik heb nog geen moeite met plassen gezien maar ik zal eens duchtig opletten.

L
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

langehond1 schreef:Ehhh...als ik niet excessief drink of hardloop duurt het zeker 6 uur voordat ik moet opnieuw moet plassen na een plasbeurt. 's Nachts plas ik zo'n 8 a 10 uur meestal niet.

Als mijn honden een werkdag hebben geluierd dan beginnen ze buiten niet gelijk met plassen, dat komt pas na een paar 100 meter bij hun favorite steen/boom, terwijl ze wel de mogelijkheid hebben om dat te doen.
bij mij dus wel, maar goed ik heb dan ook geen hond die uren gaat liggen slapen overdag :roll: Die zijn klaarwakker, en horen elk geluidje bij de deur... daar zijn het nl. waakhonden voor. 4 uur kunnen ze met gemak ophouden, langer wordt al risicovol... ik hou het nog geen 4 uur op hoor... nog geen 2 uur overigens....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Hier ook geen hond die het 6 uur achter elkaar op kan houden. Veel anders zelfs: 4 uur gaat als wij niet thuis zijn, maar dat is het maximum. Zijn we thuis dan elke 3 uur uitlaten.
Overdag wordt er niet zo vast geslapen als 's nachts. Dit is dus ook van geen kanten te vergelijken. Bovendien: voordat je hond een lange periode alleen moet zijn is het altijd raadzaam hem even lekker uit te laten rennen en vliegen. Hierna wordt er gedronken en dit zal er ook weer een keer uit moeten. Stel je voor het leven van een hond die eerst een lange nacht heeft, daarna een klein rondje en dan weer 6 uur alleen zit. Lijkt me een leven dat je geen hond gunt voor hele dagen.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

langehond1 schreef:" de nacht hebt gedaan" ...wat doe je dan in de nacht?

hoeveel tijd zit er tussen "de nacht" en 16:00 - 18:00 ?

L
De nacht is werken van 22 - 06 uur, en dan slaap ik van 06.30 tot +- 11.30. Maar in de late namiddag voel ik het echt wel aan mijn blaas. Raar maar waar.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Gizmo is een echte uitslaper
Net voor dat ik ga slapen laat ik Gizmo uit
Doet hij zijn plas en poep
Ben altijd eerder wakker dan Gizmo
Dan ga ik teleteksten of nog lezen
Maar hij slaapt lekker door
Als hij iets moet doen maakt hij mij wakker
En gaan we er lekker opuit
Er zijn ook dagen bij zoals met de heftige regen waar hij echt een pokenhekel aan heeft dat ik hem 10 uren lang niet hoor ligt hij nog steeds lekker te maffen
Het verschilt dus wel degelijk van hond
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Als een hond om de 3 uur moetworden uitgelaten heeft ie naar mijn idee een medisch probleem.....
Gr. Aniek

Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Budkes schreef:Als een hond om de 3 uur moetworden uitgelaten heeft ie naar mijn idee een medisch probleem.....
dat is mijn eerste idee inderdaad ook... :denken:
Afbeelding
Joanne
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Joanne »

nog even een update tussen alle plasverhalen door... volgende week komt Boris, de herder uit het asiel, 2 dagen en een nachtje op proef. Oh oh oh wat ben ik benieuwd! Ben em tussendoor nog gaan opzoeken in het asiel. Het lijkt erop dat hij wel enig zindelijkheids besef heeft aangezien hij meteen z'n ding doet als we een rondje gaan wandelen. Ik hoop dat het niet tegenvalt want ben al helemaal verliefd :)
Heb al gekeken naar hondenscholen in de buurt en zo...
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Joanne schreef:nog even een update tussen alle plasverhalen door... volgende week komt Boris, de herder uit het asiel, 2 dagen en een nachtje op proef. Oh oh oh wat ben ik benieuwd! Ben em tussendoor nog gaan opzoeken in het asiel. Het lijkt erop dat hij wel enig zindelijkheids besef heeft aangezien hij meteen z'n ding doet als we een rondje gaan wandelen. Ik hoop dat het niet tegenvalt want ben al helemaal verliefd :)
Ik heb een jack russel die 3 jaar lang in een donkere schuur heeft gezeten en waar ze nooit uit kwam ook zindelijk gekregen. Dus dat hoeft uiteindelijk toch geen probleem te zijn hoor.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Joanne schreef:nog even een update tussen alle plasverhalen door... volgende week komt Boris, de herder uit het asiel, 2 dagen en een nachtje op proef. Oh oh oh wat ben ik benieuwd! Ben em tussendoor nog gaan opzoeken in het asiel. Het lijkt erop dat hij wel enig zindelijkheids besef heeft aangezien hij meteen z'n ding doet als we een rondje gaan wandelen. Ik hoop dat het niet tegenvalt want ben al helemaal verliefd :)
Wat ontzettend leuk voor je :ok: . Ik hoop voor je dat het klikt! Probeer tussen de verliefdheid door nog wel je verstand te gebruiken! :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

:ok: Succes heel fijn voor je, ja en dat krijg je hè, daar val je als een blok voor, voor de uitstraling en het karakter van een duitse herder. (tenminste ik wel :mrgreen: )
Gr. Aniek

Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Felix schreef:
langehond1 schreef:Als iemand een harde uitspraak doet (nierschade is bewezen) dan zie ik graag de data en proefopzet voordat ik het wel of niet geloof.

L
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=317

Wil je het soms op een pressenteerblaadje krijgen ofzo :denken:

Met een beetje helder nadenken kun je zelf ook wel verzinnen dat het nooit gezond kan zijn voor een dier, om zijn of haar plas zo lang op te moeten houden.
Nou Felix, ik weet niet waar die link naar een artikel over blaasgruis op slaat, maar daar staat nergens dat weinig uitlaten een oorzaak is van nierschade (ook niet van blaasgruis, trouwens). Het zou ook onzin zijn dat weinig uitlaten slecht is voor de nieren, die worden niet overbelast door een volle blaas (tenzij er sprake is van reflux, maar dat is een probleem dat ook niets met uitlaten te maken heeft) :19:

Mijn hond zit meestal 2 dagen in de week alleen als ik werk, en soms 3 dagen. Dat is echt geen probleem: ze slaapt. En als ze dan na een uur of 9 wordt uitgelaten, gaat ze echt niet meteen plassen en/of poepen, er wordt eerst gesnuffeld en gerend.

Het is maar net wat je hond gewend is, en wat je hond aan kan.

Ik hoop dat Joannes herder aan de verwachtingen voldoet :ok:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:Als een hond om de 3 uur moetworden uitgelaten heeft ie naar mijn idee een medisch probleem.....
heb dat hier niemand zien schrijven :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:
Nee dat klopt :ok:
Boxersien schreef alleen maar dat ze de honden elke drie uur uitliet als ze thuis is.
Niet dat het moest. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
malinois schreef:
Nee dat klopt :ok:
Boxersien schreef alleen maar dat ze de honden elke drie uur uitliet als ze thuis is.
Niet dat het moest. :wink:
pff moet er niet aan denken :N: ben ik net weer thuis kan ik weer weg :mrgreen:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

malinois schreef:
Klopt, daarom zette ik moet ook zo vet aan, zij zei dat voor haar honden 4 uur ophouden maximaal was, en als ze thuis was om de drie uur.
Ik bedoelde alleen te zeggen dat als je een hond hebt die om de drie uur MOET worden uitgelaten, dan heeft ie volgens MIJ een medisch probleem.
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:
malinois schreef:
Klopt, daarom zette ik moet ook zo vet aan, zij zei dat voor haar honden 4 uur ophouden maximaal was, en als ze thuis was om de drie uur.
Ik bedoelde alleen te zeggen dat als je een hond hebt die om de drie uur MOET worden uitgelaten, dan heeft ie volgens MIJ een medisch probleem.
ok duidelijk :ok:
Afbeelding
Joanne
Vaste gebruiker

jongens het s zo ver! Boris is op proef! Hij blijft een dagje en een nachtje en morgen gaat hij weer terug.
Bij binnenkomst bleek dat hij duidelijk nooit had geleerd om trap te lopen, en aangezien ons huis bij binnenkomst meteen een trap omhoog heeft, kostte het wat tijd, geduld en wat kaas voordat hij in de woonkamer was. Daar aangekomen eerst alles afgesnuffeld. Het leek hem wel te bevallen. :) Hij is nu al zo'n anderhalf uur binnen en is ook duidelijk niet gewend dat er mensen zijn die met hem willen spelen. We geven hem lekker de tijd en ruimte om zich op z'n gemak te voelen. Nu dacht ik dat het leuk zou zijn om een rondje te wandelen.... durft ie de trap niet meer af! Zelfs niet na een half uur 'oefenen'. Ik ga het uiteraard zo weer proberen, want naar buiten zal ie toch een keer moeten haha. Ik weet niet of een van jullie nog tips heeft??
Zindelijk in huis is hij in ieder geval wel, daar ben ik al blij om! Wat ga je toch snel om zo'n beestje geven he :)
ranetje
Zeer actief

Aanlijnen en eventueel met een grote gevouwen handdoek onder de buik door (als extra "tuigje" zeg maar) de hond meenemen achter je de trap af.
Gewoon doorzetten en hem beneden uitbundig belonen :ok:
Loop eventueel als het kan met zijn tweeën de trap af zodat hij er niet plotseling langs kan schieten om de onderste treden versneld af te leggen :wink:
Of het risico te lopen dat je zelf ondersteboven wordt getrokken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

joh, mijn teef is 6 en heeft 6 jaar lang niet gedurft hier de trap af te lopen... vandeweek ineens viel het kwartje en liep ze zelf naar beneden... we hebben er ook nooit echt aandacht aan besteedt, ze is een licht hondje dus we tilden haar altijd wel, maar ik denk dat als we dit wel gedaan hadden het binnen een weekje aangeleerd zou zijn. :wink:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Joanne schreef:jongens het s zo ver! Boris is op proef! Hij blijft een dagje en een nachtje en morgen gaat hij weer terug.
Bij binnenkomst bleek dat hij duidelijk nooit had geleerd om trap te lopen, en aangezien ons huis bij binnenkomst meteen een trap omhoog heeft, kostte het wat tijd, geduld en wat kaas voordat hij in de woonkamer was. Daar aangekomen eerst alles afgesnuffeld. Het leek hem wel te bevallen. :) Hij is nu al zo'n anderhalf uur binnen en is ook duidelijk niet gewend dat er mensen zijn die met hem willen spelen. We geven hem lekker de tijd en ruimte om zich op z'n gemak te voelen. Nu dacht ik dat het leuk zou zijn om een rondje te wandelen.... durft ie de trap niet meer af! Zelfs niet na een half uur 'oefenen'. Ik ga het uiteraard zo weer proberen, want naar buiten zal ie toch een keer moeten haha. Ik weet niet of een van jullie nog tips heeft??
Zindelijk in huis is hij in ieder geval wel, daar ben ik al blij om! Wat ga je toch snel om zo'n beestje geven he :)
Lekkere hapjes net buiten zijn bereik op de trede leggen. Dat motiveert misschien wel. MAar een asieldier heeft vaak een periode nodig, varierend van 6 weken tot 6 maanden om zichzelf te worden in een huis.
Ik zelf zou hem gewoon houden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Is het een gladde trap, of zit er vloerbedekking op? Wij hebben hier de eerste trap laten bekleden omdat deze gewoon te glad was voor mijn herder, ik was doodbang dat hij een keer uit zou glijden, daarnaast is het ook niet al te best voor de heupjes.
Joanne
Vaste gebruiker

nou hij is inmiddels al 1 keer de trap afgelopen! Mijn broer kwam op bezoek en toen we met z'n 3en onderaan de trap net buiten de voordeur stonden was Boris niet happy. Hij wilde niet achter
blijven haha. Dus na een hoop aanmoediging was hij al een paar treden verder, maar wat het beste werkte was gewoon negeren en toen we dat doorhadden was hij zo beneden. Eenmaal buiten kwam hij voor het eerst in het winkelcentrum, waar het nog druk was. Hij wist niet waar hij moest snuffelen. :) Terug de trap op was niet echt meer een probleem, maar als ie straks voor z'n laatste ronde weer de trap af moet ben ik daar weer een uur mee kwijt haha.
tot zover de vorderingen :)
ranetje
Zeer actief

Hij is in ieder geval zelf de trap af gegaan :ok: :wink:
Afbeelding
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door gotcha »

Nu dat gaat goed hè.Boris maakt al veel mee tijdens zijn proefperiode,een winkelcentrum tijdens de kerstperiode :wink:
Zal het niet moeilijk zijn om hem terug naar het asiel te brengen,volgens mij wel :mrgreen:
Joanne
Vaste gebruiker

dat gaat zeker moeilijk worden! :)
Vannacht was er weinig slaap, en niet omdat boris veel kabaal maakte of zo... Het ging als volgt: Boris moest de trap af, want: uitlaten. Nu zit er bovenaan die trap een halletje met nog een klein trapje naar boven. Wij bij de voordeur roepen en doen, in de vrieskou. Af en toe een pootje op de trap en een hoop gepiep, maar ineens was het stil. Ging ik kijken en ja hoor, meneer was gewoon nog verder naar boven gegaan. Waren we nog verder van huis! In ieder geval vind hij trap op minder eng dan naar beneden :) Maar goed, wij van alles geprobeerd, uiteindelijk zijn we in de woonkamer op de bank in slaap gevallen (we dachten als we zelf beneden blijven komt ie wel, niet dus) Midden in de nacht nog gaan kijken, boris nog steeds boven haha. Vanochtend, na een paar korte uurtjes, weer een poging ondernomen, en voila, hij is weer in de woonkamer. Zometeen dan maar weer proberen of hij naar de voordeur wil. Dat hij zijn plas op kan houden is nu in ieder geval wel duideljik haha. Wat dat betreft heb ik een 'passende' hond uitgekozen. Alleen blijven is geen probleem, zindelijkheid is geen probleem en mijn ratten laat hij links liggen. Alleen die trap moet nog aan gewerkt worden!

Groetjes!
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Inge O schreef:misschien heb je het al verteld hoor, maar waarom moet hij nu terug naar het asiel?
hij is twee dagen en een nacht op proef geweest
Afbeelding
Joanne
Vaste gebruiker

Haha, even voor de opheldering: hij WAS op proef, maar nu hebben we de beslissing genomen: hij blijft! We moesten naar het asiel om de papieren in orde te maken :D
Ben meteen gaan zoeken voor een goede cursus in de buurt :)
Trap lopen heeft ie verbazend snel geleerd, hij rent al op en af! En hij is ook niet meer zo schuchter als in het begin. Ben helemaal blij!
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

:cheer: Leuk. Gefeliciteerd.
Karin
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Karin »

gefeliciteerd :wink:
groetjes Karin en een poot van kesh, Shia, Muk en Mate
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”