Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Inge O schreef:
Jaap* schreef:
Inge O schreef:..nu ben ik ook wel zwaar gekwetst...
Dát heb je er aan te danken :mrgreen:
Het leven mag dan complex zijn, maar ik houd het simpel :wink:
vergiffenis :jank:
dramaqueen :mrgreen: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Hè hè, daar ben ik weer! Werd gisteren ruw van mijn toetsenbord 'gerukt' omdat ik acuut naar mijn schoondochter moest op op de kindjes te passen; ze was ziek geworden. Dus de hele dag rondgehupst met drie koters van onder de vijf jaar :wink: (plus moeders verwennen)..
Lees ik dit topic door; zitten ze ruzie te maken :eek: :boos: .
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

drent.lover schreef:Het vooruit sturen is iets waar we al met de puppiecursus mee zijn begonnen en wel met een (hoe kan het ook anders) vooruitstuur bakje.
Je loopt met de pup naar het bakje en legt er iets lekkers in je loopt terug en laat de pup los terwijl je vooruit roept, de pup is bij het bakje eet het brokje en dan roep je hier en hup de pup komt mooi weer terug voor je zitten.
Bij de puppievervolg leerden we ook het commando pion, dit was alvast voor als je in de toekomst met je hond wou gaan speuren en eventueel reddingswerk wou doen omdat er alvast van jongs afaan in te krijgen.
Dit ging eigenlijk ongeveer het zelfde, brokje op pion terug lopen en dan pion roepen en weer terug met een hier.En later zaten er dus zowel bij de pion als in het vooruitstuurbakje geen brokjes meer.
Op de een of andere manier pakte Kyra dat pion beter op dan het werken met een vooruit stuur bakje.
Ik heb zelf ook thuis een pion gehad om het te oefenen en dat ging altijd super goed,.
In 2005 toen ik met Kyra jachttraining ging doen werd het vooruit sturen gedaan met een witte emmer op de kop en dan eigenlijk weer hetzelfde als in de puppie tijd met het bakje.
Dat ging op zich best goed met Kyra maar ze wilde nooit echt door blijven lopen.
Wat schetst mijn verbazing toen we dus op het examen het vooruit sturen moesten doen en er een pion stond, deze training was heel erg gemoedelijk geen druk op de hond, gewoon plezier hebben en leuk met je hond bezig zijn en zo was het examen ook.
Er stond dus een pion om ongeveer te weten hoever je je hond minstens moest vooruit sturen zodat het ver genoeg was om hem terug te roepen of fluiten.
Nou jullie voelen hem al aankomen denk ik, ik gaf Kyra het commando pion i.p.v vooruit en ze ging als een speer,de examinator gaf inderdaad precies bij het pion mij het teken om haar terug te roepen en dat deed ze we kregen er dan ook een 10 voor.

Maar toch het vooruit is er ook wel bij Kyra in blijven hangen hoor, als ik met haar in het bos ben en ze loopt voor me aan te snuffelen dan verstop ik de dummy met vel in het bos en roep haar bij me en geef een vooruit en zoek apport.
De vooruit om haar aan te gen dat ze eerst rechtvooruit moet en dan moet beginnen met zoeken.
Ik heb in de diverse algemene cursussen die ik gedaan heb de 'vooruit' ook op ongeveer deze manier geleerd. Maar omdat ik toen nog nooit van dirigeren had gehoord, vond ik het zo'n rare oefening :mrgreen: . Ook de trainer wist daar toendertijd geen goed antwoord op te geven (het doel er van). Maar alles bij elkaar is er wel het een en ander blijven hangen bij Dante denk ik. Ik moet alleen de afstand wat meer uit gaan breiden :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef:
ranetje schreef:Het vooruitsturen is uiteindelijk bedoeld voor het dirigeren.

Maar wat is het doel bij de oefening die op les wordt gedaan?
In een "beginnersgroep" wordt het vooruitsturen vaak geoefend voor het C diploma (uitsturen en komen op bevel).
Daarvoor moet de hond minimaal 30 meter vrij van je af lopen voor hij mag worden teruggeroepen.
In dat geval kan je wel even een pion gebruiken om te focussen, maar het richtpunt moet geleidelijk aan meer en meer verborgen zijn.
De paaltjes zijn daarvoor handiger, omdat je die steeds schever (dus minder zichtbaar) in de grond kan steken.

Een trainster die ik ken doet dat dus met steeds meer een verborgen richtpunt (paaltjes), tot er uiteindelijk niets meer ligt.
Dan gebruikt ze op een gegeven moment ook de stopfluit en gaat naar de hond toe om te belonen.
Zoals ze zelf zegt: "je loopt een half jaar lang heel wat (kilo)meters" :mrgreen:
Maar dan zit het er wel goed in :ok:

Daarna gaat ze varieren.
De ene keer terugroepen, de andere keer een dummy opgooien enz.
De hond weet dus niet wat de volgende stap zal zijn, maar er gebeurt na het uitsturen in ieder geval "iets leuks" .
Klinkt goed, met dat paaltje, maar ligt er dan altijd een dummy bij het paaltje (ivm altijd iets leuks)?
En wat dat lopen betreft; ik ben dat wel gewend omdat ik altijd in mijn eentje trainde. Het enige nadeel vind ik dat het wel veel van Dante's geduld vraagt. Dus ik doe zo'n oefening (bijv. waarbij ik de dummy wegleg) dan maar één of hoogstens twee keer :19:
De ene keer ligt er een dummy bij het paaltje, de andere keer ligt er (in het begin) iets lekkers op het paaltje.
In de volgende stappen van de oefening zoals zij het deed werd er eens een stopfluit gebruikt (eerst aangeleerd wat die fluit betekent natuurlijk) en wordt er een dummy opgegooid.
En soms is er niets en moet de hond alleen maar zitten bij het paaltje en krijgt daar iets lekkers (dat bedoel ik met het vele lopen van de baas :wink: ).
En soms wordt de hond teruggefloten als hij bij het paaltje is aangekomen (en krijgt bij de baas wat lekkers).
Door die variatie is er wel altijd wat leuks, maar wat het zal zijn weet de hond niet van tevoren.

Als je steeds een dummy bij het paaltje hebt, gaat de hond zoeken als er een keertje niets ligt.
Heel wat honden laten zich dan niet terug roepen/fluiten omdat ze er van overtuigd zijn dat er een dummy mee moet :mrgreen:

Dat doe je niet allemaal in één oefensessie :N:
Meer dan twee of drie keer achter elkaar is meer dan genoeg.
Volgende keer doe je dan weer iets anders van de variaties.
Daar ben ik altijd wel van, van oefeningen met veel variaties :ok: (wat dat betreft ben ik net als mijn hond :mrgreen: ).
Bedankt, dit zijn leuke ideeën!
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:
Inge O schreef:
Jaap* schreef:Dát heb je er aan te danken :mrgreen:
Het leven mag dan complex zijn, maar ik houd het simpel :wink:
vergiffenis :jank:
dramaqueen :mrgreen: :wink:
Afbeelding
:eek: :N: Er wordt wel op je gescholden de laatste tijd hè :jank:
Een tijdje terug 'zeikwijf' en nu weer 'dramaqueen' :eek:
Als je er over wilt praten; gooi het er maar uit hoor :J:
Gr. Marijke
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Gelukkig, ik kreeg al bijna medelijden :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
Moon schreef:
Inge O schreef:
Jaap* schreef:dramaqueen :mrgreen: :wink:
Afbeelding
:eek: :N: Er wordt wel op je gescholden de laatste tijd hè :jank:
Een tijdje terug 'zeikwijf' en nu weer 'dramaqueen' :eek:
Als je er over wilt praten; gooi het er maar uit hoor :J:
ik ben er al overheen hoor :mrgreen: :mrgreen: .
Ik was al zo bang voor je tere zieltje.......... :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Even verder over handig met dummies omgaan :mrgreen: zie dit topic;
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 4&start=60
Dat vest van Jaap lijkt me wel handig maar prijzig :eek: . Ik ga dus op zoek naar een lichtgewicht schoudertas, want die dummies zijn al zo zwaar :wink: . Ik gebruik nu een 'hondenrugzak', was altijd heel handig want daar zit alles in wat ik nodig zou kunnen hebben, ook bij wandelingen. Zoals een bal, fluit, hondenzeem en wat EHBO-spulletjes, enz. Dan hoef ik nooit na te denken voor ik de deur uit ga. Maar nu met de training is het erg onhandig want bij een rugzak kun je niet zomaar bij..

Toch nog even wat vertellen over de training, want het gaat echt goed nu :cheer: . Vorige keer kregen Dante en ik aparte oefeningen omdat nu toch wel blijkt dat we verder zijn dan de rest. Vandaar de drie dummies. Ik moet nu lijnen lopen oefenen met de gebaren erbij ( rechts, links en achter Dante: beetje dirigeren dus). Wel allemaal nog op korte afstanden. Dante lijkt het iedere les leuker te gaan vinden :ok: . We hebben nu ook amper hoeven wachten want ik werd naar een plek verderop gestuurd om alleen te oefenen tussendoor. Ben echt zo blij met deze training en trainster. Ze kijkt naar ieder individueel :ok: Verder weet ze ook veel van praktijkjacht want haar vader is jager. Niet alleen theoretische kennis dus.
(het is natuurlijk eigenlijk ook geen jachttraining (apporteren), maar het heeft er zodoende toch wel erg veel van weg :wink: ).
Ook het groepje is erg leuk, aardige mensen en leuke honden. O.a. een klein cockerspanieltje waar ik helemaal weg van ben :wink: Dat hondje was de eerste les totaal niet geïnteresseerd in apporteren, maar loopt nu te stuiteren aan de lijn om te mogen gaan. Wonderlijk hoe snel dat kan gaan. En een dalmatiër die er met de buit vandoor gaat :smile: (heel vervelend voor de eigenaren natuurlijk, maar vaak wel komisch).
Dat vind ik ook het leuke aan trainen in clubverband; het genieten van al die andere honden!
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:wat klinkt dit allemaal superleuk, marijke :ok: :ok: !
Dit is nu precies de training zoals ik hem hebben wil :wink: . Geen gezeur over examen dit en examen dat, gewoon plezier van hond en baas staat voorop en toch serieus aan het werk :ok: . Af en toe geeft de trainer aan dan áls we examen willen doen we hier en daar op moeten letten..
En ook die individuele aandacht vind ik heel erg fijn. Ik heb al zo vaak meegemaakt dat cursussen 'eenheidsworst' waren. Zo jammer vind ik dat, dan komt het er soms op neer dat geen enkele hond tot zijn recht komt.
Ik hoor vaak negatieve verhalen over MG-scholen, maar in dit geval gaat dat voor mij niet op (is een MG-franchise).
En ik ben nu eenmaal gek op honden en kan daar mijn hart ophalen :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
Moon schreef:
Inge O schreef:wat klinkt dit allemaal superleuk, marijke :ok: :ok: !
Dit is nu precies de training zoals ik hem hebben wil :wink: . Geen gezeur over examen dit en examen dat, gewoon plezier van hond en baas staat voorop en toch serieus aan het werk :ok: . Af en toe geeft de trainer aan dan áls we examen willen doen we hier en daar op moeten letten..
En ook die individuele aandacht vind ik heel erg fijn. Ik heb al zo vaak meegemaakt dat cursussen 'eenheidsworst' waren. Zo jammer vind ik dat, dan komt het er soms op neer dat geen enkele hond tot zijn recht komt.
Ik hoor vaak negatieve verhalen over MG-scholen, maar in dit geval gaat dat voor mij niet op (is een MG-franchise).
En ik ben nu eenmaal gek op honden en kan daar mijn hart ophalen :mrgreen:
ik word bijna (wat zeg ik? helemáál!!) jaloers :jank: !

was dat overigens diezelfde mg-school waar je eerst maar geen contact kon mee krijgen :denken: ?
Ja, vreemd hè :denken:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wie weet was er wat mis met de telefoon en/of was de e-mail box vol :mrgreen:

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt Marijke en Dante ook :ok:

Ik was net van plan om dit topic ook even weer naar boven te trekken :wink:
In het nieuwe jagertje (blad van de KNJV) staat een artikel van Paul de Vos. (van het boekje "Wat een jachthond moet weten")
Hij heeft gescheiden KNJV-trainingen voor Retrievers en Staande Honden.
En dat omdat er een groot verschil zit in de manier van werken van beide rasgroepen.
Hij begint met Staande Honden met een stukje veldwerk om de passie van de hond aan te wakkeren. Anders is het apporteren van koud wild niet zo eenvoudig aan te leren. :idea:
Bovendien vertelt hij dat het zwemmen bij Staande Honden wel eens wat problemen oplevert. (ze zwemmen nogal eens te veel "op zijn hondjes" en spetteren daardoor te veel)
Dat mag dan ook nooit onder dwang worden opgebouwd.
Dus je begint in lauw doorwaadbaar water. In geval van nood gaat de baas mee :mrgreen: Daarna over een smalle sloot en pas daarna komt het apport over water aan de beurt.
Bovendien waarschuwt hij dat een Staande Hond meer variatie nodig heeft. Als hij in routine vervalt wordt hij vervelend (hyperactiviteit of bewust negeren van commando's en apporten).
Hij zegt nog eens nadrukkelijk dat vertrouwen en consequent zijn heel belangrijk zijn. Meer dan bij andere rassen.

Meer informatie over de trainingsopzet staat op www.jachttraininggroningenwest.nl

Waarom zit die man voor mij nou ook weer zo ver weg!! :boos: :jank:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
drent.lover
Zeer actief
Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door drent.lover »

Nettie bedankt voor de link, ik ga contact met ze opnemen om er volgend jaar te trainen met Kyra.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

drent.lover schreef:Nettie bedankt voor de link, ik ga contact met ze opnemen om er volgend jaar te trainen met Kyra.
Bofkont :wink:
Jij zit een stuk dichterbij :ok:
Wel verslag gaan doen hoor!!
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
drent.lover
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb ze net een mail gestuurd.
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Wie weet was er wat mis met de telefoon en/of was de e-mail box vol :mrgreen:

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt Marijke en Dante ook :ok:

Ik was net van plan om dit topic ook even weer naar boven te trekken :wink:
In het nieuwe jagertje (blad van de KNJV) staat een artikel van Paul de Vos. (van het boekje "Wat een jachthond moet weten")
Hij heeft gescheiden KNJV-trainingen voor Retrievers en Staande Honden.
En dat omdat er een groot verschil zit in de manier van werken van beide rasgroepen.
Hij begint met Staande Honden met een stukje veldwerk om de passie van de hond aan te wakkeren. Anders is het apporteren van koud wild niet zo eenvoudig aan te leren. :idea:
Bovendien vertelt hij dat het zwemmen bij Staande Honden wel eens wat problemen oplevert. (ze zwemmen nogal eens te veel "op zijn hondjes" en spetteren daardoor te veel)
Dat mag dan ook nooit onder dwang worden opgebouwd.
Dus je begint in lauw doorwaadbaar water. In geval van nood gaat de baas mee :mrgreen: Daarna over een smalle sloot en pas daarna komt het apport over water aan de beurt.
Bovendien waarschuwt hij dat een Staande Hond meer variatie nodig heeft. Als hij in routine vervalt wordt hij vervelend (hyperactiviteit of bewust negeren van commando's en apporten).
Hij zegt nog eens nadrukkelijk dat vertrouwen en consequent zijn heel belangrijk zijn. Meer dan bij andere rassen.

Meer informatie over de trainingsopzet staat op www.jachttraininggroningenwest.nl

Waarom zit die man voor mij nou ook weer zo ver weg!! :boos: :jank:
Ik hoop dat Paul dat soort artikelen ook in ons clubblad zet :ok: . Weet jij of ik ze ergens op internet kan vinden? (want om nou lid te worden van de KNJV alleen voor het 'Jagertje' :denken: ). Maar ik zou ze zo graag willen lezen (ook het vorige artikel waar je het over had).

Ik heb net een abonnement genomen op 'De Jachthond' en had al haast spijt toen ik het trainingsartikel las in het eerste blad :roll: . Dit ging over 'het leren zwemmen' van jachthonden. Het kwam er op neer dat je de hond een lange lijn omdoet en hem door het water sleurt. Er stond nog bij dat de hond ws. wel rare bokkensprongen zou maken en kopje onder zou gaan, maar dat wende wel of zoiets :N: :N: . Mijn hart draaide om toen ik dat las. Zou graag de schrijver een touw om zijn nek doen en hem eens even door het water sleuren (flink kopje onder :devil: :boos: ).
Dan klinkt dit verhaal wel even anders :ok: :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

drent.lover schreef:Nettie bedankt voor de link, ik ga contact met ze opnemen om er volgend jaar te trainen met Kyra.
Leuk joh :ok:
Ik hoop idd dat je hier verslag doet. Ik ben gek op trainingsverhalen (en leuke tips natuurlijk :wink: ).
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Ik hoop dat Paul dat soort artikelen ook in ons clubblad zet :ok: . Weet jij of ik ze ergens op internet kan vinden? (want om nou lid te worden van de KNJV alleen voor het 'Jagertje' :denken: ). Maar ik zou ze zo graag willen lezen (ook het vorige artikel waar je het over had).

Ik heb net een abonnement genomen op 'De Jachthond' en had al haast spijt toen ik het trainingsartikel las in het eerste blad :roll: . Dit ging over 'het leren zwemmen' van jachthonden. Het kwam er op neer dat je de hond een lange lijn omdoet en hem door het water sleurt. Er stond nog bij dat de hond ws. wel rare bokkensprongen zou maken en kopje onder zou gaan, maar dat wende wel of zoiets :N: :N: . Mijn hart draaide om toen ik dat las. Zou graag de schrijver een touw om zijn nek doen en hem eens even door het water sleuren (flink kopje onder :devil: :boos: ).
Misschiern kan je de redactie van jullie clubblad vragen of zij die artikelen ook willen plaatsen?
Er zit daar vast wel iemand die lid is van de KNJV.
Dan kunnen ze de schrijver vragen of ze het artikel ook mogen publiceren :idea:

Over trekken met een lange lijn gebeurt nog vrij vaak geloof ik.
Het hangt er denk ik ook vanaf hoe je dat doet.
Een hond die gaat stijgeren en tijdens het zwemmen kopje onder gaat lijkt me niet de bedoeling. :N:
Maar de oplossing van Paul de Vos lijkt me een stuk prettiger :ok:
Ik heb met Rana in zee gezwommen het tweede jaar, toen ze nog wat aarzelde :wink:
Afbeelding
drent.lover
Zeer actief
Contacteer:

Ik had zonet deze reactie in mijn mailbox zitten

Sonja, wij trainen in de zomer op woensdagavond. Onze zomertraining inschrijving is nog niet geopend. Ik zal je echter toevoegen aan de map van belangstellende en je informeren zodra de inschrijving open gaat.

Paul

Ik ben dus blij dat het op woensdagavond is en niet in het weekend omdat ik om het weekend moet werken
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

drent.lover schreef:Ik had zonet deze reactie in mijn mailbox zitten

Sonja, wij trainen in de zomer op woensdagavond. Onze zomertraining inschrijving is nog niet geopend. Ik zal je echter toevoegen aan de map van belangstellende en je informeren zodra de inschrijving open gaat.

Paul

Ik ben dus blij dat het op woensdagavond is en niet in het weekend omdat ik om het weekend moet werken
Komt voor jou dus gunstig uit :wink:
Ik ben benieuwd of je bij de groep kan komen.
Mensen die er al trainen gaan voor, daarna komen KNJV leden en daarna de volgende belangstellenden.
Goed dat je je zo vroeg hebt aangemeld :ok:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef:Ik hoop dat Paul dat soort artikelen ook in ons clubblad zet :ok: . Weet jij of ik ze ergens op internet kan vinden? (want om nou lid te worden van de KNJV alleen voor het 'Jagertje' :denken: ). Maar ik zou ze zo graag willen lezen (ook het vorige artikel waar je het over had).

Misschiern kan je de redactie van jullie clubblad vragen of zij die artikelen ook willen plaatsen?
Er zit daar vast wel iemand die lid is van de KNJV.
Dan kunnen ze de schrijver vragen of ze het artikel ook mogen publiceren :idea:

Over trekken met een lange lijn gebeurt nog vrij vaak geloof ik.
Het hangt er denk ik ook vanaf hoe je dat doet.
Een hond die gaat stijgeren en tijdens het zwemmen kopje onder gaat lijkt me niet de bedoeling. :N:
Maar de oplossing van Paul de Vos lijkt me een stuk prettiger :ok:
Ik heb met Rana in zee gezwommen het tweede jaar, toen ze nog wat aarzelde :wink:
Paul de Vos heeft ook een Bracco en is lid van de club. Er heeft al eens een artikel van hem in het clubblad gestaan. Maar de artikelen die jij aanhaalt (nog?) niet. En die leken me nu juist zo interessant :wink: . Maar het clubblad is nog niet binnen, wie weet..

Over het zwemmen; het stond echt letterlijk in het artikel; over dat stijgeren en kopje onder.. Valt voor mij echt onder de noemer machtsmisbruik!
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Paul de Vos heeft ook een Bracco en is lid van de club. Er heeft al eens een artikel van hem in het clubblad gestaan. Maar de artikelen die jij aanhaalt (nog?) niet. En die leken me nu juist zo interessant :wink: . Maar het clubblad is nog niet binnen, wie weet..
Lijkt me voor de redactie een reden om eens aan zijn jasje te trekken :mrgreen:
Over het zwemmen; het stond echt letterlijk in het artikel; over dat stijgeren en kopje onder.. Valt voor mij echt onder de noemer machtsmisbruik!
JA :ok:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Ik heb trouwens nog even op die link zitten kijken van die club waar Paul les geeft en ik zag tot mijn verrassing Marieke Hamakers bij de trainers staan :ok: . Zij heeft een stuk of zeven Bracco's en is ook fokker (af en toe een nestje). Heel aardige vrouw met ook praktijkervaring bij de jacht en veel ervaring met staande honden. Misschien is zij wel de oorzaak van de Bracco van Paul de Vos :idea: :mrgreen:

Nou Sonja; alvast twee goede trainers (lijkt mij dan) :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
drent.lover
Zeer actief
Contacteer:

Moon schreef:
Nou Sonja; alvast twee goede trainers (lijkt mij dan) :ok:
nu maar duimen dat ik er mag trainen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik trek het topic weer eventjes naar boven. :wink:

Gisteren een hele discussie gehad met ervaren Griffonniers.
Ook o.a. over het stuk van Paul de Vos waarin hij vertelt dat hij zijn trainingsgroepen splitst in retrievergroepen en Staande hondengroepen.

Ook zij waren het er over eens dat zo'n splitsing belangrijk is vanwege de andere manier van werken van de Staande hond.
Zij hadden het er ook over dat een Staande Hond alleen een betrouwbaar apporteur wordt als het apporteren onder "dwang" wordt aangeleerd.
Ik heb me daarover wel eens zitten verbazen waarom ze dat vonden. Het is een kreet die ik heel vaak hoor n.l.
En de wijze van "dwang" vind ik niet altijd iets om echt vrolijk van te worden :N:

Er blijkt toch wel een groot verschil te zijn over wat de een "dwang" vindt en wat de ander "dwang" vindt.

De een forceert de bek open en dwingt de hond het apport vast te houden (soms met een bandje om de bek of de zijkanten van het blok met een touwtje aan de halsband vastmaken).

Bij de ander is het meer het systeem van Tineke Antonisse (die dat trouwens ook bij Labradors en Goldens gebruikt). Zo legden ook de deskundigen die ik sprak het uit. Ze leggen er wel de nadruk op dat je minstens 3 maanden alleen aangelijnd moet trainen met het apport, voor je de hond vrij gaat laten apporteren.
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Ik trek het topic weer eventjes naar boven. :wink:

Gisteren een hele discussie gehad met ervaren Griffonniers.
Ook o.a. over het stuk van Paul de Vos waarin hij vertelt dat hij zijn trainingsgroepen splitst in retrievergroepen en Staande hondengroepen.

Ook zij waren het er over eens dat zo'n splitsing belangrijk is vanwege de andere manier van werken van de Staande hond.
Zij hadden het er ook over dat een Staande Hond alleen een betrouwbaar apporteur wordt als het apporteren onder "dwang" wordt aangeleerd.
Ik heb me daarover wel eens zitten verbazen waarom ze dat vonden. Het is een kreet die ik heel vaak hoor n.l.
En de wijze van "dwang" vind ik niet altijd iets om echt vrolijk van te worden :N:

Er blijkt toch wel een groot verschil te zijn over wat de een "dwang" vindt en wat de ander "dwang" vindt.

De een forceert de bek open en dwingt de hond het apport vast te houden (soms met een bandje om de bek of de zijkanten van het blok met een touwtje aan de halsband vastmaken).

Bij de ander is het meer het systeem van Tineke Antonisse (die dat trouwens ook bij Labradors en Goldens gebruikt). Zo legden ook de deskundigen die ik sprak het uit. Ze leggen er wel de nadruk op dat je minstens 3 maanden alleen aangelijnd moet trainen met het apport, voor je de hond vrij gaat laten apporteren.
Arme Nettie; helemaal niemand die er op in gaat :jank:

Maar ik wel hoor :ok:
Als het zo zou zijn dat staande honden altijd dwang nodig hebben om goed te leren apporteren, zou men dan niet eens achter de oren moeten krabben of het wel écht 'allrounders' zijn? Ik ga me niet weer opwinden over het misbruiken van honden (je weet dat ik dat vind van parforce training) maar vind het van de gekke dat deze honden apporteren niet zouden kunnen leren zonder deze rare methoden! Misschien moet er dan zorgvuldiger gefokt worden op apporteeraanleg of zo. Of misschien moet de jager op stap met een hond voor vóór het schot en een voor na het schot :denken:

:N: :N: :jank: het idee om het apport vast te binden in de bek van de hond; ik word er naar van... Waarom denkt de mens dat ie het recht heeft om zulk soort dingen met honden uit te halen :19: (wind ik me toch weer op :wink: )
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Niemand is er op ingegaan, omdat op dat moment niemand melding kreeg van nieuwe postings :wink:

Ja ik zit me dat ook steeds weer af te vragen waarom dat zogenaamd met "dwang" moet.
Die ervaren Griffonnier is iemand die altijd zachtsprekend en met veel respect met zijn hond bezig is. Daarom was ik zo verbijsterd over zijn uitspraak dat ik heb gevraagd wat hij verstond onder dwang.
Niet meer dan wat Tineke aanbeveelt dus. En die hanteert diezelfde methode voor Retrievers.
De uitspraak "dwangapport is nodig" blijkt dus per persoon een totaal andere inhoud te kunnen hebben.

Hij vindt wel dat je minimaal 3 maanden lang alle apporten aangelijnd moet doen.
Dat betekent dan:
Aangeven om vast te houden en een stuk aangelijnd lopen met het apport.
Daarna een of meer apporten op de grond leggen en ze een voor een laten oppakken en afgeven enz.
Pas na die drie maanden, als de hond vlekkeloos apporten oppakt en draagt kan je los gaan werken.
Ik vraag me dan af of Rana zo lang dat saaie apporteren zou volhouden? :denken:
Ik heb het systeem op zich wel gehanteerd, maar geen 3 maanden...............

In Engeland heb je Staande Honden die voor het schot werken en Retrievers voor na het schot.
Jouw idee is daar al heel lang geleden ingevoerd Marijke :wink:
Maar Continentale Staande Honden kunnen prima apporteren.
Je moet misschien anders beginnen dan bij Retrievers zoals Paul de Vos heeft besloten. Maar ze kunnen het beslist. :ok:
Afbeelding
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

mijn hond apporteert (in en uit zicht) met veel passie de dummy's. Ik heb het vanaf het begin en nog steeds alleen maar met positieve beloning gedaan.
Ik vind het echt geweldig om te zien hoeveel plezier hij er van heeft.
Ik ga binnenkort dit topic eens helemaal lezen. Storm is nu wel zo groot dat ik kan mee kleppen :wink:
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
ranetje
Zeer actief

Bianca_Storm schreef:mijn hond apporteert (in en uit zicht) met veel passie de dummy's. Ik heb het vanaf het begin en nog steeds alleen maar met positieve beloning gedaan.
Ik vind het echt geweldig om te zien hoeveel plezier hij er van heeft.
Ik ga binnenkort dit topic eens helemaal lezen. Storm is nu wel zo groot dat ik kan mee kleppen :wink:
WQelkom bij de club dan :ok: :wink:

Hoe oud is Storm nu?
Doe je apporteertraining of jachttraining met hem of ben je voor jezelf bezig :wink:
Afbeelding
drent.lover
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb pas een hele poos met iemand gepraat over het aanleren van een apport via een dwangapport, dit gaat dan met een houtenblok waarmee het los en vast wordt aangeleerd.En dan wordt dat uitgebreid naar het steeds leuker wordende apport, dus dummy en op het laatst wild.
Ik vroeg hem waarom je bij een hond waarbij het er inzit om te apporteren moet beginnen met een dwangapport, waarom zou je het spelletje wat hij van pup af aan aan speelt, alles oppakken dus,niet positief oppakken en hem op die manier leren om het je te komen brengen.En dat dus gaan uitwerken.Dat is heel simpel volgens hem, het is geen leuk spelletje maar werk en op zijn manier van aanleren zou de hond altijd alles komen brengen.
Als het op een speelse manier gaat dan zal de hond alleen nog maar dat brengen wat hij leuk vind en eigenlijk is dat dus ook zo, mijn hond wil nu hij zowel koud als warm wild heeft geapporteerd geen kale dummy meer brengen.
Er daar zit het hem er nou juist in, mijn hond haalt niet iets omdat het moet maar omdat ik het leuk vind, ik heb een hond die in huis woont en niet in een kennel, ik heb een huis hond waarmee ik af en toe leuk bezig ben.
En geen werkhond die alitjd alles moet doen wat ik zeg.
Ik begrijp zijn standpunt heel goed hoor als jager zijnde moet je er natuurlijk altijd van uit kunnen gaan dat je hond alles brengt, maar op die manier heb ik mijn hond niet.
Ik ga van het zomer een dag naar hem toe te trainen, ik denk dat ik nog best veel van hem kan opsteken, natuurlijk zal ik daarna verslag uit brengen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ja dat is de redenering die ik ook steeds lees.
Nou heeft een jager vooral iets aan een hond die warm wild apporteert :mrgreen:
Dus als het schatje de dummy's laat liggen zal een jager daar niet mee zitten denk ik? :wink:

Het hele verhaal over de nadruk op dwang werd voor mij gisteren volledig onderuit gehaald, toen iemand die met dwangapport traint vertelde dat Staande Honden nog wel eens liever gingen voorstaan (en eventueel ook opjagen) dan geschoten wild apporteren.
Daar hadden ze het volgende op gevonden:
Iemand zat in een boom vlak bij het apport en als de hond iets anders ging doen dan apporteren kreeg hij iets naar de kop................

Ik begrijp dat niet helemaal.
De hond was met dwangapport getraind. En zou dus een betrouwbaar apporteur moeten zijn. Hoe kan hij dan wat anders gaan doen dan apporteren?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”