Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spiervlees bijvoeren

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Spiervlees bijvoeren

Ongelezen bericht door Maylala »

Okee, ik ben dus aan het bijvoeren van spiervlees begonnen. Orgaan krijgt ie wel genoeg, maar aangezien het grootste deel van zijn meeste maaltijden (nog) bestaat uit Carnibest heeft hij extra spiervlees nodig.
Heb nu dus flink grove stukken kipfilet door zijn CB eend gegeven, en dat ging er razendsnel in, ik stond er eigenlijk van te kijken. :mrgreen:
Als botjes krijgt ie morgen kippenvleugels om het een beetje in balans te houden.
Kippenvleugels krijgt hij bijna elke dag, en dan een stuk of 3 niet al te grote. Net door een maaltijd een halve flinke kipfilet.

Ook krijgt hij mergpijp en ossenstaart (dat is dan ipv de kippenvleugeltjes) en natuurlijk meerdere CBsmaakjes.

Als orgaanvlees voer ik voornamelijk (lams)hart en kippenlever, en pens als complete maaltijd bij.

Dus mijn vraag aan HF's oh zo lieve experts; begin ik nu de grondbeginselen een beetje door te krijgen? :N:
Tips en adviezen zijn meer dan welkom!!
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Als je CB voert, hoef je zelf geen orgaan bij te voeren, nergens voor nodig. Verder zou ik niet dagelijks kippenvleugeltjes geven, meer afwisseling in vleessoorten is handiger (ik voer zelf op moment kip, rund, lam en vis, misschien ga ik binnenkort haas proberen)...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Als ik voornamelijk Carnibest of een ander kvv zou geven, dan gaf ik geen kip als 'extraatje'. Wil je toch kip geven (nekken, karkas of vleugels) doe dat dan in plaats van een Carnibest- of andere kvv-maaltijd.
In de meeste kvv's zit kip (vlees, orgaan of bot) dus ik zou eigenlijk kiezen voor een andere diersoort dan kip. Is je hond botten eten nog niet gewend, kies dan eerst voor bijv. eendennekken, dan eendenkarkassen. Probeer, als dat goed gaat, eens konijn of haas.
Gaan botten/karkassen van kleine diersoorten goed, dan zou je lamsribben of kalkoennekken kunnen geven (als maaltijd).
Verder zou ik kiezen voor vette vis. Een keer per week of per veertien dagen een maaltje sardiens, makreel of zalm is erg gezond en de meeste honden vinden het ook erg lekker. :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

geen mergpijp geven. kan levensgevaarlijk zijn. is veel te hard en kan om de kaak gaan zitten. zie ook het bottendocument :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Hutsje schreef:geen mergpijp geven. kan levensgevaarlijk zijn. is veel te hard en kan om de kaak gaan zitten. zie ook het bottendocument :wink:
Ja, dat wilde ik ook nog zeggen idd. Vind ze trouwens ook erg hard voor hondentanden. :wink:

Nou ja, zie bottendocument, wat Jessica zegt! :ok:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Stoppen met mergpijp. Ik heb ooit eens bij de dierenarts gezeten met een hond die een mergpijp om zijn kaak had zitten. Echt, dat wil je niet meemaken en niet alleen vanwege de verschutting die je maakt, maar vooral om de paniek van je hond omdat het ding er niet af wil.

Inderdaad, lees het bottendocument. Daar staan heel veel tips in.
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20512

Het voeren van spiervlees is goed. Kijk goed of je wellicht wat mooi rundvlees kan krijgen, in de aanbieding, zoals stooflapjes of riblappen.

In kvv zit al heel veel kippenvlees (dat is het gewoon het goedkoopste vlees, dus wordt het meest gebruikt) en dus is het voor de verandering juist goed om andere soorten vlees te geven. Dus geef in plaats van kipfilet ook eens (dat kan je nu mooi krijgen) een stukje wild wat in de uitverkoop ligt vanwege de houdbaarheidsdatum in de supermarkt. En als je het kan krijgen wat lamsvlees.
En dan lekker opbouwen middels kippenvleugels en kippennekken naar lamsribbetjes en geitenribbetjes.
:ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Maylala
Zeer actief

Hutsje schreef:geen mergpijp geven. kan levensgevaarlijk zijn. is veel te hard en kan om de kaak gaan zitten. zie ook het bottendocument :wink:
Het bottendocument ken ik idd wel, en mergpijp koop ik altijd te groot voor zijn minikaakjes. En ik blijf er altijd netjes bij, hij is er niet alleen mee. Komt bij dat ik het eigenlijk ook nooit gezien heb dat het vast blijft zitten, alleen z'n kong weleens... :19:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Maylala schreef:
Het bottendocument ken ik idd wel, en mergpijp koop ik altijd te groot voor zijn minikaakjes. En ik blijf er altijd netjes bij, hij is er niet alleen mee. Komt bij dat ik het eigenlijk ook nooit gezien heb dat het vast blijft zitten, alleen z'n kong weleens... :19:
Maar dan nog: mergpijpen zijn gezaagd van dragend bot (poten van koe) en daarom geen 'beginnersbotten' (zie bottendocument). Sterker nog, heel veel barfers/nrv-ers/zelfsamenstellers - waaronder ikzelf - geven helemaal geen dragende botten van volwassen (grote) dieren; dit soort botten zijn echt heel hard.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Maylala schreef:
het blijft te hard :19:
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Re: Spiervlees bijvoeren

Ongelezen bericht door tekkel »

Maylala schreef:Kippenvleugels krijgt hij bijna elke dag, en dan een stuk of 3 niet al te grote. Net door een maaltijd een halve flinke kipfilet.
Is Sjonnie nog jong en in de groei?

Anders lijkt het me wel erg veel, of niet?

Als mijn tekkel (10,5 kg) 1 kipvleugel krijgt, dan is dat haar hele maaltijd (ze heeft dan wel al 's ochtends kvv gegeten). Krijgt ze hooguit nog een scheutje yoghurt en/of wat groente.

Een 'halve flinke kipfilet' is hier ook een hele maaltijd (grote kipfilet is ruim twee ons: ze krijgt twee ons per dag, dus een halve kipfilet is 1 maaltijd).
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Maylala
Zeer actief

Re: Spiervlees bijvoeren

tekkel schreef:
Maylala schreef:Kippenvleugels krijgt hij bijna elke dag, en dan een stuk of 3 niet al te grote. Net door een maaltijd een halve flinke kipfilet.
Is Sjonnie nog jong en in de groei?

Anders lijkt het me wel erg veel, of niet?

Als mijn tekkel (10,5 kg) 1 kipvleugel krijgt, dan is dat haar hele maaltijd (ze heeft dan wel al 's ochtends kvv gegeten). Krijgt ze hooguit nog een scheutje yoghurt en/of wat groente.
Sjon is een beetje aan het "uitgroeien" nu in de breedte, is 11 maand en weegt ongeveer 11 kilo of ietsje minder. (en die vleugels zijn dan idd ook de hele maaltijd en gaan gepaard met lange wandelingen, veel beweging dus.) Hij is echt prachtig slank, geen grammetje vet, opgetrokken buiklijntje waar je U tegen zegt... Ik denk niet dat ik teveel voer. :19:
Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Rami schreef:
Maylala schreef:
Maar dan nog: mergpijpen zijn gezaagd van dragend bot (poten van koe) en daarom geen 'beginnersbotten' (zie bottendocument). Sterker nog, heel veel barfers/nrv-ers/zelfsamenstellers - waaronder ikzelf - geven helemaal geen dragende botten van volwassen (grote) dieren; dit soort botten zijn echt heel hard.
Okee, ik ben om. :mrgreen: Hij kreeg het gelukkig al niet vaak, maar nu helemaal geen mergpijpen meer. :pffff:
(Ik zal er wel bij zeggen dat ik dit niet zelf verzonnen heb, anders krijg ik van meneertje Flodder een überattitude :mrgreen:)
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Maylala schreef:
Okee, ik ben om. :mrgreen: Hij kreeg het gelukkig al niet vaak, maar nu helemaal geen mergpijpen meer. :pffff:
(Ik zal er wel bij zeggen dat ik dit niet zelf verzonnen heb, anders krijg ik van meneertje Flodder een überattitude :mrgreen:)
Haha, nou geef mij maar de schuld hoor. (Maar ondertusssen geen gebroken kiezen of mogelijke darm-ellende, tenminste niet door mergpijpen :wink: )
Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Rami schreef:
Maylala schreef:
Haha, nou geef mij maar de schuld hoor. (Maar ondertusssen geen gebroken kiezen of mogelijke darm-ellende, tenminste niet door mergpijpen :wink: )
Voor het laatste neem ik dan weer de schuld, dat begrijp je :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”