Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gaia en de kippennekken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Gaia en de kippennekken

Ongelezen bericht door Gaia »

Oke, Desiree had zich bedacht om haar hond en lekkere verse maaltijd te geven. In overleg met een ervaren NRV'er de hoeveelheid en het soort vlees bepaald.

We kwamen uit om haar eerst 's ochtends de brokken te geven. Dan 's avonds (14 uur tussen pose) 500 gram kippen nekken. Gaia weegt 30 kilo. Toen ik nog vroeg van waar moet ik me morgen op voor bereiden kreeg ik te horen dat botten eigenlijk verdikkend zouden moeten werken. Maar ja zei ze nog met Gaia wist je het nooit.

Volgende dag ging het 's ochtends heel goed. Echter 's middags kreeg ze me een aanval en moesten we rennen voor het grasveld... De ontlasting was toen heeeuuulll veeeuullll en heeuuulll dun.

Wat doe ik hier verkeerd? Of is dit puur de wisseling? De ontgifteging?
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Ik denk dat het gewoon de wisseling is. Sommige honden kunnen probleemloos van brok op vers overschakelen, maar andere hebben daar wat meer moeite mee. Ik heb mijn gevoeligere hond dmv KVV eerst laten wennen en toen pas begonnen met BARF-dingen en dat ging perfect. De hond die we nu hebben, heeft een maag-darmstelsel van beton en die is direct overgeschakeld met geen enkel probleem. Hopelijk is de diarree snel weer over!

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Je hond had nog niet eerder rauw gegeten? Dan vind ik het advies om kippennekken te geven wel een beetje erg snel. Zelfs farmfood adviseert om een hond middels een week pens over te zetten op het nieuwe voer. En dat geldt dus ook voor rauw. Geef maar eens een tijdje pens, of ga eerst een paar weekjes Rodi of andere kvv voeren. En als je hond dat goed verteert, dan ga je met nekjes beginnen en dat opbouwen naar een volledige menu met botten van zwaarder kaliber.
Rustig aan. Ik zou haar echt nu even op pens zetten of op Rodi. Je kan niet eerder verder tot haar ontlasting weer goed is. En dat kan je met een heel zacht kvv'tje zoals Rodi of smuldier wel bereiken. Of gewoon met vuile pens, bijvoorbeeld van Smuldier, AHV of dergelijke.
Succes. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
plenty
Zeer actief

Ongelezen bericht door plenty »

En als je kippennekken gaat voeren geef het samen met wat spiervlees .
Groetjes Jet Winny en dove Cathy en Yuma .
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Als ik Julia meteen zomaar kippennekken had gegeven bij het overstappen van brokken naar vers, dan zou zij zeer zeker ook vreselijk aan de rees zijn gegaan!!
Wat er al gezegd is: voorzichtig laten wennen aan rauwvoer!

Julia heeft ook altijd zwakke darmen gehad, maar na een kleine wennings periode, heeft ze nu heel mooie droge keutels.
In het begin had ze zo nu en dan nog wel eens waterpoep.
Dat is helemaal over nu.
:zweep:
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Oke, dus dat is er mis gegaan.

Alleen dan begrijp ik er even helemaal niets meer van want als ik haar kvv (pens) of vuile pens geef gaat ze ook helemaal van slag met de ontlasting. Maar dan is het echt piesboogjes werk en ben ik weer zeker een week bezig om dat weer voor elkaar te krijgen met norrit etc..
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gaia schreef:Oke, dus dat is er mis gegaan.

Alleen dan begrijp ik er even helemaal niets meer van want als ik haar kvv (pens) of vuile pens geef gaat ze ook helemaal van slag met de ontlasting. Maar dan is het echt piesboogjes werk en ben ik weer zeker een week bezig om dat weer voor elkaar te krijgen met norrit etc..
Je kunt bij spuitpoep beter finidiar geven.
Misschien kan je ook nog probiotica geven om de darmflora te verbeteren.
Norit is meer voor vergiftiging.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Probiotica is idd een heel goed idee.
Waarschijnlijk heeft Gaia geen goede darmflora en dat heeft ze wel nodig om verse voeding op een gezonde manier te verteren.
Probiotica kun je kopen bij een kruiderij bijvoorbeeld, en dan in poedervorm of tabletvorm.
Dat is beter dan Yakult ofzo, omdat daar ook nog allerlei toevoegingen in zitten die niet gezond zijn voor je hond.
Als je haar daarmee een tijdje ondersteunt is de kans heel groot dat ze na een tijdje alles wel normaal verteert.
Tevens zorgt na verloop van tijd de rauwvoeding dan vanzelf voor een gezonde darmflora en hopelijk zal ze dan wel normale ontlasting hebben.
Brokken zijn steriel, daarin zitten dus eigenlijk geen bacterien, ook geen goede bacterien, dus de darmen van jouw hond zijn niet ingesteld op rauwe voeding.
Julia heeft hier in het begin ook last van gehad, maar bij haar was het na een paar dagen helemaal over zonder probiotica.

Ik heb in het begin over de kvv gekookt water gegoten, zodat het hele rauwe ervan af was, en dat heeft heel erg goed geholpen.
Is misschien ook een idee, om op deze manier voorzichtig over te stappen.
Gewoon een paar weken water koken, direct er over gieten, even laten staan en dan aan haar geven.
:zweep:
plenty
Zeer actief

Misschien ook een goed idee om even KVV te voeren waar zo min mogelijk pens in zit , of helemaal geen pens in zit , het kan ook zijn dat je hond daar niet tegen kan , zorg er wel voor dat het een kompleet KVV is .
Roelfien
Zeer actief

Oh, ze krijgt het sowieso van kvv? Tja, dan heb je een probleem, want dan zal je eerst weer rust in die darmen moeten zien te krijgen.
Probiotica is goed.
Maar als dat niet lukt, wellicht toch eerst terug op het voedsel waarop ze het wel goed deed en dan heeel langzaam opbouwen met licht geblancheerd kvv en dan steeds een beetje rauwer en meer geven.
Maar het is echt niet goed als ze op alle rauw zo slecht reageert.
plenty
Zeer actief

Roelfien schreef:

Ik heb hier één hond die niet tegen vers kan hoor , heel jammer maar het bestaat wel :wink:
Roelfien
Zeer actief

plenty schreef:
Roelfien schreef:

Ik heb hier één hond die niet tegen vers kan hoor , heel jammer maar het bestaat wel :wink:
Klopt, het bestaat, maar het is niet goed als een hond zijn darmen zo ontzettend gevoelig zijn (geworden) dat ie geen rauw meer kan verdragen. :wink:

Kan hij trouwens ook niet tegen een beetje gekookt vlees en groente? Anders kan je daar alsnog wat mee afwisselen als je dat belangrijk vindt. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”