Maylala schreef:Ik ben momenteel nogal bezig met het boekje De Juiste Voeding Voor Uw Hond van Geert de Bolster, die zijn menu ook heeft gebaseerd op Ian Billinghurst.
Daarin staat dat je 60% (per week) rauwe vleesbeenderen moet geven, en dan het liefst "Gemalen vlezige kippenbeenderen", maar dat klinkt niet echt als spiervlees? (bij spiervlees stel ik me o.a. biefstuk voor?)
Vind het persoonlijk wel een moeilijk menu wat hij als voorbeeld gaf, erg veel toevoegingen zoals levertraan en biergist en kelp en zo.
Ik moet me echt nog veel meer inlezen, I know!
Als je volgens Billinghurst werkt, stel je de voeding samen per drie weken, niet per week. Eigenlijk stel je samen per seizoen (elk seizoen heeft zijn eigen soorten vlees, groente en fruit), afhankelijk van je portemonnee (hoeveel kan en wil je uitgeven) en wat er in je omgeving te krijgen is (je wilt niet elke week 100 km rijden om je hond goed te voeden).
60% rauwe vleesbeenderen klinkt als 60% botten – dat is ongelooflijk veel. Billinghurst heeft in Give Your Dog A Bone uitgelegd, dat je meer vlees geeft dan bot – komt neer op 20-40% bot en 40-20% vlees.
Billinghurst is/was een voorstander van levertraan, biergist en kelp maar hij woont in Australië en daar hoeft niet alles hetzelfde te zijn als in Nederland. Misschien is er in bepaalde regio geen verse, wilde zeevis te krijgen en is levertraan een goede oplossing. Je hond kan allergisch zijn voor biergist en/of kelp – wil je het geven, dan eerst uitproberen om te kijken hoe je hond reageert.
Inlezen in een goed boek is heel belangrijk, zodat je leert om voeding te maken met spullen die je op de markt, in de supermarkt en bij slagers en slachterijen kunt vinden.
Veel gelezen, geprezen en bekritiseerde boeken over barf en rauwe voeding:
Ian Billinghurst – Give Your Dog A Bone
Ian Billinghurst – the BARF diet
Mogens Eliasen – Natuurlijke voeding voor honden
Tom Lonsdale – Work Wonders
Kymythy Schultze – The Ultimate Diet (er zijn honden met allergieën, die het goed doen op haar dieet)
Succes!
Ignit Bekken
http://barf-natuurlijk.nl
http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden ... hp?camp=26