Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Calcium probleem jonge hond ????

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

plenty
Zeer actief

Calcium probleem jonge hond ????

Ongelezen bericht door plenty »

Of toch niet !!!

Ben erg benieuwd hoe jullie er over denken :wink:

Deze brief plaats ik met toestemming van die hem heeft op gesteld .

In overleg met de heer A.M.H. Derksen (vertegenwoordiger Eukanuba) stuur ik jullie een email over mijn bevindingen. Ik weet niet of jullie hier iets mee kunnen doen, maar als tevreden Eukanuba gebruiker denk ik wel dat het belangrijk kan zijn voor verdere ontwikkelingen.

Mijn naam is A .C en heb momenteel een Border Collie (showlijn) van 5 maanden oud. Het volgende probleem komt bij de Border Collie voornamelijk voor: Vanaf het moment dat de pup zijn tanden gaat wisselen (rond de 4 maanden) merken wij op, dat de pup een kalk tekort krijgt. Dit kunnen wij zien doordat de voeten naar buiten worden getrokken Franse stand terwijl deze in eerste instantie netjes rechtstonden. Aangezien de Border Collie tussen de 4 en de 7 maanden zijn groeispurt heeft, zou er een brok moeten zijn die dit probleem kan oplossen. Zover dat ik het weet bestaat er nog geen brok hiervoor, is er ook geen optie om tijdelijk naar een ander brok over te stappen (large of mini). Toch is het belangrijk dat de botstructuur goed ontwikkeld, een hond met een Franse stand kan namelijk snel een blessure opgelopen.

Hoe los ik dit probleem momenteel op: In de 4de, 5de, 6de en 7de maand vervang ik 1 van de maaltijden (momenteel is dat 280 gram brokjes) in 1 week 125 gram rijstepap en 3 weken een week van 175 gram brokjes met karnemelk. Het is helaas geen ideale oplossing, maar de stand van de benen is nu wel aan het verbeteren.

Verder komt het probleem erbij dat de pup in deze periode veel last heeft van misselijkheid en braken. Iets wat voor vele normaal lijkt, is dit toch de eerste symptomen voor het tekort aan Kalk. Erg genoeg zijn er veel eigenaren, die op dat moment overstappen naar volwassen brok. Iets wat een oplossing lijkt, maar de pup eet vanwege de fijt dat hij/zij wat anders voor zich krijgt. Uiteindelijk zien we bij deze honden dat de stand van de benen slecht word en na de groei fase niet meer te corrigeren is. Het zou dus voor vele serieuze eigenaren, maar ook voor fokkers een uitkomst zijn als Eukanuba een oplossing hiervoor kan vinden. Het hoeft nog niet zo zeer specifiek voor dit ras, dit probleem komt bij alle rassen voor. Misschien is dit wel iets voor jullie een Special Care product te ontwikkelen voor pups met een kalk tekort in de groeifase.

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd en zie jullie reactie hierop graag tegemoet.

Franse stand: De loodlijn is recht tot aan de polsen, vanuit de polsen wijst de loodlijn naar buiten
Groetjes Jet Winny en dove Cathy en Yuma .
plenty
Zeer actief

Inge O schreef:wil je een eerlijk antwoord....?

ik denk dat je je nodig nog wat moet bijscholen over voeding in het algemeen en hondenvoeding in het bijzonder :wink: .
Ik heb de brief niet geschreven :mrgreen: plaats hem alleen maar :wink:

Maar je hebt helemaal gelijk :ok:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Rauwe voeding al dan niet een KVV met gemalen bot erin verwerkt, daarmee groeit de hond op zoals het moet, niet te snel en geleidelijk met behoud van alle vitamines en mineralen die in vele brokken niet meer terug te vinden zijn. Ook de Eukanuba blijft daar niet verschoond van.
Jeukanuba mag van mij net als al het andere brokvoer de prullenbak in, maar m.n. van dit merk krijg ik spontaan jeuk.
Dus geen mening, alleen maar kritiek. :wink:
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... oeding.htm
plenty
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Rauwe voeding al dan niet een KVV met gemalen bot erin verwerkt, daarmee groeit de hond op zoals het moet, niet te snel en geleidelijk met behoud van alle vitamines en mineralen die in vele brokken niet meer terug te vinden zijn. Ook de Eukanuba blijft daar niet verschoond van.
Jeukanuba mag van mij net als al het andere brokvoer de prullenbak in, maar m.n. van dit merk krijg ik spontaan jeuk.
Dus geen mening, alleen maar kritiek. :wink:
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... oeding.htm
Kritiek mag ook hoor :wink:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zou de emailer aanraden zich te gaan verdiepen in rauwe voeding :ok:
Afbeelding
Tinker

Ongelezen bericht door Tinker »

Ik zou de schrijven adviseren om eens verder te kijken dan Eukanuba,er zijn zoveel merken in brokvorm,daar moet vast wat bij zitten wat wel aanslaat bij de Border Collie. :ok:
plenty
Zeer actief

Tinker schreef:Ik zou de schrijven adviseren om eens verder te kijken dan Eukanuba,er zijn zoveel merken in brokvorm,daar moet vast wat bij zitten wat wel aanslaat bij de Border Collie. :ok:
Ze was voor de rest heel tevrede over Eukanuba :denken:
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Vind zowiezo het hele verhaal bullshit over de Border Collie. Als eigenaar van 20 Bc's en fokker van ruim 100 en geen enkele met een franse stand, geloof ik hier helemaal niets van!
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Tinker

Danielle schreef:Vind zowiezo het hele verhaal bullshit over de Border Collie. Als eigenaar van 20 Bc's en fokker van ruim 100 en geen enkele met een franse stand, geloof ik hier helemaal niets van!
Ik heb er ook zo wel mijn twijfels over,maar ik ben niet erg bekend met het ras dus durfde het eigenlijk niet zo te zeggen.Ik ken er maar twee en die eten ook al hun hele leven Eukanuba zonder problemen,het zijn energieke honden zonder gezondheidsproblemen. :19:
Tinker

plenty schreef:
Tinker schreef:Ik zou de schrijven adviseren om eens verder te kijken dan Eukanuba,er zijn zoveel merken in brokvorm,daar moet vast wat bij zitten wat wel aanslaat bij de Border Collie. :ok:
Nou ja,tevreden? :denken: Als de schrijver denkt dat de honden niet genoeg opnemen uit het voer,hoe kun je dan tevreden zijn?(is geen aanval ofzo hoor,meer een kritische noot)Want als je een voer moet gaan aanvullen met karnemelk etc,dan zou ik het geen goed voer vinden.Als je een complete voeding geeft dan moet dat ook voldoende zijn,en moet je het niet hoeven aanvullen om het"nog completer"te maken. :wink:
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Ik vind het verhaal een beetje vaag - ken het probleem niet en heb er ook nooit van gehoord van mensen die Border Collies hebben. Maar het is fijn, dat het bij zijn of haar hond werkt. :ok:
Ignit Bekken
http://barf-natuurlijk.nl
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Inge O schreef:
Tinker schreef:
plenty schreef:
Nou ja,tevreden? :denken: Als de schrijver denkt dat de honden niet genoeg opnemen uit het voer,hoe kun je dan tevreden zijn?(is geen aanval ofzo hoor,meer een kritische noot)Want als je een voer moet gaan aanvullen met karnemelk etc,dan zou ik het geen goed voer vinden.Als je een complete voeding geeft dan moet dat ook voldoende zijn,en moet je het niet hoeven aanvullen om het"nog completer"te maken. :wink:
'moeten, moeten', de schrijver vúlt aan, maar of dat gebaseerd is op kennis :19: ?

als er iets is wat je nooit mag doen is het zomaar (dus zonder naar de totale Ca/Pverhouding te kijken in het voer) kalk bijvoeren.
nou ja, kalk, de hoeveelheden die er in melkproducten zitten zetten niet echt zoden aan de dijk hoor :wink: tenminste niet in de porties die zij geeft.
Afbeelding
Golden Stanley

Ik vind het veel gevaarlijker om te denken dat alles in de juiste hoeveelheid in een brok moet zitten...........en er dan ook nog vanuit gaat dat al die mineralen en vitamientjes daarin behouden blijven en het juiste werk doen bij een hond...................... :19:
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:Ik vind het veel gevaarlijker om te denken dat alles in de juiste hoeveelheid in een brok moet zitten...........en er dan ook nog vanuit gaat dat al die mineralen en vitamientjes daarin behouden blijven en het juiste werk doen bij een hond...................... :19:
daar gaat mijn bewering niet over. zelfs als je niet zou weten wat er juist wel en niet in een brok zit, dan nóg (of zelfs juíst dan) is het gevaarlijk om in het wilde weg extra kalk te gaan bijvoeren.
Dat ben ik met je eens, maar in karnemelk zit niet veel kalk, hoor.....niet zoveel om Franse standen te veroorzaken of wat voor vergroeiingen dan ook. Niet dat ik dat zou geven, zoals in het berichtje.
Hutsje
Zeer actief

Inge O schreef:
Hutsje schreef:
Inge O schreef:
Tinker schreef:Nou ja,tevreden? :denken: Als de schrijver denkt dat de honden niet genoeg opnemen uit het voer,hoe kun je dan tevreden zijn?(is geen aanval ofzo hoor,meer een kritische noot)Want als je een voer moet gaan aanvullen met karnemelk etc,dan zou ik het geen goed voer vinden.Als je een complete voeding geeft dan moet dat ook voldoende zijn,en moet je het niet hoeven aanvullen om het"nog completer"te maken. :wink:
'moeten, moeten', de schrijver vúlt aan, maar of dat gebaseerd is op kennis :19: ?

als er iets is wat je nooit mag doen is het zomaar (dus zonder naar de totale Ca/Pverhouding te kijken in het voer) kalk bijvoeren.
nou ja, kalk, de hoeveelheden die er in melkproducten zitten zetten niet echt zoden aan de dijk hoor :wink: tenminste niet in de porties die zij geeft.
nee, ik bedoel ook niet dat die hoeveelheden gevaarlijk of werkzaam zouden zijn, maar dat het gewoon wélk gevaarlijk is te denken dat je een (jonge) hond calcium zou moeten bijvoeren.
dat staat buiten kijf.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het barst van honden die op die leeftijd een Franse stand tonen.
Kwestie van groeien en uitzwaren. Dan komen die pootjes doorgaans weer prima recht te staan.

Zo hebben veel fokkers en een aantal keurmeesters het mij verteld en dat is bij mijn honden ook juist gebleken.

Ik heb mijn puppy's trouwens vrij vroeg over gezet op volwassen hondenvoer (volgens briefschrijver een domme fout :mrgreen: )
Ik had sterk de indruk dat ze veel te snel omhoog schoten met het puppyvoer.Misschien is dat wel een rare tic van mij :smile:

Ik krijg de indruk dat je sinds die speciale puppyvoeders veel meer over groeipijnen hoort dan in de tijd dat de honden nog met de pot mee aten :denken:
Misschien is die rijke voeding helemaal niet zo gezond als wordt gedacht?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Inge O schreef: maar ik houd het dus ook gewoon op volwassen brok vanaf zeer jonge leeftijd :wink: .
Wat is bij jouw zeer jonge leeftijd Inge?
Donna is met 4 maanden op een volwassenbrok gegaan.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Golden Stanley

Stanley had met 6 mnd. groeipijnen, veel te laat van de pupbrok afgestapt.
Hutsje
Zeer actief

op brok hadden ze nog wel eens groeipijn (ook op volwassen brok), op vers nooit meer last van gehad.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:Ik had sterk de indruk dat ze veel te snel omhoog schoten met het puppyvoer.Misschien is dat wel een rare tic van mij :smile:

Ik krijg de indruk dat je sinds die speciale puppyvoeders veel meer over groeipijnen hoort dan in de tijd dat de honden nog met de pot mee aten :denken:
jouw indrukken zijn ondertussen ook al allemaal als waarheid bevestigd :wink: . de 'betere merken' brok hebben nu om die reden geen superrijke brok meer (al helemaal niet voor wat betreft Ca en P gehalte), maar nu is het voor een puppyeigenaar nog moeilijker om goed van kwaad te onderscheiden : de ouderwetse puppybrokken zijn dus nog steeds veel te rijk, de moderne zijn zeker beter.

maar ik houd het dus ook gewoon op volwassen brok vanaf zeer jonge leeftijd :wink: .
Waarom bestaat er dan nog steeds een speciale puppybrok? :denken:

CB en nog een paar merken kvv hebben ook een puppyuitvoering heb ik begrepen, maar dat is hetzelfde als de uitvoering voor volwassen honden. Alleen fijner gemalen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
ranetje schreef:Ik had sterk de indruk dat ze veel te snel omhoog schoten met het puppyvoer.Misschien is dat wel een rare tic van mij :smile:

jouw indrukken zijn ondertussen ook al allemaal als waarheid bevestigd :wink: . de 'betere merken' brok hebben nu om die reden geen superrijke brok meer (al helemaal niet voor wat betreft Ca en P gehalte), maar nu is het voor een puppyeigenaar nog moeilijker om goed van kwaad te onderscheiden : de ouderwetse puppybrokken zijn dus nog steeds veel te rijk, de moderne zijn zeker beter.

maar ik houd het dus ook gewoon op volwassen brok vanaf zeer jonge leeftijd :wink: .

CB en nog een paar merken kvv hebben ook een puppyuitvoering heb ik begrepen, maar dat is hetzelfde als de uitvoering voor volwassen honden. Alleen fijner gemalen.
haha, wat dacht je :F: ? om dezelfde reden dat er tegenwoordig brokken zijn voor grote en kleine honden, langharige en kortharige, breedsmoelkikkers en puntneuzen, zwarte en groengestreepte...............................pure commercie dus :roll: .

het verhaal wat ze er nu aan vasthangen is : als een pup volwassen brok eet, eet hij daar meer van in verhouding tot zijn lichaamsgewicht dan een volwassen hond en krijgt daardoor juist weer tevéél Ca en P binnen, want de gehaltes in die brok zijn berekend uitgaande van de behoefte aan brok (in hoeveelheid) van een volwassen hond :19: .

jaja, het zal allemaal wel :blah: .
:mrgreen:
Jaja, en de kassa rinkelt :ok: :F:
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:

haha, wat dacht je :F: ? om dezelfde reden dat er tegenwoordig brokken zijn voor grote en kleine honden, langharige en kortharige, breedsmoelkikkers en puntneuzen, zwarte en groengestreepte...............................pure commercie dus :roll: .

het verhaal wat ze er nu aan vasthangen is : als een pup volwassen brok eet, eet hij daar meer van in verhouding tot zijn lichaamsgewicht dan een volwassen hond en krijgt daardoor juist weer tevéél Ca en P binnen, want de gehaltes in die brok zijn berekend uitgaande van de behoefte aan brok (in hoeveelheid) van een volwassen hond :19: .

jaja, het zal allemaal wel :blah: .
Er zijn zoveel verschillende brokken, omdat mensen graag een "bijzondere" hond wil hebben. Speciale voeding, speciaal voor jouw hond - dat verkoopt goed.
Ignit Bekken
http://www.barf-natuurlijk.nl
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”