Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twijfel voeding Kaya

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Twijfel voeding Kaya

Ongelezen bericht door Caro. »

Nu twijfel ik toch even alles bij elkaar :mrgreen:

Voeding Kaya:

Kaya is groot geworden op Farmfood met af en toe een versvlees maaltijd.
Deed ze het prima op, maar ze had wel vaak last van 'oprispingen'.

Sinds afgelopen maart kreeg ze Carnibest. Dat ging prima, geen enkele klacht.

Ivm haar gewrichten (HD/ED/artrose) raadde de orthopeed aan om Hills J/D te geven. Dit krijgt ze vanaf september ongeveer en alle toevoegingen die ze nodig heeft, zitten in dit voer.
Het enige nadeel is dat ze zich soms een beetje verslikt in de brokken omdat ze te snel wil eten en dat ik het 'zielig' vind dat ze geen lekker versvlees krijgt (1 keer per week krijgt ze nog versvlees).

Inmiddels zijn er 2 zakken van 14 kg doorheen en twijfel ik of ik hier verder op zal gaan of niet :denken:

- Ze loopt als een kievit, kan toeval zijn, kan aan het voer liggen.
- Haar vacht is slechter, maar ze zit ook in de verhaarperiode.
- Ze poept veel meer op de Hills brokken, maar verdraagt het verder wel prima.
- Carnibest vindt ze duidelijk lekkerder, maar de Hills brokken eet ze ook met smaak op.

Er zitten dus kleine nadeeltjes aan de Hills, maar niks ernstigs. Aan de andere kant, loopt ze uitstekend al een hele tijd, ze heeft nauwelijks last van haar gewrichten. Toeval, geen toeval :19:
Hills blijven geven, met de kleine nadeeltjes, of toch weer naar Carnibest met een Omega-supplement? (en welke dan, want er zijn er velen).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik zou teruggaan naar vers en de dingen toevoegen die er in de speciale brok zitten. zo kan je die dosering verhogen mocht ze slechter gaan lopen. ik zou dus een glucosamine-chondroitine prep geven, met 1000 mg visolie en vit. c om de dag in hoge dosering.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Wat zitten er voor specifieke toevoegingen in dat Hill's voer tegen de HD/ED en artrose?
Zijn deze niet los in supplementen te kopen? Dan kun je haar gewoon weer lekker op de Carnibest zetten.

Edit: Sorry Jessica, ik zag na het posten dat jij al iets in dezelfde context had geschreven :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Ja ik vind kwaliteit ook belangrijk en een goed leven voor een hond vind ik ook lekkere voeding bevatten. Overigens lijkt het me stug dat je met carnibest of barfvoeding niet hetzelfde zou kunnen bereiken :wink:
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

ik zou ook kijken wat er zo bijzonder is aan dat Hills voer en dat (als het inderdaad zinvol lijkt) in een of andere vorm toevoegen aan een verse maaltijd
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:ik zou teruggaan naar vers en de dingen toevoegen die er in de speciale brok zitten. zo kan je die dosering verhogen mocht ze slechter gaan lopen. ik zou dus een glucosamine-chondroitine prep geven, met 1000 mg visolie en vit. c om de dag in hoge dosering.
Maar de 'omega vetzuren' zijn niet zo simpel als ze klinken. Er moet een juiste verhouding tussen zitten (vooral de 3 tov de 6).
Als ik kijk naar de supplementen, dan zie ik nergens die verhoudingen staan.
:denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

jelle schreef:ik zou ook kijken wat er zo bijzonder is aan dat Hills voer en dat (als het inderdaad zinvol lijkt) in een of andere vorm toevoegen aan een verse maaltijd
Glucosamine/chondroïtine (dat kreeg Kaya altijd al als supplement)
en Omega-vetzuren (dat is een beetje het probleem, want dat moet in de goede verhoudingen gegeven worden).

Volgens mij is dat het :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

De toevoegingen in Hill's zijn glucosamine en chondroitine en wel in zulke kleine mate dat dat voor mij zeker geen reden zou zijn om van BARF op Hill's over te stappen, want naast die goede toevoegingen staat Hill's verder stijf van de slechte toevoegingen. Ik persoonlijk zou weer gaan barfen en een glucosaminepreparaat en/of groenlipmossel gaan toevoegen! Veel gezonder!

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Van bv de Groene Os of PrimeVal kan ik zo de omega vetzuren kopen, maar geen enkele verhouding staat hierbij.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Sennaruby schreef:De toevoegingen in Hill's zijn glucosamine en chondroitine en wel in zulke kleine mate dat dat voor mij zeker geen reden zou zijn om van BARF op Hill's over te stappen, want naast die goede toevoegingen staat Hill's verder stijf van de slechte toevoegingen. Ik persoonlijk zou weer gaan barfen en een glucosaminepreparaat en/of groenlipmossel gaan toevoegen! Veel gezonder!

Groetjes,

Fieke
Dat kreeg ze dus al en daar deed ze het voorheen niet goed genoeg op.
Op de Hills J/D (dus speciaal voor gewrichten) is ze echt uitstekend gaan lopen, máár dat kan toeval zijn.
Er kleven ook kleine nadeeltjes aan de Hills, vandaar mijn twijfel.
Afbeelding
A good dog never dies...

Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Ik zou persoonlijk voor een gezonde voeding kiezen en dan de toevoegingen van de Hill's brokken daaraan toevoegen. Dan heb je het beste van beide :ok:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Sennaruby schreef:Ik zou persoonlijk voor een gezonde voeding kiezen en dan de toevoegingen van de Hill's brokken daaraan toevoegen. Dan heb je het beste van beide :ok:
Ja oké, maar dan komt dus het probleem van een goed Omega-vetzuur supplement om de hoek kijken: nergens staan de verhoudingen bij.
Dus wat is een goed supplement hiervoor?
Afbeelding
A good dog never dies...

MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Kun je niet eens naar Hill's bellen of mailen Carolien?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

MoniqueDM schreef:Kun je niet eens naar Hill's bellen of mailen Carolien?
Voor wat?

Ik weet de supplementen die erin zitten, alleen weet ik bv bij de Groene Os of PrimeVal (als supplement) níet wat erin zit. Dus dat is eigenlijk het probleem, hoe die verhoudingen zijn.
Afbeelding
A good dog never dies...

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, ik ga dan weer tegen de rest in, ze doet het goed, ook al zegt je gevoel dat vers beter is :19:

ik geef Baco ook speciale brokken, en desnoods eens een keertje uit een snackbal, een 1 keer in de week barf, of pens,
ik ga voor de gezondheid van mijn hond, en wat ik verder van brok vind :denken: jammer dan :wink:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:tja, ik ga dan weer tegen de rest in, ze doet het goed, ook al zegt je gevoel dat vers beter is :19:

ik geef Baco ook speciale brokken, en desnoods eens een keertje uit een snackbal, een 1 keer in de week barf, of pens,
ik ga voor de gezondheid van mijn hond, en wat ik verder van brok vind :denken: jammer dan :wink:
Ze doet het ook goed op de Hills.

Alleen tja, niks is bewezen..... ze loopt als een kievit, haar vacht is slechter, en ze verslikt zich soms in de brokken.
Als, áls, het beter lopen door de brokken komt dan weegt dan zwaar op tegen de slechtere vacht en het verslikken natuurlijk.
Als het er niet door komt, dan kan ik beter overschakelen op Carnibest.

:19:

Het is allemaal natte vingerwerk, wat waar vandaan komt.

Ik denk dat ik weer Carnibest ga proberen en overleggen met mijn dierenarts over wat een goed Omega-complex is.
Mocht ze dan toch slechter gaan lopen, dan is het me teveel toeval en ga ik weer terug naar Hills.
Afbeelding
A good dog never dies...

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Caro. schreef:
S@ndr@ schreef:tja, ik ga dan weer tegen de rest in, ze doet het goed, ook al zegt je gevoel dat vers beter is :19:

Ze doet het ook goed op de Hills.

Alleen tja, niks is bewezen..... ze loopt als een kievit, haar vacht is slechter, en ze verslikt zich soms in de brokken.
Als, áls, het beter lopen door de brokken komt dan weegt dan zwaar op tegen de slechtere vacht en het verslikken natuurlijk.
Als het er niet door komt, dan kan ik beter overschakelen op Carnibest.

:19:

Het is allemaal natte vingerwerk, wat waar vandaan komt.

Ik denk dat ik weer Carnibest ga proberen en overleggen met mijn dierenarts over wat een goed Omega-complex is.
Mocht ze dan toch slechter gaan lopen, dan is het me teveel toeval en ga ik weer terug naar Hills.
Lijkt me een strak plan :ok: , dan weet je het zeker
Tinker

Ongelezen bericht door Tinker »

Ik sluit me bij jouw antwoord aan. :ok:
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik geef mijn paard glucosemine pillen van het kruidvat daarnaast krijgt hij omega olie door zijn voer. Ik weet niet wat daar de verhoudingen van zijn. ga even voor je kijken of ik kan vinden. Het is dan wel een paard en geen hond maar hij doet het hier goed op.
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

heb even gekeken bij de paardendrogist, ze hebben omega olie voor de hond. staat niks bij van de verhoudingen.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Of een vlootje Blue Band, die dure van 5 euro die je ook van de verzekering vergoed krijgt...

Ik zou me niet zo'n zorgen maken om een juiste verhouding. Denk je dat ze bij Hills de omegaatjes 3 en 6 met een precisieweegschaal toe zitten te voegen? Daarnaast blijf ik twijfels houden over de hoeveelheid glucosamine enzo die in dat voer zit.
Commerciele kul. Dat is het volgens mij.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Carnibest, Glucobest en visolie capsules van de Hema ofzo (die met omega 3-6-9) :ok: :mrgreen: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Had je hier niet al eens een topic over geopend, Caro? Ik kan me herinneren dat ik toen nog wat dingetjes had uitgezocht/opgezocht aan de hand van de ingrediëntenlijst van de brok die jij nu geeft.
Of ben ik heel erg in de war? :denken:

Edit: nee, ik ben niet in de war! :wink:
In DIT topic ging het ook over het wel over het voeren van de Hills brokken of kvv/zelf samengestelde maaltijden op basis van spiervlees/orgaan en bot van div. diersoorten met toevoeging van glucosmine/chondroitne + visolie. Toen heb ik wat opgezocht over carnitine, dat van nature vooral voorkomt in rood (spier)vlees zoals rund en lam. (Meer over carnitine ook het topic over Moos, trouwens...).
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Moeilijk hoor. Ik kan me voorstellen dat je op twee gedachten hinkt: het gaat goed met Kaya, dus hills handhaven of toch reageren op de kleine probleempjes en over stappen op carnibest.
ik zou wellicht toch proberen over te stappen op carnibest, inderdaad met toevoeging van glucosamine/chondroitine en omega 3-6-9.
Je merkt dan snel genoeg het verschil als blijkt dat het toch voor Kaya haar bewegingsapparaat te weinig doet. Dan ga je gauw weer terug op hills. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Of een vlootje Blue Band, die dure van 5 euro die je ook van de verzekering vergoed krijgt...

Ik zou me niet zo'n zorgen maken om een juiste verhouding. Denk je dat ze bij Hills de omegaatjes 3 en 6 met een precisieweegschaal toe zitten te voegen? Daarnaast blijf ik twijfels houden over de hoeveelheid glucosamine enzo die in dat voer zit.
Commerciele kul. Dat is het volgens mij.
Het is onderzocht de werking van dit voer :wink: gemiddeld 5% verbetering (adh drukkracht onderzocht).
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:Had je hier niet al eens een topic over geopend, Caro? Ik kan me herinneren dat ik toen nog wat dingetjes had uitgezocht/opgezocht aan de hand van de ingrediëntenlijst van de brok die jij nu geeft.
Of ben ik heel erg in de war? :denken:

Edit: nee, ik ben niet in de war! :wink:
In DIT topic ging het ook over het wel over het voeren van de Hills brokken of kvv/zelf samengestelde maaltijden op basis van spiervlees/orgaan en bot van div. diersoorten met toevoeging van glucosmine/chondroitne + visolie. Toen heb ik wat opgezocht over carnitine, dat van nature vooral voorkomt in rood (spier)vlees zoals rund en lam. (Meer over carnitine ook het topic over Moos, trouwens...).
Ja klopt, dat was de overweging om wel of niet te beginnen met dit voer.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

kiki78 schreef:heb even gekeken bij de paardendrogist, ze hebben omega olie voor de hond. staat niks bij van de verhoudingen.
Klopt en die verhoudingen wil ik dus weten :wink:
Inmiddels, na wat leeswerk, is mij duidelijk geworden dat de verhoudingen heel belangrijk zijn.
Afbeelding
A good dog never dies...

Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Caro. schreef:
Hutsje schreef:ik zou teruggaan naar vers en de dingen toevoegen die er in de speciale brok zitten. zo kan je die dosering verhogen mocht ze slechter gaan lopen. ik zou dus een glucosamine-chondroitine prep geven, met 1000 mg visolie en vit. c om de dag in hoge dosering.
Maar de 'omega vetzuren' zijn niet zo simpel als ze klinken. Er moet een juiste verhouding tussen zitten (vooral de 3 tov de 6).
De verhouding 3:6 moet maximaal iets van 1:4 zijn, en van oudsher is hij zelfs 1:1. Maar in de moderne mensen en hondenvoeding zit veeeeeeeeeeeeel meer 6 dan 3. Omega 3 komt voornamelijk uit (vette) vis, omega 6 uit plantaardige vetten en olieen. Omega 3 wordt omgezet in EPA en DHA, omega 6 in GLA en DGLA (pin me niet vast op die laatste). Voor die omzetting maken 3 en 6 gebruik van een aantal zelfde enzymen. Geef je in verhouding teveel omega 6, dan wordt er te weinig omega 3 omgezet omdat deze de 'strijd om de enzymen' verliest. In de juiste verhouding is ook 6 ontstekingsremmend, maar als omega 6 teveel wordt omgezet dan kan dit juist ontstekingsbevorderend werken doordat er bij de omzetting teveel ontstekingsbevorderende stoffen vrijkomen. Dus in de meeste voeding wordt omega 3 toegevoegd. En wil je een therapeutisch effect hebben, dan moet een dier ook redelijk veel binnenkrijgen (hoeveel precies, dat zou ik op moeten zoeken) omdat je alleen dan die balans goed herstelt.

Dus, je kunt het heel goed zelf doen, naast Carnibest of Barf. Door OMega 3, en dan liefst een goed geconcentreerde te geven. Voordeel vind ik zelf dat je daarmee zelf kunt kijken wat de juiste onderhoudsdosering is (je kunt afbouwen) en dit doe je doorgaans niet met brok; je gaat niet minder voeren als het goed gaat. Ook zit er vaak Glcosamine/Chondoitine in dit soort brokken, maar ook die kun je los supplementeren.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Geer schreef:
Caro. schreef:
De verhouding 3:6 moet maximaal iets van 1:4 zijn, en van oudsher is hij zelfs 1:1. Maar in de moderne mensen en hondenvoeding zit veeeeeeeeeeeeel meer 6 dan 3. Omega 3 komt voornamelijk uit (vette) vis, omega 6 uit plantaardige vetten en olieen. Omega 3 wordt omgezet in EPA en DHA, omega 6 in GLA en DGLA (pin me niet vast op die laatste). Voor die omzetting maken 3 en 6 gebruik van een aantal zelfde enzymen. Geef je in verhouding teveel omega 6, dan wordt er te weinig omega 3 omgezet omdat deze de 'strijd om de enzymen' verliest. In de juiste verhouding is ook 6 ontstekingsremmend, maar als omega 6 teveel wordt omgezet dan kan dit juist ontstekingsbevorderend werken doordat er bij de omzetting teveel ontstekingsbevorderende stoffen vrijkomen. Dus in de meeste voeding wordt omega 3 toegevoegd. En wil je een therapeutisch effect hebben, dan moet een dier ook redelijk veel binnenkrijgen (hoeveel precies, dat zou ik op moeten zoeken) omdat je alleen dan die balans goed herstelt.

Dus, je kunt het heel goed zelf doen, naast Carnibest of Barf. Door OMega 3, en dan liefst een goed geconcentreerde te geven. Voordeel vind ik zelf dat je daarmee zelf kunt kijken wat de juiste onderhoudsdosering is (je kunt afbouwen) en dit doe je doorgaans niet met brok; je gaat niet minder voeren als het goed gaat. Ook zit er vaak Glcosamine/Chondoitine in dit soort brokken, maar ook die kun je los supplementeren.
Ja dat bedoel ik Geer, dat je dus niet klakkeloos maar 'iets' kan gaan geven :N:

Afijn, ik heb even de dierenarts gebeld en hij adviseert de Omega vetzuren van de Groene Os. Daar zou de verhoudingen 3-6-9 prima van zijn.

Meteen CB besteld zodat we de kerstdagen doorkomen met weer 2 honden op de Carnibest.

Merk ik verschil bij Kaya, dan gaat ze gewoon weer terug naar de Hills, maar ik vind het het proberen waard.

Bedankt allemaal :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

ik begrijp je vraag erg goed want zit met hetzelfde dillema, had een tijdje hills jd gegeven, in begin zag ik geen resultaat maar na 1.5 maanden wel erg veel, omdat het zo zielig is in mijn ogen om alleen brok te geven, terug begonnen met carnibest en toevoegingen voor de poten, en raar genoeg loopt ze nu terug minder goed, toeval, of komt dit echt door die brokken

nadeel brokken was, ze werd dikker erop, maar das was op te lossen met de light hills jd, en ze poepte veel, verder toch glanzende vacht, en het is een vuilbak, ze eet alles, dus of ik nu vlees geef of brok, blijft voor haar hetzelfde

ik weet het dus ook niet goed

sonja
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”