Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mag een paraveterinair castreren?
Moderator: moderatorteam
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Mag een paraveterinair castreren?
In de dierenkliniek waar ik kom worden katers (en ik denk ook reuen) gecastreerd door de paraveterinair.
Volgens iemand op het kattenforum mag dat niet.
Weet iemand hier er iets van?
Groetjes van Charlotte

- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Re: Mag een paraveterinair castreren?
Zover ik weet mag dat wel, ik weet wel dat er ook verschil is in opleidingsniveau en wat je wel en niet mag als paraveterinair. Maar wat precies met welke opleiding kan ik niet vertellenSjalot schreef:In de dierenkliniek waar ik kom worden katers (en ik denk ook reuen) gecastreerd door de paraveterinair.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
-
Marion.
-
Dorien
- Zeer actief
Ah, jij hebt liever een beginnende dierenarts die op het huisdier van een nietsvermoedende klant mag oefenen dan een assistente die al jarenlang fluitend castreert? Het gaat allemaal om de ervaring en bij relatief simpele ingerepen zoals een (katten) castratie, zie ik niet in waarom een dierenarts beter zou zijn dan een assistente.Marion. schreef:Geen idee of het mag. Als het mijn hond of kat betreft, ren ik wel gillend weg. Mèt hond. No way dat een assistente zo'n operatie aan mijn dier mag uitvoeren.
Groet,
Dorien
Dorien
-
Marion.
Kan me niet schelen hoe moeilijk het is. Ik heb ratjes gecastreerd zien worden, en mocht dat voor mijn honden nodig zijn dan wil ik graag kundige en ervaren handen.Mizzsylver schreef:een kater castreren is niet zo heel ingewikkeld hoorMarion. schreef:Geen idee of het mag. Als het mijn hond of kat betreft, ren ik wel gillend weg. Mèt hond. No way dat een assistente zo'n operatie aan mijn dier mag uitvoeren.![]()
Lijkt een beetje op een big castreren en dat doen boeren ook gewoon zelf.
Ik laat een doktersassistente me ook geen medicijnen voorschrijven, laat staan dingen van mijn lichaam afsnijden
-
Marion.
Omdat een da ietsje meer en langer geleerd heeft over de anatomie bv. Mensen die 3 jaar op middelbaar niveau "geleerd" hebben voor assistente, die vertrouw ik inderdaad niet op medische ingrepen.Dorien schreef:Ah, jij hebt liever een beginnende dierenarts die op het huisdier van een nietsvermoedende klant mag oefenen dan een assistente die al jarenlang fluitend castreert? Het gaat allemaal om de ervaring en bij relatief simpele ingerepen zoals een (katten) castratie, zie ik niet in waarom een dierenarts beter zou zijn dan een assistente.
Dan inderdaad liever die da die net begint.
-
Dorien
- Zeer actief
Dat is je goed recht. Ik vind het nogal kortzichtig om je blind te staren op wat iemand "geleerd" heeft, maar ik heb dan ook veel beginnende dierenartsen meegemaakt en heb daardoor een wat nuchtere kijk op de zaak denk ik.Marion. schreef: Omdat een da ietsje meer en langer geleerd heeft over de anatomie bv. Mensen die 3 jaar op middelbaar niveau "geleerd" hebben voor assistente, die vertrouw ik inderdaad niet op medische ingrepen.
Dan inderdaad liever die da die net begint.
Mij gaat het erom wat iemand kan, niet wat voor papieren hij heeft. Als ik geopereerd zou moeten worden en ik kon kiezen tussen iemand met de juiste opleiding en nul ervaring, of iemand zonder opleiding, maar met tig jaar ervaring, dan zou mijn keus niet moeilijk zijn. Het resultaat is wat telt voor mij, niet alle blabla eromheen.
Groet,
Dorien
Dorien
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
Sylvi@
- Zeer actief
- Contacteer:
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Een paraveterinair mag inderdaad katers castreren. Ik heb dit dan ook gedaan tijdens mijn stage-periode. Maar er zit wel een heel groot verschil tussen katers en reuen, aangezien de ballen bij een kat ten alle tijden buiten het lichaam is is het ook geen grote operatie. Bij een hond is het een volledige buik-operatie met alle gevolgen van dien en dit mag een paraveterinair dan ook niet doen.
Bij een kater is het een simpel sneetje maken, balletje er uitfloepen en de zaadleiders dichtknopen, that's it, er komt geen hechting bij kijken.
Bij een kater is het een simpel sneetje maken, balletje er uitfloepen en de zaadleiders dichtknopen, that's it, er komt geen hechting bij kijken.
Groetjes,
Wendy
Wendy
- Hutch
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Er is nog een verschil tussen paraveterinair en dierenartsassistente.
Een paraveterinair heeft een uitgebreidere opleiding gehad en mag wettelijk gezien ook meer dingen doen.
Onder toezicht mag een paraveterinair bijv. bloedprikken, infusen aanleggen, katers castreren (reuen niet), entingen geven. Dit mag een "gewone" dierenartsassistente niet
Een paraveterinair heeft een uitgebreidere opleiding gehad en mag wettelijk gezien ook meer dingen doen.
Onder toezicht mag een paraveterinair bijv. bloedprikken, infusen aanleggen, katers castreren (reuen niet), entingen geven. Dit mag een "gewone" dierenartsassistente niet
-
Dorien
- Zeer actief
Ja, dat was eigenlijk ook wel de strekking van het verhaal. De simpele ingrepen kan een assistente ook best. De open hart operatie zou ik ook liever door een gediplomeerd én ervaren persoon uit laten voeren.Inge O schreef:
wat je nu zegt zal echt wel kloppen voor zoiets simpels als een castratie, maar zou ik graag een ervaren iemand zonder opleiding aan mijn lijf hebben voor een complexere operatie? no way :N: .
Volgens mij mag het in Nederland officieel niet. Een assistente (paraveterinair) mag bloed aftappen, maar mag niet vaccineren (gebeurt ook bij de vleet, net als premedicatie geven).of het mag : ik denk dat noor's formulering klopt, maar ben het niet helemaal zeker, want die wetgeving verschilt per land.
Het mag dus volgens mij niet, maar omdat de dierenarts zich graag met belangrijkere zaken bezighoudt, mag de assistente castreren. Katten dan hè, honden mochten wij niet doen.
Groet,
Dorien
Dorien
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
-
C@rmen
De paraveterinair mag officieel geen katers castreren. (reuen al helemaal niet) Mits onder toezicht en aanwijzingen van de dierenarts. De Da mag dus bijvoorbeeld wel een operatieafel verderop staan met een andere patient.In de praktijk gebeurd het wel vaak dat katers gewoon gecastreerd worden door een paraveterinair zonder toezicht. (niet door een gewone dierenarts ass.). Volgens mij doen vrijwel alle leerlingen tot paraveterinair tijdens hun stage ook wel katten castreren (althans ik wel)
Net als bloedafnemen, infusen inbrengen, sb/im/iv medicatie toedienen enz. Mijn ervaring is dat zelfs dieren worden ingeslapen door een paraveterinair.Al zijn dat dan wel (vaak) dieren zonder eigenaar (erbij).
@ Marion, ik kan me voortstellen dat je niet wil worden behandeld door een doktersass. maar die hebben dan ook (erg) weinig kennis van zaken. Er zit dan alweer een mega verschil tussen een dokters ass. en een verpleegkundige. en zo zit het met de dierengeneeskunde ook een beetje. De assistente is te vergelijken met een dokterass. en de paraveterinair met een verpleegkundige.
@ Marion, ik kan me voortstellen dat je niet wil worden behandeld door een doktersass. maar die hebben dan ook (erg) weinig kennis van zaken. Er zit dan alweer een mega verschil tussen een dokters ass. en een verpleegkundige. en zo zit het met de dierengeneeskunde ook een beetje. De assistente is te vergelijken met een dokterass. en de paraveterinair met een verpleegkundige.
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Ja, dat zeggen ze al 5 jaar...Inge O schreef:maar daar wordt aan gewerkt.....daar komt wel verandering in~Tine~ schreef:In België mag een DA-assistente echt niets... Het verschilt inderdaad van land tot land..
In België is er trouwens geen verschil tussen dierenartsassistentes. Ik heb een bachelor-opleiding gedaan en dat is het enige wat er is.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
-
S@ndr@
- Zeer actief
-
boxersien
Katers castreren is heel gemakkelijk. Ik had het ook gemogen in mijn stage periode, maar durfde het niet aan en dan gebeurd het ook niet. Konijnen werden ook door de paraveterinaire assistente gecastreerd. Heb zelf geholpen met mijn konijn. Ik hield hem in houdgreep, zij verdoofde plaatselijk en daarna even de ballen eruit wippen. Dit is zo gebeurd net als bij katers. Ook hier hoeven geen hechtingen in. 
- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
-
Sylvi@
- Zeer actief
- Contacteer:
En wat is de bron van jou stukje? Ben benieuwd waar dit staat en hoe oud het is.
Jammer dat er nergens op het net is te lezen welke handelingen een paraveterinair dierenarts-assistent moet/mag uitvoeren om daadwerkelijk haar diploma te krijgen
Want 1 van de handeling is dus wel het onvruchtbaar maken van een kater.
Een paraveterinair dierenarts-assistent moet tijdens haar opleiding een handelingen boekje laten aftekenen, waar een x procent van alle handelingen dus verplicht moet worden uitgevoerd (en die moet je dus onder de knie hebben en niet 1 x hebben gedaan) helaas heb ik geen kopie van mijn boekje gemaakt en moet je het boekje inleveren samen met je verslag aan het eind van je studie.
Jammer dat er nergens op het net is te lezen welke handelingen een paraveterinair dierenarts-assistent moet/mag uitvoeren om daadwerkelijk haar diploma te krijgen
Een paraveterinair dierenarts-assistent moet tijdens haar opleiding een handelingen boekje laten aftekenen, waar een x procent van alle handelingen dus verplicht moet worden uitgevoerd (en die moet je dus onder de knie hebben en niet 1 x hebben gedaan) helaas heb ik geen kopie van mijn boekje gemaakt en moet je het boekje inleveren samen met je verslag aan het eind van je studie.
- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
Ik ben na dit jaar toch echt paraveteriniare maar ik heb nog nooit zulke handelingen of moeten laten kruizen..Sylvi@ schreef:En wat is de bron van jou stukje? Ben benieuwd waar dit staat en hoe oud het is.
Jammer dat er nergens op het net is te lezen welke handelingen een paraveterinair dierenarts-assistent moet/mag uitvoeren om daadwerkelijk haar diploma te krijgenWant 1 van de handeling is dus wel het onvruchtbaar maken van een kater.
Bron komt eraan mijn vriend stuurde hem, inmiddels 5 jaar afgestudeerd paraveterinaire zal hem eens vragen naar de handelingen
*edit*
Mijn vriend had wel een aftekenlijst, maar daar stond geen castratie op. Sommige zetten het er wel bij omdat ze vaak niet weten dat het verboden is..
Link:
http://www.vedias.nl/e107_files/downloa ... aravet.pdf
-
C@rmen
Bij mij stond het castreren ook echt niet op de proevenlijstvosse schreef:Ik ben na dit jaar toch echt paraveteriniare maar ik heb nog nooit zulke handelingen of moeten laten kruizen..Sylvi@ schreef:En wat is de bron van jou stukje? Ben benieuwd waar dit staat en hoe oud het is.
Jammer dat er nergens op het net is te lezen welke handelingen een paraveterinair dierenarts-assistent moet/mag uitvoeren om daadwerkelijk haar diploma te krijgenWant 1 van de handeling is dus wel het onvruchtbaar maken van een kater.
Bron komt eraan mijn vriend stuurde hem, inmiddels 5 jaar afgestudeerd paraveterinaire zal hem eens vragen naar de handelingen
*edit*
Mijn vriend had wel een aftekenlijst, maar daar stond geen castratie op. Sommige zetten het er wel bij omdat ze vaak niet weten dat het verboden is..
Link:
http://www.vedias.nl/e107_files/downloa ... aravet.pdf
-
SaRoBe
- Vaste gebruiker
Als je zou weten hoe sommige dierenartsen dit routine klusje klaren zou je misschien alleen nog maar hopen dat een paraveterinair jouw katertje zou castrerenMarion. schreef:Geen idee of het mag. Als het mijn hond of kat betreft, ren ik wel gillend weg. Mèt hond. No way dat een assistente zo'n operatie aan mijn dier mag uitvoeren.
En een dierenarts mag dan degene zijn die jou dier opereerd maar het is nog steeds de paraveterinair of assistente die jou die dier in "leven" houdt tijdens die operatie.
Ik heb het idee dat nog steeds veel mensen de deskundigheid van de paraveterinair onderschatten.
Gr. Jolanda
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik vergeet niks hoor, en ik weet de rol van de Da ass of paraveterinair, maar om nou te stellen dat die laasten mijn dier in leven houden? ik heb gewoon andere ervaringen, mijn Da die zelf alles doet, die zelf opereert, die zelf narcose toedient enz. ik heb ook slechte ervaringen met een ass. gelukkig geen dramatische.SaRoBe schreef:Als je zou weten hoe sommige dierenartsen dit routine klusje klaren zou je misschien alleen nog maar hopen dat een paraveterinair jouw katertje zou castrerenMarion. schreef:Geen idee of het mag. Als het mijn hond of kat betreft, ren ik wel gillend weg. Mèt hond. No way dat een assistente zo'n operatie aan mijn dier mag uitvoeren.![]()
En een dierenarts mag dan degene zijn die jou dier opereerd maar het is nog steeds de paraveterinair of assistente die jou die dier in "leven" houdt tijdens die operatie.
Ik heb het idee dat nog steeds veel mensen de deskundigheid van de paraveterinair onderschatten.
Gr. Jolanda
de vraag hier was ook niet of een da ass of paravet. goed was, maar of ze iets mogen. ik heb dingen nagevraagd en kom nog steeds uit op, alleen bepaalde dingen onder toezicht van...
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie