Ik heb een teefje van 6 maanden. Ze is nog niet loops geweest en weegt nu ongeveer 20 kilo (kruising duitse staander x boxer/doberman).
Ik heb wel eens gehoord dat hondjes die extreem druk zijn door de medische ingreep wat rustiger worden.
Dit zou voor mij een reden zijn om de medische ingreep te overwegen. Op verschillende sites heb ik inmiddels gelezen dat de voordelen vooral het voorkomen van loopsheid en schijnzwangerschap zijn. Daarnaast (niet geheel onbelangrijk); het voorkomen van baarmoeder en eierstok kanker danwel ontstekingen zijn.
Veel over een gedragsverandering in de zin van wat rustiger worden lees ik eigenlijk niet.
Kunnen jullie mij vertellen of het voor mij zinvol is om (gezien de drukte van de hond) een sterilistatie te overwegen?? Daarnaast ben ik benieuwd wat de geschikte (leef)tijd is. (voor of na de eerste loopsheid).
Ik ben niet van plan te fokken met mijn hond omdat er al genoeg kruising hondjes zijn..... (ja ik weet het ik heb er destijds ook voor gekozen maar dat was toen)
Ik hoop dat er mensen zijn die mij, ondanks de vele vragen die er al gesteld zijn, antwoord willen/kunnen geven.
p.s. Mijn dierenarts is een voormalig veearts en vertrouw ik de periodieke prikjes wel toe maar voor dit soort ingrepen wil ik toch een andere arts gaan raadplegen maar wil eerst graag wat info. Dit is voor mij de reden om mijn DA niet te raadplegen.