Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slacht afval voeren?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Slacht afval voeren?

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

Ik heb even een vraag ivm rauw voeren.

Mijn man zegt nu net tegen me van ik kan wel slacht afval aan mijn vader vragen voor Mike als je graag vers wilt voeren (dit naar aanleiding van het stukje damhertribben en rug).

Mijn schoonvader is jager en heeft regelmatig stukken bot en vlees en orgaanvlees e.d. over waar hij niets mee doet voor zover wij weten.

Zou dit goed voor onze Mike zijn, om regelmatig wild vlees te eten zoals ree, haas e.d.?
groetjes Diana

Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Wat geef je hem nu ?
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Hij krijgt nu nog gewoon brokken (wel een biobrok, ik heb het niet zo op alle toevoegingen) en af en toe stukken rauwe kip.

Maar omdat ik steeds meer lees over rauw voeren en kvv enzo, willen we Mike vaker rauw voer geven.
groetjes Diana

Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik vind wild (en zeker de botten) niet heel echt geschikt voor een beginnende 'barf'- of rauw gevoerde hond, eigenlijk.
Sowieso begin je met vleesbotten die dunne, makkelijk te verteren botjes bevatten zoals kippennekken, eendennekken, kippenvleugels. En als dat allemaal goed gaat probeer je een kwartel, delen van konijn etc. Allemaal kleine dieren en gevogelte dus (nou ja, naast spiervlees en orgaan/pens dat je wel van grote dieren kunt geven natuurlijk).
Daarbij heeft wild een hele specifieke smaak. Heel veel honden halen hun neus er voor op, ook al krijgen ze jaren lang vers, rauw voer.
Kortom, ik zou er niet voor kiezen. :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Rory schreef:Hij krijgt nu nog gewoon brokken (wel een biobrok, ik heb het niet zo op alle toevoegingen) en af en toe stukken rauwe kip.

Maar omdat ik steeds meer lees over rauw voeren en kvv enzo, willen we Mike vaker rauw voer geven.
Als je overweegt om rauw te gaan voeren, is het wel beslist noodzakelijk om je er eerst in te gaan verdiepen; het behelst meer dan 'geef maar wat rauw vlees'; je moet wel zorgen dat je verhoudingen kloppen.
Kijk bijv verwijderd door moderator

of zelfs verwijderd door moderator

Wild is een prima toevoeging, maar je moet eerst WEL weten waar je mee bezig bent! ;-)

Succes!!

Suzanne
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Suzanne123 schreef:
Rory schreef:Hij krijgt nu nog gewoon brokken (wel een biobrok, ik heb het niet zo op alle toevoegingen) en af en toe stukken rauwe kip.

Als je overweegt om rauw te gaan voeren, is het wel beslist noodzakelijk om je er eerst in te gaan verdiepen; het behelst meer dan 'geef maar wat rauw vlees'; je moet wel zorgen dat je verhoudingen kloppen.
Kijk bijv verwijderd door moderator

of zelfs verwijderd door moderator

Wild is een prima toevoeging, maar je moet eerst WEL weten waar je mee bezig bent! ;-)

Succes!!

Suzanne
Ik sluit me hierbij aan, met als toevoeging dat je hem best helemaal over kan zetten op kvv (gemalen rauw vlees). De maag heeft zo wat tijd om zich aan te passen (andere ph-waarde) en zelf heb je tijd om je in te lezen :wink: Het maakt dan ook wat minder uit wat je hem erbij voert qua verhoudingen, in kvv zit meestal wel al veel orgaan dus dat zou ik er niet veel bij voeren.
Verder sluit ik me aan bij Rami, om met zachte botjes te beginnen.
Ik zou er vooral op letten dat je hond de botjes niet te snel opeet en goed kauwt, maar dat is ook op de verschillende fora te lezen.
Het is natuurlijk zonde dat er niets met het afval van je schoonvader gebeurt, zeker als je Mike er een plezier mee kan doen :wink:
(en anders heb ik hier nog wel een gegadigde :mrgreen: )
Rami
Zeer actief

Gollum schreef: Ik sluit me hierbij aan, met als toevoeging dat je hem best helemaal over kan zetten op kvv (gemalen rauw vlees). De maag heeft zo wat tijd om zich aan te passen (andere ph-waarde) en zelf heb je tijd om je in te lezen :wink: Het maakt dan ook wat minder uit wat je hem erbij voert qua verhoudingen, in kvv zit meestal wel al veel orgaan dus dat zou ik er niet veel bij voeren.
Ik zou er vooral op letten dat je hond de botjes niet te snel opeet en goed kauwt, maar dat is ook op de verschillende fora te lezen.
Het is natuurlijk zonde dat er niets met het afval van je schoonvader gebeurt, zeker als je Mike er een plezier mee kan doen :wink:
Ja, beginnen met kvv en je rustig inlezen over het voeren van verse rauwe (vlees)botten en orgaan, op zoek gaan naar leveranciers en dergelijk vind ik ook een goeie tip.
Enne... over die 'gegadigde' :wink: : lust Gollum allerlei wild? Hier eten ze alleen damhert, ree en parelhoen. Wild konijn, haas, wilde eend, duif en fazant eten ze niet/nauwelijks. Tam konijn, tamme eend en duif lusten ze dan weer wel heel graag.
Maar ik blijf volhouden, af en toe verstop ik weer eens iets 'wilds' tussen de pens... :wink:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Rami schreef:
Gollum schreef: Ik sluit me hierbij aan, met als toevoeging dat je hem best helemaal over kan zetten op kvv (gemalen rauw vlees). De maag heeft zo wat tijd om zich aan te passen (andere ph-waarde) en zelf heb je tijd om je in te lezen :wink: Het maakt dan ook wat minder uit wat je hem erbij voert qua verhoudingen, in kvv zit meestal wel al veel orgaan dus dat zou ik er niet veel bij voeren.
Ja, beginnen met kvv en je rustig inlezen over het voeren van verse rauwe (vlees)botten en orgaan, op zoek gaan naar leveranciers en dergelijk vind ik ook een goeie tip.
Enne... over die 'gegadigde' :wink: : lust Gollum allerlei wild? Hier eten ze alleen damhert, ree en parelhoen. Wild konijn, haas, wilde eend, duif en fazant eten ze niet/nauwelijks. Tam konijn, tamme eend en duif lusten ze dan weer wel heel graag.
Maar ik blijf volhouden, af en toe verstop ik weer eens iets 'wilds' tussen de pens... :wink:
Het is een beetje wisselend met mevrouw.. In het begin (nah ja, ze is nu 14 maanden en eet vanaf de 3e maand rauw) vrat ze echt alles. Duif heeft ze nooit lekker gevonden, en met wild konijn heeft ze een tijdje lopen mutsen. Na 2 dagen vasten at ze het wel op :N: Nu heeft ze haar voorkeuren, sommige dingen eet ze sneller op dan andere.
Alleen lever,biologisch of niet, van welk dier dan ook heeft ze nooit lekker gevonden rauw. Nu droog ik de lever in een droogmachine en gebruik het als beloningssnoepjes, daar doet ze alles voor :mrgreen:
Rami
Zeer actief

Gollum schreef: Het is een beetje wisselend met mevrouw.. In het begin (nah ja, ze is nu 14 maanden en eet vanaf de 3e maand rauw) vrat ze echt alles. Duif heeft ze nooit lekker gevonden, en met wild konijn heeft ze een tijdje lopen mutsen. Na 2 dagen vasten at ze het wel op :N: Nu heeft ze haar voorkeuren, sommige dingen eet ze sneller op dan andere.
Alleen lever,biologisch of niet, van welk dier dan ook heeft ze nooit lekker gevonden rauw. Nu droog ik de lever in een droogmachine en gebruik het als beloningssnoepjes, daar doet ze alles voor :mrgreen:
Ja, lever is ook zo'n typisch iets waar vaak mee gemutst wordt. Het verbaast me dan ook dat ze hier alle soorten lever rauw eten.
Drogen is trouwens een goed idee! Ik heb ook wel eens gehoord dat even heel kort in een gloeiend hete koekenpan 'bakken' ook nog wel eens wil helpen.

Oh, is een beetje off-topic wel... sorry! :mrgreen:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Rami schreef:
Gollum schreef: Het is een beetje wisselend met mevrouw.. In het begin (nah ja, ze is nu 14 maanden en eet vanaf de 3e maand rauw) vrat ze echt alles. Duif heeft ze nooit lekker gevonden, en met wild konijn heeft ze een tijdje lopen mutsen. Na 2 dagen vasten at ze het wel op :N: Nu heeft ze haar voorkeuren, sommige dingen eet ze sneller op dan andere.
Ja, lever is ook zo'n typisch iets waar vaak mee gemutst wordt. Het verbaast me dan ook dat ze hier alle soorten lever rauw eten.
Drogen is trouwens een goed idee! Ik heb ook wel eens gehoord dat even heel kort in een gloeiend hete koekenpan 'bakken' ook nog wel eens wil helpen.

Oh, is een beetje off-topic wel... sorry! :mrgreen:
Bakken had ik ook al gedaan, gekookt ook, ze moest het pertinent niet :smile: Maar nu zijn ze knisperend en lijken op koekjes en nou moet ze t wel :roll:
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt allemaal voor de tips.
Ik ben me er langzaam aan in aan het verdiepen, best interressant om te lezen en die verhoudingen, sja, das logisch dat dat moet kloppen.
Ik heb inmiddels een site gevonden van iemand waar je heel veel soorten rauw in kunt kopen, daar staan ook hele handige tips zoals o.a. voorbeeldmenu´s en welke verhoudingen van de soorten vlees je moet nemen.
Het gaat hier om www.gelukkigdier.nl
Zij zitten relatief dicht bij ons, drie kwartier rijden.
Kortom, langzaam aan gaat Mike over en aankomend jaar zouden we dus af en toe eens wat wild toe kunnen voegen aan zijn menu :ok:

Ow ja, vanavond heeft ie een pakje smuldier compleet gehad met een paar brokken erdoor heen, vreemd genoeg heeft ie om zijn brokken heen gegeten, de brokken lagen er op het laatst nog even in, maar blijkbaar heeft de smuldier de brokken extra lekker gemaakt want die waren daarna ook zo verdwenen.
groetjes Diana

Afbeelding
Rami
Zeer actief

Rory schreef: Ow ja, vanavond heeft ie een pakje smuldier compleet gehad met een paar brokken erdoor heen, vreemd genoeg heeft ie om zijn brokken heen gegeten, de brokken lagen er op het laatst nog even in...
Da's niet vreemd, dat is heel slim! :mrgreen: :ok:
Afbeelding
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
Rory schreef: Ow ja, vanavond heeft ie een pakje smuldier compleet gehad met een paar brokken erdoor heen, vreemd genoeg heeft ie om zijn brokken heen gegeten, de brokken lagen er op het laatst nog even in...
Da's niet vreemd, dat is heel slim! :mrgreen: :ok:
Sja, ik kon hem ook geen ongelijk geven.

Het was voor hem het verschil zoals bij ons als er een biefstuk (oid) naast droge aardappeltjes op een bord zouden liggen.
Dan liet ik die aardappels ook lekker links liggen :smile:
groetjes Diana

Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

herby heeft een heel groot assortiment voor weinig.
Hij bezorgt in jouw gebied voor 5 euro, maar ik weet niet of hij al nieuwe klanten aanneemt

herby is te vinden op fora zoals voernatuulijk
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Thanx, zal es kijken, had ook al een ander via hier gezien, gelukkig dier uit Schoonebeek :ok:
groetjes Diana

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”