Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Goldens; Jenny, Donna en Osa ter keuring

Zie binnen voor werkwijze.

Moderator: moderatorteam

Gesloten
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

De Goldens; Jenny, Donna en Osa ter keuring

Ongelezen bericht door cloris »

sirene schreef:De grote Golden keuring

Ik vond de Goldens erg moeilijk om te doen omdat je ze heel veel ziet, maar ik eigenlijk niet weet hoe ze nu horen. Op shows kijk ik ze wel eens maar dan zie ik veel extremere types. Voorborsten van heb-ik-jou-daar en hele sterke hoekingen.
De honden zijn vaak ook stuk langer dan bv Jenny. Ook de hoofden zijn vaak wat bol met een hele duidelijke stop.
In de standaard kom ik deze extremen dus niet tegen. Ik ben dan ook benieuwd wat de Golden kenners er van vinden.
Ik twijfel ook een beetje over de halzen van deze honden. Ik vind ze kort in vergelijking met de rest van het lichaam. Een retriever moet kunnen sjouwen met zware dingen. Daar heeft hij een lange krachtige hals voor nodig. Omdat ik twijfelde heb ik plaatjes van Goldens zitten kijken maar ze zijn allemaal wat kort bij de showgoldens. De jagers hebben een langere nek. Klopt dat ?
De standaard laat heel veel ruimte aan keurmeesters en fokkers. Er staat niets over de verhoudingen van bv beenlengte, lengte van de rug. Lastig hoor!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Donna:

Gestrekte teef met mooie belijning en evenwichtig op haar poten. Hoofd is wat klein tov lichaam.
Goede kleur en vacht. Prachtig bevederde staart.

Correct gevormde schedel. Voorsnuit en kaken missen kracht en opvulling en gaan niet vloeiend in elkaar over.
Goede stop.
Oren correct aangezet, goed gedragen maar wel wat groot.
Neus mocht donkerder.

Hals had gezien het werk wat een retriever moet doen langer en krachtiger gemogen. Had graag wat minder keelhuid gezien.
Gaat vloeiend over in mooi rechte toplijn en correct liggende croupe met prachtig aangezette en gedragen staart.
Goede voorborst, borstdiepte en ribwelving.
Ellebogen prima aangesloten maar lijken zelfs wat hoog te zitten.
Schouderligging en hoeking correct. Opperarm waarschijnlijk korter.
Front toont zwaar in verhouding met achterhand en hoofd.
Zeer mooie hoeking achter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jenny

Licht gestrekte hond met typische zachte vriendelijke uitstraling.
Evenredige verhoudingen.
Prachtig zwart pigment in neus en lippen ed.

Zeer vlakke goed opgevulde schedel met goed geplaatst en gedragen oor.
Goede stop.
Wat korte voorsnuit en goed gepigmenteerde ogen, neus en lippen.

Iets korte hals hals die wat abrupt over lijkt te gaan in de schoft.
Goede rug, bekkenligging en staartaanzet.
Voldoende voorborst.
Ellebogen goed aangesloten.
Hoeking voor lijkt in overeenstemming met achterhand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Osa.

Met recht een veteraan! 11 jarige teef. Gestrekt.
Belijning waar menig jong teefje jaloers op zou zijn. Mooie toplijn en verhoudingen.
Mooie warme kleur.

Wat smalle schedel met goed geplaatste en gedragen oren. Goede stop.
Mooie verhouding voorsnuit-schedel.
Correcte voorsnuit.
Oogvorm is wat afwijkend maar wordt niet aangegeven in de standaard. Goed geplaatst en mooi donker.

Mooie lange hals die overgaat in geprononceerde schoft. Strakke toplijn, zeker voor de leeftijd.
Correcte bekkenligging in staartaanzet.
Goede ribwelving en lendenpartij.

Schouderhoeking correct.
Ellebogen iets los doordat voorborst opvulling mist.
Voorbenen zijn mooi onder hetlichaam geplaatst. Polsen iets zwak.
Goede grote voeten.

Krachtige achterhand die wat sterk gehoekt is verhouding met voorhand.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Hoi Sonja,

Dank je wel voor deze prachtige woorden.
Donna heeft inderdaad een wat klein hoofd vergeleken bij de rest van haar lichaam. Haar oren zijn wat groot, dat klopt ook.
Ik vermoed dat de opvulling van de kaken en voorsnuit het gevolg zijn van schaduwen van de foto's en dat geldt ook voor de neus. De neus is niet pikzwart (in de zomer), maar wel goed gepigmenteerd en zo goed als zwart.
Dan de hals: Donna heeft juist een enorm lange hals en dat geeft maar weer des te meer aan hoe moeilijk het is om te keuren vanaf een foto.

Dan Jenny, ook haar voorsnuit vertekent vanaf de foto. Voor de rest ben ik het volledig met je eens.

Sonja, ik wil je heel hartelijk bedanken voor je keuring. Ik ben blij met je oordeel en ik begrijp dat het heel moeilijk is om van een paar foto's een compleet beeld te krijgen.
Juist daarom mijn waardering!
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Sonja, nog even over die extremen van zware voorborsten e.d.
Vaak zie je dat Goldens getrimd worden, zo trim ik mijn honden ook en die zware voorborst kun je als het ware erin trimmen door de nek en hals heel kort te effileren en naarmate je dichter bij het borstbeen komt, worden de haren steeds langer. Als je dit ook nog eens op een bepaalde manier borstel, zodat de vacht wat naar voren komt op het borstbeen, dan lijkt het of een Golden een enorme voorborst heeft.
Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

MoniqueDM schreef:Sonja, nog even over die extremen van zware voorborsten e.d.
Vaak zie je dat Goldens getrimd worden, zo trim ik mijn honden ook en die zware voorborst kun je als het ware erin trimmen door de nek en hals heel kort te effileren en naarmate je dichter bij het borstbeen komt, worden de haren steeds langer. Als je dit ook nog eens op een bepaalde manier borstel, zodat de vacht wat naar voren komt op het borstbeen, dan lijkt het of een Golden een enorme voorborst heeft.
Bedankt voor je antwoorden.
Ik weet dat ze ook nog zo getrimd worden om alles te benadrukken maar ik heb ze ook wel eens betast op shows. En sommige foto's tonen het zo overduidelijk. Neem deze:
Afbeelding
Een deel is vacht maar een nog groter deel is borst en lijf.
Afbeelding
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
MoniqueDM
Zeer actief

sirene schreef:
MoniqueDM schreef:Sonja, nog even over die extremen van zware voorborsten e.d.
Bedankt voor je antwoorden.
Ik weet dat ze ook nog zo getrimd worden om alles te benadrukken maar ik heb ze ook wel eens betast op shows. En sommige foto's tonen het zo overduidelijk. Neem deze:
Afbeelding
Een deel is vacht maar een nog groter deel is borst en lijf.
Afbeelding
Ja, die voorborst is inderdaad enorm fors zeg! Maar zo te zien is de hele voorkant, inclusief kop van de hond aan de forse kant.
Persoonlijk vind ik dit wel mooi. Ik hou van die forse Goldens, maar nogmaals; dat is persoonlijk :wink: .
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ja tuurlijk is dat persoonlijk. Ik vind het niet mooi op een Golden qua massa lijkt het wel een Molosser!
Die mij dan maar een Jenny :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
MoniqueDM
Zeer actief

sirene schreef:Ja tuurlijk is dat persoonlijk. Ik vind het niet mooi op een Golden qua massa lijkt het wel een Molosser!
Die mij dan maar een Jenny :wink:
Ik vind het een compliment om dit uit jouw mond te mogen horen, dank je wel daarvoor :wink: .
Het is natuurlijk ook niet voor niets dat Jenny 5 jaar door de fokster is aangehouden, ze had daar toch verdere plannen mee. En Jenny heeft ook een prachtige bouw en uitstraling, alleen haar angst voor andere honden heeft de fokster doen besluiten om Jenny te herplaatsen, al zij het met pijn in haar hart, want ze vindt het nog steeds moeilijk om een keertje langs te komen. Maar dat komt wel goed hoor.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zie dat ik hier helemaal ben vergeten te reageren!!!

Super verslagje hoor, dankje!! :ok: Dan heb ik nog een vraagje, die kromme voorpootjes van Osa :mrgreen: zou dat op een echte keuring minpunten opleveren?

gr Aimee
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Aimee schreef:Ik zie dat ik hier helemaal ben vergeten te reageren!!!

Super verslagje hoor, dankje!! :ok: Dan heb ik nog een vraagje, die kromme voorpootjes van Osa :mrgreen: zou dat op een echte keuring minpunten opleveren?

gr Aimee
Nou het zal wel genoemd worden maar ik denk dat ze voor een veteraan echt niet zo streng zijn hoor :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gesloten

Terug naar “Keurings-hoekje”