Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik ga toch maar vers voeren :D
Moderator: moderatorteam
- eefje_ates
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.
Ik ga toch maar vers voeren :D
Nadat ik op dit forum het een en ander over voeding heb gelezen, en ook het nodige op internet, vind ik het veel verstandiger om vers te gaan voeren (ik heb altijd gedacht dat brokken net zo goed waren :s) , het is veel gezonder, de hond leeft langer, minder snel ziek en ga zo maar door.
Onze pup, nu 4,5 maand oud, is alleen maar brokken gewend, kan ik dan metteen overstappen naar vers of kvv? Ik heb ook gelezen dat er veel meer voedingstoffen in vers of kvv zit dan in brokken, en dat de hond minder ontlasting heeft, klopt dit in alle gevallen? Want ik moet zeggen dat Ates best veel ontlasting heeft. En wat kan ik hem het best geven om te beginnen?
Onze pup, nu 4,5 maand oud, is alleen maar brokken gewend, kan ik dan metteen overstappen naar vers of kvv? Ik heb ook gelezen dat er veel meer voedingstoffen in vers of kvv zit dan in brokken, en dat de hond minder ontlasting heeft, klopt dit in alle gevallen? Want ik moet zeggen dat Ates best veel ontlasting heeft. En wat kan ik hem het best geven om te beginnen?

- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Goed plan! Het is verstandig lid te worden van een forum van rauwe voeding en je daar goed in te lezen. Dan kan je ook vragen stellen, menu's bekijken van andere rauwvoeders en daar vind je ook de adressen waar je makkelijk aan je rauwe voeding komt.
Kijk eens op http://rauwvoer.startpagina.nl/
daar vind je alle fora.
Succes!
Kijk eens op http://rauwvoer.startpagina.nl/
daar vind je alle fora.
Succes!
Groetjes van Charlotte

- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
-
Tinker
Re: Ik ga toch maar vers voeren :D
De garantie dat je hond langer zal leven of minder snel ziek zal zijn,heb je nooit ook niet bij kvv.eefje_ates schreef:Nadat ik op dit forum het een en ander over voeding heb gelezen, en ook het nodige op internet, vind ik het veel verstandiger om vers te gaan voeren (ik heb altijd gedacht dat brokken net zo goed waren :s) , het is veel gezonder, de hond leeft langer, minder snel ziek en ga zo maar door.
-
laeken
- Zeer actief
Je kan inderdaad niet zomaar zeggen dat je hond er langer van gaat leven of minder vaak ziek van zal zijn
Wel weet ik bijna zeker dat er minder ontlasting komt. Dat is echt heel duidelijk te merken hier. Vroeger poepte Cleo elke wandeling een grote drol, nu nog 1 of 2 keer per dag een veel kleinere drol
Wel weet ik bijna zeker dat er minder ontlasting komt. Dat is echt heel duidelijk te merken hier. Vroeger poepte Cleo elke wandeling een grote drol, nu nog 1 of 2 keer per dag een veel kleinere drol
- Amber
- Zeer actief
- Contacteer:
[/quote]De garantie dat je hond langer zal leven of minder snel ziek zal zijn,heb je nooit ook niet bij kvv.[/quote]
Klopt, maar die garantie heb je nooit, wat je ook voert!
Maar over het algemeen kun je wel zeggen dat honden die Fullt-time Kvv krijgen toch minder maak kleine kwaaltes krijgen!
Minder gauw aan de diaree, oren die niet zo vaak problemen opleveren, verharen, winden , erg veel ontlasting en ga zo maar door!
Huidproblematiek is er een die erg veel voor komt.

Klopt, maar die garantie heb je nooit, wat je ook voert!
Maar over het algemeen kun je wel zeggen dat honden die Fullt-time Kvv krijgen toch minder maak kleine kwaaltes krijgen!
Minder gauw aan de diaree, oren die niet zo vaak problemen opleveren, verharen, winden , erg veel ontlasting en ga zo maar door!
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
-
joline
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Het minder snel ziek worden is op mijn honden in ieder geval van toepassingTinker schreef:De garantie dat je hond langer zal leven of minder snel ziek zal zijn,heb je nooit ook niet bij kvv.eefje_ates schreef:Nadat ik op dit forum het een en ander over voeding heb gelezen, en ook het nodige op internet, vind ik het veel verstandiger om vers te gaan voeren (ik heb altijd gedacht dat brokken net zo goed waren :s) , het is veel gezonder, de hond leeft langer, minder snel ziek en ga zo maar door.
Na 1 1/2 jaar brokken gevoerd te hebben, en onderhand elke maand wel een keer bij de dierenarts gezeten te hebben (veel diarree en braken)
ben ik over gestapt op vers. Mijn honden hebben nu nooit meer spuitpoep, en braken doen ze ook niet meer. Ook valt het me op dat ze veel mooier in hun vacht zitten. Geen huidschilfers meer, en ze zijn veel sneller door hun verharing heen sinds ze op vers staan. Ik heb zelfs het idee dat hun conditie ook beter is nu ze op vers staan.
Het kan best dat andere honden dit niet hebben op vers, maar mijn honden zijn zeker vooruit gegaan op vers kwa gezondheid, ik zit nu nooit meer bij de dierenarts
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zijn veel soorten kvv en echt slechte ken ik niet.
Let er wel op dat je de compleet versie neem.
En als je overgaat op NRV / barf lees je dan eerst goed in op div. site, botten moet je nl. langzaam opvoeren. en te beginnen met hele zachte platgeslagen nekken of vleugeltjes van de kip of lamsribbetjes.
Vind het helemaal
En de ontlasting wordt echt aanzienlijk minder
Succes ermee
Let er wel op dat je de compleet versie neem.
En als je overgaat op NRV / barf lees je dan eerst goed in op div. site, botten moet je nl. langzaam opvoeren. en te beginnen met hele zachte platgeslagen nekken of vleugeltjes van de kip of lamsribbetjes.
Vind het helemaal
En de ontlasting wordt echt aanzienlijk minder
Succes ermee
Elly

- eefje_ates
- Zeer actief
Ben me idd eerst goed in aant lezen op de vers fora voordat ik van kvv overstap naar vers. Want dat kun je natuurlijk niet zo maar doen, eerst was mijn vriend er op tegen (vooral omdat we onze anderre herders altijd alleen maar brokken en botten,gewoon die uit de dierenwinkel gaven) maar heb hem ook het een en ander laten lezen hier op internet over vers,en hij ziet het zelfs helemaal zitten nu:D. Ates krijgt nu sinds 2 dagen kvv,en poept nu al minder en hij schooit niet meer. Nu kan ik gewoon rustig een zak chips opentrekken zonder een úitgehongerde'hond naast me te hebben staan. En ik moet zeggen dat er geen negatieve dingen over vers op internet te vinden zijn. Dus ik weet het wel 

- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
de brokken hondjes hebben hier nog nooit kleine kwaaltjes gehad alleen maar grote kwalen die niets met voer te maken hebben.Amber schreef: Klopt, maar die garantie heb je nooit, wat je ook voert!
![]()

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Amber
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat kan , het geld ook niet voor elke hond,, uitzonderingen bevestigen de regeljip007 schreef:de brokken hondjes hebben hier nog nooit kleine kwaaltjes gehad alleen maar grote kwalen die niets met voer te maken hebben.Amber schreef: Klopt, maar die garantie heb je nooit, wat je ook voert!
![]()
Maar lees maar eens op andere foras,, toch veel honden die kwaaltjes hebben,, simpelweg omdat uiteindelijk een brokken hond te steriel kan worden. Waardoor zijn weerstand aangetast kan worden.
Heb dit zelf met onze herders meegemaakt!!
En huidproblemen komen toch best wel veel voor,,
Maar gelukkig zijn er ook honden die het er wel goed op doen.
- jip007
- Erelid
maar hoe weet je dat dat door de brokken komt , is daar een onderzoek naar gedaan. Want de brokken kunnen dan wel steriel zijn ,maar alles wat ze buiten lopen te schooieren is weer niet steriel. En huid problemen is vaak iets erfelijks , en zijn het vaak de graspollen mijten enz de oorzaak , dat los je toch niet op met kvv .Amber schreef:Dat kan , het geld ook niet voor elke hond,, uitzonderingen bevestigen de regeljip007 schreef:de brokken hondjes hebben hier nog nooit kleine kwaaltjes gehad alleen maar grote kwalen die niets met voer te maken hebben.Amber schreef: Klopt, maar die garantie heb je nooit, wat je ook voert!
![]()
![]()
Maar lees maar eens op andere foras,, toch veel honden die kwaaltjes hebben,, simpelweg omdat uiteindelijk een brokken hond te steriel kan worden. Waardoor zijn weerstand aangetast kan worden.
![]()

-
Geer
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Tinker
Op de forums die voornamelijk over barf/vers gaan staat de medische rubriek ook vol met verhalen van mensen die raad vragen bij kleine en ook vaak grotere medische zaken.Vers is nu eenmaal geen wondermiddel,tegen allerlei medische klachten.Mijn honden hebben een zwakke gezondheid(groot deel erfelijk),en helaas heeft kvv er nooit toe bijgedragen dat hun gezondheid ineens enorm vooruit ging.Ze zitten nog steeds maandelijks bij de da.En dat terwijl ze al dik 3 jaar kvv eten,rara hoe kan dat?Amber schreef:Dat kan , het geld ook niet voor elke hond,, uitzonderingen bevestigen de regeljip007 schreef:de brokken hondjes hebben hier nog nooit kleine kwaaltjes gehad alleen maar grote kwalen die niets met voer te maken hebben.Amber schreef: Klopt, maar die garantie heb je nooit, wat je ook voert!
![]()
![]()
![]()
-
Tinker
Die ervaring heb ik ook.jip007 schreef:de brokken hondjes hebben hier nog nooit kleine kwaaltjes gehad alleen maar grote kwalen die niets met voer te maken hebben.Amber schreef: Klopt, maar die garantie heb je nooit, wat je ook voert!
![]()
- eefje_ates
- Zeer actief
-
Tinker
Tuurlijk dat is ook de reden dat wij het ook nog steeds voeren.En ik weet wel dat zowel voor onze honden,als ook voor mensen verse voeding ten allertijde goed is en bij kan dragen aan een betere gezondheid.Maar nogmaals het is geen wondermiddel en het geeft ook niet de garantie dat je hond nu geheel vrij van klachten zal blijven.eefje_ates schreef:Voor mij is het al voldoende om te weten det het eventueel beter is voor de hondVooral na alle kwaaltjes die we hebben gehad na onze vorige 2 herders, vind ik dit zeker de moeite waard. Niet alleen dat, het is al heerlijk om je hond zo te zien genieten van zijn eten nu
- Roelfien
- Zeer actief
Nee, het is zeker geen wondermiddel, maar het is wel bewezen dat een goede darmflora een grote invloed heeft op de totale gezondheid van een hond. En met rauwe voeding bouwen honden een goede darmflora op.
Maar er zijn ook honden die op rauw helemaal fout gaan, de darmen van die honden zijn zo slecht dat ze dat rauw niet trekken.
Dus ieder haalt er gewoon uit wat er in zit. Maar de ervaring leert dat veel honden een betere weerstand opbouwen met rauwe voeding, waardoor allerlei kleine kwaaltjes zoals snel darmproblemen bij enige wisseling van voedsel, slechte vacht en adem, geirriteerde huid, toch verdwijnen. Heeft je hond nergens last van en eet hij zijn brokken graag en heb je zelf ook geen tijd en interesse in rauw, dan voer je gewoon brokken. Ik ben echter blij dat ik een jaar of 6 geleden ben overgestapt. (tijd gaat echt hard, zeg)
Maar er zijn ook honden die op rauw helemaal fout gaan, de darmen van die honden zijn zo slecht dat ze dat rauw niet trekken.
Dus ieder haalt er gewoon uit wat er in zit. Maar de ervaring leert dat veel honden een betere weerstand opbouwen met rauwe voeding, waardoor allerlei kleine kwaaltjes zoals snel darmproblemen bij enige wisseling van voedsel, slechte vacht en adem, geirriteerde huid, toch verdwijnen. Heeft je hond nergens last van en eet hij zijn brokken graag en heb je zelf ook geen tijd en interesse in rauw, dan voer je gewoon brokken. Ik ben echter blij dat ik een jaar of 6 geleden ben overgestapt. (tijd gaat echt hard, zeg)
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- Amber
- Zeer actief
- Contacteer:
Niets aan toe te voegenRoelfien schreef:Nee, het is zeker geen wondermiddel, maar het is wel bewezen dat een goede darmflora een grote invloed heeft op de totale gezondheid van een hond. En met rauwe voeding bouwen honden een goede darmflora op.
- jip007
- Erelid
dat bedoel ik ,maar er wordt af en toe wel net gedaan of het een wondermiddel is en dat vind ik niet kloppen. Ik heb hier Naqui op brokken staan , Blow en Flirtje staan op kvv en Naqui zijn huid ziet er stukken beter uit dan die van Blow en FlirtTinker schreef: Maar nogmaals het is geen wondermiddel en het geeft ook niet de garantie dat je hond nu geheel vrij van klachten zal blijven.

-
ien
- Erelid
- Contacteer:
je schrijft het zelf al.Tinker schreef:Mijn honden hebben een zwakke gezondheid(groot deel erfelijk),en helaas heeft kvv er nooit toe bijgedragen dat hun gezondheid ineens enorm vooruit ging.Ze zitten nog steeds maandelijks bij de da.En dat terwijl ze al dik 3 jaar kvv eten,rara hoe kan dat?
erfelijkheid is een belangrijke factor, je verbeterd dit niet 1 generatie verder.
Belangrijk deel ligt ook in fokken en voeding denk ik.
Mij is wel opgevallen dat toen ik jaren geleden bij d.a kwam voor onderzoeken voor Blanca en uiteindelijk de diagnose kwam zij niet begrepen dat zij in zo'n goede conditie was..het beeld klopte niet..ziektebeeld en conditite.
Ik ben er wel van overtuigd dat voeding en gezondheid een belangrijke rol speelt, ook voeding die bij jou hond past.
Ik barf met mijn honden maar zo krijgt Luca geen rauwe gemalen groente.
Na een tijdje kwam ik erachter dat dit incontinentie veroorzaakte bij haar, en ik maar denken en d.a ook dat dit door sterilisatie kwam.
Groente weg en het is over.
Rauwvoer is geen wondermiddel, maar zo moet je het ook niet zien denk ik, het is eten wat ze horen te eten.

-
Mojuan
- Zeer actief
Er is voor mij al één hele goede reden waarom ik persoonlijk rauw beter vind dan brokken.
En dat is de grote hoeveelheid afval die ze bij brokken uitpoepen!
Dat een hond veel minder ontlasting heeft met rauwvoeding, betekent dat hij daaruit ontzettend veel voedingsstoffen opneemt, en heel weinig afvalstoffen uitscheidt.
Moet je het verschil eens zien bij brokken :N:
Daarbij is de basis van een brok: granen.
En laat een hond granen nu net niet goed verteren!
Daarom bevatten rauwmerken vrijwel geen en soms zelfs helemaal geen granen.
Maar iedereen moet zelf weten wat hij/zij z'n hond voert.
Er zijn genoeg honden die op brokken heel gezond heel oud worden.
Maar tot nu toe hoor ik veel meer goede verhalen over vers, en daarbij ook nog mijn eigen ervaring.
Mijn honden heb ik nml een lange tijd BARF gevoerd.
Alleen wegens omstandigheden had ik hier de mogelijkheid niet meer toe helaas.
Daarna weer lange tijd brokken, en nu carnibest.
En dat gaat nooit meer veranderen.
Bij ons wordt er dus alleen nog maar vers gevoerd.
Dat een hond veel minder ontlasting heeft met rauwvoeding, betekent dat hij daaruit ontzettend veel voedingsstoffen opneemt, en heel weinig afvalstoffen uitscheidt.
Maar tot nu toe hoor ik veel meer goede verhalen over vers, en daarbij ook nog mijn eigen ervaring.

- Wilbert
- Vaste gebruiker
Top! helemaal mee eensPaulala schreef:Er is voor mij al één hele goede reden waarom ik persoonlijk rauw beter vind dan brokken.
Hier valt niets meer aan toe te voegen
-
Mojuan
- Zeer actief
Nog een reden waarom veel honden op rauwvoeding minder vaak bij de da zitten:
Om rauwvoeding te verteren heeft een hond een zuurdere maag nodig.
De maagslijmklieren scheiden pepsine af, dat is een enzym dat eiwit afbreekt tot kleinere eiwitten en omzet in aminozuren.
Pepsine werkt alleen bij een zure omgeving.
De maag regelt dat door zoutzuur te maken in klieren in de maagwand.
Dit zuur doodt bacterien en andere ziekteverwekkers die via voedsel naar binnen komen, dus ook als je hond iets van straat eet.
Een hond die rauw eet, maakt dus meer zoutzuur aan omdat de pepsine anders niet voldoende z'n werk kan doen.
Meer zouzuur betekent dan ook dat er meer bacterien en andere ziekteverwekkers worden gedood!
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb opgeschreven.
Om rauwvoeding te verteren heeft een hond een zuurdere maag nodig.
De maagslijmklieren scheiden pepsine af, dat is een enzym dat eiwit afbreekt tot kleinere eiwitten en omzet in aminozuren.
Pepsine werkt alleen bij een zure omgeving.
De maag regelt dat door zoutzuur te maken in klieren in de maagwand.
Dit zuur doodt bacterien en andere ziekteverwekkers die via voedsel naar binnen komen, dus ook als je hond iets van straat eet.
Een hond die rauw eet, maakt dus meer zoutzuur aan omdat de pepsine anders niet voldoende z'n werk kan doen.
Meer zouzuur betekent dan ook dat er meer bacterien en andere ziekteverwekkers worden gedood!
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb opgeschreven.