Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
blaasgruis en voeding
Moderator: moderatorteam
-
Mojuan
- Zeer actief
blaasgruis en voeding
Op de zak speciale voeding staat bij de ingredienten:
Urineverzurende stoffen: calciumsulfaat, DL-methionine.
Weet iemand waar deze stoffen nog meer in zitten?
Want ik ben nu begonnen met de carnibest, dat krijgt ze nu in de ochtend, en in de avond nog haar normale brokken.
Daarbij dus een vit C pilletje.
Maar voor de zekerheid wil ik aan de carnibest dus die urineverzurende stoffen toe voegen.
Na een maand wil ik dan haar urine nog een keer laten testen, om te kijken of het goed gaat.
Urineverzurende stoffen: calciumsulfaat, DL-methionine.
Weet iemand waar deze stoffen nog meer in zitten?
Want ik ben nu begonnen met de carnibest, dat krijgt ze nu in de ochtend, en in de avond nog haar normale brokken.
Daarbij dus een vit C pilletje.
Maar voor de zekerheid wil ik aan de carnibest dus die urineverzurende stoffen toe voegen.
Na een maand wil ik dan haar urine nog een keer laten testen, om te kijken of het goed gaat.
Laatst gewijzigd door Mojuan op 10 nov 2007 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

- Moos
- Zeer actief
Ik heb Moos toendertijd alleen Rodi gegeven en Vit C. Ik meen iets van 200 of 300 mg, dat zijn 4 tot 6 pilletjes van 50 mg (hondje van 6.5 kilo). Verder absoluut niks anders. Geen koekjes, niks.
Na een maand heb ik toen zijn urine laten testen en die was schoon.
Ik zou niet in de avond haar normale brokken geven, dan werkt het nog niet echt hoor
En je moet best aardig wat Vit. C geven ook om de urine te verzuren.
Na een maand heb ik toen zijn urine laten testen en die was schoon.
Ik zou niet in de avond haar normale brokken geven, dan werkt het nog niet echt hoor

-
Mojuan
- Zeer actief
Bij de kruidenier vertelden ze me dat cranberriesap bij mensen heel goed werkt om de urine te verzuren.
Is dat bij honden ook het geval?
Ik wil ook binnenkort volledig overstappen op carnibest, maar Julia krijgt heel snel diarree bij het overstappen op ander voer, daarom wil ik het niet in één keer doen.
Anders krijgt ze echt spuitpoep.
Hoeveel vit C zou jij aanraden voor Julia?
Ze weegt 24kg.
Is dat bij honden ook het geval?
Ik wil ook binnenkort volledig overstappen op carnibest, maar Julia krijgt heel snel diarree bij het overstappen op ander voer, daarom wil ik het niet in één keer doen.
Anders krijgt ze echt spuitpoep.
Hoeveel vit C zou jij aanraden voor Julia?
Ze weegt 24kg.

-
Golden Stanley
Ik denk dat als je hond op de brok blijft staan, dat je verzuren kan wat je wilt maar niet blijvend helpt.
Supplementeren met vit. C heb ik nooit gedaan, wel met cranberrysap en fruitwater kiwi/framboos/braam en brandnetel. Calsiumsulfaat is een toevoeging van een zuurtestremsel aan de brok, in het geval van Hill's waarschijnlijk een stremsel van de soja die erin verwerkt wordt. Dat soja kankerverwekkend is en allergiën opwekt, daar wordt voor het gemak niet bij stil gestaan.
DL-methionine is een zwavelhoudend aminozuur wat in verhitte vorm totaal geen functie heeft.
Is het geen optie je hondje alleen op de CB te zetten?
Supplementeren met vit. C heb ik nooit gedaan, wel met cranberrysap en fruitwater kiwi/framboos/braam en brandnetel. Calsiumsulfaat is een toevoeging van een zuurtestremsel aan de brok, in het geval van Hill's waarschijnlijk een stremsel van de soja die erin verwerkt wordt. Dat soja kankerverwekkend is en allergiën opwekt, daar wordt voor het gemak niet bij stil gestaan.
DL-methionine is een zwavelhoudend aminozuur wat in verhitte vorm totaal geen functie heeft.
Is het geen optie je hondje alleen op de CB te zetten?
-
Mojuan
- Zeer actief
Ze gaat ook volledig op cb.
Ik wilde alleen de eerste week nog 1 x per dag brok voeren, zodat ze niet zo vreselijk aan de schijt gaat.
Maar ik heb vandaag 2x rauw gevoerd.
Vanavond heb ik vit c en een cranberrie-tablet erbij gedaan
Ik kijk het per dag aan of ze erg aan de dunne gaat, als het goed blijft gaan krijgt ze helemaal geen brok meer, maar als ze erg aan de dunne gaat doe ik 1x per dag brok.
Na een korte periode hoeft die brok dan helemaal niet meer.
Ik wilde alleen de eerste week nog 1 x per dag brok voeren, zodat ze niet zo vreselijk aan de schijt gaat.
Maar ik heb vandaag 2x rauw gevoerd.
Vanavond heb ik vit c en een cranberrie-tablet erbij gedaan
Ik kijk het per dag aan of ze erg aan de dunne gaat, als het goed blijft gaan krijgt ze helemaal geen brok meer, maar als ze erg aan de dunne gaat doe ik 1x per dag brok.
Na een korte periode hoeft die brok dan helemaal niet meer.

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
-
Mojuan
- Zeer actief
Ik heb speciaal gevraagd naar suikervrije tabletten en niet time released.Hutsje schreef:hoeveel mg is de vit. c? en het is toch geen time released he? als het hooggedoseerd is kan ze daar ook diarree van krijgen. hoge doseringen moet je rustig opbouwen.
Hoeveel mg? Geen idee.
Dit staat er op het potje:
Enkelvoudige Vitaminen
Vitamine C-60 suikervrij
Ingredienten:
Vulstof (lactose monohydraat)
vitamine C
glansmiddelen (magnesium-stearaat, talk, gehydrogeneerde katoenzaadolie)
stabilisator (siliciumdioxide)
bevat melk (lactose monohydraat)
Ik kon op geen enkel potje vit C vinden of het ascorbinezuur was.
Dat stond helemaal nergens op

- Chezzies
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Mojuan
- Zeer actief
- Chezzies
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat kan ook natuurlijk, maar mijn kat en tabletten is geen goede combi dus ik gooi de capsule leeg over zijn eten.Paulala schreef:De cranberry die ik heb zijn geen capsules, maar tabletten.Dester schreef:Ik voer mijn kat carnibest met wat extra water en een capsule cranberry en dat gaat super. Bij de hond zou ik dat ook doen, misschien 2 capsules cranberry?

-
Mojuan
- Zeer actief
-
Mojuan
- Zeer actief
-
Mojuan
- Zeer actief
Het helpt!!!
Vrijdag avond had ik haar normale brokken gegeven, zaterdag ochtend carnibest.
Zaterdag middag begon ze weer te lekken, en lagen er tot 's avonds telkens overal natte plekken waar ze gelegen had.
Dus duidelijk weer last van te hoge PH en gruis!
Ik heb haar dus gisteren avond drie tabletjes vit C en een tablet cranberry gegeven.
Ze heeft 's avonds in de bench geslapen en na een paar uurtjes kwam ze bij me in bed liggen.
Ik heb een handdoek onder haar gelegd voor de zekerheid, maar ze is heel de nacht droog gebleven!!!
Maandag ga ik teststrips kopen bij de apotheek om haar ph in de gaten te houden.
Ik heb er hele goede hoop in dat ik haar PH goed kan houden op deze manier
Het moet iig tussen de 6.3 en 6.5 zijn.
Met die ph-waarde lossen de kristallen op.
Ik moet wel zorgen dat ze voldoende drinkt en plast, maar dat is geen probleem
Iig is deze manier een heel stuk gezonder dan die smerige brokken van de da.
Vrijdag avond had ik haar normale brokken gegeven, zaterdag ochtend carnibest.
Zaterdag middag begon ze weer te lekken, en lagen er tot 's avonds telkens overal natte plekken waar ze gelegen had.
Dus duidelijk weer last van te hoge PH en gruis!
Ik heb haar dus gisteren avond drie tabletjes vit C en een tablet cranberry gegeven.
Ze heeft 's avonds in de bench geslapen en na een paar uurtjes kwam ze bij me in bed liggen.
Ik heb een handdoek onder haar gelegd voor de zekerheid, maar ze is heel de nacht droog gebleven!!!
Maandag ga ik teststrips kopen bij de apotheek om haar ph in de gaten te houden.
Ik heb er hele goede hoop in dat ik haar PH goed kan houden op deze manier
Het moet iig tussen de 6.3 en 6.5 zijn.
Met die ph-waarde lossen de kristallen op.
Ik moet wel zorgen dat ze voldoende drinkt en plast, maar dat is geen probleem
Iig is deze manier een heel stuk gezonder dan die smerige brokken van de da.

-
Golden Stanley
Fijn dat je al wat verbetering ziet!
Ik hou niet zo van pilletjes supplementen, omdat je niet exact weet wat erin zit. Onderhouden met cranberry-sap van de natuurwinkel kan ook heel goed. Scheutje koudgeslagen honing er door en de meeste honden slobberen het zo op. En brandnetelthee met een scheut honing is erg goed voor het doorspoelen van het nierstelsel. Mag je gerust om de dag wat van geven.
Schoot me nog te binnen, solidago-complex voor als het heel hardnekkig blijft is ook een aanrader:
http://www.degroeneos.nl/index.php/prod ... ompositum/
http://www.gezondheidswinkel.nl/?page=product&id=260
Ik hou niet zo van pilletjes supplementen, omdat je niet exact weet wat erin zit. Onderhouden met cranberry-sap van de natuurwinkel kan ook heel goed. Scheutje koudgeslagen honing er door en de meeste honden slobberen het zo op. En brandnetelthee met een scheut honing is erg goed voor het doorspoelen van het nierstelsel. Mag je gerust om de dag wat van geven.
Schoot me nog te binnen, solidago-complex voor als het heel hardnekkig blijft is ook een aanrader:
-
Mojuan
- Zeer actief
Bedankt voor de tips.Golden Stanley schreef:Fijn dat je al wat verbetering ziet!
Voorlopig blijf ik het even doen hoe het nu gaat.
Als het goed is hoef ik nml straks die pillen niet meer te geven.
Ik moet gewoon haar urine regelmatig testen op ph.
En als de ph goed is wil ik de pilletjes af gaan bouwen om te kijken hoe het dan gaat.
Veel honden met blaasgruis hebben genoeg aan rauwvoeding heb ik gelezen op barfplaats.
Ik ben daar heel erg op zoek geweest naar informatie en heb ontzettend veel gevonden.
Er zit ook een dierenarts daar die een voorstander is van rauwvoer.
En die weet wel wat ze aanraadt mag ik hopen.

-
Golden Stanley
Ik zou niet teveel op die Ph-strips vertrouwen. De urine van Stanley werd en wordt door een nierdialyseapparaat gehaald, waarvan veel meer is af te lezen dan vanaf die strips. Als je echt wilt weten hoe het er uiteindelijk voor staat, zou ik als laatste tip willen geven dat toch is te laten doen.Paulala schreef:Bedankt voor de tips.Golden Stanley schreef:Fijn dat je al wat verbetering ziet!
Voorlopig blijf ik het even doen hoe het nu gaat.
Als het goed is hoef ik nml straks die pillen niet meer te geven.
Ik moet gewoon haar urine regelmatig testen op ph.
En als de ph goed is wil ik de pilletjes af gaan bouwen om te kijken hoe het dan gaat.![]()
Veel honden met blaasgruis hebben genoeg aan rauwvoeding heb ik gelezen op barfplaats.
Ik ben daar heel erg op zoek geweest naar informatie en heb ontzettend veel gevonden.
Er zit ook een dierenarts daar die een voorstander is van rauwvoer.
En die weet wel wat ze aanraadt mag ik hopen.
Dan weet je nl. zeker of je op de goede weg zit of niet.
Mooi dat je contact hebt met Tannetje. Jawel, die weet wel wat ze doet.
-
Mojuan
- Zeer actief
Je hebt helemaal gelijk hoor.
Ik was ook wel van plan om zo nu en dan haar urine bij de dierenarts langs te brengen voor extra controle.
Daar kunnen ze natuurlijk veel meer zien dan ik kan met zo'n stripje.
Maar het is wel een goede indicatie om iig de ph in de gaten te houden.
Momenteel heb ik nog geen contact met Tannetje, maar ik heb wel heel veel gelezen van wat zij heeft geschreven daar.
En natuurlijk ook veel van wat anderen daar schrijven.
Ik heb me wel aangemeld, maar moet nog geactiveerd worden
Bedankt voor het meedenken.
Ik wil heel graag dat mijn meisje gezond blijft en dat zal ze op die dieetbrokken zeker niet blijven! Dat is me wel duidelijk geworden.
Ik hou jullie iig op de hoogte van de vorderingen.
Als dit goed blijft gaan zal ik dit ook zeker allemaal eens duidelijk aan de dierenarts voorleggen die haar perse op die brokken wilde hebben.
En die beweerde dat Vit c helemaal niet zou helpen etc.
Als dit echt onwetendheid is van haar (wat ik me niet voor kan stellen) dan vind ik het belangrijk dat ze dit leert.
Wat ze er daarna mee doet is haar pakkie aan.
Ik was ook wel van plan om zo nu en dan haar urine bij de dierenarts langs te brengen voor extra controle.
Daar kunnen ze natuurlijk veel meer zien dan ik kan met zo'n stripje.
Maar het is wel een goede indicatie om iig de ph in de gaten te houden.
Momenteel heb ik nog geen contact met Tannetje, maar ik heb wel heel veel gelezen van wat zij heeft geschreven daar.
En natuurlijk ook veel van wat anderen daar schrijven.
Ik heb me wel aangemeld, maar moet nog geactiveerd worden
Bedankt voor het meedenken.
Ik wil heel graag dat mijn meisje gezond blijft en dat zal ze op die dieetbrokken zeker niet blijven! Dat is me wel duidelijk geworden.
Ik hou jullie iig op de hoogte van de vorderingen.
Als dit goed blijft gaan zal ik dit ook zeker allemaal eens duidelijk aan de dierenarts voorleggen die haar perse op die brokken wilde hebben.
En die beweerde dat Vit c helemaal niet zou helpen etc.
Als dit echt onwetendheid is van haar (wat ik me niet voor kan stellen) dan vind ik het belangrijk dat ze dit leert.
Wat ze er daarna mee doet is haar pakkie aan.

-
Mojuan
- Zeer actief
Even een update,
Vorige week dinsdag heb ik haar urine laten nakijken.
Er was totaal geen spoor struviet meer te vinden.
Maar de ph was nog steeds 8.5, veel te hoog dus.
Julia krijgt inmiddels elke dag 1000mg vit C, één tablet cranberry en 20 druppels appelazijn.
Gisteren heb ik een blaaspunctie laten doen met echo.
Er waren geen afwijkingen te zien, dus dat is alvast goed nieuws.
Haar urine wordt op kweek gezet om te kijken of er een ontsteking aanwezig is.
Eergisteren was haar ph nog steeds rond de 8.
Maar vanavond was ik even heel erg verbaasd, maar natuurlijk heel erg blij toen ik weer ging meten en het gezakt was naar 6.5!!!!!!
Vrijdag krijg ik de uitslag van de kweek waarschijnlijk doorgebeld.
Als er een ontsteking zit dat verklaart dat de aanhoudende hoge ph waarde.
Maar nu haar ph ineens zo sterk is gezakt, verwacht ik het eigelijk niet.
Ik vind het echt super dat alle moeite en het uitzoeken van de juiste voeding en urineverzurende middelen eindelijk loont.
En mijn vorige dierenarts maar blijven beweren dat ze toch echt die speciale brokken moet krijgen omdat vers en vit C etc. niet helpt.
Maar wat een da ook zegt, ik ga altijd zelf op zoek naar alternatieven als mijn gevoel dat aangeeft.
Vorige week dinsdag heb ik haar urine laten nakijken.
Er was totaal geen spoor struviet meer te vinden.
Maar de ph was nog steeds 8.5, veel te hoog dus.
Julia krijgt inmiddels elke dag 1000mg vit C, één tablet cranberry en 20 druppels appelazijn.
Gisteren heb ik een blaaspunctie laten doen met echo.
Er waren geen afwijkingen te zien, dus dat is alvast goed nieuws.
Haar urine wordt op kweek gezet om te kijken of er een ontsteking aanwezig is.
Eergisteren was haar ph nog steeds rond de 8.
Maar vanavond was ik even heel erg verbaasd, maar natuurlijk heel erg blij toen ik weer ging meten en het gezakt was naar 6.5!!!!!!
Vrijdag krijg ik de uitslag van de kweek waarschijnlijk doorgebeld.
Als er een ontsteking zit dat verklaart dat de aanhoudende hoge ph waarde.
Maar nu haar ph ineens zo sterk is gezakt, verwacht ik het eigelijk niet.
Ik vind het echt super dat alle moeite en het uitzoeken van de juiste voeding en urineverzurende middelen eindelijk loont.
En mijn vorige dierenarts maar blijven beweren dat ze toch echt die speciale brokken moet krijgen omdat vers en vit C etc. niet helpt.
Maar wat een da ook zegt, ik ga altijd zelf op zoek naar alternatieven als mijn gevoel dat aangeeft.

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Ascorbinezuur is altijd Vitamine C.Paulala schreef:Ik heb speciaal gevraagd naar suikervrije tabletten en niet time released.Hutsje schreef:hoeveel mg is de vit. c? en het is toch geen time released he? als het hooggedoseerd is kan ze daar ook diarree van krijgen. hoge doseringen moet je rustig opbouwen.
Hoeveel mg? Geen idee.
Dit staat er op het potje:
Enkelvoudige Vitaminen
Vitamine C-60 suikervrij
Ingredienten:
Vulstof (lactose monohydraat)
vitamine C
glansmiddelen (magnesium-stearaat, talk, gehydrogeneerde katoenzaadolie)
stabilisator (siliciumdioxide)
bevat melk (lactose monohydraat)
Ik kon op geen enkel potje vit C vinden of het ascorbinezuur was.
Dat stond helemaal nergens op
Ascorbinezuur (of Acidum Ascorbicum) is gewoon de stofnaam, je kan geen andere stof als Vit C krijgen.
Wel heb je ook citroenzuur (Acidum Citricum) dat nog wel eens verward wordt met Vit C omdat het OOK in citroenen zit en OOK zuur is.
Overigens zit er in citroen maar een heel klein beetje Vit C, citroenen zijn namelijk zuur van het citroenzuur
Fruit met een hoog Vit C gehalte is bijvoorbeeld Kiwi (en dat is veel minder zuur als citroen
-
Mojuan
- Zeer actief
Dat klopt dus niet.
Er zijn verschillende soorten vit C tabletten.
Sommige zijn namelijk ontzuurd!!!!
En daar heb ik dus helemaal niets aan.
Op barfplaats staat dat allemaal uitgelegd, en ik heb er naar gevraagd bij de Kruiderij en die wisten precies wat ik bedoelde en hebben me inmiddels de juiste tabletten gegeven, 500mg ascorbinezuur.
Bij de Kruiderij hebben ze er verstand van, die weten precies wat ze verkopen daar.
Toen ik haar vertelde dat het ascorbinezuur moest zijn ivm hoge ph van de urine van mijn hond, kwam ze meteen met het juiste potje aan
Ze zei ook dat er idd tabletten bestaan die niet uit ascorbinezuur bestaan maar waar dus wel vit C in zit.
Op barfplaats staat dat allemaal uitgelegd, en ik heb er naar gevraagd bij de Kruiderij en die wisten precies wat ik bedoelde en hebben me inmiddels de juiste tabletten gegeven, 500mg ascorbinezuur.
Bij de Kruiderij hebben ze er verstand van, die weten precies wat ze verkopen daar.
Toen ik haar vertelde dat het ascorbinezuur moest zijn ivm hoge ph van de urine van mijn hond, kwam ze meteen met het juiste potje aan
Ze zei ook dat er idd tabletten bestaan die niet uit ascorbinezuur bestaan maar waar dus wel vit C in zit.

-
Ennath
- Zeer actief
Ja en ik ben apothekersassistentePaulala schreef:Dat klopt dus niet.
Toen ik haar vertelde dat het ascorbinezuur moest zijn ivm hoge ph van de urine van mijn hond, kwam ze meteen met het juiste potje aan![]()
Jij hebt het gewoon over een zout uit Ac Ascorbicum. Maar dat is geen Vit C en als ze dat in de volksmond wel zo noemen klopt de volksmond niet (doet hij wel vaker). Je kan ook fijngemalen rozebottel krijgen onder de naam Vit C
Wat het nut ervan is om ascobinezuur om te zetten naar een zout (zal wel een natriumverbinding zijn) ontgaat me. Omzetten naar een zout gebeurd namelijk meestal omdat de werkzame stof zelf slecht oplosbaar is. Maar goed Vitamine C is per definitie Ac Ascorbicum en niets anders.
-
Mojuan
- Zeer actief
-
Ennath
- Zeer actief
Je moet zoeken naar een verpakking waar Ac. ascorbicum of Ascorbinezuur op staat. Staat er achter: "in de vorm van" (en dan maakt het niet zo erg uit wat er dan voor vorm staat) dan heb je niet niet de juiste soort te pakken.Paulala schreef:Oke, dat is dan gewoon waar, lijkt me dat je dat wel weet.
Alleen er zijn dus heel veel soorten tabletten te koop waar op het potje staat: Vit C.
En heel veel van die potjes met tabletten zijn geen ascorbinezuur.
Dat is wat ik dus bedoelde, daarom moest ik wel de juiste tabletten hebben.
Overigens kan je volgens mij gewoon de tabletjes van Roter zonder citroensmaak gebruiken. Die zijn het goedkoopst (gebruik ik om de limonadesiroop aan te zuren)
-
Mojuan
- Zeer actief
Ik heb nu tabletten waar het volgende op staat:
Vitamine C (ascorbinezuur) 500mg
Dit product is vrij van gist, suiker, lactose, conserveermiddelen en synthetische kleur-, geur- en smaakstoffen.
Die laatse regel vind ik heel erg belangrijk, zodat ze niet nog allerlei troep binnenkrijgt naast haar rauwvoeding.
Dit product is vrij van gist, suiker, lactose, conserveermiddelen en synthetische kleur-, geur- en smaakstoffen.
Die laatse regel vind ik heel erg belangrijk, zodat ze niet nog allerlei troep binnenkrijgt naast haar rauwvoeding.

-
Ennath
- Zeer actief
Klinkt goedPaulala schreef:Ik heb nu tabletten waar het volgende op staat:
En ik zei speciaal zonder citroensmaak omdat voor met citroensmaak er allerlei hulpstoffen toegevoegd moeten worden om de tabletten minder zuur te maken
PS
Vitamine C is zelf een conserveermiddel, daarom kan je in de winkel ook zoveel vruchtensappen met Vit C kopen.
Het is niet voor jouw gezondheid, maar voor de houdbaarheid van het sap toegevoegd
-
Mojuan
- Zeer actief