Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hondenbrok is geperst?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sannekje

Ongelezen bericht door sannekje »

Ik geef zelf sinds kort Magnusson hondenvoer, een gebakken brok, dus ook niet geëxpandeerd.
Eveline
Actief

Ongelezen bericht door Eveline »

sannekje schreef:Ik geef zelf sinds kort Magnusson hondenvoer, een gebakken brok, dus ook niet geëxpandeerd.
Die ken ik nou weer niet? Gebakken?
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

klinkt lekker..... :mrgreen: :B Peet
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Eveline schreef:
sannekje schreef:Ik geef zelf sinds kort Magnusson hondenvoer, een gebakken brok, dus ook niet geëxpandeerd.
Die ken ik nou weer niet? Gebakken?
inderdaad, gebakken,
heb het hier ook geprobeerd, maar ben toch weer terug op de CC, de combi/overgang vers-brok werd door de honden hier niet goed verdragen (terwijl ik normaal geen klachten heb bij overschakelen vers-brok, willekeurig welke brok)
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Prins heeft inderdaad een geperste (Premium) en geexpandeerde (Procare) lijn. Wij geven de geperste brokken, maar in veel winkels verkopen ze tegenwoordig alleen nog maar de Procare lijn.
Canto
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Canto »

Doko en Denkadog hebben ook nog geperste brokken. En inderdaad wielco,cavom en prins. Voor de rest zijn het bijna allemaal geexpandeerde brokken tegenwoordig.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Ecofood heeft ook een geperste brok :ok:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Eveline schreef:
mechelaar_fan schreef:het volume in de maag neemt er toch niet door toe? er zitten maagsappen in de maag, en de geëxpandeerde brok zuigt dit op, dit is een van de oorzaken waardoor hij vlotter verteert. waar is het probleem? Als je problemen hebt met zwelling in de maag, dan gebeurt dit net zo goed met geperste brok, geef dan vers.
Een geperste brok valt van buitenaf uit elkaar en is juist beter verteerbaar.
Geaxpandeerde brokken zuigen vocht op en blijven drijven (gevaar op maag
kanteling is hierdoor ook groter).
Het duurt een eeuwigheid wil de hond alle goede ingredienten (die er overigens chemisch
in zijn gestopt) opnemen.
Veel goed spul komt dan ook gewoon in de ontlasting terecht en vooral deze poep
wordt graag gegeten door andere honden (zitten gewoon nog heel voedingsstoffen)
Een geexpandeerde wordt niet vlotter, maar zeer zeker niet beter verteerd.
van horen zeggen, het maken van geperste brok is een goedkoper procede, het is verkoperspraat te argumenteren dat het beter is. Heel uw verhaaltje is gebaseerd op gebakken lucht. ze hebben je iets wijsgemaakt. je moet niet alles geloven wat ze je op het internet vertellen.
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

Marja schreef:Ecofood heeft ook een geperste brok :ok:
Nee hoor, dat heet dan biofood.
Eveline
Actief

mechelaar_fan schreef:
Eveline schreef:
mechelaar_fan schreef:het volume in de maag neemt er toch niet door toe? er zitten maagsappen in de maag, en de geëxpandeerde brok zuigt dit op, dit is een van de oorzaken waardoor hij vlotter verteert. waar is het probleem? Als je problemen hebt met zwelling in de maag, dan gebeurt dit net zo goed met geperste brok, geef dan vers.
Het duurt een eeuwigheid wil de hond alle goede ingredienten (die er overigens chemisch
van horen zeggen, het maken van geperste brok is een goedkoper procede, het is verkoperspraat te argumenteren dat het beter is. Heel uw verhaaltje is gebaseerd op gebakken lucht. ze hebben je iets wijsgemaakt. je moet niet alles geloven wat ze je op het internet vertellen.
Ik heb dit niet van het Internet. Dit is echt onderzocht (TNO, Farmfood heeft hier
onderzoek naar gedaan en ik ben hier samen met mijn dierenarts behoorlijk
ingedoken; let wel, gelukkig heb ik een dierenarts en een collega van haar als goede
kennis, die beide voeding wel heel erg essentieel vinden).
Met 1 van hen ben ik ook naar Amerika geweest om daar een aantal laboratoria
te bezoeken. Hier in Europa (helaas nog niet in Amerika; die vinden het nog
steeds nodig dat bepaalde tests uitgevoerd moeten worden die echt niet meer nodig zijn)
komen ze hier heel langzaam op terug. Dat het proces van het persen van brokken iets
goedkoper is komt oa door het feit dat er minder verhit hoeft te worden en
dat de wijze waarop de vormen van brokjes ontstaan (in soort stansovens, onder
hoge druk). Door de hoge druk en de hogere temperatuur gaan er gewoon essentiele
bestanddelen verloren, die er later weer aan moeten worden toegevoegd.
(Over gebakken lucht gesproken:p:
Niet dat dat slecht is, begrijp me niet verkeerd, maar het is zeker niet beter.
In het geval van een geperste brok heb je gewoon een beter prijs-kwaliteitsverhouding.
Naast dit alles is het een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Ik voel gewoon meer voor het een dan het ander en ben simpelgezegd niet zo dol
op al te veel chemische toevoegingen, bindmiddelen en conserveringsmiddelen.
Lieve groet van Eefy
annemie
Zeer actief

Ongelezen bericht door annemie »

Tamara/Bayko schreef:Prins heeft inderdaad een geperste (Premium) en geexpandeerde (Procare) lijn. Wij geven de geperste brokken, maar in veel winkels verkopen ze tegenwoordig alleen nog maar de Procare lijn.
ik dacht net dat de procare de geperste brok was, die lijkt toch op farmfood (konijnenkorrels) :?
groetjes!Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

en wat is het gevolg van het bakken? ja, juist, expansie...
Eveline
Actief

mechelaar_fan schreef:
en wat is het gevolg van het bakken? ja, juist, expansie...
Inderdaad. Expansie gebeurt tevens onder hoge druk. Ik weet niet of Magnusson onder
hoge druk bakt (over gebakken brokken heb ik weer iets minder kaas gegeten), maar
het gaat mn om de hoge temperatuur wat zo nadelig is.
(Gebakken brokken; het wordt steeds gekker :roll:
Lieve groet van Eefy
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

annemie schreef:
Tamara/Bayko schreef:Prins heeft inderdaad een geperste (Premium) en geexpandeerde (Procare) lijn. Wij geven de geperste brokken, maar in veel winkels verkopen ze tegenwoordig alleen nog maar de Procare lijn.
ik dacht net dat de procare de geperste brok was, die lijkt toch op farmfood (konijnenkorrels) :?
Was dit topic alweer vergeten maar ik bedoelde het inderdaad omgekeerd.
basca
Zeer actief

Ongelezen bericht door basca »

volgens mij zijn kenner en fokker ook geperste brokken
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

basca schreef:volgens mij zijn kenner en fokker ook geperste brokken
Kenner heeft idd ook een geperste brok ( en een geexpandeerde dus even goed kijken op de zak ...)
Jap
Actief

Ongelezen bericht door Jap »

ik had 2 merken staan, prins en RC..
RC blijft drijven en prins (de geperste) valt idd snel uit elkaar
joieblanche
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door joieblanche »

PLATINUM FOOD

Is alleen via Internet te bestellen, maar de prijzen zijn inclusief verzenden (ook naar Nederland)
Ze zeggen, dat het 70% vers vlees bevat.
Mijn honden krijgen het voor een klein gedeelte, puppen speen ik af op Carnibest/Farmfood.

http://www.platinum-food.com
groetjes, Karin

Afbeelding
Tinker

Ongelezen bericht door Tinker »

joieblanche schreef:PLATINUM FOOD

Is alleen via Internet te bestellen, maar de prijzen zijn inclusief verzenden (ook naar Nederland)
Ze zeggen, dat het 70% vers vlees bevat.
Mijn honden krijgen het voor een klein gedeelte, puppen speen ik af op Carnibest/Farmfood.

http://www.platinum-food.com
Dit is toch geen geperste brok? :19:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

60 euro bijna voor een zak van 20 kg :eek:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Tinker

Inge schreef:60 euro bijna voor een zak van 20 kg :eek:
Ik vind dat wel goedkoop eigenlijk. :oops: Voor Acana betaalde ik dik 56 euro per 15 kilo.En bv Hill's is volgens mij ook wel duurder dan dit voer. :19:
joieblanche
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door joieblanche »

43 euro voor 15 kg, INCLUSIEF verzendkosten vind ik niet gek hoor .........
groetjes, Karin

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Tinker schreef:
Ik vind dat wel goedkoop eigenlijk. :oops: Voor Acana betaalde ik dik 56 euro per 15 kilo.En bv Hill's is volgens mij ook wel duurder dan dit voer. :19:
Ik vind dat dus wel duur. :19:
Ik betaalde voor Cavom tot een half jaar geleden 25 euro voor 20 kilo. OK...in de winkel is het bijna 10 euro duurder momenteel. :wink:
Ik voer nu Fokker aan Nika en Marouck en dan betaal ik 28 euro voor 20 kilo. Is overigens niet geperst.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tinker schreef:
goedkoop???? ik betaal 30 euro voor 20 kg barca :eek:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge schreef:
Tinker schreef:
Ik vind dat dus wel duur. :19:
Ik betaalde voor Cavom tot een half jaar geleden 25 euro voor 20 kilo. OK...in de winkel is het bijna 10 euro duurder momenteel. :wink:
valt best mee hoor, hier bij de huisdiervoordeelshop is het als ik me niet vergis 32 euro voor 20 kg cavom
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

ik zie net een ranzijn folder waar ze ook geperste brok hebben (huismerk)
yvonne1961
Actief

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

Is het merk Meadowfield al genoemd?
Een nederlands fabrikaat, ik heb de man persoonlijk over de telefoon gesproken, fokt zelf labradors en het klonk heel goed wat hij vertelde.
Er zitten een paar geperste versies bij, waarvan hij zelf zegt dat ook beter te vinden dan geëxpandeerd. Er is echter vraag naar geëxpandeerd, daarom maakt hij het ook.
Er is ook een geperste kip/rijst brok die echter pas na de kerst op de website komt.
Tinker

yvonne1961 schreef:Is het merk Meadowfield al genoemd?
Een nederlands fabrikaat, ik heb de man persoonlijk over de telefoon gesproken, fokt zelf labradors en het klonk heel goed wat hij vertelde.
Er zitten een paar geperste versies bij, waarvan hij zelf zegt dat ook beter te vinden dan geëxpandeerd. Er is echter vraag naar geëxpandeerd, daarom maakt hij het ook.
Er is ook een geperste kip/rijst brok die echter pas na de kerst op de website komt.
Nooit van gehoord. :denken: Maar om eerlijk te zijn ben ik meer van de "bekende"merken,zal wel nergens op slaan,maar daar heb ik meer vertrouwen in. :N:
Tinker

Tinker schreef:
Ik heb gisteren een nieuwe zak Acana gehaald en betaalde toen € 62,50 voor 15 kilo,'t was dus nog duurder dan ik dacht. :oops: Maar ik heb niet te klagen want mijn hondjes eten er per hondje maar 60 gram per dag van,dus op die manier ben ik nog steeds voordelig uit. :mrgreen:
yarrah
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door yarrah »

Eveline schreef:
Een beetje oud topic. Maar toch een reatie.
Ik ben nu ook zoekende naar een goed voer. Ik ga niet naar vers (te ingewikkeld om het compleet te krijgen)en wil het daarom bij brokken houden. We zijn begonnen met Eeukanuba, maar daar groeide ze niet echt van en had te dunne ontlasting e.d. Toen naar Royal Canin daar reageerd ze heel goed op goede ontlasting en groeien als kool. Maar wat mij opviel is dat ze dat wel heeeelll langzaam verteerde. Het eten van tussen de middag zat nog om 5 uur volledig in haar maag. Ze is licht wagenziek vandaar dat ik er achter kwam. Ik maak me daar wel wat ongerust om,.... waarom noemen ze dat licht verteerbaar als het bijna 4 uur volledig in de maag blijf zitten? Eukanuba wordt een bruine brei in de maag, maar dat vind ik ook te lang in de maag zitten.

Ik wil nu heel graag framfood geven. Hoe wordt dat verteerd?

En mijn laatste vraag, weet iemand een site waar op uitgelegd wordt hoe de vertering van voedsel bij de hond inelkaar zit.

Alvast bedankt,
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”