Die 'aai over de bol' was maar bij wijze van sprekenranetje schreef:Ik gooi nooit een gewone dummy als happy dummy.Moon schreef:Ja, zie je het voor je? Koppie schuin richting hand en voerbakje en de verbijstering als die hand dan leeg terug komtranetje schreef:Wat mooi Marijke dat verhaal van "vast"![]()
Ik kan die snuit zo voor me zien toen er geen snoepje kwam![]()
Misschien kan je voedsel beloning gaan afbouwen, maar let wel goed op dat zijn motivatie niet minder wordt!
En als hij de happy dummy mag halen dan wel voor het mooiste apport hé?![]()
.
Ik vind het lastig hoor, dat wel of niet belonen met voer.. Zou het zo zonde vinden als ik het nu weer verpestEn een aai over zijn bol, daar duikt hij voor weg, zoiets als dat je een lastige vlieg wegschudt, als we aan het trainen zijn. Dus dáár kan ik hem niet blij mee maken..
Hoe doe jij dat eigenlijk? Of gooi jij een 'happydummy' tussendoor (dummy zomaar gooien zonder steady te zijn en zo) als beloning?
Het risico bestaat bij Rana dat ze dan met dummy en al voor zichzelf gaat jagen en hem ergens onderweg achterlaat![]()
Dat is tenminste een tijdje zo geweest (na haar inzinking) en ik durf het niet meer in te voeren![]()
Ik gebruik óf de voerdummy, óf iets lekkers uit de hand, óf een vrolijk "brááf".
Over de kop aai ik nooit als beloning. (Vindt Rana een ongemakkelijke dominante handeling.)
Onder de kin kriebelen en even lekker achter een oortje masseren.
Dat is iets wat Rana heerlijk vindt dus dat werkt goed.
De beloningsdummy is voor de topprestaties. Dan komt ze nu heel snel voor en hipt ongeduldig tot ik dat ritsje open heb
Of je blijvend moet belonen of gaat afbouwen is iets dat je moet bekijken bij Dante.
Kan voor elke hond anders zijn.
Als Rana gretig en enthousiast is hoef ik niet te belonen. Dan wil ze graag zo snel mogelijk de volgende dummy gaan halen.
Op haar mindere dagen kan ik haar juist stimuleren door wel even te belonen als ze het goed doet.
Ze is nou eenmaal wat wisselvallig. Daar moet ik rekening mee houden

Maar wat voor aai of kriebel dan ook, daar houdt Dante niet van bij de training

Dante is ook nogal wisselvallig (of de nijn moet nu hét ei van Columbus zijn, dat hoop ik wel maar reken er niet op

Die voerdummy gaat iig voorlopig altijd mee!