Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rontgenfoto *update* foto gemaakt

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Billy98
Actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets
Aantal honden: 1

rontgenfoto *update* foto gemaakt

Ongelezen bericht door Billy98 »

Even een vraagje:

Ik zou graag willen weten hoe het in zijn werk gaat als jullie een rontgenfoto laten maken van jullie hond. Bijvoorbeeld een heupfoto o.i.d.

Sommige foto's moeten wel met een roesje / narcose gemaakt worden en andere niet, dit kan ik ook begrijpen. Bij mijn DA moet je hond wel nuchter zijn maar ze kijken ter plekke of narcose nodig is.

Kunnen jullie erbij blijven?
Er op wachten?
Moet je je hond 's morgens brengen en hoor je dan in de loopt van het dag de DA hoe is het gegaan?

Groet, Lianne
Laatst gewijzigd door Billy98 op 07 nov 2007 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Groetjes, Lianne
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Bij de dierenarts waar ik zelf werk kunnen de mensen hun dier `s morgens bellen. We kijken hoe het dier is dus kan het met of zonder roesje?? Daarna bellen we de eigenaren op over hoe het gegaan is en wanneer ze hun dier weer op kunnen komen halen wanneer het hun uit komt. Meestal kunnen de mensen er niet op wachten..
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Als ik een heupfoto van mijn hond laat maken, gebeurt dat zonder roesje. En ik ben er zelf bij. Als de foto klaar is, bespreek ik samen met mijn dierenarts de foto. :wink:
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Nono schreef:Als ik een heupfoto van mijn hond laat maken, gebeurt dat zonder roesje. En ik ben er zelf bij. Als de foto klaar is, bespreek ik samen met mijn dierenarts de foto. :wink:
Hier precies hetzelfde :ok: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Hier is het ook zonder roesje gegaan. Ging echt super makkelijk :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Billy98
Actief

Lysette schreef:Hier is het ook zonder roesje gegaan. Ging echt super makkelijk :ok:
Bedankt voor jullie reacties :ok:

Lysette, mocht je er ook bij blijven?
Afbeelding
Groetjes, Lianne
Billy98
Actief

Sanne!! schreef:Bij de dierenarts waar ik zelf werk kunnen de mensen hun dier `s morgens bellen. We kijken hoe het dier is dus kan het met of zonder roesje?? Daarna bellen we de eigenaren op over hoe het gegaan is en wanneer ze hun dier weer op kunnen komen halen wanneer het hun uit komt. Meestal kunnen de mensen er niet op wachten..
Kun je me misschien vertellen waarom dit bij jullie op deze manier gaat?
Waarom kun je er niet op wachten?

Het lijkt mij wel zo dat als je er zelf bij aanwezig bent je je hond wat rustiger kan houden dan wanneer je hem of haar achterlaat in de DA praktijk. Dit levert, lijkt mij, al een flinke dosis stress op. Of zit ik er dan helemaal naast?
Afbeelding
Groetjes, Lianne
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

MoniqueDM schreef:
Nono schreef:Als ik een heupfoto van mijn hond laat maken, gebeurt dat zonder roesje. En ik ben er zelf bij. Als de foto klaar is, bespreek ik samen met mijn dierenarts de foto. :wink:
Hier precies hetzelfde :ok: .
Hier idem :ok:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Hier ook zonder roesje en zelf geholpen.
Daarna foto's met dierenarts besproken en mee naar huis gekregen.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier heupfoto's met roesje en foto van voorpoten zonder roesje.
Wel gewoon bijgebleven, met schort voor, direct uitslag en hond mee naar huis.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

Ik heb nog nooit foto's laten maken met een roesje. Nou heb ik wel een hele rustige hond. Ook mag ik altijd assisteren met zo'n looien jas an. En we krijgen gelijk de uitslag. Heel relaxt allemaal
Afbeelding
met dank aan Twinkel
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Billy98 schreef:
Lysette schreef:Hier is het ook zonder roesje gegaan. Ging echt super makkelijk :ok:
Bedankt voor jullie reacties :ok:

Lysette, mocht je er ook bij blijven?
Ja! Ik heb zowel van heupen als ellebogen laten doen en beide keren mocht ik erbij blijven. Was ook wel een beetje een vereiste aangezien mijn hondje nogal een stresskip was dus ik wilde er wel per se bij blijven.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

wij blijven er altijd bij , meestal zonder roesje .Oops kreeg wel een roesje want die trapte met haar achterpoten en glas van het rongenapparaat kapot en de bril van DA zijn neus :N: knappe Oops :smile:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Billy98 schreef: Het lijkt mij wel zo dat als je er zelf bij aanwezig bent je je hond wat rustiger kan houden dan wanneer je hem of haar achterlaat in de DA praktijk. Dit levert, lijkt mij, al een flinke dosis stress op. Of zit ik er dan helemaal naast?
Ik veel gevallen is het juist meer stress voor de hond. De eigenaren zijn zelf vaak nerveus en dat brengen ze uitstekend over op de hond, die ook neurotisch wordt. Op het moment dat de eigenaren weg lopen geeft de hond zich vaak veel gemakkelijker over, zodat het allemaal veel gemakkelijker gaat. Zeker als er een roesje nodig is.
Wanneer er geen roesje nodig is kan het juist makkelijker zijn als de eigenaar er wel bij is, zeker als die de hond rustig onder controle kan houden.
Bij de kliniek waar mijn vriendin werkt is het bijna nooit toegestaan dat de eigenaren bij medische handelingen aanwezig zijn. Bij het aanbrengen van de catheter (indien roesje nodig is) wordt de eigenaren dan ook vriendelijk verzocht zich naar de wachtkamer te begeven :wink:

Kees
alm@
moderator

Casey schreef:
Billy98 schreef: Het lijkt mij wel zo dat als je er zelf bij aanwezig bent je je hond wat rustiger kan houden dan wanneer je hem of haar achterlaat in de DA praktijk. Dit levert, lijkt mij, al een flinke dosis stress op. Of zit ik er dan helemaal naast?
Ik veel gevallen is het juist meer stress voor de hond. De eigenaren zijn zelf vaak nerveus en dat brengen ze uitstekend over op de hond, die ook neurotisch wordt. Op het moment dat de eigenaren weg lopen geeft de hond zich vaak veel gemakkelijker over, zodat het allemaal veel gemakkelijker gaat. Zeker als er een roesje nodig is.
Wanneer er geen roesje nodig is kan het juist makkelijker zijn als de eigenaar er wel bij is, zeker als die de hond rustig onder controle kan houden.
Bij de kliniek waar mijn vriendin werkt is het bijna nooit toegestaan dat de eigenaren bij medische handelingen aanwezig zijn. Bij het aanbrengen van de catheter (indien roesje nodig is) wordt de eigenaren dan ook vriendelijk verzocht zich naar de wachtkamer te begeven :wink:

Kees
Hoe doen jullie dan dan met zeer eenkennige honden zoals ik er een heb? Als ik wegga schiet ze in de stress, moet een snoetje om wat nog meer stress geeft, terwijl als ik erbij ben ze zich gewillig alles over zich heen laat komen.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

alm@ schreef: Hoe doen jullie dan dan met zeer eenkennige honden zoals ik er een heb? Als ik wegga schiet ze in de stress, moet een snoetje om wat nog meer stress geeft, terwijl als ik erbij ben ze zich gewillig alles over zich heen laat komen.
Er zijn honden die idd beter met de eigenaar erbij behandeld kunnen worden (iig het onder narcose brengen en dergelijke). Er lopen hier wat Fila's rond die bijna geheel door de eigenaren behandeld worden. Pas als de hond diep in slaap is komt de DA er een keer bij :wink: Maar dat zijn wel de uitzonderingen. In veel gevallen worden eenkennige honden een stuk minder eenkennig als de eigenaar er niet meer bij is :wink: (soms niet natuurlijk, ik probeer dus niet te zeggen dat je je aanstelt).

Groetjes,

Kees
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Casey schreef:
alm@ schreef: Hoe doen jullie dan dan met zeer eenkennige honden zoals ik er een heb? Als ik wegga schiet ze in de stress, moet een snoetje om wat nog meer stress geeft, terwijl als ik erbij ben ze zich gewillig alles over zich heen laat komen.
Er zijn honden die idd beter met de eigenaar erbij behandeld kunnen worden (iig het onder narcose brengen en dergelijke). Er lopen hier wat Fila's rond die bijna geheel door de eigenaren behandeld worden. Pas als de hond diep in slaap is komt de DA er een keer bij :wink: Maar dat zijn wel de uitzonderingen. In veel gevallen worden eenkennige honden een stuk minder eenkennig als de eigenaar er niet meer bij is :wink: (soms niet natuurlijk, ik probeer dus niet te zeggen dat je je aanstelt).

Groetjes,

Kees
:wink: klopt. vaak denken mensen teveel van te voren, waardoor de hond ook "lastig" word, ik heb zelf bij een da gewerkt, en ik moet zeggen, de honden van de eigenaren die zeiden "oh.. zal nooit rustig zijn zonder mij.. "raak overstuur"enz. dat waren vaak de makkelijkste honden, zonder eigenaar..

nou zeg ik niet dat men er niet bij mag blijven hoor, als men dat graag wilt :wink:
alm@
moderator

yamie schreef:
Casey schreef:

Groetjes,

Kees
:wink: klopt. vaak denken mensen teveel van te voren, waardoor de hond ook "lastig" word, ik heb zelf bij een da gewerkt, en ik moet zeggen, de honden van de eigenaren die zeiden "oh.. zal nooit rustig zijn zonder mij.. "raak overstuur"enz. dat waren vaak de makkelijkste honden, zonder eigenaar..

nou zeg ik niet dat men er niet bij mag blijven hoor, als men dat graag wilt :wink:
Ik ben niet het type 'zeikerd' hoor :wink: al mijn honden lieten zich altijd netjes behandelen zonder dat ik er bij was. Ik heb het geprobeerd bij haar maar na een paar minuten werd ik toch uit de wachtkamer gehaald omdat het écht niet ging :19:
Afbeelding
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Twee weken terug officiele heupfoto's laten maken van Xavier in Sleeuwijk. Ik ben erbij gebleven, ik laat mijn hond voor een rontgenfoto niet alleen. Alleen meneer heeft wel iets kalmerends gehad :N: want het was hieper de pieper stuiter stuiter. Hij was gewoon nog wel bij kennis alleen iets wat relaxter... ik zeg doe mij wat van die spuitjes mee na huis haha
Billy98
Actief

Ik zal even mijn situatie uitleggen,

Billy is nu ruim 9,5 jaar en heeft wat last gekregen van zijn achterhand.
Gedacht wordt aan Artrose, Spondylose of evt. HD.
Hij heeft een beetje moeite met opstaan, is wat stijver en sleept vaak als hij stopt met lopen met zijn achterpootjes over de grond.
Hij staat nu op Glucosamine complex speciaal van de Groene Os.
Pijnstillers heb ik in huis, gebruik deze echter (nog) niet.
Opzich gaat het best goed, hij kan de auto zelf (weer) in springen, loopt gemakkelijk nog 1,5 uur mee. De wandelingen heb ik ook wel wat aangepast. Dus tot zover nog geen ernstige problemen. Leuk is anders maar hij wordt nu eenmaal wat ouder...

Ik wil graag een rontgenfoto laten maken van zijn rug en heupen om te onderzoeken wat nu het probleem precies is. Zo kunnen we het beste eruit halen wat we voor Billy kunnen doen om het zo aangenaam mogelijk te houden. Fysio o.i.d. bijvoorbeeld.

Nu heb ik een afspraak proberen te maken met mijn DA en die vertelde mij dus (de assistente) dat ik mijn hond nuchter moet brengen om 8.30 en dan wordt ik de loop van dag wel weer gebeld over de uitslag en wanneer ik hem kan komen halen. Terwijl ik dit niet zo met de DA had afgesproken de laatste keer dat ik er was. De assistente heeft nog wel even overleg gehad met de DA maar die wilde niet echt graag afwijken van hun procedure. Ze bekijken dan ter plekke of hij onder narcose moet en maken een foto wanneer het de kliniek het beste uitkomt. Billy zou dan bij de assistentes op kantoor mogen blijven.

Nu heb ik, gelukkig helemaal geen ervaring met zulke dingen want Billy heeft nog bijna nooit iets gemankeerd is ook nog nooit onder narcose geweest. Iets wat ik dus ook best spannend vind als dit nodig is.

Ik kreeg een raar gevoel na dit belletje met de DA.
Ik breng toch niet mijn auto voor een APK 's morgens en hoor wel hoe het afloopt, wat ik moet betalen en hoe laat ik m'n auto weer mag halen??? :denken:
Ik zou graag willen weten wanneer en wat er precies met mijn hond gebeurt.
Of val ik dan onder type "zeikerd" ??

(het is een heel verhaal geworden :N: )
Afbeelding
Groetjes, Lianne
Billy98
Actief

Leane schreef:Twee weken terug officiele heupfoto's laten maken van Xavier in Sleeuwijk. Ik ben erbij gebleven, ik laat mijn hond voor een rontgenfoto niet alleen. Alleen meneer heeft wel iets kalmerends gehad :N: want het was hieper de pieper stuiter stuiter. Hij was gewoon nog wel bij kennis alleen iets wat relaxter... ik zeg doe mij wat van die spuitjes mee na huis haha
hahaha.. dat zou wel makkelijk zijn af en toe een spuitje erin heb je zelf ook eens rust :mrgreen:

Er zijn dus wel alternatieven voor narcose begrijp ik?
Afbeelding
Groetjes, Lianne
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Billy98 schreef:
Leane schreef:Twee weken terug officiele heupfoto's laten maken van Xavier in Sleeuwijk. Ik ben erbij gebleven, ik laat mijn hond voor een rontgenfoto niet alleen. Alleen meneer heeft wel iets kalmerends gehad :N: want het was hieper de pieper stuiter stuiter. Hij was gewoon nog wel bij kennis alleen iets wat relaxter... ik zeg doe mij wat van die spuitjes mee na huis haha
hahaha.. dat zou wel makkelijk zijn af en toe een spuitje erin heb je zelf ook eens rust :mrgreen:

Er zijn dus wel alternatieven voor narcose begrijp ik?
Ja hij kreeg een spuitje waardoor hij wat meer realext was. Xavier is 1 net 1 jaar en nog al een hieper de pieper hondje haha. Hij was nog gewoon bij kon ook nog gewoon lopen maar hij werkte gewoon even iets makkelijker mee.

Ik zal eens onder horen bij een andere dierenarts in de buurt. Want voor een rug en heup foto zou ik niet mijn hond een hele dag bij de dierenarts brengen wij stonden met de heupfoto's met een half uurtje weer buiten. Vooral Billy die is 9,5 jaar zeg je die moet je lekker thuis bij je hebben en niet een hele dag bij de dierenarts
Billy98
Actief

Thanx voor je info...

Aan de telefoon kreeg ik het gevoel een "lastige klant" te zijn.
Dit is helemaal niet mijn bedoeling maar mijn gevoel zegt me gewoon dat ik niet mijn ouwe trouwe maatje een dag bij de dierenarts moet achterlaten voor een paar foto's!
Zit ik thuis en weet niet eens wat er met Bill gebeurt!
Billy zal me dat ook zeker niet in dank afnemen, dat wordt piepen en draaien tot ik terug ben, alleen bij bekenden zal hij accepteren dat ik er niet ben, dat weet ik uit ervaring. Ik weet zeker dat ze hem dan bij de DA narcose zullen geven en als ik erbij ben en hij krijgt misschien dan iets dat hij was rustiger van wordt dan denk ik dat het echt wel zal lukken.

Ik ben blij dat mijn gevoel me niet in de steek laat en het ook anders kan zo te lezen in jullie reacties.

Ik ga ze nog wel even bellen, de afspraak zou voor as woensdag zijn en als ze niet mee kunnen/willen werken aan mijn standpunt dan ga ik helaas toch bij een andere DA informeren.
Afbeelding
Groetjes, Lianne
Billy98
Actief

Vanmorgen heb ik een rontgenfoto laten maken van de rug van Billy.

Nadat ik vanmorgen de praktijk nog een keer had gebeld, kreeg ik een aardige assistente aan de lijn die zich goed in mijn verhaal kon verplaatsen. (vrijdag had ik bleek achteraf een nieuwe assistente aan de lijn) Na overleg met de DA zelf kon ik vanmorgen meteen nog terecht voor een foto. Gelukkig was narcose niet nodig. Ik heb zelf geholpen en na een beetje tegensputteren gaf hij zich over en was een verdoving niet nodig! :cheer: ik was erg blij.
DA zei dat wanneer ik hier niet zelf bij was geweest ze hem waarschijnlijk wel narcose hadden gegeven dus mijn gevoel was helemaal juist!

De uitslag was zoals we die al vermoeden, billy heeft nu spondylose aan het eind van zijn ruggewervel. Dit zorgt voor enige zenuw uitval vandaar het sloffen met zijn achterpoten, ook de spieren krijgen hierdoor te weinig prikkels meer en daardoor vallen zijn spieren achter ook wat weg. '
Hij heeft (ja, ik heb er goed over nagedacht) nu 0,50 ml spierversterker gehad. We gaan nu kijken of we nog een beetje een bodybuilder van hem kunnen maken :mrgreen:. Stukjes fietsen en lekker lopen!
Verder ga ik ook gewoon door met de glucosamine.
Er werd mij verteld dat er ook nog een operatie mogelijk is maar dat deze wel zeer kostbaar zijn.
Dus ik heb weer stof tot nadenken, gaan we verder of kijken we hoe hij het op de spierverstekers gaat doen!!
Afbeelding
Groetjes, Lianne
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nika en Marouck zijn zonder roesje geröntgend, Biène met verdoving. Dat was een spuit en bom...binnen een paar seconde sliep ze.
Ook slapend weer de auto in en een half uurtje later begon ze langzaam weer wakker te worden.
Bij de foto's en de keren dat Nika en Marouck gehecht moesten worden (beide aan de oren, Nika 2 keer, Marouck 1x) ben ik er altijd gewoon bijgebleven, bij het hechten heb ik zelf geassisteerd :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Billy98 schreef:Vanmorgen heb ik een rontgenfoto laten maken van de rug van Billy.

Nadat ik vanmorgen de praktijk nog een keer had gebeld, kreeg ik een aardige assistente aan de lijn die zich goed in mijn verhaal kon verplaatsen. (vrijdag had ik bleek achteraf een nieuwe assistente aan de lijn) Na overleg met de DA zelf kon ik vanmorgen meteen nog terecht voor een foto. Gelukkig was narcose niet nodig. Ik heb zelf geholpen en na een beetje tegensputteren gaf hij zich over en was een verdoving niet nodig! :cheer: ik was erg blij.
DA zei dat wanneer ik hier niet zelf bij was geweest ze hem waarschijnlijk wel narcose hadden gegeven dus mijn gevoel was helemaal juist!

De uitslag was zoals we die al vermoeden, billy heeft nu spondylose aan het eind van zijn ruggewervel. Dit zorgt voor enige zenuw uitval vandaar het sloffen met zijn achterpoten, ook de spieren krijgen hierdoor te weinig prikkels meer en daardoor vallen zijn spieren achter ook wat weg. '
Hij heeft (ja, ik heb er goed over nagedacht) nu 0,50 ml spierversterker gehad. We gaan nu kijken of we nog een beetje een bodybuilder van hem kunnen maken :mrgreen:. Stukjes fietsen en lekker lopen!
Verder ga ik ook gewoon door met de glucosamine.
Er werd mij verteld dat er ook nog een operatie mogelijk is maar dat deze wel zeer kostbaar zijn.
Dus ik heb weer stof tot nadenken, gaan we verder of kijken we hoe hij het op de spierverstekers gaat doen!!
Heel herkenbaar allemaal :wink: Gelukkig dat je nu zekerheid hebt wat het is :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”