Juist niet, ze gaan er beter van ruiken. Van brokken en blik stinken de meeste honden veel erger.bing schreef:gaat de hond trouwens niet stinken van dat voer?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
slecht eten en door de bomen het bos niet meer zien
Moderator: moderatorteam
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik ben het niet helemaal met je eens. Natuurlijk duurt het verteren van een hele homp vlees langer dan de vertering van klein gesneden kvv, maar voor beide soorten geldt: het is vlees en voor de vertering van vers vlees zijn andere enzymen nodig dan voor het verteren van brokken/koolhydraten. Die enzymen kunnen niet in hetzelfde zure milieu in de maag bestaan. Je vergelijking tussen kvv en brok vind ik erg raar. Die gaat volgens mij alleen op qua grootte, maar niet qua vertering.Roelfien schreef:Voordat er dingen door elkaar lopen; ik heb het niet over vlees en brokken, ik heb het over KVV en brokken. En daar zit het verschil in. Een stuk vlees moet eerst nog helemaal verteerd worden in de maag om klein te worden en zo door te stromen naar de darmen en verder. KVV is (bijna altijd) al heel fijn gemalen vlees, tot prut aan toe en heeft dus veel minder tijd nodig om fijn te worden om door te stromen naar de darmen etc. Dus gaat KVV ongeveer gelijk aan brok en die zitten elkaar dus niet in de weg. Vlees en brok wel, want de brok is allang weg, terwijl het vlees nog verteerd moet worden, dat geeft problemen.
En je hond gaat er niet van stinken! Het vlees blijft namelijk niet tussen de tanden plakken zoals brokken op basis van koolhydraten. Een hond heeft geen enzymen in zijn speeksel en die brokrestjes blijven dus tussen de tanden plakken en zorgen daar voor bacteriegroei en dus stank, ontstoken tandvlees, tandplak enzovoort.

- Roelfien
- Zeer actief
Tja, wie weet heb je wel gelijk hoor, maar dit is informatie zoals ik die gekregen heb.
Eigenlijk zouden we het gewoon eens moeten proberen.
3 bakjes met wat azijn, 1 met wat brokken (ik ga uit van geperste overigens), 1 met rodi of smuldier (carnibest bevat bot, dus daar kan ik me zeker iets bij voorstellen dat het langer duurt voordat het verteerd is, maar wellicht is dat bakje 4) en 1 met een heel stukje vlees.
Misschien dat ik dat deze week gewoon voor de gein eens probeer.
Natuurlijk kan je daarmee geen enzymen nadoen, maar wellicht dat het wel informatie geeft.
Eigenlijk zouden we het gewoon eens moeten proberen.
3 bakjes met wat azijn, 1 met wat brokken (ik ga uit van geperste overigens), 1 met rodi of smuldier (carnibest bevat bot, dus daar kan ik me zeker iets bij voorstellen dat het langer duurt voordat het verteerd is, maar wellicht is dat bakje 4) en 1 met een heel stukje vlees.
Misschien dat ik dat deze week gewoon voor de gein eens probeer.
Natuurlijk kan je daarmee geen enzymen nadoen, maar wellicht dat het wel informatie geeft.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
- Roelfien
- Zeer actief
Ja, maar die heeft dan ook het andere bakje met zijn eigen kwijl lopen vullen, dat gaat me iets te ver.Sennaruby schreef:Nee, in azijn zitten geen enzymen, maar je kunt er misschien wat kwijl van je hond doorheen mengenHeeft Mogens Eliassen ook gedaan in een proefje
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- Aantal honden: 1
Vers heeft echt de voorkeur hier op het forum...
En bij mij ook zeker!
Rimpel zat al meer dan anderhalf jaar op Energique versvlees en sinds een twee maand op Carnibest.
Hij doet het er goed op en moeilijk doen met eten is verleden tijd.
Pedigree en dergelijke staan stijf van de toevoegingen...je schreef in je eerste bericht dat je hondje energiek is...tja...dat verbaast me niet zo...ik ken honden die op pedigree en bonzo zaten en dus bij het over actieve af waren...
Kinderen kunnen bijvoorbeeld heel heftig op Yoki drink reageren vanwege de stoffen daarin...datzelfde geldt voor honden met pedigree en die rommel...
Ik heb verhalen gehoord van honden die een stuk rustiger werden van vers...niet sloom of oz hoor...hahaha!
Nou, veel succes met de Smuldier!
Als dta goed bevalt mooi zo laten...
In vers heb je ook weer heel veel verschil namelijk en voordat je inderdaad door de bomen het bos niet meer ziet...mooi bij 1 versvoer houden als dat goed bevalt.
Bevalt het niet dan kun je altijd nog kijken wat je hond van Rodi, Energique of Bibi of Carnibest of iets anders vindt.
Succes ermee!
-
bing
- geregistreerd lid
bing is absoluut niet overactief, maar gewoon een lekker vrolijk hondje.mercedes2803 schreef:dat je de pedigree de deur uitdoet!
Pedigree en dergelijke staan stijf van de toevoegingen...je schreef in je eerste bericht dat je hondje energiek is...tja...dat verbaast me niet zo...ik ken honden die op pedigree en bonzo zaten en dus bij het over actieve af waren...
Succes ermee!
en als hij moe is gaat hij ook gewoon lekker slapen hoor.
-
bing
- geregistreerd lid
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Nou aangezien de meeste DA's geen verstand hebben van voeding vind ik dit advies best goed van een DA.bing schreef:voor de zekerheid heb ik toch even mijn dierenarts gebeld, en zij zei dat ik rodi of smuldier het beste kan geven, en daarnaast gewoon brokjes kan blijven geven.
alleen mogen ze dit niet tegelijkertijd hebben.
uit pure nieuwsgierigheid van mijn kant: heeft je DA ook gezegd waarom je het best voor Rodi of Smuldier kunt kiezen?
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Nou idd....mijn ervaring is ook dat DA's praktisch geen verstand van voeding hebben...en zelfs gedrag schiet er bij hun kennis ook nog weleens in..pooh schreef:Nou aangezien de meeste DA's geen verstand hebben van voeding vind ik dit advies best goed van een DA.bing schreef:voor de zekerheid heb ik toch even mijn dierenarts gebeld, en zij zei dat ik rodi of smuldier het beste kan geven, en daarnaast gewoon brokjes kan blijven geven.
uit pure nieuwsgierigheid van mijn kant: heeft je DA ook gezegd waarom je het best voor Rodi of Smuldier kunt kiezen?
De forummers hier hebben zich beter ingelezen op gedrag en voeding dan menig DA...
Raar is dat eigenlijk...als ik zo intensief met honden en dergelijke om zou gaan dan wou ik toch ook zeker meer weten...
Toen ik vertelde dat RImpel op vers zat keek de DA me nog niet glazig aan en een flauwtjes 'Oh" was de enigste reactie eigenlijk.
Tja...dat ik er nu al tijden niet meer kom zegt wel genoeg lijkt me...
Ik zie de lente en zomer ook wel met angst en beven tegemoet als ik eerlijk ben...
Maar we zijn nog bezig met een therapie...en ik hoop dat die aanslaat in combi met het kip en granen vrije 'dieet' wat ie nou heeft...hij krijgt CB, penssttaafjes en vissnoepjes...that's it...dat kreeg ie ook altijd al alleen de CB is nu nieuwd...
-
bing
- geregistreerd lid
nee dat heeft ze niet gezegd.pooh schreef:Nou aangezien de meeste DA's geen verstand hebben van voeding vind ik dit advies best goed van een DA.bing schreef:voor de zekerheid heb ik toch even mijn dierenarts gebeld, en zij zei dat ik rodi of smuldier het beste kan geven, en daarnaast gewoon brokjes kan blijven geven.
ik zei alleen dat bing slecht eet, en dat ik erover na zat te denken hem op kvv te zetten.
geef bing nu ongeveer al een week kvv van smuldier, hij vindt t wel lekker, maar eet er niet meer van, als van blikvoer of brokjes.
-
Jap
- Actief
- Roelfien
- Zeer actief
-
Jap
- Actief
-
Jap
- Actief
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
prins is prima, of anders cavom of Farmfood. En je kunt wel s'morgens brok geven en s'avonds smuldier of rodi ofzo als je dan maar 8 uur laat tussen die twee voedingen . Dit ivm de vertering. Of gewoon een paar dagen brok en een paar dagen smuldier of rodi. Dat kan ook prima hoor. Gewoon even kijken wat je zelf het fijnste vind !!
-
Tinker
Royal Canin bevat BHA en dat is in mijn ogen een spulletje wat niet in diervoeding thuis hoort.Het valt bij mij in de catagorie:Chemisch afval!Jap schreef:jullie zijn dus niet zo dol op pedigree...
maar merken als prins en royal canin dan?
als je de ene dag dat geeft en de andere dag vers, kan dat dan wel?
-
Jap
- Actief
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
- Aantal honden: 3
ik heb dit ook gehad, wist niet goed meer wat te geven, nu doe ik het al even op mijn manier, paar dagen kvv waar ik dan regelmatig eens een paar kippevleugels, of ribstukken of snijlingen van iets geef en de rest brokken, deze keer van Lars en ze eten het allebei graag en de oudste geen diarree.
soms 4 dagen per week brok, soms 3 dagen
afwisseling is hier het beste, altijd kvv of brok zijn ze na een tijdje gewoon moe, en nu eten ze altijd met smaak, door de afwisseling, men zegt we dat een hond dat niet nodig heeft, maar ik lees toch dikwijls dat honden beter eten door die afwisseling
sonja
soms 4 dagen per week brok, soms 3 dagen
afwisseling is hier het beste, altijd kvv of brok zijn ze na een tijdje gewoon moe, en nu eten ze altijd met smaak, door de afwisseling, men zegt we dat een hond dat niet nodig heeft, maar ik lees toch dikwijls dat honden beter eten door die afwisseling
sonja
-
Jap
- Actief
-
joline
- Zeer actief
Alleen gekookte of gebraden botten gaan splinteren, rauwe botten nietJap schreef:maar ik dacht dat honden geen vlees met bod mochten omdat dat gaat splijten en gevaarlijk en scvherp is voor de ingewanden...
ik ben net bij de dierenwinkel geweest en ik heb mij royal canin laten adviseren...
goede keuze?
Ik vindt zelf rauw beter dan brokken van Royal Canin
-
Jap
- Actief
-
Tinker
Nog maar een keer dan.....InJap schreef:maar ik dacht dat honden geen vlees met bod mochten omdat dat gaat splijten en gevaarlijk en scvherp is voor de ingewanden...
ik ben net bij de dierenwinkel geweest en ik heb mij royal canin laten adviseren...
goede keuze?
Royal Canin zit BHA,een goedje wat NIET thuis hoort in hondenvoeding.Royal Canin valt bij mij in de catagorie:chemisch Afval!
-
Jap
- Actief
-
Spikey_Canecorso
- Vaste gebruiker
Ik heb precies hetzelfde probleem als jouw gehad, ik gaf ook pedigree van begin af aan, maar na een tijdje begon hij steeds minder te eten en hij liep gewoon weg als ik de bak deed neerzetten, ik heb verschillende voeren geprobeerd, maar er waren er 2 die er echt goed uitkwamen voor mijn hond
NamelijK:
Cavom & Farmfood.
beide brokken zien eigenlijk hetzelfde uit
alleen cavon is iets goedkoper dan farmfood,
farmfood heeft wel meer B-vitamines, maar kwa hoeveelheden moet je ze evenveel gram p/d geven.
en hij doet het er nu echt goed op, eet gewoon zijn hoeveel heden per dag helemaal op, en soms zit hij in de keuken naar zijn lege bak te staren:P, dat is een goed gevoel om te zien aangezien hij altijd zo slecht at.
hoop dat je er wat aan hebt.
Cavon kost 33,95 voor 20 kg, en per dag krijgt die van mij ongeveer 500 gram soms wat minder soms wat meer, ligt aan hemzelf:P
Farmfood is 33,95 voor 15 kg als ik het goed heb.
NamelijK:
Cavom & Farmfood.
beide brokken zien eigenlijk hetzelfde uit
alleen cavon is iets goedkoper dan farmfood,
farmfood heeft wel meer B-vitamines, maar kwa hoeveelheden moet je ze evenveel gram p/d geven.
en hij doet het er nu echt goed op, eet gewoon zijn hoeveel heden per dag helemaal op, en soms zit hij in de keuken naar zijn lege bak te staren:P, dat is een goed gevoel om te zien aangezien hij altijd zo slecht at.
hoop dat je er wat aan hebt.
Cavon kost 33,95 voor 20 kg, en per dag krijgt die van mij ongeveer 500 gram soms wat minder soms wat meer, ligt aan hemzelf:P
Farmfood is 33,95 voor 15 kg als ik het goed heb.
Spikey,
Golden Retriever X Cane Corso
11 Maanden, en lief
Golden Retriever X Cane Corso
11 Maanden, en lief
-
slomehippie
- Actief
Stel dat je in de ochtend brokken geeft en in de avond vers vlees???Roelfien schreef:Voordat er dingen door elkaar lopen; ik heb het niet over vlees en brokken, ik heb het over KVV en brokken. En daar zit het verschil in. Een stuk vlees moet eerst nog helemaal verteerd worden in de maag om klein te worden en zo door te stromen naar de darmen en verder. KVV is (bijna altijd) al heel fijn gemalen vlees, tot prut aan toe en heeft dus veel minder tijd nodig om fijn te worden om door te stromen naar de darmen etc. Dus gaat KVV ongeveer gelijk aan brok en die zitten elkaar dus niet in de weg. Vlees en brok wel, want de brok is allang weg, terwijl het vlees nog verteerd moet worden, dat geeft problemen.Sennaruby schreef:Absoluut. Mijn honden poepen echt vele malen minder dan vroeger op brok! En als ik jouw laatste zin goed lees en begrijp, is een combinatie van vlees en brokken dus geen goed idee.Roelfien schreef:Brokken worden sowieso niet goed verteerd, kijk maar naar het verschil tussen de ontlasting van brokken en vlees.Sennaruby schreef:Ik weet niet of het achterhaald is. Ik denk het niet. Het zijn verschillende soorten voedingsstoffen die door verschillende enzymen verteerd worden. Dus een van de twee, brokken of vlees, zal niet goed verteerd en opgenomen worden.![]()
Maar in het geval van KVV en brokken, verlaat het de maag en darmen even snel.
Is dit slecht voor vertering van het geheel of kan dat wel?
Greetz van Anne en een poot van Sam en Moos
*Life is short, but your here to flower!*
*Life is short, but your here to flower!*
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
ik weet niet of je alles gelezen hebt--wel zo handig trouwens maar dit staat er tussenslomehippie schreef: Stel dat je in de ochtend brokken geeft en in de avond vers vlees???
Is dit slecht voor vertering van het geheel of kan dat wel?
_________________SuzieC1970 schreef:prins is prima, of anders cavom of Farmfood. En je kunt wel s'morgens brok geven en s'avonds smuldier of rodi ofzo als je dan maar 8 uur laat tussen die twee voedingen . Dit ivm de vertering. Of gewoon een paar dagen brok en een paar dagen smuldier of rodi. Dat kan ook prima hoor. Gewoon even kijken wat je zelf het fijnste vind !!
Fenneke en Baloe