De orthopeed waar Dante onder behandeling was, vond het wel iets om zeer goed in de gaten te houden...
Tot een paar weken terug kon ik Dante na een minuut of tien weer loslaten als we een loopse teef ontmoet hadden. Maar nu is hij al twee maal echt ver weg gelopen na zo'n ontmoeting. Ik hou hem dan een tijdje aangelijnd en als ik hem loslaat loopt hij netjes mee, om hem na een tijdje toch nog te 'peren'.
Het geeft me een erg onzeker gevoel, en je kunt natuurlijk zeggen dan hou je hem aangelijnd, maar ik ga nou juist dagelijks naar gebieden toe om hem lekker los te laten lopen. Bovendien heeft hij anderhalf jaar om medische redenen aangelijnd gelopen en dat maakt dat ik er extra moeite mee heb om hem vast te moeten houden.
Ik ben afgelopen zaterdag voor het eerst sinds jaren weer naar een training geweest (apporteertraining). Dante was alleen maar bezig met het in de gaten houden van hondjes in de verte. Ik weet uit ervaring dat hij als hij naar die hondjes toe mag, even kennis maakt (of soms nog niet eens) en ze verder links laat liggen. Het komt altijd op mij over of hij even wil checken of er een loopse teef bij is of niet (maar misschien schat ik dit wel helemaal verkeerd in
Nu is die training natuurlijk geen reden om hem te laten castreren (om geen misverstand te kweken
Over het algemeen heb ik het idee dat het sexuele gedoe hem constant in de greep heeft en hem stress geeft.. Maar ja hoe meet je dat?
Nu heb ik net vanmorgen een afspraak gemaakt met de da. om Dante volgende week te laten opereren aan een bult in zijn hals die hij al heel lang heeft (vaak laten inspecteren door de da) en die de laatste tijd groter geworden is. Nu loop ik er mee in mijn hoofd dat als ik hem wil laten castreren (omdat ik daar al heel lang over loop te twijfelen) ik dat dan gelijk moet laten doen. Dante is nogal gevoelig voor narcose en hoe minder vaak hij dit risico loopt hoe beter.
Ik weet wel dat ik degene ben die die beslissing moet nemen en dat niemand anders dat voor me kan doen. Maar o, ik ben toch zo'n twijfelaar. En ik vind het zó'n belangrijke beslissing... Zou toch jullie mening wel willen horen!