Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Teef juist schraal voeren 2e helft dracht
Moderator: moderatorteam
- CKS
- Zeer actief
Ik heb hier een onderzoek staan waarin juist naar voren komt dat koolhydraten onmisbaar zijn voor het laatste deel van de dracht. Honden die een koolhydraatarm dieet krijgen hebben daar nooit last van, met uitsluiting van drachtige teven. Puppies van teven die in het laatste derde deel van de dracht geen koolhydraten kregen hadden meer last van perinatale sterfte dan puppies van teven op normaal voer.
Ik zou oppassen met het aannemen van adviezen, alleen omdat ze logisch lijken. Van hoogtestages is het volledig bekend hoe ze werken. Je lichaam maakt meer rode bloedlichaampjes aan zodat zuurstof idd efficiënter vervoerd kan worden. Hoe het 'arme' dieet zou werken - geen idee.
Zolang de werking van zo'n dieet niet goed onderzocht is (hoe en waarom werkt het) en de veiligheid niet is aangetoond zou ik niet gaan knutselen aan hoogdrachtige teven....
Groetjes,
Kees
Ik zou oppassen met het aannemen van adviezen, alleen omdat ze logisch lijken. Van hoogtestages is het volledig bekend hoe ze werken. Je lichaam maakt meer rode bloedlichaampjes aan zodat zuurstof idd efficiënter vervoerd kan worden. Hoe het 'arme' dieet zou werken - geen idee.
Zolang de werking van zo'n dieet niet goed onderzocht is (hoe en waarom werkt het) en de veiligheid niet is aangetoond zou ik niet gaan knutselen aan hoogdrachtige teven....
Groetjes,
Kees
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik heb nooit problemen met weeenzwakte, eclampsie ed, ik voer niet overdreven bij tijdens de dracht, maar wel meer dan normaal, ik vind persoonlijk alleen vuile pens ( met zeewier dan) te weinig voor een drachtige teef ( voor een hond uberhaupt)Casey schreef:Ik heb hier een onderzoek staan waarin juist naar voren komt dat koolhydraten onmisbaar zijn voor het laatste deel van de dracht. Honden die een koolhydraatarm dieet krijgen hebben daar nooit last van, met uitsluiting van drachtige teven. Puppies van teven die in het laatste derde deel van de dracht geen koolhydraten kregen hadden meer last van perinatale sterfte dan puppies van teven op normaal voer.
Groetjes,
Kees
ik ken vele fokkers, die voeren niet schraal tijdens de dracht en die hebben ook geen problemen met bevallingen enz ( uh ja, er kan altijd een keer iets zijn natuurlijk)
dus ik zeg ... uitermate onbetrouwbaar en suggestief stukje...niet gebasseerd op werkelijke feiten en ik blijf dus ook lekker voeren zoals ik dat altijd doe
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Met beide eerdere reacties ben ik het helemaal eens.yamie schreef:ik heb nooit problemen met weeenzwakte, eclampsie ed, ik voer niet overdreven bij tijdens de dracht, maar wel meer dan normaal, ik vind persoonlijk alleen vuile pens ( met zeewier dan) te weinig voor een drachtige teef ( voor een hond uberhaupt)Casey schreef:Ik heb hier een onderzoek staan waarin juist naar voren komt dat koolhydraten onmisbaar zijn voor het laatste deel van de dracht. Honden die een koolhydraatarm dieet krijgen hebben daar nooit last van, met uitsluiting van drachtige teven. Puppies van teven die in het laatste derde deel van de dracht geen koolhydraten kregen hadden meer last van perinatale sterfte dan puppies van teven op normaal voer.
Groetjes,
Kees
ik ken vele fokkers, die voeren niet schraal tijdens de dracht en die hebben ook geen problemen met bevallingen enz ( uh ja, er kan altijd een keer iets zijn natuurlijk)
dus ik zeg ... uitermate onbetrouwbaar en suggestief stukje...niet gebasseerd op werkelijke feiten en ik blijf dus ook lekker voeren zoals ik dat altijd doe
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
ik las in alle boekjes dat ik meer moest gaan voeren en kreeg dringend advies NIET meer te gaan voeren.
dat heb ik dus ook niet gedaan. wel heb ik aan het einde haar portie over meerdere momenten verdeeld omdat haar buik zo in de weg zat leken mij meerdere kleine porties lekkerder.
pas na de bevalling ben ik haar meer (niet anders) gaan voeren en heb ik wat kwark toegevoegd aan haar vlees.
dat heb ik dus ook niet gedaan. wel heb ik aan het einde haar portie over meerdere momenten verdeeld omdat haar buik zo in de weg zat leken mij meerdere kleine porties lekkerder.
pas na de bevalling ben ik haar meer (niet anders) gaan voeren en heb ik wat kwark toegevoegd aan haar vlees.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
van wie kreeg jij een dringend advies niet meer te voeren?massam schreef:ik las in alle boekjes dat ik meer moest gaan voeren en kreeg dringend advies NIET meer te gaan voeren.
-
christiane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collies
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
- M@scha
- Zeer actief
van 3 fokkers waarvan ik de laatste 4 jaar erg veel geleerd heb. zij zeiden los van elkaar allemaal hetzelfde en dus heb ik dit gevolgd en het heeft erg goed uitgepakt moet ik zeggen.yamie schreef:van wie kreeg jij een dringend advies niet meer te voeren?massam schreef:ik las in alle boekjes dat ik meer moest gaan voeren en kreeg dringend advies NIET meer te gaan voeren.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
okemassam schreef:van 3 fokkers waarvan ik de laatste 4 jaar erg veel geleerd heb. zij zeiden los van elkaar allemaal hetzelfde en dus heb ik dit gevolgd en het heeft erg goed uitgepakt moet ik zeggen.yamie schreef:van wie kreeg jij een dringend advies niet meer te voeren?massam schreef:ik las in alle boekjes dat ik meer moest gaan voeren en kreeg dringend advies NIET meer te gaan voeren.
- piennl
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik vind het vergelijken van een hoogtestage met voedingsvereisten een beetje appels met peren vergelijken, maar als je het dan toch doet moet je ook rekening houden met een verkeerd aflopende hoogtestage. Bij een te snelle overgang naar grote hoogten ga je gewoon dood. Met andere woorden, ook bij schraal voeren is er een grens tussen wat nog wel en wat absoluut niet meer kan. Alleen, is die grens grondig onderzocht? Beetje raar verhaal.... pens voorziet niet of nauwelijks in de koolhydraat behoefte van het lichaam en om dat nou te compenseren met zeewier. Erg spannend allemaal.
Wij hebben onze teven in het verleden naar behoefte (zo beter?) gevoerd en nog nooit problemen gehad. Da's niet onderzocht, maar in ieder geval uit eigen ervaring (nu helemaal duidelijk?) heel effectief gebleken.
Wij hebben onze teven in het verleden naar behoefte (zo beter?) gevoerd en nog nooit problemen gehad. Da's niet onderzocht, maar in ieder geval uit eigen ervaring (nu helemaal duidelijk?) heel effectief gebleken.
Laatst gewijzigd door piennl op 27 okt 2007 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het klopt wat ze zeggen over hondjes en baasjes die op elkaar lijken.... dan lijk ik toch het liefst op een Border Collie: intelligent, energiek en prettig gestoord!

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Kun je dit misschien ook in normaal begrijpelijk Nederlands even neerzetten, dan snapt iedereen ook wat je ermee bedoelt.piennl schreef: Wij hebben onze teven in het verleden ad libero gevoerd en nog nooit problemen gehad. Da's niet onderzocht, maar in ieder geval empirisch heel effectief gebleken.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
solar gaf zelf aan hoeveel en wat ze wilde eten ( BARF ), tegen het einde van dr dracht wilde ze bv minder botten eten. Alleen vuile pens met zeewier lijkt me erg karig.
de basenjis zijn niet van de BARF maar krijgen vanzelfsprekend meer naarmate de dracht vordert,
ik vind het heel raar om niet meer te gaan voeren, er wordt toch ook veel meer van het lichaam geeist? de pups moeten ook groeien , het vergt nogal wat van het lichaam zo'n zwangerschap.
de basenjis zijn niet van de BARF maar krijgen vanzelfsprekend meer naarmate de dracht vordert,
ik vind het heel raar om niet meer te gaan voeren, er wordt toch ook veel meer van het lichaam geeist? de pups moeten ook groeien , het vergt nogal wat van het lichaam zo'n zwangerschap.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- M@scha
- Zeer actief
schijnbaar maakt dat toch niet uit want lola is niet mager geweest, heeft geen honger gehad en is continu goed bij conditie geweest.
het enige waaraan je meteen na de bevalling kon zien dat ze zwanger geweest was waren de hangtietjes en later de kaalheid die heel normaal en hormonaal is en dus niets met meer of minder eten van doen heeft.
ik kreeg juist van veel mensen het compliment dat ze er zo goed uitzag met 6 pups
dus mijn ervaring van niet meer voeren is goed.
op deze foto zitten er nog 2 pupjes in daarom ook die vieze dekentjes dit is midden in de bevalling.
maar geen ribben en ingevallen koppies

het enige waaraan je meteen na de bevalling kon zien dat ze zwanger geweest was waren de hangtietjes en later de kaalheid die heel normaal en hormonaal is en dus niets met meer of minder eten van doen heeft.
ik kreeg juist van veel mensen het compliment dat ze er zo goed uitzag met 6 pups
dus mijn ervaring van niet meer voeren is goed.
op deze foto zitten er nog 2 pupjes in daarom ook die vieze dekentjes dit is midden in de bevalling.
maar geen ribben en ingevallen koppies

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
volgens mij bedoelt diegene ad libitumLongFields schreef:Kun je dit misschien ook in normaal begrijpelijk Nederlands even neerzetten, dan snapt iedereen ook wat je ermee bedoelt.piennl schreef: Wij hebben onze teven in het verleden ad libero gevoerd en nog nooit problemen gehad. Da's niet onderzocht, maar in ieder geval empirisch heel effectief gebleken.
dan mag de hond zoveel eten als de hond behoefte eet, altijd voedsel beschikbaar
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Nou iddLongFields schreef:Kun je dit misschien ook in normaal begrijpelijk Nederlands even neerzetten, dan snapt iedereen ook wat je ermee bedoelt.piennl schreef: Wij hebben onze teven in het verleden ad libero gevoerd en nog nooit problemen gehad. Da's niet onderzocht, maar in ieder geval empirisch heel effectief gebleken.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Moeilijk, ik zie niet in waar en hoe dat dan in de natuur zou optreden bij een wolf. De moeder jaagt gewoon vrolijk mee en omdat ze de alfa is kan ze ook aan goed vreten komen dan. Hooguit vlak voor de dracht wat minder maar zover ik begrepen heb brengt de reu dan voer en braakt hij dat op commando indien gewenst dus op.
De pups groeien en worden opgebouwd uit bepaalde eiwitten. Als je stoffen karig gaat voeren moet de moeder die stoffen uit haar eigen lichaam onttrekken. Niet veel meer voeren kan ik wel begrijpen, maar een arm dieet als pens met zeewier niet.
Zou dat betrekking hebben op te dikke honden die op die manier in wat strakkere lichaamsconditie komen rondom de bevalling? Ik kan me wel voorstellen dat een fatsige teef gebaat is bij wat minder vet tijdens de bevalling ivm doorbloeding en sturing van de organen mbv hormonen. Een normale of schrale teef zal tijdens de dracht dan toch echt haar pups uit haar eigen lichaam moeten opbouwen. van zeewier met pens kan een teef geen 6 puppies opbouwen lijkt mij
De vergelijking met trainen op hoogte gaat wat mij betreft niet op. Het maken van meer rode bloedcellen heeft niets te maken met het aanspreken van je eigen lichaam voor wat betreft bouwstoffen. Het eindresultaat kan dan wel zijn dat zo'n lichaam op normale hoogte meer rode bloedcellen over heeft en dus meer en efficienter zuurstof kan opslaan en afstaan, maar de teef die dan beter haar voedsel zou kunnen benutten heeft tot die tijd haar pups opgebouwd met een tekort. Misschien wel handig voor de teef na de bevalling maar tijdens de dracht en voor de opbouw van de pups zie ik juist weer nadelen
De pups groeien en worden opgebouwd uit bepaalde eiwitten. Als je stoffen karig gaat voeren moet de moeder die stoffen uit haar eigen lichaam onttrekken. Niet veel meer voeren kan ik wel begrijpen, maar een arm dieet als pens met zeewier niet.
Zou dat betrekking hebben op te dikke honden die op die manier in wat strakkere lichaamsconditie komen rondom de bevalling? Ik kan me wel voorstellen dat een fatsige teef gebaat is bij wat minder vet tijdens de bevalling ivm doorbloeding en sturing van de organen mbv hormonen. Een normale of schrale teef zal tijdens de dracht dan toch echt haar pups uit haar eigen lichaam moeten opbouwen. van zeewier met pens kan een teef geen 6 puppies opbouwen lijkt mij
De vergelijking met trainen op hoogte gaat wat mij betreft niet op. Het maken van meer rode bloedcellen heeft niets te maken met het aanspreken van je eigen lichaam voor wat betreft bouwstoffen. Het eindresultaat kan dan wel zijn dat zo'n lichaam op normale hoogte meer rode bloedcellen over heeft en dus meer en efficienter zuurstof kan opslaan en afstaan, maar de teef die dan beter haar voedsel zou kunnen benutten heeft tot die tijd haar pups opgebouwd met een tekort. Misschien wel handig voor de teef na de bevalling maar tijdens de dracht en voor de opbouw van de pups zie ik juist weer nadelen
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
ik kan me ook niet voorstellen dat het goed is voor een drachtige teef om haar op een koolhydraatarm dieet te zetten. Zo`n zwangerschap vergt toch veel van een teef. Het lijkt mij in ieder geval niet gezond. Zo`n teef krijgt toch niet voor niks meer honger.MARC_S schreef:Moeilijk, ik zie niet in waar en hoe dat dan in de natuur zou optreden bij een wolf. De moeder jaagt gewoon vrolijk mee en omdat ze de alfa is kan ze ook aan goed vreten komen dan. Hooguit vlak voor de dracht wat minder maar zover ik begrepen heb brengt de reu dan voer en braakt hij dat op commando indien gewenst dus op.
Zou dat betrekking hebben op te dikke honden die op die manier in wat strakkere lichaamsconditie komen rondom de bevalling? Ik kan me wel voorstellen dat een fatsige teef gebaat is bij wat minder vet tijdens de bevalling ivm doorbloeding en sturing van de organen mbv hormonen. Een normale of schrale teef zal tijdens de dracht dan toch echt haar pups uit haar eigen lichaam moeten opbouwen. van zeewier met pens kan een teef geen 6 puppies opbouwen lijkt mij![]()
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- tura
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Teef juist schraal voeren 2e helft dracht
Ik denk ook meteen aan bv vitaminen en bv ijzer. Die moeten toch ook ergens vandaan komen en daarvan heeft een teef niet altijd een voorraadInge O schreef:voor wat betreft het calciummetabolisme gaat dit 'karig voeren' (van calcium dus) absoluut op, is allang onomstotelijk aangetoond. het is dus zeker niet nodig (eerder tegenaangewezen) om een teef op het einde van de dracht calciumrijker te gaan voeren.Mickie schreef:Dit kwam ter sprake bij de KK2 les vanavond. De theorie is dat als je de teef schraal voert vanaf dag 35 tot een dag of 3 voor de bevalling, haar lichaam dan juist leert om de beschikbare voedingsstoffen beter op te nemen en efficiënter te gebruiken. Schraal voer bestaat uit uitsluitend vuile pens met zeewier (wel in ruime hoeveelheden), vlak voor de bevalling kan dan weer goed en rijk voer worden gegeven. Enkele mensen hadden hier uitstekende ervaringen mee, waarbij problemen die bij eerdere nesten optraden, tot het verleden behoorden. Zo zouden weeënzwakte en eclampsie niet meer voorkomen en calcium- en pitonspuiten dus niet meer nodig zijn.
een teef (of bij uitbreiding elk vrouwelijk hoogdrachtig dier) moet 'leren' om haar kalk uit de voorraad in de botten te halen, omdat er onmiddellijk na de geboorte een reuzenvoorraad kalk nodig is die je onmogelijk bij kunt voeren.
wat die kalk betreft klopt dat dus als een bus, maar van kalk héb je ook een grote voorraad.
maar wat calciumarm voeren met 'karig voeren' zou te maken hebben snap ik niet goed. de (aminozuur-)bouwstenen voor de groei van de pups zullen toch ergens vandaan moeten komen. het is dus heel wat anders als het om eiwitten en koolhydraten gaat, daarvan heb je geen grote voorraad.
ik vrees dat hier dus verkeerdelijk verschillende zaken op één hoop gegooid worden.