Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup 9 weken, 2x per dag vlees 1x per dag brok?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

janet-lady
geregistreerd lid

pup 9 weken, 2x per dag vlees 1x per dag brok?

Ongelezen bericht door janet-lady »

hallo, wie heeft er voor mij advies, onze vorige hond(lady) is overleden aan ernstige verteringsproblemen, deze hond stond voornamelijk op brok (1x in de week wat vis en soms hart of lever), door haar ziekte kwam ik op dit forum en las over het voeren van vlees, we hebben inmiddels weer een pup genaamd joey die geef ik nu s,ochtends en s'middags vlees en s'avonds brok. En wat zijn verantwoorde tussendoortjes voor joey, ik ben echt zeer beginnend vlees voerder, ik heb al wel veel van de site kunnen halen maar heb toch nog wat vraagjes. En joey had vanmorgen wat bloed in z'n ontlasting kan dat van het vlees komen?
Apartje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Apartje »

Als zij de brokjes zonder moeite eet lijkt me prima om 2 x vlees en 1 x brok te voeren. wat voor brokken en wat voor vlees voer je?

Ik zou alleen de brokken sochtends geven, die zijn namelijk lastiger te verteren en zorgen voor meer ontlasting. dus als je die savonds geeft heb je kans dat ze snachts moet poepen.
Klik voor website:

Afbeelding
janet-lady
geregistreerd lid

brokjes arion

hoi, de brokjes zijn van arion, en hij eet ze prima, en hij gaat er goed de nacht op door, ik had het vlees eerst sávonds geprobeerd, maar toen moest hij er juist uit, om te poepen, vandaar dat ik nu de brok s'avonds geef.
Apartje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Oh, hij eet ze de hele nacht door?

tja, dat is voor een hond, die het korte maagdarmstelsel heeft van een vleeseter niet zo goed.

dat is erop gemaakt om in korte tijd een grotere hoeveelheid voedsel te verteren.

Misschien een idee om de de brokjes door het vlees te mengen en over de 3 maaltijden per dag te verdelen?
Klik voor website:

Afbeelding
miemot
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door miemot »

Waarom eigenlijk nog brokjes geven en niet gewoon drie keer vlees? :19:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

en wat voor vlees voer je? :wink:
Afbeelding
janet-lady
geregistreerd lid

nee niet de hele nacht hoor

nee joh, hij krijgt s'avonds als wij hebben gegeten, gewoon een bakje brokjes, daarna niet meer hoor, gewoon 3x per dag eten. ik heb enerque, en sinds gisteren ook duck, ik begin ook al te bedenken waarom ik die ene keer per dag eigenlijk nog brokjes geef, ik denk omdat ik altijd brok gaf en dat er zo ingebakken zit, ben dan toch een beetje onzeker denk ik, ben hier in de omgeving de eerste die over vlees begint, heb dus ook niemand om op terug te vallen, gisteren was ik toevallig bij een dierenwinkel waar nu eens iemand was die er wel voor was en die er ook wat van wist, verder werd het mij bij de andere dierenwinkels afgeraden (2 winkels waren dat met ook zeer onwetend personeel moet ik zeggen)
Hutsje
Zeer actief

in de meeste winkels staat onwetend personeel :wink: .
Afbeelding
Apartje
Vaste gebruiker
Contacteer:

precies, iedereen mag tegenwoordig dieren en produkten verkopen, daar hoef je geen enkele opleiding voor gehad te hebben...
Klik voor website:

Afbeelding
janet-lady
geregistreerd lid

ja zeker, ik ben ook heel blij dat ik per ongeluk daar terecht kwam, joey ging zelfs op de weegschaal, ik had zelf de hoeveelheden voor het vlees al nagelezen op jullie site, en de verkoopster gaf precies hetzelfde advies, ik blijf daar dus klant dat snap je wel
janet-lady
geregistreerd lid

emoticon

nog een stomme vraag, hoe gebruik ik een emoticon, ik krijg het niet voor elkaar, hij geeft alleen b.v denken :19: of zo, ik kan het niet op het forum terugvinden
Apartje
Vaste gebruiker
Contacteer:

op de emoticon klikken :mrgreen: terwijl je typt komt er alleen tekst te staan, maar zodra je m post, dan zie je op het forum de emoticon :wink:
Klik voor website:

Afbeelding
janet-lady
geregistreerd lid

gelukt? of niet

ben benieuwd :denken:
janet-lady
geregistreerd lid

:denken:
janet-lady
geregistreerd lid

het word nog wat

nou ook gelukt, bedankt leukt het toch een beetje op, ik ga ook wel proberen om een foto van joey erbij te zetten, :ok:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoihoi,
Ik ben zelf ook nogal voorzichtig begonnen ;-) en merk dat ik aan specifieke forum's over vers voeren beslist steun had.
Zolang je kiest voor een kvv (Kompleet Vers Voer) uit de diepvries EN je zorgt er voor de compelte versie te geven (er bestaan ook anavullende voeren) dan lijkt het me in orde. Dan kunnen de brokken de deur uit. Maar ik begrijp volkomen het whoepsgevoel ;-) daarin! :mrgreen:
Dus... verdiep je erin.. en wie weet ga je ook nog 's barfen ;-)

Groetjes,
Suzanne...

enne... belangrijk : veel plezier met Joey!
janet-lady
geregistreerd lid

waarmee aanvullen?

ja hoi dank je wel, ik keek het na, ik heb inderdaad een paar aanvullende voedingen, wat doe ik daar dan bij? :denken:
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Je kunt inderdaad gewoon 3 keer per dag een complete maaltijd kvv geven.
Ik heb eerst ook een tijdje brokken gevoerd afgewisseld met kvv. Na een poosje ben ik helemaal over gestapt op kvv. En nu voer ik 4 dagen kvv, en de rest van de week barf :wink:
Dat onzekere had ik in het begin ook, tot dat ik op dit forum terecht kwam :mrgreen:
Ik heb hier veel geleerd over voeding. Hier konden ze mij veel dingen vertellen over rauw voeren, er zat toen hier in de buurt geen dierenwinkel of dierenarts die er verstand van had. Mede door dit forum voer ik nu kvv en barf :wink:
Hutsje
Zeer actief

Re: waarmee aanvullen?

janet-lady schreef:ja hoi dank je wel, ik keek het na, ik heb inderdaad een paar aanvullende voedingen, wat doe ik daar dan bij? :denken:
je kunt bij bijvoorbeld hart een rauw ei met schil geven, of tussendoor kippenvleugels of wat rundvlees. vuile penslappen kan je ook geven, als je er aan kunt komen (slachterij, herby).
Afbeelding
janet-lady
geregistreerd lid

kippenvleugels ook gewoon rauw, en zo'n mergpijp voor de soep, koken of ook rauw? joey is nu 9 weken, ik weet niet of dat ook uitmaakt :blah:
Apartje
Vaste gebruiker
Contacteer:

moet zeggen dat ik in zn geheel niet achter barven sta, omdat er eigenlijk al zo veel compleet vers vlees produkten zijn, die alle vitaminen en mineralen bevatten die ze nodig hebben. Op het moment dat je gaat rommelen met orgaan en spiervlees raakt de verhouding een beetje zoek...

Los daarvan, als je wel wilt gaan barfen (is dat niet engels voor kotsen :mrgreen: ?) zou ik me niet wagen aan mergpijpjes, jou hond zal niet de eerste zijn die bij de dierenarts komt met een mergpijpje over zijn onderkaak geschoven..... deze moet onder narcose los gezaagd en verwijdert worden....
Klik voor website:

Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

janet-lady schreef:kippenvleugels ook gewoon rauw, en zo'n mergpijp voor de soep, koken of ook rauw? joey is nu 9 weken, ik weet niet of dat ook uitmaakt :blah:
je geeft alles rauw, als je begint met een kippenvleugel kan je die het beste eerst vasthouden om te voorkomen dat hij die meteen doorslikt. mergpijp niet geven, kan erg gevaarlijk zijn door de vorm en is veel te hard. lees anders eerst even het bottendocument hierboven :ok:
Afbeelding
janet-lady
geregistreerd lid

oke de mergpijp van de baan, jeetje altijd wel aan de anderen gegeven, en wat ik nu ook lees dat juist gekookte botten versplinteren, mij is altijd het tegenovergestelde geleerd, ik heb weer een hoop te leren merk ik wel. :wink:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Apartje schreef:moet zeggen dat ik in zn geheel niet achter barven sta, omdat er eigenlijk al zo veel compleet vers vlees produkten zijn, die alle vitaminen en mineralen bevatten die ze nodig hebben. Op het moment dat je gaat rommelen met orgaan en spiervlees raakt de verhouding een beetje zoek...

Los daarvan, als je wel wilt gaan barfen (is dat niet engels voor kotsen :mrgreen: ?) zou ik me niet wagen aan mergpijpjes, jou hond zal niet de eerste zijn die bij de dierenarts komt met een mergpijpje over zijn onderkaak geschoven..... deze moet onder narcose los gezaagd en verwijdert worden....
Het is ook niet de bedoeling dat je gaat 'rommelen' met barfen :19:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Apartje schreef:moet zeggen dat ik in zn geheel niet achter barven sta, omdat er eigenlijk al zo veel compleet vers vlees produkten zijn, die alle vitaminen en mineralen bevatten die ze nodig hebben. Op het moment dat je gaat rommelen met orgaan en spiervlees raakt de verhouding een beetje zoek...

Barf = Biologically Appropriate Raw Food
Maar je mag het ook NRV, Natuurlijk Rauwe Voeding noemen, hoor, als je dat minder vies vindt. :mrgreen:

Wat betreft de kwaliteit van kvv t.o.v zelf samengestelde maaltijden, is nog maar de vraag of dat zoveel beter is. Wie bepaalt wat erin het kvv zit? Waarschijnlijk ook alleen het goedkoopst verkrijgbare vlees, oftewel veel orgaanvlees, vet en heel vaak aangevuld met rijst en granen. Spiervlees, waar een hond meer van moet krijgen dan van orgaanvlees, zal er minder in zitten, want dat is vele malen duurder.
En ik heb nog nooit een analyse gezien van een KVV omtrent de verhouding: bot/vet/spier/orgaan.
Dus ik denk niet dat je kan stellen dat barfen meer risico inhoudt dan kvv. :wink:
Laatst gewijzigd door Roelfien op 19 okt 2007 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Tinker

Ongelezen bericht door Tinker »

Ik weet onderhand helemaal niet meer waar ik achter zou moeten staan :roll: .Barf is niet te doen voor mij,en wil ik ook niet.Kvv is na 3 jaar voeren blijkbaar funest voor het gebit van mijn honden.Bij twee Cavaliers zitten er een paar tanden los en bij de ander zijn er al 3 tanden uitgevallen.En dat terwijl ze 3&4 jaar oud zijn :jank: .Wij voeren op dit moment dus deels CB,en deels brokken voor het knaagwerk.Botten voeren is geen optie ivm de omvang van de porties.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Tinker schreef:Ik weet onderhand helemaal niet meer waar ik achter zou moeten staan :roll: .Barf is niet te doen voor mij,en wil ik ook niet.Kvv is na 3 jaar voeren blijkbaar funest voor het gebit van mijn honden.Bij twee Cavaliers zitten er een paar tanden los en bij de ander zijn er al 3 tanden uitgevallen.En dat terwijl ze 3&4 jaar oud zijn :jank: .Wij voeren op dit moment dus deels CB,en deels brokken voor het knaagwerk.Botten voeren is geen optie ivm de omvang van de porties.
Zoo, dat is nogal wat: losse tanden na 3 jaar kvv. Weet je zeker dat het door de kvv komt of is het ook wellicht mogelijk dat het ergens anders van komt?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
~Suzanne~
Zeer actief

Re: waarmee aanvullen?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

janet-lady schreef:ja hoi dank je wel, ik keek het na, ik heb inderdaad een paar aanvullende voedingen, wat doe ik daar dan bij? :denken:
In eeste instantie snel de complete kopen en geven ;-)
Later kun je zo 's incidenteel ipv de complete een aanvullende geven. Je kunt niet 'simpel' een incomplete kvv zien compleet te krijgen. Het KAN wel maar dan moet je vanuit 'rauw voeren' gaan denken, percentages gaan omrekenen en meer van dat soort ;-) Niet handig dus voor de beginnende kvv-voerder. (En zelfs IK waag me daar niet aan....)
Het is prima als je eens in de paar dagen een incomplete maaltijd geeft op een dag, maar ja.. het is een hondje in de groei, dus ik zou zelf persoonlijk een complete maaltijd geven om ervoor te zorgen dat ze alles binnenkrijgen.
Vergelijk: wij eten ook wel 's brood op zaterdag en/of zondag, dus geen 'warme maaltijd' .. prima hoor, maar niet voor alle dagen.. zoiets ;-) En dus zeker niet voor een pupsel in de groei ;-)

Groetjes,
Suzanne
Apartje
Vaste gebruiker
Contacteer:

heb ook nog nooit gehoord dat honden losse tanden zouden krijgen van kvv..... :roll:
Klik voor website:

Afbeelding
janet-lady
geregistreerd lid

gezonde snack?

ik hou het voorlopig bij de kvv, ik ga me wel verder verdiepen in het rauwe vlees, en wat zijn gezonde 'snacks' voor een hond, ik had van die buffelhuid stokjes, nou dat vind hij echt helemaal niks. :neenee:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”