De schapendoes van een goede vriend van mij zou een maand of 5 geleden gedekt worden. Helaas dacht de teef daar geheel anders over. De teef en reu wonen niet al te ver van elkaar vandaan, dus ze hebben het eerste geprobeerd zonder progesterontest op dag 10. Nou de teef liet duidelijk weten niets van de reu te willen weten en liet hem letterlijk alle hoeken van de tuin zien. Voor de teef zou het de eerste keer zijn, de reu is een ervaren dekreu. Progesterontest de volgende dag gaf ook aan dat ze nog niet zover was. Toen de progesterontest + inwendig onderzoek wel aangaven dat de tijd "rijp" was nogmaals geprobeerd, maar ook nu wilde de teef niets van de reu weten. Als hij alleen al naar haar keek, begon ze al haar lip op te trekken en happen, terwijl dat geen normaal gedrag voor haar is. Het is geen "allemansvriend" in de zin dat ze "alle" andere honden leuk vindt, maar dit was wel heel extreem. De dag erna nog steeds niets, ook niet op andere plekken (ze hebben het ook nog geprobeerd bij de teef in de tuin en op neutraal terein ipv bij de reu in de tuin). Het is dus niet tot een dekking gekomen. De teef heeft dus ook niet echt "gestaan" maar dat hebben ze haar nog nooit zien doen, ook niet tijdens eerdere loopsheden.
Nou moet de teef binnenkort weer loops worden en wil mijn vriend het nogmaals proberen met een andere reu. Nu mijn vraag, hebben jullie nog tips, trucks om de dekking dit keer wel succesvol te laten verlopen? Ze hebben wel geprobeerd de teef "vast" te houden, maar ze was zo niet-willig dat ze zich gewoon weer loswrong, en het mag ook geen verkrachting worden natuurlijk. Mijn vriend ziet het eigenlijk heel erg somber in na de manier waarop het de eerste keer gelopen is. Dus ook "peptalk" van mensen met vergelijkbare ervaring waarbij het een tweede keer wél gewoon gelukt is, is welkom ;o)
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dektips?
Moderator: moderatorteam
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
tja er is weinig van te zeggen, ik ken idd teven die van de ene reu totaal niks willen en een andere reu moeiteloos toelaat, maar ik ken ook teven die zich gewoon niet willen laten dekken.. en dat is dan erg jammer, maar dat zal wel niet voor niks zijn en met zulke teven moet je ook verder geen trucjes enz uit gaan halen, gewoon niet fokken dan.
je vriend zou kunnen proberen, om ze al wat langer van te voren, dus ook als ze niet loops is regelmatig bij elkaar te laten.
je vriend zou kunnen proberen, om ze al wat langer van te voren, dus ook als ze niet loops is regelmatig bij elkaar te laten.
-
jelle
- Zeer actief
dat laatste zat ik ook te bedenken... misschien de honden al eerder eens gewoon kennis laten maken, gewoon een keer samen naar het bos ofzo?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
-
estelle
Precies.yamie schreef:en dat is dan erg jammer, maar dat zal wel niet voor niks zijn en met zulke teven moet je ook verder geen trucjes enz uit gaan halen, gewoon niet fokken dan.
Zo heb ik dus ook een teef gekend, die absoluut niet gedekt wilde worden.
Toen middels k.i. toch drachtig en na een aantal weken ging dat compleet mis waarbij de teef bijna is overleden, de enige pup die ze droeg overleefde het ook niet.
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ook hier liep zo'n dame rond.
Normaal was ze gek op onze eigen reu maar als ze loops was zou hij ter plekke neerstorten als de blik die ze hem gaf die uitwerking zou kunnen hebben.
We hebben ze verschillende loopsheden gewoon bij elkaar laten lopen maar de reu zag het ook niet zitten om echt iets te ondernemen naar haar toe terwijl hij normaal erg volhardend was bij loopse teven en altijd goed dekte.
We hebben ook enkele keren KI geprobeerd en ook dat is zonder resultaat gebleven en uiteindelijk hebben we er ons dus bij neer gelegd dat er van haar geen pupjes zouden komen.
Een andere reu hebben we nooit geprobeerd omdat we per sé alleen van de combinatie met onze eigen reu 1 nestje wilden...........en verder niets.
Misschien niet onbelangrijk om te melden dat deze teef zelf verwekt is tijdens een gespleten loopsheid. Wij vermoeden dan ook dat ze hormonaal niet helemaal in orde zou kunnen zijn geweest.
Haar moeder is tijdens haar eerste loopsheid 'normaal' gedekt al bleek ze wel lang dekbereid en is ook 5x gedekt in die periode. resultaat was toen 12 pups. Enkele loopsheden later gedekt gedurende de gespleten loopsheid met als resultaat 4 pups en weer enkele loopsheden later tot 2x toe (verschillende loopsheden) gedekt geweest zonder resultaat.
Toen inmiddels was besloten niet meer met haar te fokken heeft ze kennelijk weer een 'vreemde loopsheid' gehad en is ze zo'n 10 dagen na het einde van een normaal lijkende loopsheid, 3 weken vloeien en keurig apart, gedekt door onze eigen reu met als verrassing 2 pups............
Misschien dus eens kijken of er een familierelatie is met een teef die ook een 'vreemde' loopsheid heeft (gehad) ?
Toch in elk geval veel succes en ik zal duimen dat het lukt !
Normaal was ze gek op onze eigen reu maar als ze loops was zou hij ter plekke neerstorten als de blik die ze hem gaf die uitwerking zou kunnen hebben.
We hebben ze verschillende loopsheden gewoon bij elkaar laten lopen maar de reu zag het ook niet zitten om echt iets te ondernemen naar haar toe terwijl hij normaal erg volhardend was bij loopse teven en altijd goed dekte.
We hebben ook enkele keren KI geprobeerd en ook dat is zonder resultaat gebleven en uiteindelijk hebben we er ons dus bij neer gelegd dat er van haar geen pupjes zouden komen.
Een andere reu hebben we nooit geprobeerd omdat we per sé alleen van de combinatie met onze eigen reu 1 nestje wilden...........en verder niets.
Misschien niet onbelangrijk om te melden dat deze teef zelf verwekt is tijdens een gespleten loopsheid. Wij vermoeden dan ook dat ze hormonaal niet helemaal in orde zou kunnen zijn geweest.
Haar moeder is tijdens haar eerste loopsheid 'normaal' gedekt al bleek ze wel lang dekbereid en is ook 5x gedekt in die periode. resultaat was toen 12 pups. Enkele loopsheden later gedekt gedurende de gespleten loopsheid met als resultaat 4 pups en weer enkele loopsheden later tot 2x toe (verschillende loopsheden) gedekt geweest zonder resultaat.
Toen inmiddels was besloten niet meer met haar te fokken heeft ze kennelijk weer een 'vreemde loopsheid' gehad en is ze zo'n 10 dagen na het einde van een normaal lijkende loopsheid, 3 weken vloeien en keurig apart, gedekt door onze eigen reu met als verrassing 2 pups............
Misschien dus eens kijken of er een familierelatie is met een teef die ook een 'vreemde' loopsheid heeft (gehad) ?
Toch in elk geval veel succes en ik zal duimen dat het lukt !
Sandra

- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Sorry ik lees de topic nu pas, mogelijk ook veel te laat voor je vriend, maar ik wil toch even reageren.
Bij het eerste nestje dat ik fokte (erg onervaren, vertrouwend ook op de 20+ jaar ervaring van de eigenaresse van de dekreu) wilde mijn teefje zich eigenlijk ook niet laten dekken door de dekreu.
Met behoorlijk wat aandringen zijn er twee geslaagde dekkingen geweest, maar ik heb er wel een naar gevoel aan overghouden. Dus tweede nestje, andere reu, en ik had me vast voorgenomen dat als het weer zo zou moeten dat ik dan gewoon meer zou fokken met haar. Tot mijn grote verbazing laat ze eerst de reu al uitgebreid inspecteren, eerste keer erop bromde ze even 1x maar gelukkig had meneer een hoop zelfvertrouwen en daarna hebben ze samen een goede dekking gedaan. Twee dagen later voor de zekerheid een tweede dekking, sleurt ze me naar binnen, reu stond op tafel, madame rent springend om de tafel heen of de reu toch niet NU omlaag mocht, racen door de garage en plop gedekt.
Mijn conclusie, weliswaar niet wetenschappelijk onderbouwd, is dat ze wel degelijk voorkeur hebben. En zo'n geforceerde dekking echt never nooit meer!
Bij het eerste nestje dat ik fokte (erg onervaren, vertrouwend ook op de 20+ jaar ervaring van de eigenaresse van de dekreu) wilde mijn teefje zich eigenlijk ook niet laten dekken door de dekreu.
Met behoorlijk wat aandringen zijn er twee geslaagde dekkingen geweest, maar ik heb er wel een naar gevoel aan overghouden. Dus tweede nestje, andere reu, en ik had me vast voorgenomen dat als het weer zo zou moeten dat ik dan gewoon meer zou fokken met haar. Tot mijn grote verbazing laat ze eerst de reu al uitgebreid inspecteren, eerste keer erop bromde ze even 1x maar gelukkig had meneer een hoop zelfvertrouwen en daarna hebben ze samen een goede dekking gedaan. Twee dagen later voor de zekerheid een tweede dekking, sleurt ze me naar binnen, reu stond op tafel, madame rent springend om de tafel heen of de reu toch niet NU omlaag mocht, racen door de garage en plop gedekt.
Mijn conclusie, weliswaar niet wetenschappelijk onderbouwd, is dat ze wel degelijk voorkeur hebben. En zo'n geforceerde dekking echt never nooit meer!

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**