Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kind laat hond uit
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
kind laat hond uit
Er zijn volgens mij al topics ik vond ze alleen effe niet..
Zat te twijfelen of ik dit bij hond en gedrag of bij discussie zou zetten..
Ik loop bewust op een bepaald tijdstip niet in t parkje bij mijn huis, maar het is wel t tijdstip dat ik thuiskom van werk en dus de hond uit laat..
Bewust niet omdat er vaak kids met niet al te kleine honden lopen waarvan sommige van die honden ook nog eens niet lekker reageren op andere reuen..
vandaag stond ik dus ook weer lekker balletje te gooien midden op t grote veld en ik zie een jochie met een boxer aankomen, nu herkende ik dit dier, een jaar of 1 anderhalf en teef.. maar onstuimig!!! vorige keer toen mama erbij was liet ze de teef ook al op mijn hond denderen en die liet echt zien geen zin in gezelschap te hebben, maar hield zich in en richtte zich op mij..
vandaag dus dat ventje alleen met die teef.. en ik speel en hou t half in de gaten... en ja hoor.. hond neemt t rit aan richting mij en mijn hond.. ventje hangt erachter maar houd het niet lacht nog en laat de riem los..
Hond in volle vaart op mij af of mijn hond.. was me nog steeds niet duidelijk...maar goed zo op een hond afstormen is echt niet ok.. mijn hond zag t denk als aanval op mij of hem en wilde op t moment dat ze (ik sprong ervoor, maar ze dook langs me heen...) en hij wilde haar echt effe bij d'r kippenekkie pakken.. NEEEEE!!!! dat had effect.. Bal! dus die wilde hij pakken maar mien muts sprong weer uitdagend om m heen en speels bijten ed... wat mijn hond niet kan waarderen... dus wederom de aandacht van me hond gepakt en duidelijk laten weten dat er geen correctie van hem uit mocht komen..
dat werkte maar dat jongetje inene terplekke was ook erg geschrokken en kreeg de hond niet te pakken..
Ik ben op haar riem gestapt en gaf de riem aan t ventje... die haar weer niet hield.... maar ik had de riem nog vast en pakte haar effe kort bij de halsband.. mijn hond was gaan liggen, en nadat de boxer wat rustiger werd heb ik mijn hond idd kalmerend geaait en balletje gegooid in de omgeving van de boxer.. daarna ben ik verder weg gaan lopen...
Maar verdorie! Ik begrijp mijn honds reactie prima hoor.. die ziet inene iets in volle vaart op mij en hem afstormen...
Ik had soms zo iets van mensen zoeken t zelf maar uit, mijn hond zit of speelt drie passen bij mij vandaan... met een speeltje, laat je daar je hond op afdenderen en wordt er gecorrigeerd eigen schuld..
Maar bij dit kind had ik echt zo iets van NEE! ook omdat t niet nodig was, de hond in haar enthousiastme kwam aandenderen...
Ik vind toch dat kinderen die niet de honden onder controle hebben, of onderling hondengedrag niet herkennen niet met honden op uit mogen worden gestuurd...
Hoe denken jullie daarover?
Zat te twijfelen of ik dit bij hond en gedrag of bij discussie zou zetten..
Ik loop bewust op een bepaald tijdstip niet in t parkje bij mijn huis, maar het is wel t tijdstip dat ik thuiskom van werk en dus de hond uit laat..
Bewust niet omdat er vaak kids met niet al te kleine honden lopen waarvan sommige van die honden ook nog eens niet lekker reageren op andere reuen..
vandaag stond ik dus ook weer lekker balletje te gooien midden op t grote veld en ik zie een jochie met een boxer aankomen, nu herkende ik dit dier, een jaar of 1 anderhalf en teef.. maar onstuimig!!! vorige keer toen mama erbij was liet ze de teef ook al op mijn hond denderen en die liet echt zien geen zin in gezelschap te hebben, maar hield zich in en richtte zich op mij..
vandaag dus dat ventje alleen met die teef.. en ik speel en hou t half in de gaten... en ja hoor.. hond neemt t rit aan richting mij en mijn hond.. ventje hangt erachter maar houd het niet lacht nog en laat de riem los..
Hond in volle vaart op mij af of mijn hond.. was me nog steeds niet duidelijk...maar goed zo op een hond afstormen is echt niet ok.. mijn hond zag t denk als aanval op mij of hem en wilde op t moment dat ze (ik sprong ervoor, maar ze dook langs me heen...) en hij wilde haar echt effe bij d'r kippenekkie pakken.. NEEEEE!!!! dat had effect.. Bal! dus die wilde hij pakken maar mien muts sprong weer uitdagend om m heen en speels bijten ed... wat mijn hond niet kan waarderen... dus wederom de aandacht van me hond gepakt en duidelijk laten weten dat er geen correctie van hem uit mocht komen..
dat werkte maar dat jongetje inene terplekke was ook erg geschrokken en kreeg de hond niet te pakken..
Ik ben op haar riem gestapt en gaf de riem aan t ventje... die haar weer niet hield.... maar ik had de riem nog vast en pakte haar effe kort bij de halsband.. mijn hond was gaan liggen, en nadat de boxer wat rustiger werd heb ik mijn hond idd kalmerend geaait en balletje gegooid in de omgeving van de boxer.. daarna ben ik verder weg gaan lopen...
Maar verdorie! Ik begrijp mijn honds reactie prima hoor.. die ziet inene iets in volle vaart op mij en hem afstormen...
Ik had soms zo iets van mensen zoeken t zelf maar uit, mijn hond zit of speelt drie passen bij mij vandaan... met een speeltje, laat je daar je hond op afdenderen en wordt er gecorrigeerd eigen schuld..
Maar bij dit kind had ik echt zo iets van NEE! ook omdat t niet nodig was, de hond in haar enthousiastme kwam aandenderen...
Ik vind toch dat kinderen die niet de honden onder controle hebben, of onderling hondengedrag niet herkennen niet met honden op uit mogen worden gestuurd...
Hoe denken jullie daarover?
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik denk dat veel ouders het lekker maakleijk vinden dat kinders de honden wel even uitlaten en er verder niet over nadenken.
Hoe klein of hoe groot de hond ook is ik denk dat kinderen niet kunnen inschatten of een situatie goed is of verkeerd...en ze kunnen helemaal de kracht van een hond niet aan.
Plus een kind is een kind die hoort nog niet d everantwoording tedragen van het uitlaten van de hond in zijn of haar uppie.
Jacqueline
Hoe klein of hoe groot de hond ook is ik denk dat kinderen niet kunnen inschatten of een situatie goed is of verkeerd...en ze kunnen helemaal de kracht van een hond niet aan.
Plus een kind is een kind die hoort nog niet d everantwoording tedragen van het uitlaten van de hond in zijn of haar uppie.
Jacqueline
- Biko
- Zeer actief
Ik vind ook dat kinderen die nog niet oud genoeg zijn om echt met de hond om te kunnen gaan hem niet zouden moeten uitlaten.
Het is dan ook meestal dat de hond het kind uitlaat..
Wat echt tot hele gevaarlijke situaties kan leiden.
Want ik heb het ook al eens gezien dat de hond van een kind los schoot, op een andere hond af denderd, waar het ruzie wordt en dat kindje sprong er tussen, 'van mamma mag ik hem niet los laten, dan krijg ik op mn kop' . De eigenaar van de andere hond kon net op tijd ingrijpen. Dat scheelde maar een haar of het kind was gebeten...
Kinderen hebben dan inzicht niet, dit kind dacht alleen maar aan 'geen straf krijgen' en keek helemaal niet waar zij nou tussen sprong.
Vind het echt gevaarlijk, kinderen en honden alleen, vind ik onverantwoord.
Het is dan ook meestal dat de hond het kind uitlaat..

Wat echt tot hele gevaarlijke situaties kan leiden.
Want ik heb het ook al eens gezien dat de hond van een kind los schoot, op een andere hond af denderd, waar het ruzie wordt en dat kindje sprong er tussen, 'van mamma mag ik hem niet los laten, dan krijg ik op mn kop' . De eigenaar van de andere hond kon net op tijd ingrijpen. Dat scheelde maar een haar of het kind was gebeten...
Kinderen hebben dan inzicht niet, dit kind dacht alleen maar aan 'geen straf krijgen' en keek helemaal niet waar zij nou tussen sprong.
Vind het echt gevaarlijk, kinderen en honden alleen, vind ik onverantwoord.
hondengedragscentrum.nl
& een pootje van Biko!
& een pootje van Biko!
- Maxiem
- Zeer actief
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
-
- Zeer actief
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Ik was een kind die wel met het hondje mocht wandelen en ik voelde me vreselijk groot en verantwoordelijk. Wat ik niet wist was dat mijn vader zo ongeveer pal achter me aan sloop om in geval van problemen in te grijpen. Nooit nodig geweest, hij heeft me dat ook pas verteld toen ik al veertien was
Ligt eraan hoe je ouders ermee omgaan. Ik was volledig geinstrueerd en hield me er ook braaf aan.
Overigens stuurde mijn oom zijn herders altijd met mij mee toen ik nog een ukkie was en reken maar niet dat ik de kans kreeg om over te steken want dan werd ik zo teruggetrokken door zijn herder. Ik ben dus wel opgegroeid met een grote vrijheid met honden maar daaraan gekoppeld ook een grote verantwoording

Ligt eraan hoe je ouders ermee omgaan. Ik was volledig geinstrueerd en hield me er ook braaf aan.
Overigens stuurde mijn oom zijn herders altijd met mij mee toen ik nog een ukkie was en reken maar niet dat ik de kans kreeg om over te steken want dan werd ik zo teruggetrokken door zijn herder. Ik ben dus wel opgegroeid met een grote vrijheid met honden maar daaraan gekoppeld ook een grote verantwoording

- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
Jij kon die verantwoording blijkbaar aan en dan is het o.k, vind ik.Addy schreef:Ik was een kind die wel met het hondje mocht wandelen en ik voelde me vreselijk groot en verantwoordelijk. Wat ik niet wist was dat mijn vader zo ongeveer pal achter me aan sloop om in geval van problemen in te grijpen. Nooit nodig geweest, hij heeft me dat ook pas verteld toen ik al veertien was![]()

Ligt erg aan het kind en natuurlijk ook aan de hond.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
-
- Zeer actief
ik liep als 8 jarige ook al met onze herdershond, en toen liepen er veel minder honden.
de omgeving was rustiger, en dat ging gewoon altijd goed,
moet er nu niet aan denken, dat mijn 12 jarige dochter met een van de honden aan de wandel gaat :N:
ze mag met Ducain lopen, als Hans met Baco loopt(zodat er ingegrepen kan worden mocht het nodig zijn)
en dan voelt het voor mij nog niet echt rustig
de omgeving was rustiger, en dat ging gewoon altijd goed,
moet er nu niet aan denken, dat mijn 12 jarige dochter met een van de honden aan de wandel gaat :N:
ze mag met Ducain lopen, als Hans met Baco loopt(zodat er ingegrepen kan worden mocht het nodig zijn)
en dan voelt het voor mij nog niet echt rustig

- xSuzannex
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezers
- Contacteer:
hier een tijdje terug nog
stelletje zat rustig op een bankje, oude man met dochter, hondje lag lekker rustig op het gras
komen 2 kinderen aan met een bullterrier, riem kunnen ze niet houden, hond vliegt op die hond af, grijpt hem direct, resultaat, kapot oor, en de oude man had een aantal gaten in z'n benen en voet
ik liep wel vroeger al vanaf dat ik een jaar of 5 was met de hond...
maar eerlijk gezegd kwamen we nooit een hond tegen...
was een blokkie om en dan op het veldje los, en dan weer naar huis...
toen wist ik niet beter, maar dat zou ik nooit toestaan als ik kinderen had
stelletje zat rustig op een bankje, oude man met dochter, hondje lag lekker rustig op het gras
komen 2 kinderen aan met een bullterrier, riem kunnen ze niet houden, hond vliegt op die hond af, grijpt hem direct, resultaat, kapot oor, en de oude man had een aantal gaten in z'n benen en voet
ik liep wel vroeger al vanaf dat ik een jaar of 5 was met de hond...
maar eerlijk gezegd kwamen we nooit een hond tegen...
was een blokkie om en dan op het veldje los, en dan weer naar huis...
toen wist ik niet beter, maar dat zou ik nooit toestaan als ik kinderen had
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
- Cissy
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik liet als kind zowat alle honden uit de buurt uit bij gebrek aan een eigen hond als ik er nu aan terug denk was dat best wel onverantwoord mahja dan praten we over 35 jaar geleden toen keken ze denk ik niet zo nauw
Mijn eigen kinderen mochten het vanaf een jaar of twaalf wel af en toe alleen van mij maar ze konden er dan ook mee omgaan en ze konden de hond aan. Alleen kwam het niet vaak voor want ik vondt het zelf veel te leuk.
Mijn neefje van 13 wil nu ook wel eens met Deejay wandelen maar dat doe ik niet. Hij is geen honden gewend verder en ik vindt het niet verantwoord.

Mijn eigen kinderen mochten het vanaf een jaar of twaalf wel af en toe alleen van mij maar ze konden er dan ook mee omgaan en ze konden de hond aan. Alleen kwam het niet vaak voor want ik vondt het zelf veel te leuk.
Mijn neefje van 13 wil nu ook wel eens met Deejay wandelen maar dat doe ik niet. Hij is geen honden gewend verder en ik vindt het niet verantwoord.
- Muis..
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
- Contacteer:
Hier in de wijk gaat het over een paar maanden mis.. jaja ik kan in de toekomst kijken
Kruising, Labrador/Rottweiler, nu nog een pup, maar wordt door twee kleine kids , oudste is hooguit een jaar of 9 uitgelaten. Wat ook vaak voorkomt is dat het hondje gewoon alleen buiten loopt( zelfuitlaatservice ofzo
) Opvoeding krijgt het beeste, dat nu overigens een vriendelijke pup is , niet echt.... dus ik hou m'n hart vast als hij straks gaat puberen... :N:
Onze oudste ( 6,5 jr) vraagt ook vaak of ze Myra vast mag houden met uitlaten. Als we weer opweg zijn richting huis, dan mag ze de riem vast houden, maar ma houdt wel het uiteinde van de riem vast
Wat me dan trouwens wel opvalt is dat Myra dan veel rustiger loopt, net of ze weet dat ze wat voorzichtiger moet doen ofzo. Maar dat is geen reden om ze dan maar alleen met die kleine op pad te sturen.

Kruising, Labrador/Rottweiler, nu nog een pup, maar wordt door twee kleine kids , oudste is hooguit een jaar of 9 uitgelaten. Wat ook vaak voorkomt is dat het hondje gewoon alleen buiten loopt( zelfuitlaatservice ofzo

Onze oudste ( 6,5 jr) vraagt ook vaak of ze Myra vast mag houden met uitlaten. Als we weer opweg zijn richting huis, dan mag ze de riem vast houden, maar ma houdt wel het uiteinde van de riem vast

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ik heb geen kinderen maar wel veel kids uit de buurt die meegaan wandelen.
toen we de pups hadden mochten ze daarmee op de oprit oefenen met aan het lijntje lopen na duidelijke uitleg.
meewandelen mag vasthouden niet.
2 jaar terug op de camping was een meisje van 6 helemaal gek van lola. dan deed ik een flexlijn en een korte lijn aan lola's tuig en hield ik de flex vast en zij de korte lijn. zij had het gevoel lola uit te laten en ik wist dat ik altijd in kon grijpen.
toen we de pups hadden mochten ze daarmee op de oprit oefenen met aan het lijntje lopen na duidelijke uitleg.
meewandelen mag vasthouden niet.
2 jaar terug op de camping was een meisje van 6 helemaal gek van lola. dan deed ik een flexlijn en een korte lijn aan lola's tuig en hield ik de flex vast en zij de korte lijn. zij had het gevoel lola uit te laten en ik wist dat ik altijd in kon grijpen.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik liet als 6-jarig kind onze hond al uit :N: maar volgens mij was het toen ook anders, dat is dus 34 jaar geleden (tjezus wat word ik oud
). We woonden ook in een rustig dorp.
Nu zou geen haar op mijn hoofd eraan denken om mijn honden met kinderen mee te geven en vind ik het zelf (ivm Kaya) niet erg fijn om een trekkende hond met een kind te zien lopen.

Nu zou geen haar op mijn hoofd eraan denken om mijn honden met kinderen mee te geven en vind ik het zelf (ivm Kaya) niet erg fijn om een trekkende hond met een kind te zien lopen.
ik was even vergeten dat het al heel lang geleden was, zo'n jaartje of veertigCaro. schreef:Ik liet als 6-jarig kind onze hond al uit :N: maar volgens mij was het toen ook anders, dat is dus 34 jaar geleden (tjezus wat word ik oud). We woonden ook in een rustig dorp.
- M@scha
- Zeer actief
werkt super! kind is apetrots en ik heb alles in de hand. haar ouders schrokken zich lam omdat ik met het meisje afgesproken had dat ze een stuk voor mij (flex is 8 meter) zou lopen met lola het kampeerveldje op dus madam liep heel parmantig met koekje in de hand dus een volledig volgende lola dat veld op en die ouders keken met enorme ogen wat die kleine meid aan het doen was tot ik zonder dat het meisje het zag de lange lijn liet zien en de ouders het spel volledig meespeeldenAddy schreef:Geweldig goed idee Massam

- M@scha
- Zeer actief
- eternal
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
gelukkig maak ik dat hier niet mee, de enige die dat wel deed , was een jongen
net zelf van school gekomen , die even een hockey-stick meenam , en lekker met de hond ging ballen
Maar hij was al ouder, erg jonge kinderen móeten dit gewoon niet doen, weten toeten nog blazen iets af van honden ,
of/en zitten zelf met vriendinnen te kletsen , geen interesse meer in die hond.
ach, ik had een aardig preekje voor die moeder meegeven.
net zelf van school gekomen , die even een hockey-stick meenam , en lekker met de hond ging ballen

Maar hij was al ouder, erg jonge kinderen móeten dit gewoon niet doen, weten toeten nog blazen iets af van honden ,
of/en zitten zelf met vriendinnen te kletsen , geen interesse meer in die hond.

ach, ik had een aardig preekje voor die moeder meegeven.

- M@scha
- Zeer actief
ook eens al moet je niet naar het formaat maar naar de kracht kijken. mijn lola is qua formaat een opgeschoten swiffer maar als ik niet oplet kan ze mij nog omver trekken. :N:eternal schreef:Het ligt inderdaad aan het voormaat hond.
Kinderen van 11 12 13 en 14 jaar morgen absoluut sara niet uit laten (als ik kinderen had gehad). Ze is daar te sterk voor en nog eigenlijk te jong voor.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik vind dat het niet ligt aan het formaat hondmassam schreef:ook eens al moet je niet naar het formaat maar naar de kracht kijken. mijn lola is qua formaat een opgeschoten swiffer maar als ik niet oplet kan ze mij nog omver trekken. :N:eternal schreef:Het ligt inderdaad aan het voormaat hond.
Kinderen van 11 12 13 en 14 jaar morgen absoluut sara niet uit laten (als ik kinderen had gehad). Ze is daar te sterk voor en nog eigenlijk te jong voor.

Suzanne123 gaf daar al een voorbeeld van.
Een ander voorbeeld is een kind dat met het kleine hondje loopt en er komt een fikse hond aan die het kleine hondje bedreigt.
Een kind is naar mijn mening niet in staat om dan op een goede manier in te grijpen.
Volwassenen kunnen dat vaak al niet (ik zou het zelf in sommige situaties ook moeilijk vinden

Wat moet een kind als zijn hondje voor zijn ogen wordt gebeten zonder dat hij er wat aan kan doen?
Of als hij probeert het hondje te redden en zelf gebeten wordt?
Een vriendin van mij heeft als kind meegemaakt dat haar Teckeltje in tweeën werd gebeten door een grote hond.
Na meer dan 40 jaar heeft ze daar nog nachtmerries over.