Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oproep! Pups gezocht voor onderzoek naar titerbepalingen!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Aan de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht start binnenkort in samenwerking met Puur Natuur een onderzoek naar de VacciCheck titerbepaling :cheer: . Het primaire doel hiervan is om aan de sneltest ook een kwantitatieve meetwaarde te kunnen verbinden en een beter inzicht te geven in de sensitiviteit en specificiteit van de test, zodat je niet alleen kunt zien dat een dier beschermd is (door de kleur van de stipjes), maar ook in welke mate een dier nog beschermd is.

Doel is echter om het onderzoek ook een ‘tweede laag’ te geven. Door pups van ca. 15 weken oud, die op 12 weken voor het laatst gevaccineerd zijn te titeren en te kijken wat hier de antilichamentiter van is. Zo moet een beter inzicht worden verkregen in het percentage pups dat na de 12 weken enting nog onvoldoende beschermd is. De helft van de te testen honden zal, als het lukt, moeten bestaan uit pups van die leeftijd.

Jullie voelen de bui al hangen…wij bij Puur Natuur zijn heel hard op zoek naar pups van ca. 15 weken oud met baasjes die bereid zijn om bij hun dierenarts bloed te laten afnemen voor het onderzoek. Na de zomer zullen de gegevens worden geanalyseerd, dan zullen ook de individuele waardes bekend worden gemaakt.

Mocht je willen deelnemen aan dit onderzoek of mensen kennen die hieraan willen deelnemen, dan kun je contact opnemen met Puur Natuur via puurnatuur@puurnatuur.nl of mij een PB-tje sturen. Wij zullen dan proberen een praktijk bij jou in de buurt bereid te vinden het bloed af te nemen.

Alvast bedankt!

Geer en het Puur Natuur Team
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Je hebt pb :wink:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Inge O schreef:tov. welke ziekten is die titerbepaling?
Parvo, hondenziekte en HCC naar mij weten.
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
marye schreef:
Inge O schreef:tov. welke ziekten is die titerbepaling?
Parvo, hondenziekte en HCC naar mij weten.
ben benieuwd, wel interessant :ok: . maar hoe gaan ze dan vaststellen of een bepaalde titer ook met een bepaald beschermingsniveau overeenkomt?
Ze gaan het bloed dat is afgenomen van verschillende honden (met verschillende vaccinatiegeschiedenissen) twee keer testen. Eenmaal met de 'sneltest' (de VacciCheck) en gelijk ook met de 'normale' laboratoriummethode. Dat wordt bij 100 honden zo gedaan, met als doel om aan de titerbepaling, waar de uitslag wordt afgelezen aan de kleur van de stipjes, ook een 'harde' waarde te kunnen verbinden.

Daarnaast proberen we zoveel mogelijk pups van rond de 15 weken in het onderzoek te krijgen, om te kijken welk percentage na de 12-weken enting nog niet volledig beschermd is. Om die pups te verzamelen is echter vrij lastig; 15 weken is niet een leeftijd dat mensen met pups 'standaard' in de praktijk komen, helemaal niet als dat 'voor niets', voor een onderzoek is.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Geer schreef:
Inge O schreef:
marye schreef: Parvo, hondenziekte en HCC naar mij weten.
ben benieuwd, wel interessant :ok: . maar hoe gaan ze dan vaststellen of een bepaalde titer ook met een bepaald beschermingsniveau overeenkomt?
Ze gaan het bloed dat is afgenomen van verschillende honden (met verschillende vaccinatiegeschiedenissen) twee keer testen. Eenmaal met de 'sneltest' (de VacciCheck) en gelijk ook met de 'normale' laboratoriummethode. Dat wordt bij 100 honden zo gedaan, met als doel om aan de titerbepaling, waar de uitslag wordt afgelezen aan de kleur van de stipjes, ook een 'harde' waarde te kunnen verbinden.

Daarnaast proberen we zoveel mogelijk pups van rond de 15 weken in het onderzoek te krijgen, om te kijken welk percentage na de 12-weken enting nog niet volledig beschermd is. Om die pups te verzamelen is echter vrij lastig; 15 weken is niet een leeftijd dat mensen met pups 'standaard' in de praktijk komen, helemaal niet als dat 'voor niets', voor een onderzoek is.
weten ze van die laboratoriummethode dan met zekerheid welke waarde met welke beschermingsgraad overeenkomt? dat verbaast me nog het meeste, gezien daar bij mijn weten nooit een sluitend verband kon tussen gezien worden.
maw., de één kan met een hoge titer maar matig beschermd zijn, en de ander net andersom. tenminste, zo is het ons altijd (met nadruk) verteld :denken: .
Dat zou ik voor je moeten navragen, maar volgens mij wel. Ik ben echter vooral van de praktische kant :mrgreen:
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ik ook! Daarom hoop ik van harte dat het lukt om voldoende pups te verzamelen!!
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Er lopen er zat rond hier op het forum :ok:
Ben wel benieuwd naar het resultaat en wil er eigenlijk wel meer van weten.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Geer
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Er lopen er zat rond hier op het forum :ok:
Ben wel benieuwd naar het resultaat en wil er eigenlijk wel meer van weten.
Je hebt een Pb-tje terug!
Yuno
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Yuno »

Je hebt er vast geen bezwaar tegen als ik je oproep ook op het Border Terrier forum neerzet. Er zijn daar namelijk ook een aantal puppen, dus ik hoop dat deze mensen ook willen meewerken...

Mocht je willen kijken moet je je wel eerste even aanmelden:
http://www.de-border-terrier.com/forum/ ... a711f263bb

Ik ben straks trouwens ook erg benieuwd naar de resultaten...
Groetjes Lilian, Yuno en Dano*
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Nee hoor, geen enkel probleem, 'spread the word'!

Ik ben nu bezig met het benaderen van alle dierenartsen die door de pupbezitters zijn doorgegeven, die zijn stuk voor stuk eigenlijk heel enthousiast!
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Wanneer heb je de pups nodig ? Ik kan je namelijk als alle goed verloopt rond Nov dan helpen
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Hoe lang het onderzoek precies zal lopen is niet helemaal goed te zetten, want dat is afhankelijk van het aantal pups dat zich meldt. Om een goed beeld te krijgen zijn minimaal 50 pups nodig, dus tot die tijd zijn alle pups meer dan welkom! Uiteraard laten we het weten zodra er voldoende bloedsamples zijn verzameld!
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Nou, het eerste Hondenforumbloed is binnen hoor! Dank je wel Whera!!!
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Geer, tot hoe oud mogen de pups zijn en waar moet het bloed worden afgenomen?

Heb je trouwens al overwogen om KC's te benaderen?
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Geer schreef:Nee hoor, geen enkel probleem, 'spread the word'!

Ik ben nu bezig met het benaderen van alle dierenartsen die door de pupbezitters zijn doorgegeven, die zijn stuk voor stuk eigenlijk heel enthousiast!
Op het kooikerforum heb ik je stukje ook geplaatst.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Branka schreef:Geer, tot hoe oud mogen de pups zijn en waar moet het bloed worden afgenomen?

Heb je trouwens al overwogen om KC's te benaderen?
Nou...als ze iets 'over datum' zijn dan maakt dat niet veel uit :mrgreen: Het liefst natuurlijk rond de 15 weken, zo'n 3 weken na de laatste enting, maar zeg dat we een uitloop tot max. 20 weken hanteren...

Enne...iedereen bedankt voor het verspreiden!!!
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

ik plaats het ook even op het boxerforum
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Zijn er inmiddels al uitkomsten bekend van dit onderzoek of loopt het nog?

Zo ja, dan is mijn volgende vraag: hebben jullie nog puppen nodig voor het onderzoek? Ik ben gisteren weer een babypuppencursus gestart met 8 schatjes van 8-10 weken, dus misschien kan ik daar mensen werven?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Geer
Zeer actief
Contacteer:

MirandaH schreef:Zijn er inmiddels al uitkomsten bekend van dit onderzoek of loopt het nog?

Zo ja, dan is mijn volgende vraag: hebben jullie nog puppen nodig voor het onderzoek? Ik ben gisteren weer een babypuppencursus gestart met 8 schatjes van 8-10 weken, dus misschien kan ik daar mensen werven?
De grootste groep bloedjes is op de faculteit afgeleverd. Daar gaan 2 studenten nu ongeveer beginnen met het onderzoek, maar de resultaten worden pas begin volgend jaar bekend.

Wat betreft de bloedjes, wat binnen nu en twee weken nog binnen komt aan pups gaat nog mee, maar er is in principe voldoende verzameld! :wink:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Geer schreef:Wat betreft de bloedjes, wat binnen nu en twee weken nog binnen komt aan pups gaat nog mee, maar er is in principe voldoende verzameld! :wink:
En ik maar denken dat je het over mijn bloedjes van honden had :pffff:
Ik ben heel benieuwd naar de onderzoeken van de studenten. Ze worden goed begeleid mag ik hopen?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”