Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moment van castreren invloed op gedrag? En ander vraagje...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Moment van castreren invloed op gedrag? En ander vraagje...

Ongelezen bericht door Tamara. »

In de maand november wordt Bowie gecastreerd :(: Mijn keuze is definitief gemaakt, zeker door het gedrag wat ze nú allemaal weer laat zien tijdens haar schijnzwangerschap. Op de een of andere manier vind ik het echt heel erg dat het nodig is. Het is wel beter zo, daar ben ik van overtuigd.

Ongeveer 2 maanden na het begin van haar loopsheid is Bowie schijnzwanger geworden. Dit duurt bij haar ongeveer 2 à 3 weken. Het moment van castreren is ongeveer 3 à 3 1/2 maand na het begin van de loopsheid, toch? Ook als het nog zo kort na haar schijnzwangerschap is? Of heeft dat verder geen invloed? Omdat Bowie een vrij lange periode last blijft houden van haar hormonen en je dat altijd erg kan merken in haar gedrag (slomer, minder blij, minder speels, etc. etc.) ben ik beniewd of het moment van castreren ook invloed heeft in haar gedrag op latere leeftijd. Of staat dat helemaal los van elkaar? Is het een gegeven hoe een teef zal veranderen, of niet, los van het moment waarop ze gecastreerd wordt? Ook al is ze tijdens het moment van castreren nog depri?

Met de DA heb ik overlegd dat ze na of voor haar castratie volledig geröntgend zal worden. Bij haar had dit sowieso onder een roesje moeten gebeuren omdat het anders niet gaat lukken en nu sla ik 2 vliegen in 1 klap. Helaas is de DA geen officiele DA die voor de RvB mag röntgenen. Kan een DA toch wel een redelijk goede uitslag geven op basis van de foto's die daar gemaakt zijn? Of is het toch mogelijk dat je ze op kan sturen naar de RvB en dat zij daar een onofficiele beoordeling aan kunnen geven?

Ik kan nu al zenuwachtig worden voor november :N:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb nog nooit gehoord dat het moment van castreren invloed heeft op het gedrag later. Wel dat het beter is om niet tijdens een schijnzwangerschap te castreren omdat de doorbloeding dan nog heviger is en ze langer in de schijnzwangerschap kunnen blijven 'hangen'. Maar dan gaat het dus om korte termijn en niet om de lange termijn.

Een beetje dierenarts kan heupfoto's wel redelijk beoordelen :wink:

Sterkte alvast!!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Marouck is ongeveer tussen 2 loopsheden in gecastreerd, nu anderhalf jaar geleden ongeveer en ik heb totaal geen verandering gemerkt qua gedrag naar andere honden en qua gedrag naar mensen. Wat ik wel heb gemerkt is dat ze sindsdien iets meer gericht op eten is, ze duikt de vuilnisbak in als ze denkt dat er nog iets eetbaars is en jat van mijn aanrecht als ik niet oplet. Maar goed, haar eten is gewoon gerantsoeneerd en ze is dus ook niet zwaarder geworden (sterker nog, ik probeer haar momenteel iets bij et laten komen).

Volgens mijn dierenarts worden teven zelden "lastiger" in de omgang naar andere honden als dat voor de castratie niet al een aandachtspunt was (dat was wat mij heel erg deed twijfelen namelijk, juist omdat Marouck met alle honden samen kon). Gelukkig heeft ie in Maroucks geval gelijk gehad.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mijn da zegt dat een castratie eventueel gedrag kan verscherpen en dan meer het scherpe gedarg dat een teef kan hebben.
Dus als je ene hele bitserige teef heb kan dat verergeren.. met dominantie hetzelfde.
Zeker weet ik het niet... de teven die ik ken en zijn gecastreerd hebben geen duidelijke gedragsverandering of incontinentie tot nu toe.

Jacqueline
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Helaas is de DA geen officiele DA die voor de RvB mag röntgenen. Kan een DA toch wel een redelijk goede uitslag geven op basis van de foto's die daar gemaakt zijn? Of is het toch mogelijk dat je ze op kan sturen naar de RvB en dat zij daar een onofficiele beoordeling aan kunnen geven?
Hoe het tegenwoordig zit met erkende DA's weet ik zo niet. Dat staat misschien op de site van de Raad van Beheer? Wel weet ik dat de beoordeling door een gewone DA nogal eens naast de waarheid cq officiele uitslag zit. Verder heeft het ras niks aan zo'n beoordeling, die hebben gewoon de statistieken nodig.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wuilus werd wel scherper en later ook incontinent. Ik gaf daarvoor pillen waardoor het over is gegaan en ook nooit meer terug is gekomen op kleine incidentjes op hoge leeftijd na.
Cleo is ook wel iets dominanter geworden denk ik. Tenminste, ze is supersociaal maar heeft wel een beetje praatjes in het eerste contact. Meestal komt ze aanlopen alsof ze de diva is om bij weerwoord van een grote hond meteen door te lopen en een plas te doen alsof ze de hond niet gezien heeft :mrgreen: . Kleine of onderdanige honden moeten heel even respect tonen en dan is het doorlopen of spelen. :cheer:

Een hond in lage houding benaderen zal ze nooit doen :neenee: Ruzie maken doet ze overigens ook nooit :wink:

Maargoed, zij is heel jong gecastreerd omdat dat moest van die stichting en omdat ze direct loops werd toen ze bij Dapper gezet is. Om een Spaanse hond meteen uit logeren te doen of te scheiden van de andere hond direct na plaatsing is niet echt een optie. Omdat het toch moest was ze dus eigenlijk meteen na aankoop gecastreerd en bij Dapper gelaten. :ok: Hierdoor kun je dus niet zeggen of haar diva-gedrag DOOR castratie is gekomen :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Kaya is ook 'scherper' geworden, maar ik weet niet of dit door de castratie komt of door de komst van Puchu.
Het eerste jaar na castratie was ze nml niet 'scherper'.

Maar volgens mij is niet de vraag óf een hond door castratie veranderd, maar of het tijdstip van castratie tussen de loopsheden in van invloed is op het gedrag later. Toch?
Afbeelding
A good dog never dies...

Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Gaia is na de eerste loopsheid gecastreerd.

Ze heeft een stuk meer zelfvertrouwen gekregen en is ook wat minder gefocused op andere honden. Qua socialiteit heb ik geen enkel verschil gezien.

Veel sterkte
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Caro. schreef:Kaya is ook 'scherper' geworden, maar ik weet niet of dit door de castratie komt of door de komst van Puchu.

Maar volgens mij is niet de vraag óf een hond door castratie veranderd, maar of het tijdstip van castratie tussen de loopsheden in van invloed is op het gedrag later. Toch?
Dit is inderdaad de vraag zoals ik die bedoel :ok:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:
Caro. schreef:Kaya is ook 'scherper' geworden, maar ik weet niet of dit door de castratie komt of door de komst van Puchu.

:wink:

Daar heb ik dus nog nooit van gehoord. Wel is het verstandiger is om te opereren als de baarmoeder zo 'rustig' mogelijk is vanwege mindere doorbloeding, dus niet vlak na een loopsheid, tijdens een schijnzwangerschap of vlak voor een loopsheid.
Dus pakweg zo'n 3 maanden na aanvang van de loopsheid.

Kaya was wel nog lichtjes schijnzwanger, maar die bleef ook erg lang schijnzwanger en de dierenarts vond het verstandiger niet nog langer te wachten. We hebben wel een kuurtje tegen schijnzwangerschap meegekregen na de operatie, maar ik kan me herinneren dat we dit niet gegeven hebben omdat het heel erg meeviel.
Afbeelding
A good dog never dies...

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb mijn meiskes afgelopen mei laten castreren. Kyra was begin februari loops geweest (collies worden gemiddeld maar 1x per jaar loops) dus geen probleem. Lyndie had rond diezelfde tijd loops moeten zijn maar heeft haar loopsheid overgeslagen (ws. door medicijngebruik en op hol geslagen hormonen).
Maar met beiden heb ik geen opvallende gedragsveranderingen gemerkt. Ja, Lyndie heeft nu iets meer de neiging om Cody op z'n plaats te zetten, ze accepteert nu niet meer dat hij haar bak probeert leeg te eten :cheer: !
En Kyra is wat meer gefocust op eten (ze vreet nu van de straat :evil: ). Maar da's al.
En o ja, de enige andere verandering is dat beiden speelser zijn geworden :wink: .
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Noa was qua gedrag (ogenschijnlijk?) stabiel op het moment van castratie, maar is toch wat angstig geworden in de loop van de tijd.
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tamara en Bowie schreef:

Ik heb er nooit van gehoord (zegt niets natuurlijk :mrgreen: ).
Mijn DA vertelde dat het te kiezen tijdsip van belang was i.v.m. risico op nabloedingen.
Er is de minste doorbloeding op het moment dat de hormonen in rust zijn en daarom was het het veiligste voor de hond om op dat moment te opereren. (zei de DA :wink: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Bowie en Catootje lopen echt gelijk op geloof ik. Voor Catootje staat ook de castratie in november gepland om dezelfde redenen. Ik zit met dezelfde vragen en zenuwen als jij :N: Ik vind het maar niks, maar ja, die schijnzwangerschappen zijn ook niet echt goed.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Re: Moment van castreren invloed op gedrag? En ander vraagje

Ongelezen bericht door Scooby »

Tamara en Bowie schreef:Met de DA heb ik overlegd dat ze na of voor haar castratie volledig geröntgend zal worden. Bij haar had dit sowieso onder een roesje moeten gebeuren omdat het anders niet gaat lukken en nu sla ik 2 vliegen in 1 klap. Helaas is de DA geen officiele DA die voor de RvB mag röntgenen. Kan een DA toch wel een redelijk goede uitslag geven op basis van de foto's die daar gemaakt zijn? Of is het toch mogelijk dat je ze op kan sturen naar de RvB en dat zij daar een onofficiele beoordeling aan kunnen geven?
Nee, alleen dierenartsen die de officiele foto's mogen maken, kunnen deze foto's opsturen en laten beoordelen door de Raad van Beheer.
Tamara.
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Verder heeft het ras niks aan zo'n beoordeling, die hebben gewoon de statistieken nodig.
Dat begrijp ik. Maar voor de statistieken ga ik niet mijn hond 2x onder zeil brengen :wink: Zonder roesje is het echt níet mogelijk bij Bowie anders had ik het echt anders gedaan.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Caja is op het randje van het einde van de schijndracht (ze had een mega lange schijndracht en anders zou het alweer te dicht op de volgende loopsheid zitten) gecastreerd en ik heb geen gedragveranderingen naar aanleiding de castratie gemerkt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”