Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hulp gevraagd, baarmoederontsteking???
Moderator: moderatorteam
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Het is makkelijk te constateren of de uitvloeïng stinkt of niet: gewoon met je snuffert boven een druppel gaan liggen of een stukje keukenrol langs de vagina halen en daaraan ruiken.Demi schreef:Ik weet niet of het stinkt, ik zal het eens vragen zo. En wat is een vaginitis?MoniqueDM schreef:Nog even een vraagje: stinkt de uitvloeïng ook?
Als de uitvloeïng niet stinkt zou je ook nog aan een vaginitis kunnen denken.
Een vaginitis is een ontsteking aan de vagina van een teef. Eigenlijk heel oppervlakkig, maar dit wordt vaak verward door dierenartsen met een baarmoederontsteking.
Voorbeeldje: Jenny was 3 weken bij ons na haar herplaatsing en verloor wat vage uitvloeïng. In een weekend werd het wat bruinig en op zo'n moment krijg ik het op m'n heupen, dus naar de weekenddierenarts.
Hij stond te voelen en constateerde een onregelmatige structuur in de buik, dus een baarmoederontsteking. Ik was er absoluut niet blij mee, temeer omdat Jenny pas 3 weken bij ons was en als je dan al gelijk een hond onder het mes moet laten gaan.........
Afijn, discussie gehad en ik kreeg een anti-bioticakuur mee. Ik vertrouwde de zaak voor geen cent en de weekenddierenarts vond me een eigenwijs mens, want ik liet er niet gelijk het mes inzetten. Prima, ik dacht over hem precies hetzelfde.
De volgende dag heb ik naar WHG Dierenartsen in Dodewaard gebeld waar ik dezelfde middag nog terecht kon voor een echo. Echo gemaakt, baarmoeder bleek in perfecte conditie. Bloed afgetapt, geen ontstekingsbeeld. Een kweek gemaakt en daaruit bleek dus dat Jenny een vaginitis had die veroorzaakt werd door een E-coliebacterie.
Ik heb toen een gericht anti-bioticum gekregen en daarmee was de klacht opgelost.
Maar nogmaals; dan mag de uitvloeïng absoluut niet stinken.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Elke operatie brengt risico mee.Demi schreef:Ze gaat morgenochtend meteen naar de DA, dus misschien wordt ze dan idd wel meteen geopereerd.ranetje schreef:Volgens mij wel, maar ik ben geen DADemi schreef:Is het eigenlijk altijd noodzakelijk dat er geopereerd wordt? Ook bij zo'n oude hond? Het is een 11 jarige Rottweiler.![]()
Sprak kort geleden nog iemand met een oudere hond met vergelijkbare verschijnselen.
Die is razendsnel geopereerd. Met succes![]()
Als de conditie te veel achteruit gaat door de ontsteking kan het eigenlijk niet meer en het gevolg daarvan laat zich raden.
Bij oudere honden brengt dat wel meer risico met zich mee toch?
Maar Kees (Casey) heeft al aangegeven dat een gasnarcose dat risico kan verminderen
-
Cocochanel
---Een ding wil ik niet begrijpenen en volgens mij is er een echte wil niet aanwezig....Waarom is niemand blijven proberen met het rond bellen van DA's in de regio tot er een gevonden wordt waar de teef gelijk terecht kan voor een verdere onderzoek/maatregelDemi schreef:Het is dit keer gelukkig niet een van mijn honden, maar van iemand in mijn familie.pooh schreef:Kun je niet naar een andere DA in een van de omliggende steden/dorpen?
Ik zou ook niet durven te wachten tot morgen eerlijk gezegd.
Sterkte meis, het zit je niet mee met de beestenboel de laatste tijd
Een andere DA helpt niet, want er heeft er een hier dienst en die kan ook doen want hun doen kreeg ik als antwoord
En als een DA een urgente patiënt weigert,die kun je aanklagen....daar is een officiële orgaan(voor beroeps-) voor...die zeker bij een (gegronde)klacht(en) aan hem/haar passende straf "uitdelen"
En als je twijfelt,kun je tegen een nieuwe DA liegen...bijvoorbeeld dat je net verhuist bent,dus het een nieuwe patiént betreft en dat je woont in de plaats(eerder een bestaande straat uitzoeken) waar je naar toe belt....dit alles in het belang van de zieke hond....en later als de hond geholpen is....dan kun je als nog alles gelijk opbiechten, hoe en wat...maar dan is de hond al geholpen
Ik ben een keer voor mijn honden op zaterdagnacht met spoed naar Oudenburg(België,was geen regio...maar ik bleef rondebellen tot ik het te horen kreeg dat we ergens gelijk terecht konden,dus tot ik een DA vond die reageerde in het belang van honden) gaan rijden, omdat ik het er niet bij gelaten heb...en ik zou het zo weer doen,indien ik het nodig(spoed) vind voor mijn honden
---Wat ben ik blij dat je vriendin geen DA is van mijn dierenCasey schreef:Volgens mij ook, maar ik ben ook (nog lang) geen DAranetje schreef:Volgens mij wel, maar ik ben geen DADemi schreef:Is het eigenlijk altijd noodzakelijk dat er geopereerd wordt? Ook bij zo'n oude hond? Het is een 11 jarige Rottweiler.![]()
![]()
Volgens mijn vriendin ook, en die is wél DA![]()
Het zit zo: een gesloten baarmoederontsteking moet áltijd geopereerd worden. Bij een open baarmoederontsteking (idd herkenbaar aan de pus) is dat ook het beste. Alleen in uitzonderljke gevallen (en teef waar met alle geweld nog mee gefokt moet worden) kan het de moeite waard zijn het met antibiotica te proberen. In veel gevallen heeft dit geen succes dus moet er alsnog geopereerd worden.
Als dit geen gillende haast heeft en omdat de hond al oud is wordt er waarschijnlijk eerst even naar de werking van lever en nieren gekeken. Daaraan valt in te schatten hoe groot de kans is op problemen bij de narcose. Verder is het gelukkig zo dat gasnarcose erg veilig is, zelfs bij oudere honden. Als ze geen overgewicht heeft helpt dat ook erg mee.
Groetjes,
Kees
Bij een gesloten baarmoederontsteking hoef je niet altijd te opereren...zelf meegemaakt met mijn teef
Eerste DA zei dat mijn teef gewoon weer loops(2 mndn ervoor ook al) is geworden...en omdat ze altijd regelmatige cyclus hadden/hebben(alle t.) en ik wel dergelijk iets anders rook,met een beetje ruzie kreeg ik alsnog Clavubactrim voor haar...
Een week later,dezelfde kliniek een andere DA, ikke afspraak gemaakt voor een echo...ik wilde geruststelling...
Het bleek een zware (gesloten) baarmoederonsteking,volgens de echo/W.S. in S....en ik moest opzij want hij ging haar inwendig onderzoeken en er zou veel pus uitkomen...
Nou er kwam geen druppeltje uit
Een aantal weken later...en meer dan 150 Clavubactrim(500) verder werd ze helemaal gezond en wel...zonder "nodige operatie" of wat dan ook
Dezelfde teef, 2 jaar later(2007) nog probleemloos pups gekregen...
-Ik moet wel benadrukken dat bij haar een verhoging uitbleef(hoogstwaarschijnlijk door heel vroege ingrijpen)
-En kotsen/missleijkheid stopte pas na het beginnen met AB...
-Verminderde eetlust---> deed ik dwangmatig haar voederen met wat extra supplementen(SolgarOmnium,Solgar C en synthetische vit. C van 1000mg van een huismerk)...
- CKS
- Zeer actief
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Cocochanel schreef:Morgen kan al te laat zijn...
Ik snap het niet...zou je ook zo lang wachten met ingrijpen/verdere maatregelen nemen, als het je zelf betrof ...volgens mij zat je al lang bij de eerste hulp...en jankend klagen als er niemand je onmiddelijhk te hulp schiet...
Of zeg ik iets verkeerds...het is maar een hond, geen levende wezen en iets zonder gevoelens(pijn)...
Of...het is weekend, dus ik wacht tot maandag is...anders kost me te veel en dat heb ik niet voor over???!!!
Wat een rotopmerking...
Je zou es een tijdje mee moeten lezen, voordat je zo'n opmerking plaatst...!!!!!!!!!!!!!

-
chrico
- Zeer actief
Het is niet echt tactisch zoals Mile geschreven heeft maar ik begrijp hem wel
Vaak word een baarmoederontstekking nog onderschat en dat kan je je hond gaan kosten.
Met Milk heb ik een aantal jaar geleden hetzelfde meegemaakt. Op het oog mankeerde ze weinig, gaf nergens aanleiding dat er wat zou zijn. Tot ze achter de kat aanrende en de eerste trede van de trap met haar voorpoten opging en ik zag dat er groene pus uit haar doos kwam. Ik pakte mijn spullen en ben direct naar de dierenarts gegaan. Na onderzoek bleek zij een infectie te hebben maar vanwege personeel tekort en weet ik het wat kon zij pas 2 dagen later daar geholpen worden.
Smiddags om 3 uur was ik weer thuis en ben direct gaan bellen en kon in Dieren terecht met haar ( de andere kant van Nederland) en dat was maar goed ook want haar baarmoeder stond op knappen. Had ik braaf gewacht zoals de DA vertelde dan had zij dit niet overleefd.
Het is dat ik er op stond dat zij geholpen werd en het gevaar wel zag. Het kan dus gewoon helemaal verkeerd aflopen, wil niet zeggen dat het nu ook zo is maar het is wel de andere kant van een verhaal.
Vaak word een baarmoederontstekking nog onderschat en dat kan je je hond gaan kosten.
Met Milk heb ik een aantal jaar geleden hetzelfde meegemaakt. Op het oog mankeerde ze weinig, gaf nergens aanleiding dat er wat zou zijn. Tot ze achter de kat aanrende en de eerste trede van de trap met haar voorpoten opging en ik zag dat er groene pus uit haar doos kwam. Ik pakte mijn spullen en ben direct naar de dierenarts gegaan. Na onderzoek bleek zij een infectie te hebben maar vanwege personeel tekort en weet ik het wat kon zij pas 2 dagen later daar geholpen worden.
Smiddags om 3 uur was ik weer thuis en ben direct gaan bellen en kon in Dieren terecht met haar ( de andere kant van Nederland) en dat was maar goed ook want haar baarmoeder stond op knappen. Had ik braaf gewacht zoals de DA vertelde dan had zij dit niet overleefd.
Het is dat ik er op stond dat zij geholpen werd en het gevaar wel zag. Het kan dus gewoon helemaal verkeerd aflopen, wil niet zeggen dat het nu ook zo is maar het is wel de andere kant van een verhaal.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
chrico
- Zeer actief
-
Suuz
- Zeer actief
Ik heb pas een soortgelijke situatie met mijn Megan gehad en ik wist ook niet wat te doen ivm haar leeftijd (9,5)Moet er een echo gemaakt worden voor zekerheid? Of kan je met groene afscheiding met zekerheid zeggen dat het een baarmoederontsteking is?
Ik heb een AB kuur gehad die z'n werk wel gedaan heeft en voor alle zekerheid een echo laten maken om te kunnen beslissen wel of niet direct opereren.
Heel veel sterkte voor jou en je tante, is altijd heel moeilijk dit!
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ze gaan haar niet opereren. Haar hart is niet helemaal oke en met haar leeftijd en wat overgewicht is het een groot risico om haar onder narcose te brengen. Ook is het zo dat er al heel veel pus uit is begreep ik en daarom heeft ze een hele zware AB kuur gekregen. Het schijnt dat ze dit wel vaker doen bij oude honden met een open baarmoederontsteking 
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Nou meis, op hoop van zegen dan maar?Demi schreef:Ze gaan haar niet opereren. Haar hart is niet helemaal oke en met haar leeftijd en wat overgewicht is het een groot risico om haar onder narcose te brengen. Ook is het zo dat er al heel veel pus uit is begreep ik en daarom heeft ze een hele zware AB kuur gekregen. Het schijnt dat ze dit wel vaker doen bij oude honden met een open baarmoederontsteking
Of een second opinion ....................
In ieder geval heeeeeeeeeeel goed in de gaten houden
-
chrico
- Zeer actief