Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

broer x zus

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

broer x zus

Ongelezen bericht door ellyenrob »

Buiten dat ik deze inteeld gevoels matig never nooit zal doen, zag ik op een cluppie deze combi.
Wat voor gevaren/nadelen dit er in een broer x zus combi.
Elly
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Re: broer x zus

Ongelezen bericht door Jacksel »

ellyenrob schreef:Buiten dat ik deze inteeld gevoels matig never nooit zal doen, zag ik op een cluppie deze combi.
versterkt wat er bij alle inteelt problemen kan geven...

Veel allelen voor vervelende kenmerken zijn recessief. betekent dat er 2 van aanwezig moeten zijn om het tot uiting te laten komen... Als de cel van de moeder helemaal in het begin (net nadat haar moeder bevrucht was zeg maar) een mutatie heeft ondergaan, kan het zijn dat zij in 1 van de 2 DNA strengen dus een gemuteerd 'slecht' gen heeft, in de andere streng het 'normale'... Hoeft bij de moeder dus niets tot uiting te komen... Maar het kan wel naar allebei de kinderen (broer/zus) worden doorgegeven... Waarbij het dus nog steeds niet tot uiting hoeft te komen.

Wordt er nu met een hond uit een andere combinatie enz gekruisd, hoeft dit dus nooit tot uiting te komen, immers, de mutatie heeft alleen bij de moeder plaatsgevonden, daarvoor was die er nog niet, dus dubbel tegenkomen kan dan niet... (Daarom is inteelt verder dan broer/zus ook nog steeds 'link', omdat je het dan toch nog tegen kan komen, al wordt de kans steeds kleiner)

Worden broer/zus met elkaar gekruisd die dus 'toevallig' allebei dat gemuteerde gen recessief enkelvoudig aanwezig hebben (wat dus betekent dat ze ook het gezonde gen hebben en dus niets mankeren), kan het zijn dat de 2 recessieve genen elkaar vinden in de pups... Kans is 25%, oftewel 1 op de 4 pups... En dan kán het dus fout gaan, als blijkt dat het een niet gewenste eigenschap is...

Aan de andere kant zorgen dit soort dingen ook voor evolutie... Dus je kan het niet iets slechts of onnatuurlijks noemen... De veranderingen die door zo'n mutatie ontstaan hoeven niet per se slecht te zijn. is het slecht, verdwijnt in de natuur de mutatie vanzelf, is het goed, zal het steeds meer voorkomen (survival of the fittest)...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

is het slecht, verdwijnt in de natuur de mutatie vanzelf, is het goed, zal het steeds meer voorkomen (survival of the fittest)...
en vertel dat je pupkopers maar...... die verwachten een gezonde hond namelijk. Pups uit dit soort combinaties moet de fokker lekker zelf houden. Kan hij precies zien welke negatieve recessieve eigenschappen boven komen drijven (of niet). Een pupkoper kun je, naar mijn mening, niet met zoiets opschepen.
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Iddd het lijkt mij ook dat deze pupjes bij de fokkers zal moeten blijven om te kijken hoe het verder uitgroeid in alles.
Bedankt voor jullie uitleg
Elly
Afbeelding
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

hopelijk weet die fokker waar die mee bezig is :denken:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou het ook nooit doen maar met 2 oergezonde honden zou het moeten kunnen. Wat ze niet dragen komt er niet uit en een broer x zus combinatie uit zulke honden is soms nog gezonder dan een outcross als de ouderdieren extreem goed in elkaar zitten genetisch :wink:

Als je kijkt naar onze varkens dan zie je dat die allemaal identiek zijn. Genetisch dus heel weinig variatie. Dat kan doordat alle slechte varkens gewoon niet ingezet zijn in de fokkerij waardoor er een heel uniform type is ontstaan waarvan je precies kan zeggen wat het wordt, hoe snel het groeit en hoeveel het zal wegen na zoveel weken met zoveel voer.

Als er echter een ziekte uitbreekt hebben de varkens indien geen weerstand in het huidige type ook allemaal geen weerstand tegen die ziekte. De kans dat de pleuris uitbreekt die alle varkens uitroeit wordt dus veel groter bij geen genetische diersiteit. Kippen idem aangezien iedere witte leghorn in de legbatterij vrijwel identiek is kwa genetische opbouw.

Daarom wordt er ook zo op gehamerd een grote genenpool te behouden. Bewaar kippen en varkens die geleid hebben tot het huidige type zodat je weer terug kan indien nodig. Want vanuit een totaal identieke populatie kun je niet makkelijk ooit weer een stapje terug doen. Die genen zijn weg en dat zijn ze voor eeuwig helaas.

Vandaar dat sommige organisaties ook zo hun best doen oude types te behouden. Oude huisdierrassen bv. Die zijn vaak resistenter, gezonder maar alleen wat minder productief.

Bij honden gaat hetzelfde op. Ziektes in bepaalde rassen kunnen niet meer uitgeroeid worden. Alle honden stammen immers af van bepaalde toppers in het ras. Droegen die een ziek gen, probeer daar dan nog maar vanaf te komen :wink:

In mijn ogen is het met honden sowieso helemaal niet haalbaar zo te fokken. Je kan het niet maken aangezien een hond een baasje heeft die lief en leed met dat dier gaat doormaken. Je kan niet zeggen dat de zieke dieren ingeslapen worden waardoor de populatie gezond blijft omdat je zo de zieke genen weg kan halen. :neenee: De zieke honden veroorzaken alleen maar heel veel verdriet bij hun nieuwe eigenaars en zolang er mensen zijn die gewoon wat aanfokken zal dat eeuwig zo blijven. :wink: De pretnesten en de hondjes die zonder testen in de broodfok gemikt worden blijven zieke hondjes geven. Ook met stamboom wordt er genoeg bagger gefokt. Ook zijn er genoeg fokkers die weten dat er bv ED of HD in de lijn zit maar daar gewoon mee doorgaan omdat de honden nu eenmaal pieken op shows.

Zou er werkelijk zware selectie op alle honden uit die nesten zijn dan zou het best wel zinvol zijn om via zware inteelt genen op te sporen en weg te fokken. :wink: Dat met verschillende lijnen naast elkaar zodat daarna weer veilig genetische diversiteit kan ontstaan door de lijnen weer te miksen maar dan zonder het bepaalde zieke gen. :ok:

Theortisch gezien dus allemaal prima, goed idee en het werkt, in de praktijk slaat het echter nergens op aangezien er niet met honden gewerkt wordt op een manier als dat met varkens en kippen gedaan wordt. Gewoon afmaken wat niet bevalt werkt nu eenmaal niet met honden. Het bagger-Pimmetje van Jan krijgt toch wel een nestje als de buren ook een bagger-Pimmetje hebben en Jan geld nodig heeft :roll:
Afbeelding
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Het zijn vrij jonge honden, lijkt me dat je dan nog heel weinig weet van ze.
Elly
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Rosita Compagner schreef:
is het slecht, verdwijnt in de natuur de mutatie vanzelf, is het goed, zal het steeds meer voorkomen (survival of the fittest)...
en vertel dat je pupkopers maar...... die verwachten een gezonde hond namelijk. Pups uit dit soort combinaties moet de fokker lekker zelf houden. Kan hij precies zien welke negatieve recessieve eigenschappen boven komen drijven (of niet). Een pupkoper kun je, naar mijn mening, niet met zoiets opschepen.
Ik zeg niet dat ik het goed- of afkeur (keur het af overigens, gaat tegen mn gevoel in -waarschijnlijk omdat er altijd ingestampt is dat inteelt niet goed is- ), maar dit is wel hoe het werkt toch :19:

Sowieso werkt survival of the fittest niet meer als de mens zich ermee gaat bemoeien, omdat ook de ongezonde gevallen door middel van operaties en medicatie op de been worden gehouden en dus overleven, waardoor ook de zwakke gevallen zich voort kunnen planten :19: Ik ben niet tegen het op de been houden van de zwakkere gevallen, dat ik barmhartigheid/menselijkheid, maar ga dan niet ermee fokken... Maarja, dat is weer niet tegen te houden...

Broer/zus combi, ik zou het niet durven, tenzij alle genen uitgeplozen zijn, men precies weet welk gen wat veroorzaakt en er dus gecheckt kan worden wat eventuele foute genen en dus risico's zijn... Maar dat lijkt me onmogelijk, aangezien er altijd nieuwe, onbekende mutaties kunnen plaatsvinden :idea:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Jacksel schreef: Broer/zus combi, ik zou het niet durven, tenzij alle genen uitgeplozen zijn, men precies weet welk gen wat veroorzaakt en er dus gecheckt kan worden wat eventuele foute genen en dus risico's zijn... Maar dat lijkt me onmogelijk, aangezien er altijd nieuwe, onbekende mutaties kunnen plaatsvinden :idea:
Mutaties heb je nu juist weer niets mee te maken. Tenminste dat is iets wat altijd op kan treden en waar je dus niet op kunt selecteren.
Je hebt "alleen maar" te maken met wat er in zit qua genen en de kans dat recessieve foute genen elkaar treffen met zo'n combi is gewoon groter dan bij een outcross.

Zo'n combi zelf doen zou ik niet durven denk ik (misschien ooit als ik inderdaad alle pups zelf kon houden) maar een hondje uit zo'n combi kopen weer wel.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

sirene schreef:
Jacksel schreef: Broer/zus combi, ik zou het niet durven, tenzij alle genen uitgeplozen zijn, men precies weet welk gen wat veroorzaakt en er dus gecheckt kan worden wat eventuele foute genen en dus risico's zijn... Maar dat lijkt me onmogelijk, aangezien er altijd nieuwe, onbekende mutaties kunnen plaatsvinden :idea:
Mutaties heb je nu juist weer niets mee te maken. Tenminste dat is iets wat altijd op kan treden en waar je dus niet op kunt selecteren.
Je hebt "alleen maar" te maken met wat er in zit qua genen en de kans dat recessieve foute genen elkaar treffen met zo'n combi is gewoon groter dan bij een outcross.
nee, ik zat door te denken dat als alle genen gecheckt kunnen worden zeg maar... Maar mams heeft toevallig net een nieuwe mutatie, die dus aan broer/zus is doorgegeven... Als de 'experts' die mutatie niet kennen kan het zijn dat er dus alsnog problemen ontstaan... Beetje erg ver doorgedacht misschien :19:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Jacksel schreef:
sirene schreef:
nee, ik zat door te denken dat als alle genen gecheckt kunnen worden zeg maar... Maar mams heeft toevallig net een nieuwe mutatie, die dus aan broer/zus is doorgegeven... Als de 'experts' die mutatie niet kennen kan het zijn dat er dus alsnog problemen ontstaan... Beetje erg ver doorgedacht misschien :19:
ja best wel :wink:

mijn mening? alleen ( ook vader /dochter, opa/ kleindochter) als je echt heeeeeel goed weet waarom en wat je vast wilt houden, en dus ook weet dat dat er uitkomt. het mooie verhaaltje van inteelt en een type vasthouden, terugpakken op iets blabla, klinkt heel mooi, maar is voor 9 van de 10 fokkers niet weggelegd, of niet voor de honden.
ik heb goede inteelt nesten gezien en ook zeer slechte.. ik wil het iig niet en vind het in mijn ras ook niet verantwoord, daarvoor is er vaak te weinig info.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De info die je in ieder geval hebt is dat iedereen (hond, mens, paard enz) ten alle tijden een aantal recessieve genen heeft voor een dodelijke afwijking/aanleg voor ziekte. Door in te telen (sterk als in 1e graads of minder sterk zoals in een ras met een gesloten genenpool) verhoog je de kans dat 2 van die genen elkaar treffen.
joieblanche
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door joieblanche »

ellyenrob schreef:Buiten dat ik deze inteeld gevoels matig never nooit zal doen, zag ik op een cluppie deze combi.
:blah: :blah: :blah:
Ik zit toevallig bij dat zelfde clubje ...... :roll: :roll: :roll:

Je zou er ook bij kunnen vertellen, dat deze kombinatie helemaal NIET gewenst was en de eigenaar hierdoor verrast is ...............
Deze combinatie is NOOIT een bewuste keuze geweest .....

vraag me af waarom je bij dat betreffende clubje de vraag niet hebt gesteld ..........
Kan de eigenaresse het ook meelezen ..... :denken:
groetjes, Karin

Afbeelding
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

joieblanche schreef:

Je zou er ook bij kunnen vertellen, dat deze kombinatie helemaal NIET gewenst was en de eigenaar hierdoor verrast is ...............

vraag me af waarom je bij dat betreffende clubje de vraag niet hebt gesteld ..........
Als we het over het zelfde cluppie hebben!!!Dan heeft mij vraag daar geen zin, heb wel eerder aan hem een vraag gesteld en geen antwoord gekregen.

Er staat niet bij dat deze combi niet gewenst was, plus dat van deze zelfde kennel nog een broer x zus combi heeft.

En volgens mij is het een hij die de kennel runt.
Maar vraag me af of we het over dezelfde kennel hebben.

En hier zitten veel meer fokkers, wellicht krijg ik hier veel meer antwoorden wat de beweegreden zou kunnen zij.
Elly
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

joieblanche schreef:

Wat een onzin zeg , waarom zou je deze vraag niet hier zo mogen stellen ?
er worden verder toch geen namen genoemd ?
Afbeelding
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Dat dacht ik ook.
Hier zitten veel fokker met heel veel ervaring en door de antwoorden leren we.
Het niets met :blah: :blah: :blah: te maken
Elly
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

ellyenrob schreef:
joieblanche schreef:

Als we het over het zelfde cluppie hebben!!!Dan heeft mij vraag daar geen zin, heb wel eerder aan hem een vraag gesteld en geen antwoord gekregen.

Er staat niet bij dat deze combi niet gewenst was, plus dat van deze zelfde kennel nog een broer x zus combi heeft.

En volgens mij is het een hij die de kennel runt.
Maar vraag me af of we het over dezelfde kennel hebben.

En hier zitten veel meer fokkers, wellicht krijg ik hier veel meer antwoorden wat de beweegreden zou kunnen zij.
Dat vraag ik me ook af, aangezien jouw topic een dag ouder is dan het topic op een ander forum waar de geboorte van dat betreffende nest bekendgemaakt werd. :mrgreen:
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb de combi op een cluppie gezien en niet op een ander forum, wellicht gaat het over een heel andere kennel.
Maar daar gaat het mij niet om, ieder doet zijn ding, wat ik wilde weten wat gevaren/nadelen er zijn bij zo'n combi.
Maar heb al hele leerzame antwoorden gekregen :ok:
Elly
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”