Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sjefke (extreem) schijndrachtig

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Addy schreef:
ranetje schreef:
Addy schreef:
Cocochanel schreef:---Er zijn ook anderen die zo'n uitspraak lezen...en het oppikken :idea:
Hoe vaak je het niet hoort..."Als het goed is,heb ik het ergens gelezen..."
Ja maar soms denk ik is ook een stukje eigen verantwoordelijkheid wat je eruit pikt. Ik kreeg ook het advies om Mellemans op zijn rug te donderen, no way dus, dat maak je nog zelf uit hoe je met dingen omgaat en klakkeloos dingen aannemen zegt veel over jezelf :wink:
Daar heb je wel gelijk in.
Maar dat gaat over reageren op gedrag en niet over medische zaken :wink:
De opmerking van @Cocochanel is dus wel terecht. (denk ik :wink: )
Ja maar je kan hier nog goede tips krijgen maar bij twijfel heb je dan toch nog je dierenarts :19:
Natuurlijk :wink:
En die kan je dan vragen of hij de buikholte wil onderzoeken en nagaan of er een baarmoederontsteking in het spel kan zijn :ok:
Sinds een vriendin van mij haar hond heeft verloren op die manier die zo onwaarschijnlijk zou zijn, heb ik liever een onderzoek dan alleen een uitspraak :19:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

ranetje schreef:
Addy schreef:
ranetje schreef:
Addy schreef: Ja maar soms denk ik is ook een stukje eigen verantwoordelijkheid wat je eruit pikt. Ik kreeg ook het advies om Mellemans op zijn rug te donderen, no way dus, dat maak je nog zelf uit hoe je met dingen omgaat en klakkeloos dingen aannemen zegt veel over jezelf :wink:
Daar heb je wel gelijk in.
Ja maar je kan hier nog goede tips krijgen maar bij twijfel heb je dan toch nog je dierenarts :19:
En die kan je dan vragen of hij de buikholte wil onderzoeken en nagaan of er een baarmoederontsteking in het spel kan zijn :ok:
Sinds een vriendin van mij haar hond heeft verloren op die manier die zo onwaarschijnlijk zou zijn, heb ik liever een onderzoek dan alleen een uitspraak :19:
Ik stel hier wel vragen maar ik hol als eerste naar de dierenarts :mrgreen: Liever een keer voor niets dan ook maar 1 seconde te laat :wink:
ranetje
Zeer actief

Addy schreef:
ranetje schreef:
Addy schreef:
ranetje schreef: Daar heb je wel gelijk in.
Ik stel hier wel vragen maar ik hol als eerste naar de dierenarts :mrgreen: Liever een keer voor niets dan ook maar 1 seconde te laat :wink:
Ik ook :wink:
En mijn vriendin deed dat ook
Ze wist alleen niet dat het verstandig zou kunnen zijn de DA op die mogelijkheid te wijzen. :jank:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

ranetje schreef:
Sinds een vriendin van mij haar hond heeft verloren op die manier die zo onwaarschijnlijk zou zijn, heb ik liever een onderzoek dan alleen een uitspraak :19:[/quote]

Dat is waar mijn DA (onder andere) naar gekeken heeft afgelopen woensdag.
:wink:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Cocochanel schreef:
Casey schreef:Maak je voor baarmoederontsteking overigens geen zorgen, het is óf-óf. Het hebben van een schijnzwangerschap geeft dus geen hogere kans op baarnmoederontsteking: precies het tegengestelde juist.

Groetjes,

Kees
---Dit zijn...hele gevaarlijke uitspraken...ik hoop dat Suzanne niet gelijk zo'n uitspraak gelooft...
Ehm.... leg me even uit waarom dit een gevaarlijke uitspraak is? De schijnzwangerschap was voor zover ik begreep al door de DA vastgesteld. Het is zo goed als onmogelijk (kans van 1 op weet ik hoeveel) dat een schijnzwangerschap samen gaat met een baarmoederontsteking. Dit is geen mening maar een medisch feit.

@ Ranetje: begrijp ik dat een vriendin van jouw een hond heeft verloren waarbij een schijnzwangerschap gecompliceerd is met een baarmoederontsteking?

Groetjes,

Kees
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Casey schreef:
Cocochanel schreef:
Casey schreef:Maak je voor baarmoederontsteking overigens geen zorgen, het is óf-óf. Het hebben van een schijnzwangerschap geeft dus geen hogere kans op baarnmoederontsteking: precies het tegengestelde juist.

Groetjes,

Kees
---Dit zijn...hele gevaarlijke uitspraken...ik hoop dat Suzanne niet gelijk zo'n uitspraak gelooft...
Ehm.... leg me even uit waarom dit een gevaarlijke uitspraak is? De schijnzwangerschap was voor zover ik begreep al door de DA vastgesteld. Het is zo goed als onmogelijk (kans van 1 op weet ik hoeveel) dat een schijnzwangerschap samen gaat met een baarmoederontsteking. Dit is geen mening maar een medisch feit.

@ Ranetje: begrijp ik dat een vriendin van jouw een hond heeft verloren waarbij een schijnzwangerschap gecompliceerd is met een baarmoederontsteking?

Groetjes,

Kees
Snoepie is op 1 jarige leeftijd gecastreerd omdat haar schijnzwangerschap maar niet over wilde gaan. Bij de operatie bleek ze ook een baarmoederontsteking te hebben. :wink: Blijkbaar komt het dus wel tegelijk voor.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Casey schreef:
Cocochanel schreef:

Groetjes,

Kees

Groetjes,

Kees
Mijn (vorige) dierenarts zei juist dat een schijnzwangerschap grotere kans op baarmoederontsteking geeft omdat de baarmoeder onrustig blijft.
Geen idee of dat waar is hoor, maar de meningen verschillen dus blijkbaar nogal :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ranetje
Zeer actief

Casey schreef:@ Ranetje: begrijp ik dat een vriendin van jouw een hond heeft verloren waarbij een schijnzwangerschap gecompliceerd is met een baarmoederontsteking?
Klopt.
En wat Inge vertelt is hetzelfde verhaal als wat ik van een wandelmaatje in het bos hoorde jaren geleden over haar hond.
Die werd eigenlijk pas een vrolijke terriër na de geplande castratie.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

LongFields schreef:
ranetje schreef:
Addy schreef:
Dat is waar mijn DA (onder andere) naar gekeken heeft afgelopen woensdag.
Prima :ok: :wink:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Casey schreef: Maak je voor baarmoederontsteking overigens geen zorgen, het is óf-óf. Het hebben van een schijnzwangerschap geeft dus geen hogere kans op baarnmoederontsteking: precies het tegengestelde juist.
Volgens mij is dit niet helemaal juist. Juist honden die extreem schijnzwanger zijn geweest, krijgen een baarmoederontsteking. Het gaat heel vaak samen en wordt vaak ook na iedere loopsheid erger.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:Het is zo goed als onmogelijk (kans van 1 op weet ik hoeveel) dat een schijnzwangerschap samen gaat met een baarmoederontsteking. Dit is geen mening maar een medisch feit.
Hoe kom je aan deze kennis, want ik heb exact het tegenovergestelde gehoord namelijk.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

hond van een vriendin van mij, was ook behoorlijk schijndrachtig, bleef daar wat in hangen en had een behoorlijke baarmoederontsteking.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik blijf Sjefke goed in de gaten houden om een eventueel optredende baarmoederontsteking zo snel mogelijk te "tackelen".
Vooralsnog heeft ze geen uitvloeiing en geen koorts en heeft de DA vorige week niets gevoeld wat in die richting wijst.
Als er in deze situatie veranderingen optreden, ben ik de eerste die contact zal opnemen met mijn DA.

Vandaag lijkt het ietsjes beter te gaan, ze trilt wat minder en heeft ook wat gegeten. We hebben een lange wandeling gemaakt en tijdens deze wandeling was ze erg vrolijk en heerlijk overal aan het snuffelen.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Casey schreef: Maak je voor baarmoederontsteking overigens geen zorgen, het is óf-óf. Het hebben van een schijnzwangerschap geeft dus geen hogere kans op baarnmoederontsteking: precies het tegengestelde juist.
Volgens mij is dit niet helemaal juist. Juist honden die extreem schijnzwanger zijn geweest, krijgen een baarmoederontsteking. Het gaat heel vaak samen en wordt vaak ook na iedere loopsheid erger.
Het hoeft ook weer niet samen te gaan natuurlijk.
Marouck had hele heftige schijnzwangerschappen zoals je misschien wel weet. Toen ze gecastreerd werd verwachtte ik dan ook een baarmoeder die onrustig zou zijn en eruit zou moeten. Dit was echter niet nodig, hij was mooi klein en is kunnen blijven zitten. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
Scooby schreef:
Marouck had hele heftige schijnzwangerschappen zoals je misschien wel weet. Toen ze gecastreerd werd verwachtte ik dan ook een baarmoeder die onrustig zou zijn en eruit zou moeten. Dit was echter niet nodig, hij was mooi klein en is kunnen blijven zitten. :wink:
Nee, ik schrijf ook nergens dat het wel altijd samen gaat, maar beweren dat het nooit tegelijkertijd voorkomt, klopt niet helemaal, volgens mij.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Inge schreef:
Scooby schreef:
Nee, ik schrijf ook nergens dat het wel altijd samen gaat, maar beweren dat het nooit tegelijkertijd voorkomt, klopt niet helemaal, volgens mij.
Je schrijft dat honden die extreem schijnzwanger zijn geweest een baarmoederontsteking krijgen. Dat hoeft dus niet. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
Scooby schreef:
Inge schreef:
Scooby schreef: Volgens mij is dit niet helemaal juist. Juist honden die extreem schijnzwanger zijn geweest, krijgen een baarmoederontsteking. Het gaat heel vaak samen en wordt vaak ook na iedere loopsheid erger.
Je schrijft dat honden die extreem schijnzwanger zijn geweest een baarmoederontsteking krijgen. Dat hoeft dus niet. :wink:
O.k., ik bedoelde dat dus niet zo zwart/wit als het er nu staat inderdaad. :wink:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Och wat sneu voor Sjefke...
Ik hoop dat ze zich snel weer beter voelt.
Helpt de medicatie al een beetje of heb je niet het idee dat die wat doen.
Zo sneu is dat ...je kan erzelf zo weinig aandoen :roll:
Sterkte met haar Suzanne.

Jacqueline
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Scooby schreef:
Casey schreef:Het is zo goed als onmogelijk (kans van 1 op weet ik hoeveel) dat een schijnzwangerschap samen gaat met een baarmoederontsteking. Dit is geen mening maar een medisch feit.
Hoe kom je aan deze kennis, want ik heb exact het tegenovergestelde gehoord namelijk.
Small Animal Internal Medicine, 3rd. Edition, Richard W. Nelson, C. Guillermo Couto, Mosby, 2003.

Extract pag. 886:

"False pregnancy is considered a normal phenomenon in bitches. It is not associated with any reproductive abnormalities, including cycle irregularities, pyometra, or infertility. Quite the contrary, the occurrence of false pregnancy provides evidence that ovulation took place during the preceding cycle and that the hypothalamic-pituitary-gonadal axis is intact."

Pyometra is een probleem dat door hormonen veroorzaakt wordt, juist door de hormonen die voorkomen dat een schijnzwangerschap voor kan komen. Kortom, schijnzwangerschap betekent dat er geen pyometra voor kan komen. In theorie dan, want hier zijn twee voorbeelden genoemd dat het toevallig wél samenging. Ook heb ik intussen gehoord van een echte zwangerschap gecombineerd met pyometra (één hoorn vol pus, de andere met een levende pup!) en dat zou ook eigenlijk niet kunnen.

Conclusie: het kán dus in uitzonderlijke gevallen blijkbaar wel voorkomen, maar het blijft iets onwaarschijnlijks.

Groetjes,

Kees
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Casey schreef:
Scooby schreef:
Small Animal Internal Medicine, 3rd. Edition, Richard W. Nelson, C. Guillermo Couto, Mosby, 2003.

Extract pag. 886:

"False pregnancy is considered a normal phenomenon in bitches. It is not associated with any reproductive abnormalities, including cycle irregularities, pyometra, or infertility. Quite the contrary, the occurrence of false pregnancy provides evidence that ovulation took place during the preceding cycle and that the hypothalamic-pituitary-gonadal axis is intact."

Pyometra is een probleem dat door hormonen veroorzaakt wordt, juist door de hormonen die voorkomen dat een schijnzwangerschap voor kan komen. Kortom, schijnzwangerschap betekent dat er geen pyometra voor kan komen. In theorie dan, want hier zijn twee voorbeelden genoemd dat het toevallig wél samenging. Ook heb ik intussen gehoord van een echte zwangerschap gecombineerd met pyometra (één hoorn vol pus, de andere met een levende pup!) en dat zou ook eigenlijk niet kunnen.

Conclusie: het kán dus in uitzonderlijke gevallen blijkbaar wel voorkomen, maar het blijft iets onwaarschijnlijks.

Groetjes,

Kees
3 :wink:

en ik ken zelf al meerdere verhalen.

even een hersenspinsel, zou het kunnen, dat het bij onze "huishonden" wel meer voorkomt dan eigenlijk zou kunnen of moeten? doordat wij het proberen te negeren, afleiden, de honden mogen geen "pupjes"(lees: knuffels ed) hebben, dat hierdoor eigenlijk het normale van een schijndracht verstoord word en teven soms ook langer erin blijven hangen of dat de hormonen dan overuren draaien? ( ja ik probeer ook maar wat onder woorden te brengen hoor :denken: )
want, natuurlijk gezien, is een schijndracht in een roedel een 2e moeder, een teef die kan helpen of invallen bij het voeden van een nest, dit is natuurlijk iets wat nauwelijks meer plaatsvind bij "onze"honden..

nou ja, tot zover mijn spinsels.. ik heb zelf 1 teef die toch behoorlijk schijndrachtig word na haar loopsheid.. ze heeft er zelf dan ongemak van.
ik heb haar de laatste keer wel laten slepen en verdedigen met/van neppupjes ( bij mijn teef is dat de telefoon of de afstandsbediening...tja daar zit een verhaaltje aan vast, maar dat is niet belangrijk) en ik zou toch warempel denken, dat ze er een stukje soepeler doorheen kwam..
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:3 :wink:

Ik dus ook...
ranetje
Zeer actief

yamie schreef:3 :wink:

even een hersenspinsel, zou het kunnen, dat het bij onze "huishonden" wel meer voorkomt dan eigenlijk zou kunnen of moeten? doordat wij het proberen te negeren, afleiden, de honden mogen geen "pupjes"(lees: knuffels ed) hebben, dat hierdoor eigenlijk het normale van een schijndracht verstoord word en teven soms ook langer erin blijven hangen of dat de hormonen dan overuren draaien? ( ja ik probeer ook maar wat onder woorden te brengen hoor :denken: )
want, natuurlijk gezien, is een schijndracht in een roedel een 2e moeder, een teef die kan helpen of invallen bij het voeden van een nest, dit is natuurlijk iets wat nauwelijks meer plaatsvind bij "onze"honden..

nou ja, tot zover mijn spinsels.. ik heb zelf 1 teef die toch behoorlijk schijndrachtig word na haar loopsheid.. ze heeft er zelf dan ongemak van.
ik heb haar de laatste keer wel laten slepen en verdedigen met/van neppupjes ( bij mijn teef is dat de telefoon of de afstandsbediening...tja daar zit een verhaaltje aan vast, maar dat is niet belangrijk) en ik zou toch warempel denken, dat ze er een stukje soepeler doorheen kwam..
Ik ken ook meerdere verhalen :wink:

En eerlijk gezegd vind ik jouw redenering niet eens gek.
Daar zou best eens een onderzoek over kunnen worden gedaan :ok:
Kijken of het klopt :wink:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

het zal wel in de lucht hangen, Tuana is nu ook schijnzwanger. Ze heeft dikke tieten, geeft melk, graaft en is niet van de gang af te krijgen. (daar is nu der holletje)
Tuana eet prima, is soms wat pieperig als ze niet op de gang ligt, ook doet ze soms graven op de mat. Wat ze nu wel doet en voorgaande keren niet, is dat ze aan der tieten likt. Lijkt mij niet goed, want op die manier wordt de melkproductie juist gestimuleerd.
Buiten heeft ze nergens last van, alleen binnen dus. voorgaande keren pakte ze speeltjes om te bemoederen en zat ze te katten, doet ze nu niet.
Morgenochtend neem ik haar mee naar mijn werk, smiddags gaat ze trainen. Donderdag neem ik haar ook mee, heeft ze afleiding en vergeet ze der pups.
Ze is 1 aug loops geworden, dus allemaal heel logisch.

Dus wie nog pups kwijt wilt, Tuana biedt zich aan :cheer: :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Hier precies hetzelfde, thuis is Sjefke nog steeds wat down en ligt ze (minder dan eerst) te trillen, maar buiten en zoals vandaag op mijn werk is het een heel vrolijk hondje.
Gelukkig is Sjefke weer begonnen met eten, ik geef haar nog niet haar normale portie maar ze is in ieder geval weer enthousiast als ik het eten klaar maak en eet het ook gelijk op.
Hier gaat het dus gelukkig wat beter nu.
ranetje
Zeer actief

Gelukkig dat het wat beter lijkt te gaan Suzanne :ok:

Ik ben benieuwd wat ze gaat doen als de puppy's van Nozem er zijn.
Ik hoorde laatst een verhaal, dat een van de andere teven in hetzelfde huis, toen er een nestje was geboren, zich een eigen "pup" toeeigende (een piepspeeltje) en dat op haar eigen slaapplek bewaakte :mrgreen:
Ze hebben dat gewoon laten gaan. En toen de puppy's de deur uit gingen was het probleem weer over :ok:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik ben daar ook erg benieuwd naar.
Bij een collega fokker had een teef met pups een enorme melkklierontsteking en die kon de pups tijdelijk niet voeden. Toen heeft een andere teef (de moeder van de teef met pups) de melkgift overgenomen, zij kreeg spontaan melk en kon de zorg toen overnemen.
Heel speciaal was dat.
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Inge O schreef:
Casey schreef:

ik vertaal 'associated' in deze context anders dan dat jij het (waarschijnlijk) doet. jij vertaalt letterlijk : 'het gaat niet samen met' - terwijl het voor mij veel eerder moet gelezen worden als 'het wordt niet in verband gebracht met'.

dat wil dan zeggen dat een schijndracht helemaal niet hoeft te wijzen op voortplantingsproblemen - niét dat het niet tegelijkertijd zou kunnen voorkomen.
Zo las ik het inderdaad ook.

Ik hoop dat Sjefke zich snel weer beter voelt :ok:
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

LongFields schreef:Ik ben daar ook erg benieuwd naar.
Bij een collega fokker had een teef met pups een enorme melkklierontsteking en die kon de pups tijdelijk niet voeden. Toen heeft een andere teef (de moeder van de teef met pups) de melkgift overgenomen, zij kreeg spontaan melk en kon de zorg toen overnemen.
Heel speciaal was dat.
hier net zo met het moederloze nest , onze andere teef (Macy) sprong gelijk in de kist en verzorgde ze of het haar eigen puppen waren. Ook Oops kreeg melkklier ontsteking en Leggy heeft het toen 3 weken overgenomen , heel mooi als het zo gaat , de pupjes komen dan niets tekort :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
CKS
Zeer actief

Even doorlezen, Inge, de volgende zin begint nl met: Quite the contrary.... De problemen zij dus niet alleen 'not associated' maar zelfs het tegendeel.

Intussen heb ik doorgezocht. Pyometra of baarmoederontsteking wordt veroorzaakt door het hoge niveau progesteron. Volgens Slatter, Textbook of Small Animal Surgery, 3rd edition, volume 2, 2003:

"Pyometra is a disease of the diestral phase of the ovarian cycle. At this time, the corpus luteum is actively secreting progesterone, which increases secretions of the uterine glands, inhibits myometrial contraction, and maintains closure of the cervix. Either ovarian or exogenous progesterone is necessary for pyometra to persist."

Oftewel, volgens Slatter kan pyometra alleen bestaan met een hoog niveau progesteron.

Nu, volgens Feldman & Nelson, Canine and Feline Endocrinology and Reproduction, 2nd edition*, ontstaat een schijnzwangerschap juist ten gevolge van een daling van het progesteron niveau. Door de daling stijgt het prolactine (de naam van dit hormoon geeft aan welk effect het heeft!) Juist die prolactine (die dus alleen stijgt wanneer progesteron daalt) geeft de symptomen van de schijnzwangerschap.

Fysiologisch gezien kunnen pyometra en schijnzwangerschap dus niet naast elkaar bestaan. Nu blijft het zo dat ook dingen die (bijna) onmogelijk zijn, toch soms voor willen komen. Dus geheel uitsluiten... wellicht niet. Maar naar de beste medische kennis van dit moment hoef je je bij een hond met schijnzwangerschap dus geen zorgen te maken om pyometra- of in ieder geval minder dan in het geval van een hond die géén schijnzwangerschap vertoont.

Groetjes,

Kees

*ik heb deze hier alleen in het Spaans staan, vandaar geen letterlijke quote.
CKS
Zeer actief

Inge O schreef: ja, dat had ik ook gelezen hoor, maar dan nog blijft mijn interpretatie dezelfde - ook die zin met 'quite the contrary' blijft dan haar betekenis gewoon houden.
Ik kan geen andere interpretatie vinden dan de mijne- let's agree to disagree ;)

wat jij in deze wel schijnt te vergeten is dat 'schijndracht' niet alleen het moment is waarop je bij de teef de melk ziet (op het ogenblik dus van dalende progesteron) maar de volle twee maand die daaraan voorafgaan - het heet niet voor niets schijndracht. het is dus een (bij de hondachtigen normale) fysiologische toestand na de loopsheid waarbij het lichaam van de teef reageert alsof ze drachtig zou zijn, pups of geen pups.
Nelson & Couto schijnen dit ook te vergeten. Volgens hen:

"False pregnancy is a clinical phenomenon in which a female that was not pregnant exhibits maternal behavior and lactation at the end of the diestrus (i.e., luteal phase). (.....) The terms false pregnancy, pseudopregnancy, and pseudocyesis are often used interchangeably, but none is really an accurate reflection of the situation in bitches which the clinical signs occur during what would have been the postpartum period, not during what would have been the pregnant period (i.e., luteal phase) of the cycle."

Jij bent het hier, als ik je goed begrijp, niet mee eens, en bent van mening dat de schijnzwangerschap begint juist na de eisprong (net als een echte zwangerschap). Heb jij hier ook een bron voor?

Groetjes,

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”