Oh, maar dat ben ik helemaal met je eens, hoor. Ook al omdat je juist mensen heel erg anti-rauw kunt maken met 'fout' advies. Als je je brokken-hond zo maar out of the blue een zalmkop geeft is de kans wel erg groot dat je 'ie enorm aan de slinger gaat. Of geef 'm geitenribben en je hond braakt of poept stukken bot...Roelfien schreef:Ja precies, op die manier vind ik het ook verantwoord om iemand over te halen om wat gevarieerder te voeren.
Maar ik denk dat er wel eens geadviseerd wordt door rauwvoerders om gerust een ribbetje als tandenborstel te geven aan brokkenhonden. Dat heb ik hier echt wel voorbij zien komen. En daar wil ik graag nuance in aanbrengen. Dat je dat nooit zomaar moet doen (ik was zelf ook heel erg voorzichtig, maar tegenwoordig met al die verhalen over rauw op het forum lijkt de sky de limit niet en kan alles, dus hup, lamsribje erin. En dat lijkt me niet goed)
Al jaren wijzen we mensen erop dat als ze met botten beginnen, dat ze rustig aan moeten opbouwen. Dat mensen eerst maar eens met een penslapje moeten starten en een kippennek. En nu zie ik hele zalmkoppen voorbij komen richting honden die nog niet eerder rauw gehad hebben. Leuk om te proberen. En daar ben ik dus toch niet zo'n voorstander van. Er zijn zat dingen waar je mee kan experimenteren in de voeding van een hond.
Ik denk dus zeker dat je voorzichtig moet zijn met wat je er bij geeft, maar ik vind het hele strenge scheiden van brokken en kvv (of een eitje, of een visje of wat spiervlees, of groente, fruit) een net zo verkeerd advies. Zo geef je - wellicht - brokkenvoerders het idee dat iets anders geven naast die brokken heel erg 'eng, fout en ongezond' is. Terwijl het dat juist niet is.