Ik heb even Mogens Eliassen erop na gezocht en hij zegt het volgende in zijn laatste aangepaste editie van zijn boek:Sennaruby schreef:Drie pro-rauw voer dierenartsen hebben mij uitgelegd dat het geen enkel probleem is, maar ik geef mijn honden geen brokken dus voor mij is het sowieso geen issu, maar het is dus qua vertering geen probleem en ook niet schadelijk. Maar ga gewoon op je gevoel af zou ik zeggen.
Hij geeft daarna ook een experiment aan waaruit blijkt dat er een te groot verschil zit in verteren van brok en rauw vlees.Als een hond moet omschakelen van brok naar rauw en dat lukt niet volgens de omschakelmethode zoals beschreven dan kan het mogelijk zijn om meteen na een klein beetje rauwe voeding een handje brokjes te geven. Dat is de tradionele manier van omschakelen.
Toch zit er een belangrijk nadeel aan vast: de hond kan niet al het eten goed verteren. De chemische spijsvertering staat dat niet toe. De koolhydraten in de brokjes hebben enzymen nodig die werken bij een hoge, bijna neutrale pH en het rauwe eten heeft andere enzymen nodig die alleen kunnen werken in een heel zure omgeving (lage pH).
Dit kan leiden tot gewichtsverlies tijdens de omschakeling; iets, dat niet goed is voor alle honden. Als je ziet dat je hond afvalt, kun je dit compenseren door langzaam meer eten per keer te geven. Het is helemaal niet erg wanneer een gezonde hond 5% van zijn gewicht verliest maar als je hond al te mager is, is 10% een reden tot bezorgdheid. Toch is deze manier over het algemeen heel veilig – zolang je de omschakeling niet te lang laat duren. (Als je doorgaat om langer dan twee maanden brokjes en rauw samen te geven, ben je wel bezig om problemen te scheppen voor de hond…)
Dus tja, wat is waarheid, wel of niet mengen? Wie heeft andere, theoretische onderbouwing dat het wel goed kan?