Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KVV voor pups?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Pinana
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese Stabij en chihuahua x teckel
Aantal honden: 2

KVV voor pups?

Ongelezen bericht door Pinana »

Bruce, ons Friese Stabij reutje van 15 weken, heeft altijd Cavom puppybrokken gehad. Ook bij de fokker waar hij vandaan komt, kreeg hij dit al.
Omdat wij hier hadden gelezen dat dit een goede brok was, zijn we niet overschakeld naar een ander voer.
Nou viel ons wel op dat Bruce redelijk vaak zat te jeuken. Dus toch nog maar eens een vlooienbehandeling voor de zekerheid, maar nooit een vlo of vlooienpoepje bij hem gevonden. Ook had hij elke dag veel en vaak ontlasting en op het laatst altijd zachte smurrie... :roll: Soms spuugde hij 's nachts.
De laatste twee weken begon hij toch wat meer te krabben en een paar dagen terug begon hij ook met z'n kop te schudden. We hebben z'n oren goed nagekeken maar ze waren mooi schoon en stonken ook niet. Het schudden met de oren werd de volgende dag erger en toen zag ik opeens rode plekjes met bultjes met vocht erin, in z'n oren. Op de rest van z'n lijf hebben we geen bultjes kunnen vinden. Z'n vacht is mooi glanzend maar hij heeft wel een beetje een droge huid.
Nu met die bultjes ging er eigenlijk een lampje branden dat hij misschien allergisch zou kunnen zijn. :idea:
Misschien voor rundereiwit wat in de Cavom zit??
Hij is zowiezo erg gevoelig, ging van de wormenkuur erg aan de race terwijl broertjes en zusjes daar geen last van hadden en ook bij de vlooienbehandeling kreeg hij zachte poep :ugh:

We zijn eens goed gaan lezen op dit forum en zagen dat veel mensen KVV aanbevelen bij gevoelige/allergische honden. We willen dit nu ook met Bruce gaan proberen voordat we hem allerlei allergietesten laten ondergaan. Wie weet is het niet nodig, als hij hier goed op reageert.

We hebben nu Duck lam en rijst gekocht, maar is dit voor een pup wel voldoende? Het is geen speciaal puppyvoer, komt hij dan niets tekort?
En kun je meteen helemaal overschakelen of moeten we het eerst mengen met de Cavombrokken?
Weten jullie misschien hoeveel hij op een dag moet krijgen? Op de verpakking staat; honden van 5-10 kg, 150-250 gram per dag. Maar dit is voor volwassen honden met dat gewicht en Bruce is dus pas 15 weken. Hij weegt trouwens bijna 9 kg.
Ik hoop dat jullie antwoord weten op mijn vragen.
Bedankt alvast :)
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ellyenrob »

Kvv is prima voor pups hoor, wij spenen ze af op gedeeltelijk kvv en gedeeltelijk barf.
Voor de pups is Energique voor puppy erg goed.
Maar Duck is ook prima hoor mits je de compleet versie neem of Carnibest voor pups is ook prima.
Elly
Afbeelding
Pinana
Vaste gebruiker

Boutje schreef:Beginnen met pens compleet als je Duck neemt voor een paar dagen, niet mengen met de cavom (verteert anders).
Je kan eventueel de eerste dagen er wat kokend water overheen doen (wel laten afkoelen nadien), dan is het super rauwe er vanaf.
Gaat dat goed dan kan je de lam en rijst geven.
Oke dan gaan we niet mengen.
Maar hoezo is het beter eerst pens te geven? Is pens lichter verteerbaar? :) Maar pens is toch ook van rund? Ik weet natuurlijk niet zeker, of hij daar zo'n jeuk van kreeg, maar ik dacht laat ik eerst maar eens voer zonder rund gaan proberen voor de zekerheid. :U:
Boutje schreef: Tekort komen ze niks hoor! Laïla en Bonnie zijn met kvv groot gebracht, pup James krijgt nu ook KVV afgewisseld met brokken (hij verdraagt ze goed, eet ze goed en ik houd ze er enkel in voor de weekendjes weg en de vakanties ed).
Dat is wel een geruststelling dat het ook prima is voor pups :D
ellyenrob schreef: Voor de pups is Energique voor puppy erg goed.
Ja dat zag ik ook liggen in de winkel, maar daar zat o.a. ook rund in en daarom heb ik dat in eerste instantie maar niet genomen.
ellyenrob schreef:Maar Duck is ook prima hoor mits je de compleet versie neem of Carnibest voor pups is ook prima.
Carnibest hadden ze niet in die winkel, ik moet nog op zoek naar verkoopadressen voor KVV, ik heb eerst maar eens de dierenwinkel in de buurt geprobeerd. Ze hadden er Rodi, van die worsten, maar die lagen niet in de vriezer :denken: en in de vriezer hadden ze Duck, Energique en nog een derde merk wat ik ff kwijt ben... :roll:
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

ellyenrob schreef:Kvv is prima voor pups hoor, wij spenen ze af op gedeeltelijk kvv en gedeeltelijk barf.
Voor de pups is Energique voor puppy erg goed.
Maar Duck is ook prima hoor mits je de compleet versie neem of Carnibest voor pups is ook prima.
Die is gelijk aan het Natuurvoer, alleen extra gemalen. Daar heeft een pup van 15 weken niet veel meer aan.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: KVV voor pups?

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Pinana schreef: Ook bij de fokker waar hij vandaan Het is geen speciaal puppyvoer, komt hij dan niets tekort?

En kun je meteen helemaal overschakelen of moeten we het eerst mengen met de Cavombrokken?
Weten jullie misschien hoeveel hij op een dag moet krijgen? Op de verpakking staat; honden van 5-10 kg, 150-250 gram per dag. Maar dit is voor volwassen honden met dat gewicht en Bruce is dus pas 15 weken. Hij weegt trouwens bijna 9 kg.
Ik hoop dat jullie antwoord weten op mijn vragen.
Bedankt alvast :)
Jouw pup heeft geen speciaal pupvoer nodig want jouw pup eet verhoudingsgewijs al veel meer dan een volwassen hond en krijgt daarom meer dan genoeg binnen om groot en sterk van te worden.

Ik weet niet of de versie die je nu hebt compleet is, want dat zou wel moeten natuurlijk. Je kunt wel een keer een dagje afwisselen met een incomplete versie.

Dat jouw hond allergisch reageert op rundereiwit in brok wil niet zeggen dat hij dat ook op vers rund gaat doen. De eiwitstructuur wordt door verhitting zo veranderd dat het in veel gevallen appels met peren vergelijken wordt.

En pup van 15 weken zou zo (afhankelijk van zijn aktiviteit) tussen de 50 en 70 gram per kilo lichaamsgewicht per dag mogen hebben. Dit is even een kwestie van uitproberen.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Kvv is voor alle honden van alle leeftijden, je past het voer op de leeftijd aan d.m.v. de hoeveelheid die je geeft. Dus pups krijgen meer als volwassen honden, en oudere honden krijgen wat minder dan volwassen honden.
Vaak kunnen honden die een allergische reactie vertonen op een dierlijk product wat in de brokken zit het wel verdragen als het in kvv zit (kvv is onbewerkt). Ik zou dus rustig alle varianten uitproberen, alleen pens kunnen pups iets overgevoelig op reageren d.m.v. diarree, maar dat is ook een kwestie van uitproberen.
De hoeveelheid kun je meestal op de verpakking lezen, ik vond het beter zelf de percentages te berekenen. Ik gaf Gollum als pup eerst 7% van haar lichaamsgewicht te eten per dag (ze was wat mager) en heb dat langzaam afgebouwd tot inmiddels zo'n 2% van haar lichaamsgewicht.
Voor pups geld meestal de richtlijn tussen de 5 en 10% van het lichaamsgewicht, en bij volwassenen zo'n 2 tot 5%. Het hangt ervanaf hoe groot je hond is, kleinere rassen hebben over het algemeen een groter percentage nodig dan grotere rassen.
Makkelijk rekensommetje; lichaamsgewicht gedeeld door honderd keer 5 bijvoorbeeld, 5% is een mooi uitganspunt om te gaan geven en dan kun je altijd kijken of je pup meer of minder nodig heeft.
Succes!
Pinana
Vaste gebruiker

Bedankt voor de antwoorden :ok:
Makkelijk zo'n rekensommetje met die procenten, weten we tenminste precies hoeveel hij moet hebben. We hebben hem gisteren dus te weinig gegeven, we waren afgegaan op hetgeen er op de verpakking stond, maar dat was de tabel voor volwassen honden...
Bruce vindt het in ieder geval heel erg lekker, hij weet niet hoe snel hij z'n bak leeg moet eten en dat was met de Cavombrokken toch wel vaak anders :wink:
We houden hem voorlopig even op de lam en rijst versie (het is trouwens compleet) en kijken of hij minder gaat jeuken. Als dat goed gaat gaan we ook de andere varianten eens invoeren :)
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Hoe gaat het nu?
Pinana
Vaste gebruiker

Het gaat al veel beter nu :ok: Hij heeft geen diarree meer gehad en ook niet gespuugd.
Wel heeft ie nog af en toe jeuk maar dat is ook veel minder geworden, het is alleen nog niet helemaal weg. Maar ja, we zitten dan ook nog niet alleen op lamsvlees dus het is moeilijk te zeggen of ie nou wel of niet tegen rundvlees kan. Hij krijgt bv snoepjes (beloning) en dat was dan weer wel met rundvlees, die hadden we nog liggen. Ook die grote kluifen, waar ie dol op is, zijn van runderhuid. Ook heeft ie laatst Duck Uitmuntend gekregen waar rundvlees inzit omdat ze de lam & rijst niet meer hadden in de winkel.

Vandaag is ie behandeld met Stronghold omdat we gelezen hadden dat Frontline niet meer (zo goed) werkt. Dus om het zekere voor het onzekere te nemen dat het geen vlooienallergie is, heeft ie nu Stronghold gekregen. Direct weer diarree dat wel :roll: maar dat zal morgen dan hopelijk wel weer over zijn.
Verder moeten we nog erg wennen aan het op tijd ontdooien, we doen dat nu nog steeds per maaltijd, maar misschien is het handiger om het voor de hele dag eruit te halen, want het is vaak nog erg koud als het weer tijd is om te eten. Hij eet 4x per dag 1,5 plak, dus 6 plakken per dag... De pakken Duck gaan dan ook erg hard, we doen 1,5 dag met 1 pak.
Laatst een keertje Rodi gekocht, omdat de supermarkt dat verkocht, maar daar doe je dan nog niet eens een dag mee omdat er maar 400 gram inzit :|

Dus wel moeten zelf nog wel wennen aan het op tijd kopen (vriezer is niet zo heel groot) en het op tijd ontdooien en dat soort dingen.
Het is ook wel erg duur, vergeleken met de Cavombrokken die hij eerst kreeg. Zo'n pak Duck kost 3,75 en daar doe je dan 1,5 dag mee :19:
Mja onze portemonnai is helaas niet zo dik... dus we proberen nog uit te zoeken waar we het goedkoper kunnen halen of dat we af en toe eens smuldier geven ofzo. Alleen hebben ze daar weer geen lam variant van...
We zijn dus nog wel een beetje in de 'wen en onderzoek' fase maar Bruce vind het in ieder geval heerlijk! Hij hoeft niet te wennen in ieder geval :mrgreen:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik geef hier vaak de rodi schijven, die zijn er in 3 of 4 verschillende compleet varianten mss is dat beter tedoen... 4 schijven per pakje... Bowie is ene pup van 8 maanden en 20 kilo zij krijgt 8 schijven perdag dus dan scheelt het bijna niets met wat je nu geef... je zal het eens moeten uitrekenen.

Jacqueline
Afbeelding
Tinker

Ongelezen bericht door Tinker »

Pinana schreef:Het gaat al veel beter nu :ok: Hij heeft geen diarree meer gehad en ook niet gespuugd.
Wel heeft ie nog af en toe jeuk maar dat is ook veel minder geworden, het is alleen nog niet helemaal weg. Maar ja, we zitten dan ook nog niet alleen op lamsvlees dus het is moeilijk te zeggen of ie nou wel of niet tegen rundvlees kan. Hij krijgt bv snoepjes (beloning) en dat was dan weer wel met rundvlees, die hadden we nog liggen. Ook die grote kluifen, waar ie dol op is, zijn van runderhuid. Ook heeft ie laatst Duck Uitmuntend gekregen waar rundvlees inzit omdat ze de lam & rijst niet meer hadden in de winkel.

Vandaag is ie behandeld met Stronghold omdat we gelezen hadden dat Frontline niet meer (zo goed) werkt. Dus om het zekere voor het onzekere te nemen dat het geen vlooienallergie is, heeft ie nu Stronghold gekregen. Direct weer diarree dat wel :roll: maar dat zal morgen dan hopelijk wel weer over zijn.
Verder moeten we nog erg wennen aan het op tijd ontdooien, we doen dat nu nog steeds per maaltijd, maar misschien is het handiger om het voor de hele dag eruit te halen, want het is vaak nog erg koud als het weer tijd is om te eten. Hij eet 4x per dag 1,5 plak, dus 6 plakken per dag... De pakken Duck gaan dan ook erg hard, we doen 1,5 dag met 1 pak.
Laatst een keertje Rodi gekocht, omdat de supermarkt dat verkocht, maar daar doe je dan nog niet eens een dag mee omdat er maar 400 gram inzit :|

Dus wel moeten zelf nog wel wennen aan het op tijd kopen (vriezer is niet zo heel groot) en het op tijd ontdooien en dat soort dingen.
Het is ook wel erg duur, vergeleken met de Cavombrokken die hij eerst kreeg. Zo'n pak Duck kost 3,75 en daar doe je dan 1,5 dag mee :19:
Mja onze portemonnai is helaas niet zo dik... dus we proberen nog uit te zoeken waar we het goedkoper kunnen halen of dat we af en toe eens smuldier geven ofzo. Alleen hebben ze daar weer geen lam variant van...
We zijn dus nog wel een beetje in de 'wen en onderzoek' fase maar Bruce vind het in ieder geval heerlijk! Hij hoeft niet te wennen in ieder geval :mrgreen:
Duck is wel een dure kvv dan zeg.Misschien kun je als je die plakken makkelijk vind overgaan op Energique dat kun je per doos van 12 kilo lopen(120 plakken zitten er dus in)voor plm.35-38 euro.Alleen de lam&rijst is wel duurder is dacht plm.42 euro voor 12 kilo.Trouwens Duck was vroeger ook wel verkrijgbaar in dozen van 16 kilo,dat is meestal een stuk goedkoper in verhouding,informeer er maar eens naar bij je verkooppunt. :ok:
Pinana
Vaste gebruiker

Bedankt voor de tip :ok: Ik heb het even nagekeken. Bij Dier Totaal Service (waar wij ook kattenvoer bestellen) kan ik 12 kilo Energique Speciaal nr 4 bestellen voor 41,50 en 16 kg Duck lam & rijst voor 43 euro.
Dat komt dan neer op 1 kilo Energique voor 3,45 en 1 kilo Duck 2,70 euro! Dat is voor de Duck 1 euro per kilogoed koper dan dat ik nu betaal :mrgreen:
Maar dan moet ik wel eerst op zoek naar een klein vriezertje, wat ik in de kelder of op zolder kan zetten, want 16 kg tegelijk past nu niet in onze vriezer :19:
Afbeelding
Tinker

Ongelezen bericht door Tinker »

Pinana schreef:Bedankt voor de tip :ok: Ik heb het even nagekeken. Bij Dier Totaal Service (waar wij ook kattenvoer bestellen) kan ik 12 kilo Energique Speciaal nr 4 bestellen voor 41,50 en 16 kg Duck lam & rijst voor 43 euro.
Dat komt dan neer op 1 kilo Energique voor 3,45 en 1 kilo Duck 2,70 euro! Dat is voor de Duck 1 euro per kilogoed koper dan dat ik nu betaal :mrgreen:
Maar dan moet ik wel eerst op zoek naar een klein vriezertje, wat ik in de kelder of op zolder kan zetten, want 16 kg tegelijk past nu niet in onze vriezer :19:
Misschien op Marktplaats kijken voor een tweedehands vriezertje? :19:
Pinana
Vaste gebruiker

Ja we zijn daar al hard aan het zoeken :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”