Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

stamboom of niet ?? wie helpt mij??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

_rensje_lovesdoggy's

stamboom of niet ?? wie helpt mij??

Ongelezen bericht door _rensje_lovesdoggy's »

ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen dus heb het hier maar neer gezet.
mijn hond is een border collie.
misschien een gekke vraag maar heb weinig verstand van stamboom.
mijn hond der moeder heeft en stamboom haar vader niet.
als ik onze hond nou laat dekken door een reu met stamboom krijgen de puppy's dan ook en stamboom.
of hoe werkt dit.
wie helpt mij?
alvast bedankt
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Nee, opa heeft geen stamboom dus de rest ook niet. Je kan geen stamboom aanvragen voor een hond waarvan de vaderhond geen stamboom heeft. Ook kan je niet na een paar jaar een stamboom aanvragen. Honden worden met 6 weken gechipt door de RVB en die reikt de stamboom uit.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
bikkel
Actief

Ongelezen bericht door bikkel »

nee idd geen stamboom
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: stamboom of niet ?? wie helpt mij??

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

[

Groetjes,
Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 19 jul 2008 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
_rensje_lovesdoggy's

uhum het waren meer mijn ouders die dit wilden weten en met de hond gewoon voor de lol een keer een nestje voor onze vrienden kringen willen heel graag een pup groetjes renate
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Leanne »

_rensje_lovesdoggy's schreef:uhum het waren meer mijn ouders die dit wilden weten en met de hond gewoon voor de lol een keer een nestje voor onze vrienden kringen willen heel graag een pup groetjes renate
:pop:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

_rensje_lovesdoggy's schreef:uhum het waren meer mijn ouders die dit wilden weten en met de hond gewoon voor de lol een keer een nestje voor onze vrienden kringen willen heel graag een pup groetjes renate
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=78110

laat dit maar eens aan je ouders lezen, geen goed plannetje wat ze bedacht hebben :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Afbeelding **heeft alvast een voorraad ingeslagen** :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

malinois schreef:
:smile: :smile: :smile: Jij hebt heeeeell veeell dorst , zie ik. :smile:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
~Suzanne~
Zeer actief

Al mijn argumenten blijven overeind ;-) want een nestje is wel heel leuk, maar nimmer `voor de lol`. Het vereist kennis en kunde; het is niet iets wat je zomaar ff tussendoor doet. Er zijn al genoeg pups her en der verkrijgbaar. Er kan zoveel misgaan... en zelfs als het goed gaat kost het geld om het goed te doen. Om niet te vergeten tijd!
Pups zijn schattig.... echt... en ik begrijp de wens wel om een keer een nestje te hebben... maar doe het dan `goed` .. met rashonden, stambomen, gezondheidsonderzoeken en voldoende kennis, tijd en geld beschikbaar!

:-)

Groetjes,
Suzanne
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

ja, ja, en als het zover is, zijn ze nèt niet thuis :roll: :pffff:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

malinois schreef:
:smile: :smile: :smile: ik ga ook maar even langs de slijterij :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
malinois schreef:
:smile: :smile: :smile: ik ga ook maar even langs de slijterij :mrgreen:
je kan niet weten, moet ik anders vanavond weer naar de snackbar dure bierflesjes halen omdat de supermarkt dicht is :neenee: :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Laat dat nestje maar achterwege. Het ras is al meer dan genoeg naar de klote aan het gaan zonder het zoveelste stamboomloze nestje van ongeteste ouders. Ik ben wel benieuwd naar de stamboom van de moeder van je hond.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
_rensje_lovesdoggy's

dbdobi schreef:Laat dat nestje maar achterwege. Het ras is al meer dan genoeg naar de klote aan het gaan zonder het zoveelste stamboomloze nestje van ongeteste ouders. Ik ben wel benieuwd naar de stamboom van de moeder van je hond.
uhum ja ik ook we hebben haar papieren wel gezien alleen niks mee gehad.
alleen uhum kun je dit nu opvragen.
ook de hond is altijd netjes onderzocht enz dieren arts bezoekjes gehad. kan ik nu wel hondensport gaan doen of mag dat niet met een ras loze hond.
de mensen die overiges een pup wilden geen 600 euro uitgeven aan een hond.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

_rensje_lovesdoggy's schreef:
dbdobi schreef:Laat dat nestje maar achterwege. Het ras is al meer dan genoeg naar de klote aan het gaan zonder het zoveelste stamboomloze nestje van ongeteste ouders. Ik ben wel benieuwd naar de stamboom van de moeder van je hond.
ook de hond is altijd netjes onderzocht enz dieren arts bezoekjes gehad. kan ik nu wel hondensport gaan doen of mag dat niet met een ras loze hond.
Zou ik ook niet willen, maar er zitten zat Border Collietjes in het asiel. En die kosten geen € 600,=.
En willen OOK graag een lekker mandje. :19:
_rensje_lovesdoggy's

Ennath schreef:
Zou ik ook niet willen, maar er zitten zat Border Collietjes in het asiel. En die kosten geen € 600,=.
ik snapt zal kijken of ik ze zover kan krijgen een ras hond of asiel hond te laten kopen.
wel wil ik nog steeds graag honden sport doen kan dit wel met mijn hond??
_rensje_lovesdoggy's

ik bedoel de mensen die een pup wilden van onze hond (zijn er meer)
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Ennath schreef:
ik snapt zal kijken of ik ze zover kan krijgen een ras hond of asiel hond te laten kopen.
Ligt er aan wat voor een sport en op welk niveau...
Je kunt rustig Gehoorzaamheid, Agility of Flyball doen.
Maar niet alle tournooien staan open voor stamboomloze honden.
Maar trainen en lekker bezig zijn kan altijd wel, ook via een vereniging :19:
_rensje_lovesdoggy's

Ennath schreef:
Ennath schreef:
_rensje_lovesdoggy's schreef: uhum ja ik ook we hebben haar papieren wel gezien alleen niks mee gehad.
Maar trainen en lekker bezig zijn kan altijd wel, ook via een vereniging :19:
thanq alleen die man waar wij de hond van hebben gekocht bleef beweren dat de hondraszuiver was alleen geen stamboom had.
de moeder had wel een stamboom hoe achter haal ik de stamboom van die hond hij heeft hem nog laten zien. alleen hoe achterhaal ik die dan ?
~Suzanne~
Zeer actief

wel wil ik nog steeds graag honden sport doen kan dit wel met mijn hond??[/quote]

Maar trainen en lekker bezig zijn kan altijd wel, ook via een vereniging :19:[/quote]
thanq alleen die man waar wij de hond van hebben gekocht bleef beweren dat de hondraszuiver was alleen geen stamboom had.
de moeder had wel een stamboom hoe achter haal ik de stamboom van die hond hij heeft hem nog laten zien. alleen hoe achterhaal ik die dan ?[/quote]

Hoihoi,
Hondensport kan beslist! Veel verenigingen kun je lekker trainen, ongeacht raszuiverheid van de hond. Wedstrijden op hoog nivo is een ander verhaal; dat gaat (meestal) niet; daar moet je een rashond voor hebben. Waarom? Simpel eigenlijk ;-) omdat die wedstrijden onder auspicien zijn van een vereniging die gelieerd is aan de Raad van Beheer. (Simpel uitgelegd)

Als je geen stamboom hebt meegekregen heb je dus eh.. geen stamboom bij de hond! Als de moeder wel een stamboom hebt, maar daar heb je geen copie van meegekregen van de fokker... en als de fokker tegen jou zegt dat de hond een stamboom heeft... dan ben je 'erin getrapt' en eh... pompom... .zou de hond wel 's van een broodfokker KUNNEN komen.
Als je de fokker belt en ernaar VRAAGT dan zou je een copie van de stamboom kunnen krijgen.. maar je kunt nu never nooit meer nagaan of die stamboom die je dan krijgt inderdaad van de moeder van jouw hond is.
Beschouw (denk ik) de moeder ook maar als stamboomloos.

Wil je dus meer en hogerop in de hondensport... tsja... dan maar een hond aanschaffen tzt MET stamboom (en van een goede fokker, via de rasvereniging).

Groetjes,
Suzanne
_rensje_lovesdoggy's

Suzanne123 schreef:
Maar trainen en lekker bezig zijn kan altijd wel, ook via een vereniging :19:[/quote]
de moeder had wel een stamboom hoe achter haal ik de stamboom van die hond hij heeft hem nog laten zien. alleen hoe achterhaal ik die dan ?[/quote]
Hoihoi,
Hondensport kan beslist! Veel verenigingen kun je lekker trainen, ongeacht raszuiverheid van de hond. Wedstrijden op hoog nivo is een ander verhaal; dat gaat (meestal) niet; daar moet je een rashond voor hebben. Waarom? Simpel eigenlijk ;-) omdat die wedstrijden onder auspicien zijn van een vereniging die gelieerd is aan de Raad van Beheer. (Simpel uitgelegd)

Als je geen stamboom hebt meegekregen heb je dus eh.. geen stamboom bij de hond! Als de moeder wel een stamboom hebt, maar daar heb je geen copie van meegekregen van de fokker... en als de fokker tegen jou zegt dat de hond een stamboom heeft... dan ben je 'erin getrapt' en eh... pompom... .zou de hond wel 's van een broodfokker KUNNEN komen.
Als je de fokker belt en ernaar VRAAGT dan zou je een copie van de stamboom kunnen krijgen.. maar je kunt nu never nooit meer nagaan of die stamboom die je dan krijgt inderdaad van de moeder van jouw hond is.
Beschouw (denk ik) de moeder ook maar als stamboomloos.

Wil je dus meer en hogerop in de hondensport... tsja... dan maar een hond aanschaffen tzt MET stamboom (en van een goede fokker, via de rasvereniging).

Groetjes,
Suzanne[/quote] :wink:

alle bij de honden waren aan wezig en paps en mams zagen er super uit.
dus geen brood fok.
alleen mams der boom hebben we gezien paps was wel raszuiver maar had geen stamboom.
ga wel behendigheid doen dan maar laag nivo voor het plezier met me hond.
ben nu een opleiding aant doen na die opleiding(paar jaar) wil ik wel duitse herder met stamboom alleen nu ik dit allemaal lees hoe weet ik dan of het een echte stamboom is?
en of de duitse herder die ik kies geen hd heeft enz.
Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

Duidelijk een broodfok verhaal ;)

Mams met stamboom
Paps raszuiver ((bewijs het maar eens ;) ))
Pups geen stamboom

De jaarlijkse "keuring" bij de dierenarts zegt niks

Doe het nou aub niet!
En het is trouwens niet zomaar even iets hoor, een nestje nemen, komt meer bij kijken dat brokjes en water neerzetten
malinois
Zeer actief
Contacteer:

_rensje_lovesdoggy's schreef:alle bij de honden waren aan wezig en paps en mams zagen er super uit.
dus geen brood fok.
alleen mams der boom hebben we gezien paps was wel raszuiver maar had geen stamboom.
nou, ik heb mijn honden allemaal van goede erkende fokkers maar daar was nooit de vaderhond aanwezig :19: Is die er wel vraag ik me af waarom de fokker geen andere reu neemt, om er goedkoop vanaf te komen (geen dekgeld)? :19: Ik zeg zeker niet dat dit bij alle fokkers zo is, als je gewoon een hele leuke reu en teef hebt en de lijnen passen enorm goed bij elkaar en er is vraag naar moet je het natuurlijk doen... maar ik kijk dus op dat moment wel eerst naar zulke dingen.... of dat de reden is van een dekking of puur het gemak.

Daarnaast begrijp ik dat de fokker geen seconde over erfelijke gebreken in het ras gehad heeft en of de ouders hierop onderzocht zijn... dit zal een goede fokker wel doen.

In jouw geval heb ik er eigelijk weinig vertrouwen in, waarom laten ze pa zonder boom dekken dan op een stamboomteef? Was het wel een FCI stamboom of een geprint velletje papier :19:
na die opleiding(paar jaar) wil ik wel duitse herder met stamboom alleen nu ik dit allemaal lees hoe weet ik dan of het een echte stamboom is?
of een herder geen HD heeft weet je nooit vantevoren. Je kunt het wel zoveel mogelijk uitsluiten door een pup uit voorouders te kiezen die HD-vrij zijn en dan niet alleen de pa en ma maar ook nog de voorgaande generaties. Daarnaast is het ook afhankelijk van de beweging die jij je pup geeft en de voeding.
Vervolgens de vraag wat wil je met de hond? Moet het een huishondje zijn? Wil je er mee werken? (IPO, KNPV etc. africhting dus). In de duitse herder heb je 2 lijnen, de werklijnen met vaak een wat moeilijker karakter en de kynologische lijnen die vaak wat makkelijker zijn.
Dus voordat je uberhaupt bij een nestje duitsers moet kijken eerst je heel goed laten informeren wat je wil, welke fokkers hiervoor bekend zijn en goed zijn... Desnoods vraag je dat hier ook op het forum, er zitten hier genoeg mensen die wat weten over dergelijke info.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Groetjes,
suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 19 jul 2008 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
_rensje_lovesdoggy's

Suzanne123 schreef:
_rensje_lovesdoggy's schreef:[
dus geen brood fok.
ben nu een opleiding aant doen na die opleiding(paar jaar) wil ik wel duitse herder met stamboom alleen nu ik dit allemaal lees hoe weet ik dan of het een echte stamboom is?
Lieve meid, je moet duidelijk nog wat leren over broodfok, maar dat geeft niet, dat komt vanzelf. Hoewel het zondermeer voorkomt dat er echt per ongeluk gedekt wordt, is doorgaans een combinatie tussen 'ras en stamboomloos' en kwestie van broodfok. Het 'er super uitzien' is dus (jammer genoeg) geen enkel bewijs hoe of wat. Simpel gezegd is een brooodfokker iemand die zich zonder zich om het welzijn van de teef te bekommeren haar elke loopsheid laat dekken door elke reu die lijkt op het gewenste ras om maar zoveel mogelijk pups te kweken (en te verkopen dus).

Verdiep je in het ras naar keuze, bezoek shows, praat met mensen, laat je hier op het forum voorlichten, lees vooral andere topics, ga naar een dagje met alleen maar Duitse Herders en vraag daar ;-) vraag bij dierenartsen, ga 's kijken bij een fokker van werk-lijnen en een van show lijnen, zie het verschil, maak je keuze... en doe daar gerust een paar jaar over... dingn hebben geen haast.. je hebt nog een leven voor je! ;-)

Groetjes,
suzanne
nou ja mijn studie zal ik het ook wel leren zit nu algemeen dieren houderij
volgend jaar moet ik vier jaar leren voor honden trainen en me apk papieren en dan nog 2 en ik heb gedrags deskunde.
veel leren dus dit forum helpt mij er bij voor dat ik een duitse herder neem kijk ik overal goed rond en vraag ik overal raak ook hier en op school daarom zet ik over een paar jaar dat ik een duitse herder neem heb nu aan een hond genoeg.
en ik moet ook zien dat ik er aan toe ben enzzz denk duss wel goed na.
alleen in een andere topic las ik dat er fokkers zijn die puppy's bij kopen die geen stamboom hebben en ze dan bij een stamboom moeder leggen waardoor de puppy's een stamboom krijgen.
hoe weet ik nou zeker dat mij dat niet gebeurt??
thanQ voor al jullie hulp
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:
_rensje_lovesdoggy's schreef:[
dus geen brood fok.
Lieve meid, je moet duidelijk nog wat leren over broodfok, maar dat geeft niet, dat komt vanzelf. Hoewel het zondermeer voorkomt dat er echt per ongeluk gedekt wordt, is doorgaans een combinatie tussen 'ras en stamboomloos' en kwestie van broodfok. Het 'er super uitzien' is dus (jammer genoeg) geen enkel bewijs hoe of wat. Simpel gezegd is een brooodfokker iemand die zich zonder zich om het welzijn van de teef te bekommeren haar elke loopsheid laat dekken door elke reu die lijkt op het gewenste ras om maar zoveel mogelijk pups te kweken (en te verkopen dus).

Verdiep je in het ras naar keuze, bezoek shows, praat met mensen, laat je hier op het forum voorlichten, lees vooral andere topics, ga naar een dagje met alleen maar Duitse Herders en vraag daar ;-) vraag bij dierenartsen, ga 's kijken bij een fokker van werk-lijnen en een van show lijnen, zie het verschil, maak je keuze... en doe daar gerust een paar jaar over... dingn hebben geen haast.. je hebt nog een leven voor je! ;-)

Groetjes,
suzanne
nou ja mijn studie zal ik het ook wel leren zit nu algemeen dieren houderij
volgend jaar moet ik vier jaar leren voor honden trainen en me apk papieren en dan nog 2 en ik heb gedrags deskunde.
veel leren dus dit forum helpt mij er bij voor dat ik een duitse herder neem kijk ik overal goed rond en vraag ik overal raak ook hier en op school daarom zet ik over een paar jaar dat ik een duitse herder neem heb nu aan een hond genoeg.
alleen in een andere topic las ik dat er fokkers zijn die puppy's bij kopen die geen stamboom hebben en ze dan bij een stamboom moeder leggen waardoor de puppy's een stamboom krijgen.
vragen, vragen en nog eens vragen... mensen die bekend zijn in het 'wereldje' van het betreffende ras weten vaak wel genoeg. En ja je zult ook veel dingen tegenkomen die niet waar blijken te zijn (jaloezie, leugens etc.) maar ook dat hoor je snel genoeg. Je verdiepen in een ras is je ook verdiepen in het wereldje er omheen. Ik weet bij mijn ras waar ik wel en niet een hond zal kopen... dat heb ik ook in de loop der jaren 'geleerd'... de ervaring van mensen met honden van een betreffende fokker etc.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

_rensje_lovesdoggy's schreef: nou ja mijn studie zal ik het ook wel leren zit nu algemeen dieren houderij
Kijk...DAT is nou lastig. Het is zondermeer een verstandig plan om je her en der te orienteren. Zoek dan naar een fokker, bezoek die en praat ermee. Heb je er een goed gevoel bij dan zit je daar goed ;-)
Ik denk dat je nergens 100% garantie krijgt dat er nooit iets gebeurt wat je niet aanstaat. Het 'bijleggen' van pups zal heus wel gebeuren, maar ik denk niet dat dat schering in inslag is. Maar, het helpt dus wel als je je van tevoren goed inleest, specifieke forums bezoekt en dergelijke. Je merkt dan vanzelf wat als 'goed en betrouwbaar' doorgaat en wat als minder wordt ervaren. Zo werkt dat in elk ras. Want, en DAAR zit m de kneep; er bestaat een zeer grijs gebied tussen broodfok en 'goede betrouwbare fok' in. Er zijn zoveel manieren om te fokken!
Maar, eerlijk is eerlijk.... Wij hebben onze Merlijn van een erkende, betrouwbare, goede fokker.. niets mis mee... ik vertrouw de fokster 100%, 1000% zelfs. Maar, als je me op de man af vraagt of daar nooit iets gebeurt dat 'niet mag'... dan kan ik je daar geen schriftelijke garantie op geven... ik WEET namelijk niet alles ;-)
Maak je keus tzt weloverwogen... meer kun je niet doen... Ja, het is in theorie mogelijk dat je er achteraf achter komt dat je fout gekozen hebt; maar bij een goede voorbereiding kun je het jezelf in elk geval niet verwijten!

Succes met je studie!

Groetjes,
Suzanne
_rensje_lovesdoggy's

Suzanne123 schreef:
_rensje_lovesdoggy's schreef: nou ja mijn studie zal ik het ook wel leren zit nu algemeen dieren houderij
Kijk...DAT is nou lastig. Het is zondermeer een verstandig plan om je her en der te orienteren. Zoek dan naar een fokker, bezoek die en praat ermee. Heb je er een goed gevoel bij dan zit je daar goed ;-)
Ik denk dat je nergens 100% garantie krijgt dat er nooit iets gebeurt wat je niet aanstaat. Het 'bijleggen' van pups zal heus wel gebeuren, maar ik denk niet dat dat schering in inslag is. Maar, het helpt dus wel als je je van tevoren goed inleest, specifieke forums bezoekt en dergelijke. Je merkt dan vanzelf wat als 'goed en betrouwbaar' doorgaat en wat als minder wordt ervaren. Zo werkt dat in elk ras. Want, en DAAR zit m de kneep; er bestaat een zeer grijs gebied tussen broodfok en 'goede betrouwbare fok' in. Er zijn zoveel manieren om te fokken!
Maar, eerlijk is eerlijk.... Wij hebben onze Merlijn van een erkende, betrouwbare, goede fokker.. niets mis mee... ik vertrouw de fokster 100%, 1000% zelfs. Maar, als je me op de man af vraagt of daar nooit iets gebeurt dat 'niet mag'... dan kan ik je daar geen schriftelijke garantie op geven... ik WEET namelijk niet alles ;-)
Maak je keus tzt weloverwogen... meer kun je niet doen... Ja, het is in theorie mogelijk dat je er achteraf achter komt dat je fout gekozen hebt; maar bij een goede voorbereiding kun je het jezelf in elk geval niet verwijten!

Succes met je studie!

Groetjes,
Suzanne
thanQ moet nog veel leren wil ik stage gaan lopen bij kennels zal ik eens op letten wat ze dan doen enz.
weet ik gelijk of ik er een hond kan kopen of niet.
jullie hond Merlijn ziet er super uit op die foto.
alleen kan een fokker die dingen doet die niet door de beugel kunnen ook een boete of straf krijgen bijv.
groetjes bedankt voor de antwoorden
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

="_rensje_lovesdoggy's"

dus geen brood fok.
Kijk, de pap kan er wel raszuiver uit zien, maar dat hoeft niet te zeggen dat hij een stamboom heeft. Mijn boxer ziet er ook raszuiver uit, qua uiterlijk kan ik hem ook showen, maar ik heb geen stamboom en dus kan het niet.
Wat is nu het grootste probleem om te fokken met een hond zonder stamboom en waarvan je gewoon niets weet van de voorouders?
Het grootste probleem is dan dat je niet weet welke erfelijke ziekten/gebreken de ouders, grootouders enz. wel/niet hebben.
Je kan dus heel leuk een nestje fokken, maar je hebt dus heel veel kans dat je een nest pups krijgt met erfelijke gebreken die misschien jou hond wel niet heeft, maar wel de ouders/voorouders e.d. hebben. Dit wordt via het nazoeken van de stamboom voor een groot deel gelukkig voorkomen.

Door de jaarlijkse controle kan jou DA niet weten of jouw hond gezond is of niet hoor. Er wordt geen bloed afgenomen om te kijken of er organen slecht werken, er worden geen rontgenfoto's genomen van de heupen, rug en ellebogen. Er wordt niet gekeken naar eventuele oogziekten enz.

Mijn boxer kwam uit het asiel en gelijk naar de DA voor controle. Had een super gezonde hond bleek gelukkig. Maar nog geen 5 maanden later bleek door middel van rontgenfoto's dat hij een hele slechte heup had met al artrose enz. :jank: . Dit had hij ook al toen hij uit het asiel kwam, alleen was het toen niet opgevallen. Een DA kan dit ook niet zien als een hond gewoon gespierd is en niet mankt of pijn aan geeft :ok:

Een stamboom geeft dus informatie over de ouders/voorouders van jou hond/pup en geeft al informatie over HD, ED enz. en sommige opleidingen en behaalde showresultaten. Ook kan je vaak door de naam in te typen op google nog een hoop andere informatie over de betreffende hond :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”