Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
maagdilatatie, preventie
Moderator: moderatorteam
-
Daan
maagdilatatie, preventie
Puck hebben we woensdagochtend om 2.30 uur naar de DA gebracht ivm dilatatie van haar maag.
We wisten toen niet hoe ernstig het wel of niet was.
Gelukkig niks geen ballotagecommissie die doorvraagt, maar een DA zegt "nu brengen, ik sta klaar". Maar wat een rotdag was het, al met al....
Nou het is zoals het er nu naar uitziet met een sisser afgelopen, en mijn vraag is wat doen hondenbezitters die dit hebben meegemaakt, of een torsie, zo allemaal om zo'n situatie te voorkomen.
Gelukkig niks geen ballotagecommissie die doorvraagt, maar een DA zegt "nu brengen, ik sta klaar". Maar wat een rotdag was het, al met al....
Nou het is zoals het er nu naar uitziet met een sisser afgelopen, en mijn vraag is wat doen hondenbezitters die dit hebben meegemaakt, of een torsie, zo allemaal om zo'n situatie te voorkomen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- jip007
- Erelid
-
Daan
-
Daan
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Inge O heeft die medicatie beschreven in dit topic:Daan schreef:Maar doe jij wel iets aan preventie, of heb je iets verandert op het gebied van voeren en spelen? Of heb jij iets in huis aan medicatie?jip007 schreef:en dan nog kan de hond een torsie krijgen.Nanna schreef:Je kunt de maag ook preventief laten vastzetten. Informeer er eens naar bij je DA.
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... c&start=90

-
Daan
Dat topic heb ik uiteraard geheel doorgelezen..alm@ schreef:Inge O heeft die medicatie beschreven in dit topic:Daan schreef:Maar doe jij wel iets aan preventie, of heb je iets verandert op het gebied van voeren en spelen? Of heb jij iets in huis aan medicatie?jip007 schreef:en dan nog kan de hond een torsie krijgen.Nanna schreef:Je kunt de maag ook preventief laten vastzetten. Informeer er eens naar bij je DA.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik had het kunnen wetenDaan schreef:Dat topic heb ik uiteraard geheel doorgelezen..alm@ schreef:Inge O heeft die medicatie beschreven in dit topic:Daan schreef:Maar doe jij wel iets aan preventie, of heb je iets verandert op het gebied van voeren en spelen? Of heb jij iets in huis aan medicatie?jip007 schreef: en dan nog kan de hond een torsie krijgen.

- jip007
- Erelid
nee ik heb geen medicatie thuis , meestal gaat het zo snel dat je amper tijd hebt om bij de DA tekomen. Domino was een oudere teef die niet zoveel meer speelde. Haar maag is 2 keer vast gezet en dat heeft helaas weinig geholpen.Daan schreef:Maar doe jij wel iets aan preventie, of heb je iets verandert op het gebied van voeren en spelen? Of heb jij iets in huis aan medicatie?jip007 schreef:en dan nog kan de hond een torsie krijgen.Nanna schreef:Je kunt de maag ook preventief laten vastzetten. Informeer er eens naar bij je DA.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Living XL
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastiff!
- Contacteer:
Re: maagdilatatie, preventie
Jeetje, Daan, dat is schrikken zeg.Daan schreef:Puck hebben we woensdagochtend om 2.30 uur naar de DA gebracht ivm dilatatie van haar maag.
Naast hetgeen hier al geschreven is heb ik ook geen "preventie" ideeen.
Veel sterkte!
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie

In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie

In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
- jip007
- Erelid
maar dat wil toch nog niet zeggen dat dat door het voer komt. Wij voeren al meer dan 30 jaar het zelfde , en de laatste torsie was ongeveer 12 jaar geleden . Ik denk dat de ene hond er gewoon gevoeliger voor is dan de ander , wat voor voer je ze ook geeft.Rosita Compagner schreef:Ik voer sinds 2000 vers en daarvoor torsies en dilataties. De dilaterende hond is 2 jaar geleden overleden (aan iets heel anders). De torsiehond was 10 jaar toen ze haar torsie kreeg en is 5 jaar later door ouderdom overleden. Nooit meer een probleem gehad.

- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi Daan,
Wij hebben twee keer een maagtorsie meegemaakt bij onze Lana. Helaas kun je er niets aan doen om dit te voorkomen. Wel nemen wij zoveel mogelijk voorzorgsmaatregelen in acht, zoals:
- drie keer per dag voeren
- niet te veel of te koud water laten drinken
- minimaal een uur rust na het eten
- de etensbakken in een standaard (hoewel hier de meningen over verschillen)
Wij hebben twee keer een maagtorsie meegemaakt bij onze Lana. Helaas kun je er niets aan doen om dit te voorkomen. Wel nemen wij zoveel mogelijk voorzorgsmaatregelen in acht, zoals:
- drie keer per dag voeren
- niet te veel of te koud water laten drinken
- minimaal een uur rust na het eten
- de etensbakken in een standaard (hoewel hier de meningen over verschillen)
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Het preventief vastzetten van de maag, geeft geen enkele garantie dat de hond nooit meer een maagtorsie zou kunnen krijgen. Bij onze Lana was haar maag ook vastgezet na de eerste torsie, maar tien maanden later heeft ze wel een tweede torsie gehad.Nanna schreef:Je kunt de maag ook preventief laten vastzetten. Informeer er eens naar bij je DA.
Groetjes, Karen
-
Daan
Dat is wat mij weerhoudt, want de schade schijnt dan nog groter te zijn.Scooby schreef:Het preventief vastzetten van de maag, geeft geen enkele garantie dat de hond nooit meer een maagtorsie zou kunnen krijgen. Bij onze Lana was haar maag ook vastgezet na de eerste torsie, maar tien maanden later heeft ze wel een tweede torsie gehad.Nanna schreef:Je kunt de maag ook preventief laten vastzetten. Informeer er eens naar bij je DA.
De kans op een torsie verkleint, maar als ze dan toch nog een torsie krijgen is de schade aanzienlijk.
Dat is dus kiezen tussen 2 kwaden.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Daan,Daan schreef:Dat is wat mij weerhoudt, want de schade schijnt dan nog groter te zijn.Scooby schreef:Het preventief vastzetten van de maag, geeft geen enkele garantie dat de hond nooit meer een maagtorsie zou kunnen krijgen. Bij onze Lana was haar maag ook vastgezet na de eerste torsie, maar tien maanden later heeft ze wel een tweede torsie gehad.Nanna schreef:Je kunt de maag ook preventief laten vastzetten. Informeer er eens naar bij je DA.
De kans op een torsie verkleint, maar als ze dan toch nog een torsie krijgen is de schade aanzienlijk.
Hoe kom je daarbij? De schade bij Lana was niet meer dan bij de eerste torsie, hoor.
Het is een normale gang van zaken dat de maag wordt vastgezet als een hond wordt geopereerd aan een maagtorsie. Dit voornamelijk om te voorkomen dat de maag direct weer kantelt.
Een maag preventief vast laten zetten, zou ik nooit doen, maar als de hond toch al open ligt voor eenmaagtorsie operatie, kan die maag ook wel gelijk vastgezet worden, ook al geeft dat op de lange termijn dus geen enkele garantie.
Groetjes, Karen
-
Daan
o jee, je begrijpt me verkeerd, ik weet dat als er geopereert moet worden de maag vastgezet wordt, in ieder geval door mijn DA omdat dat de beste overlevingskans biedt.Scooby schreef:Hoi Daan,Daan schreef:Dat is wat mij weerhoudt, want de schade schijnt dan nog groter te zijn.Scooby schreef:Het preventief vastzetten van de maag, geeft geen enkele garantie dat de hond nooit meer een maagtorsie zou kunnen krijgen. Bij onze Lana was haar maag ook vastgezet na de eerste torsie, maar tien maanden later heeft ze wel een tweede torsie gehad.Nanna schreef:Je kunt de maag ook preventief laten vastzetten. Informeer er eens naar bij je DA.
Hoe kom je daarbij? De schade bij Lana was niet meer dan bij de eerste torsie, hoor.
Het is een normale gang van zaken dat de maag wordt vastgezet als een hond wordt geopereerd aan een maagtorsie. Dit voornamelijk om te voorkomen dat de maag direct weer kantelt.
Een maag preventief vast laten zetten, zou ik nooit doen, maar als de hond toch al open ligt voor eenmaagtorsie operatie, kan die maag ook wel gelijk vastgezet worden, ook al geeft dat op de lange termijn dus geen enkele garantie.
Ik vraag me dus af of het preventief opereren en vastzetten enige zin heeft. Dus zonder acute noodzaak. Gaan we dat doen, of heeft dat geen zin......
Puck is alweer de oude,
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou dat dus nooit doen. Je laat een openbuik operatie doen (met alle mogelijke risico's van dien) die op dat moment eigenlijk helemaal niet noodzakelijk is en ook nog eens geen garantie geeft op het niet meer kunnen krijgen van een maagtorsie.Daan schreef:Ik vraag me dus af of het preventief opereren en vastzetten enige zin heeft. Dus zonder acute noodzaak. Gaan we dat doen, of heeft dat geen zin......
Puck is alweer de oude,
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Inge,Inge O schreef:ik weet dat er blijkbaar duidelijk is aangetoond dat vers (en dan voornamelijk met grotere stukken) maagtorsie zou voorkomen en wil dat op zich ook wel geloven.
Ook bij honden die volledig Barfen, komen maagtorsies voor, maar wel in veel mindere mate. Het geven van (grote stukken) vlees voorkomt een maagtorsie dus zeker niet, maar ik denk wel dat het de kans op een maagtorsie verkleint.
Ik ben lid van een amerikaanse doggenbarflijst en daar staat dus wel eens een volledig Barfende dog op die een maagtorsie heeft gekregen.
Groetjes, Karen
-
Daan
bedankt allemaal voor de reakties, ik ben erg nieuwsgierig naar evaringen met het preventief vast laten zetten van de maag, maar die zijn er hier dus ook niet .
Ik ga dat ook beslist niet doen, als ze ooit weer iets heeft met die maag en de buik moet open , vind ik dat vroeg genoeg...
De ergste schrik is alweer voorbij, en de maatregelen die we nu treffen is toch maaltijden verdelen over 3 keer, en daarna rust..
Het is weer even zoeken naar een ritme...
Ik ga dat ook beslist niet doen, als ze ooit weer iets heeft met die maag en de buik moet open , vind ik dat vroeg genoeg...
De ergste schrik is alweer voorbij, en de maatregelen die we nu treffen is toch maaltijden verdelen over 3 keer, en daarna rust..
Het is weer even zoeken naar een ritme...
-
Noukie
- Vaste gebruiker
Gelukkig heb ik geen ervaring met een maagtorsie, maar ik heb dit onderwerp aandachtig gelezen en ook wat gegoogeld. Er is toch iets wat ik niet begrijp:
waarom kan je het beste barf geven en dan ook nog in grote stukken??
Het gaat er toch om dat het voer goed verteerd wordt en uit de maag gaat; daarom moet je toch ook kleine hoeveelheden in één keer geven??
Onze Anouk is een boxer, ook een doggensoort en misschien ook wel gevoelig voor maagtorsies. Ik geef 2 keer per dag KVV en 1 keer wat vis. KVV is gemalen en verteert volgens mij best snel; als ik eten in grote stukken zou geven bij die schrokker ( want dat is ze)
zou het volgens mij pas na minstens 4 uur verteerd zijn........ , want ze kauwt volgens mij nergens op.
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van grote stukken voeren????
Bedankt
Ellen en een poot van Anouk.
Onze Anouk is een boxer, ook een doggensoort en misschien ook wel gevoelig voor maagtorsies. Ik geef 2 keer per dag KVV en 1 keer wat vis. KVV is gemalen en verteert volgens mij best snel; als ik eten in grote stukken zou geven bij die schrokker ( want dat is ze)
Bedankt
- jip007
- Erelid
ik weet ook niet wat voor nut het heeft die grote stukken , want de maag leegzuigen bij een torsie kan je wel vergeten als er van die grote stukken in zitten.Noukie schreef:Gelukkig heb ik geen ervaring met een maagtorsie, maar ik heb dit onderwerp aandachtig gelezen en ook wat gegoogeld. Er is toch iets wat ik niet begrijp:waarom kan je het beste barf geven en dan ook nog in grote stukken??
![]()
Het gaat er toch om dat het voer goed verteerd wordt en uit de maag gaat; daarom moet je toch ook kleine hoeveelheden in één keer geven??
![]()
Onze Anouk is een boxer, ook een doggensoort en misschien ook wel gevoelig voor maagtorsies. Ik geef 2 keer per dag KVV en 1 keer wat vis. KVV is gemalen en verteert volgens mij best snel; als ik eten in grote stukken zou geven bij die schrokker ( want dat is ze)zou het volgens mij pas na minstens 4 uur verteerd zijn........ , want ze kauwt volgens mij nergens op.
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van grote stukken voeren????
![]()
Bedankt

-
Daan
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat onderzoek is er niet. Wie denk je dat dat zou willen sponsoren? Een brokkenfabrikant?
Ik heb trouwens alleen mijn ervaringen gedeeld. Of en hoe en waarom het vers voeren ermee te maken heeft kan mij totaal niet boeien. Sinds ik vers voer heb ik geen narigheid meer gezien. Niks meer, niks minder. Ik vertik het om het te 'bewijzen' door mijn honden eens een jaartje brokken te geven en te kijken wat er dan gebeurt. Maar dat begrijpt iedereen wel
Ik heb trouwens alleen mijn ervaringen gedeeld. Of en hoe en waarom het vers voeren ermee te maken heeft kan mij totaal niet boeien. Sinds ik vers voer heb ik geen narigheid meer gezien. Niks meer, niks minder. Ik vertik het om het te 'bewijzen' door mijn honden eens een jaartje brokken te geven en te kijken wat er dan gebeurt. Maar dat begrijpt iedereen wel
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat kan je ok vergeten als je hond vers vlees krijgt. Alleen bij brokken lukt het goed om de maag leeg te zuigen.jip007 schreef:ik weet ook niet wat voor nut het heeft die grote stukken , want de maag leegzuigen bij een torsie kan je wel vergeten als er van die grote stukken in zitten.
Maar de bedoeling van het geven van vers vlees is dat het juist niet meer nodig is om in situaties terecht te komen waarbij de maag leeggezogen moet worden!
Groetjes, Karen
- greatdane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
- Aantal honden: 2
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
De maag is opgehangen aan banden, niet aan spieren. Het zou dan eerder wat met de banden te maken hebben dan met de spieren.greatdane schreef:Ik denk dat het vooral ook met de genetische aanleg(spieren)te maken heeft.
Maar vooralsnog kunnen de geleerden er nog geen genetische verklaring aan geven.
Groetjes, Karen