Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
sardientjes mengen met brokken??
Moderator: moderatorteam
- Inge2104
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie!
- Aantal honden: 1
sardientjes mengen met brokken??
Mag dat?
Had net voor Luna een blikje sardientjes mee genomen en d'r wat laten proeven, ze vond 't geweldig!
Maar ik wil dus weten of ik het door d'r brokken kan mengen. Heb hier op 't forum namelijk gelezen dat vers vlees niet gemengd mag worden met brokken...
Groetjes Inge!
Had net voor Luna een blikje sardientjes mee genomen en d'r wat laten proeven, ze vond 't geweldig!
Maar ik wil dus weten of ik het door d'r brokken kan mengen. Heb hier op 't forum namelijk gelezen dat vers vlees niet gemengd mag worden met brokken...
Groetjes Inge!

-
S@ndr@
- Zeer actief
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
- Aantal honden: 3
-
Tinker
-
Tinker
- M@ri@nne
- Zeer actief
- Inge2104
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie!
- Aantal honden: 1
Loving Bulls schreef:
Maar bedankt voor de antwoorden, Luna zal vanmiddag wel gaan smullen denk ik!
Groetjes Inge!
Ik bedoelde natuurlijk dat ik had gelezen dat je vers vlees niet mocht mengen, vroeg me dus af of dat met vis (vers of uit blik) wel mag!sinds wanneer zijn sardientjes uit blik vers
veel gaarder dan dat zul je ze niet aantreffen hoor
Maar bedankt voor de antwoorden, Luna zal vanmiddag wel gaan smullen denk ik!
Groetjes Inge!

- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit is geen onjuist advies. Dat rauw en brokken gescheiden moeten worden is achterhaald. Het maakt echt niets uit. Een maag maakt spijsverteringsenzymen aan als er voedsel in de maag zit. Die maag kan niet zien wat je eet, maar maakt spijsverteringssappen aan zolang er voeding in de maag zit: brokken danwel vlees. Het ene verteert sneller dan de andere, maar zolang er voedsel in de maag zit, gaat de spijsvertering door. Spijsverteringsproblemen ontstaan hierdoor niet.
Groetjes,
Fieke
Groetjes,
Fieke

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
heel veel mensen geven brok gemengd met vlees of brok en vlees op dezelfde dag. heb dat zelf ook wel probleemloos gedaan lang geleden en ik heb nog nooit van iemand die dit doet gehoord dat het problemen gaf. altijd keurige drollen. het wordt wel vaak gezegd en ik geloofde vroegah ook maar geloof ook dat dit achterhaald is. het spijsverteringsstelse van een hond is normaliter wel zo sterk dat hij gememgde maaltijden moet kunnen verwerken. Straathonden eten ook ales door elkaar heen zonder problemen.

- Hutsje
- Zeer actief
het was slechts een voorbeeld martijn, net als de andere honden die ik in mijn reactie als voorbeeld stelde, waaronder mijn eigen. bovendien blijft het spijssverterings`stelsel bij alle honden hetzelfde, straathond of niet.Martijn schreef:Ik vind de gemiddelde straathond nou niet bepaald een voorbeeld van hoe ik mijn eigen honden wil hebben, jij wel?Hutsje schreef:heel veel mensen geven brok gemengd met vlees of brok en vlees op dezelfde dag. heb dat zelf ook wel probleemloos gedaan lang geleden en ik heb nog nooit van iemand die dit doet gehoord dat het problemen gaf. altijd keurige drollen. het wordt wel vaak gezegd en ik geloofde vroegah ook maar geloof ook dat dit achterhaald is. het spijsverteringsstelse van een hond is normaliter wel zo sterk dat hij gememgde maaltijden moet kunnen verwerken. Straathonden eten ook ales door elkaar heen zonder problemen.
Daarnaast zegt een drol veel maar niet alles.

- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
-
Tinker
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Er werd/wordt gezegd dat brokken en vers/kvv niet gemengd mag worden omdat brok (bewerkt en rijk aan koolhydraten) een andere verteringstijd heeft dan vers/kvv (rauw en eiwitrijk). Vandaar het advies om niet te mengen en minstens 8 uur tijd te laten tussen het voeren van brokken en vers.
Maar andere deskundigen op het gebied van hondenvoeding menen weer dat de kliertjes in de hondenmaag net zo lang enzymen uit blijven scheiden zolang er eten in de maag zit, dus dat je wel rustig brokken kunt mengen met rauw/kvv.
In dit geval gaat het om een blikje vis. Niet rauw/vers dus ik denk dat het mengen sowieso niet zo veel kwaad kan.
(Alleen zou ik liever voor verse sardines kiezen, mits je hond dat lust natuurlijk; hier doen ze er een moord voor
).
Maar andere deskundigen op het gebied van hondenvoeding menen weer dat de kliertjes in de hondenmaag net zo lang enzymen uit blijven scheiden zolang er eten in de maag zit, dus dat je wel rustig brokken kunt mengen met rauw/kvv.
In dit geval gaat het om een blikje vis. Niet rauw/vers dus ik denk dat het mengen sowieso niet zo veel kwaad kan.
(Alleen zou ik liever voor verse sardines kiezen, mits je hond dat lust natuurlijk; hier doen ze er een moord voor
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Rauw vinden ze hier ook lekker,maar dan mijn vraag moet het dan eerst ingevroren worden?Rami schreef:Er werd/wordt gezegd dat brokken en vers/kvv niet gemengd mag worden omdat brok (bewerkt en rijk aan koolhydraten) een andere verteringstijd heeft dan vers/kvv (rauw en eiwitrijk). Vandaar het advies om niet te mengen en minstens 8 uur tijd te laten tussen het voeren van brokken en vers.
(Alleen zou ik liever voor verse sardines kiezen, mits je hond dat lust natuurlijk; hier doen ze er een moord voor).

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- Rami
- Zeer actief
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
-
Tinker
En ik vind het vermoeiend als mensen moeilijk gaan lopen doen,over iets wat helemaal niet iets is om moeilijk over te doen.Martijn schreef:Ik ken hele volksstammen die streven naar de beste manier van voeden in plaats van "zolang de hond niet ziek word is het goed" en die hebben honden die er ook goed uitzien.Tinker schreef:Vlees en brokken kunnen prima gemengd worden,zolang er geen bot bij zit.Maar ik ken hele volksstammen die hun hond brokken en pens(Of Rodi etc) in 1 maaltijd voeren,en dat gaat prima.Wij hebben dat zelf ook jaren gedaan.
Waarom moeten mensen toch altijd doorlullen over wat er allemaal kan terwijl het toch erg duidelijk is dat er in ieder geval indicatie is dat het beter kan.
Ik wil best praten over wat het beste is maar "het dondert niet, hij gaat heus niet kapot" vind ik altijd zo vermoeiend. Dan kun je net zo goed meteen bonzo gaan voeren.
- Roelfien
- Zeer actief
Ik ben het met Martijn eens dat als het niet hoeft, je het beter ook niet kan doen. Het is gewoon optimaal als je vlees en brokken gescheiden van elkaar geeft. Dan halen honden ook het beste uit beiden.
Voor zover dat bij brokken mogelijk is, het beste eruit halen.
Natuurlijk is het helemaal niet erg om eens te mengen. Maar waarom zou je als het niet nodig is?
Voor zover dat bij brokken mogelijk is, het beste eruit halen.
Natuurlijk is het helemaal niet erg om eens te mengen. Maar waarom zou je als het niet nodig is?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- Rami
- Zeer actief
Maar ehm... vlees en brokken? TS wil toch alleen weten of het kwaad kan om eens een keer een blikje vis (niet rauw, bewerkt) door de brokken te mengen?Roelfien schreef:Ik ben het met Martijn eens dat als het niet hoeft, je het beter ook niet kan doen. Het is gewoon optimaal als je vlees en brokken gescheiden van elkaar geeft. Dan halen honden ook het beste uit beiden.![]()
Voor zover dat bij brokken mogelijk is, het beste eruit halen.![]()
![]()
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
dit is niet het eerste topic dat een beetje offtopic gaat hoorRami schreef:Maar ehm... vlees en brokken? TS wil toch alleen weten of het kwaad kan om eens een keer een blikje vis (niet rauw, bewerkt) door de brokken te mengen?Roelfien schreef:Ik ben het met Martijn eens dat als het niet hoeft, je het beter ook niet kan doen. Het is gewoon optimaal als je vlees en brokken gescheiden van elkaar geeft. Dan halen honden ook het beste uit beiden.![]()
Voor zover dat bij brokken mogelijk is, het beste eruit halen.![]()
![]()
-
Addy
- Rami
- Zeer actief
- Maxiem
- Zeer actief
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb het ze gevraagd omdat ik wilde weten hoe dat nu precies zit: of je brok en rauw kunt mengen of niet, gewoon omdat ik het interessant vind en omdat hier veel verschillende meningen over bestaan. Maar voor mij persoonlijk niet van toepassing. Wat je wilt geloven of aannemen moet je natuurlijk zelf weten.

- Hutsje
- Zeer actief
gelukkig zijn er inderdaad mensen die zich breed orienteren.Sennaruby schreef:Ik heb het ze gevraagd omdat ik wilde weten hoe dat nu precies zit: of je brok en rauw kunt mengen of niet, gewoon omdat ik het interessant vind en omdat hier veel verschillende meningen over bestaan. Maar voor mij persoonlijk niet van toepassing. Wat je wilt geloven of aannemen moet je natuurlijk zelf weten.

- Roelfien
- Zeer actief
Ik wil het best geloven, maar ik ga ook uit van informatie gegeven door mensen die zich erin verdiept hebben. Wellicht zijn hun standpunten verouderd en is in de tussentijd gebleken dat de verschillende zaken geen effect op elkaar hebben in de vertering van de hond.Sennaruby schreef:Ik heb het ze gevraagd omdat ik wilde weten hoe dat nu precies zit: of je brok en rauw kunt mengen of niet, gewoon omdat ik het interessant vind en omdat hier veel verschillende meningen over bestaan. Maar voor mij persoonlijk niet van toepassing. Wat je wilt geloven of aannemen moet je natuurlijk zelf weten.
Nou ga ik ook zeker geen toestand maken over gare bliksardientjes over brokken. Dat zal ook geen enkele effect op elkaar hebben, behalve wellicht de grote hoeveelheid olie erbij die zorgt voor diaree, als je hond het niet gewend is.
Maar ik ben toch benieuwd waar dan de omslag ligt van de mening van de deskundigen van: " geen rauw met brok vermengen" naar " het geeft geen nadelige gevolgen voor de vertering van de hond als je rauw en brok vermengt".
Juist omdat ik ook breed geinformeerd wil zijn.
Laatst gewijzigd door Roelfien op 01 okt 2007 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.