Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

beginnende diagnose Moos Update p.3

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

beginnende diagnose Moos Update p.3

Ongelezen bericht door Moos »

Zo, we komen net thuis van de neuroloog. Hij heeft de filmpjes bekeken, Moos' dossier doorgenomen, Moos onderzocht, en mijn verhaal aangehoord.

Epilepsie sluit hij eigenlijk uit. Hij kwam eigenlijk meteen met de diagnose dat het een post-synaptisch probleem is. Dat houdt dan in, meen ik begrepen te hebben, dat er iets fout gaat bij de receptoren bij zijn spieren.
Er zijn alleen meerdere ziektes die dat kunnen veroorzaken. Een aantal zijn aan te tonen via bloed. Hij heeft direct zelf iets in zijn bloed onderzocht (wat weet ik niet, er vlogen zoveel mij geheel onbekende termen om mijn oren dat mijn hoofd er nog van suist), en dat was goed.
Nu wordt er bloed opgestuurd naar Amerika voor een bepaalde test op de ziekte "myasthenia gravis" die ze schijnbaar alleen daar goed kunnen doen.
Hij was er behoorlijk overtuigd in dat het probleem daar zou kunnen liggen, en anders dus iets anders 'post-synaptisch'. Komt uit de bloedtest in Amerika nou niks dan worden er verdere onderzoeken gedaan, te beginnen met een belastingsonderzoek.
Hoe dat gaat weet ik ook niet precies, ik zat teveel te suizen :19:

De uitslag van die bloedtest word ik over een week over gebeld.
Laatst gewijzigd door Moos op 09 okt 2007 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik hoop dat daar wat uit komt dan.Het beestje kan maar beter een naam hebben zodat gerichte behandeling ingezet kan worden.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Kan mij voorstellen dat op zo'n moment zoveel informatie op je af komt, dat het niet te onthouden is.

Heeft hij ook nog verteld of de aandoening waar hij aan denkt goed te behandelen is?
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door gotcha »

oei,en als het dat is wat zijn de mogelijkheden dan voor de behandeling?
Goed dat het geen epileptie is.en nu maar afwachten voor de testresultaten.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Poeh zeg, kan me voorstellen dat het suist!
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Kan me voorstellen dat er dan veel op je afkomt.
Hopelijk komt er iets uit de tests en kunnen jullie gericht gaan behandelen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Sita schreef:Kan mij voorstellen dat op zo'n moment zoveel informatie op je af komt, dat het niet te onthouden is.

Heeft hij ook nog verteld of de aandoening waar hij aan denkt goed te behandelen is?
Ik heb gevraagd hoe de prognose dan was, en daarop zei hij alleen dat dat dus lag aan wat het is. Bij sommige ziektes heel slecht, en bij andere veel beter...

Moos mag trouwens geen lange wandelingen meer doen voorlopig ook; nu had ik dat wel een klein beetje aan zien komen, dus vorige week heb ik voor een paar euro een kinderwagentje op de kop getikt op een rommelmarkt. Daar mag hij nu dus deels in, want Saar moet wel nog gewoon kunnen rennen en stuiteren.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:had je die myasthenia gravis ook zelf al niet een keer nagekeken, of verbeeld ik me dat nou?
Ja, de ene nieuwe da die ik gehad heb een tijdje geleden kwam daar ook mee.
kan hij dat ook koppelen aan de pijn die moos toch af en toe blijkt te hebben? of zou hij dan misschien geen pijn hebben maar alleen erg in de war zijn doordat hij beperkt wordt in zijn beweging?
Dat ben ik dus ook vergeten te vragen. Ook omdat hij echt heel erg stellig was. Hij heeft eerst zijn dossier bekeken, en daarna mij wat vragen gesteld. Toen kwam ik met die filmpjes op de proppen, en meteen daarna ging hij zitten en kwam met dat hem dit heel bekend voorkwam en dat het dus een post-synaptisch probleem was.

Ik zou me wel voor kunnen stellen dat Moos dan geen pijn heeft maar heel erg in de war is. Ongelukkig is hij dan, maar dat zou natuurlijk ook wel verwarring kunnen zijn van "wat gebeurt me nou?".
weet je ook nog waarom hij het zo duidelijk vond dat het om een post-synaptisch probleem zou gaan?
Nee, want ik snapte het niet helemaal. Hij had het erover als over hoe je lasagna maakt, met termen waar ik dus nog noooit van gehoord had.

Het enige wat ik nog wel 2 keer extra duidelijk heb kunnen vragen was hoe het zat met epilepsie, en daar dacht hij dus totaal compleet niet aan.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:toch alles bij elkaar goed dat hij zelf toch al heel specifiek een gerichte kant op denkt. beter het weten dat er iets ernstigs is dan het constant twijfelen over wat er nu toch mis kan zijn.

zeg ik nu zo maar even hoor, zo simpel ligt het natuurlijk niet :knuffel1: .
Ik heb denk ik wel 3 keer gezegd dat ik zo blij was dat hij zo stellig was van "dit is het probleem". Toen we zaten te wachten op de uitslag van de eerste bloedonderzoeken kreeg ik het wel even heel benauwd; hij zou maar zeggen dat er iets gevonden is dat progressief is en haast niet behandelbaar...
Maar dat zei hij dus niet.
Tenminste, het zou wel zoiets kunnen zijn, maar ook niet dus. Afhankelijk van wat het dan precies is.

Maar de hele stelligheid waarmee hij het bracht stelde me wel gerust dat hij dus heel gericht gaat onderzoeken. :wink:
Desalnietemin maak ik me natuurlijk ook wel zorgen. Ik bedoel, zinnen als "dat ligt eraan wat het is, bij sommige is de prognose heel slecht', wordt je ook niet vrolijk van :19:
Laatst gewijzigd door Moos op 25 sep 2007 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Gelukkig nu gaat er eindelijk gericht gezocht worden.
Spannend weer wachten, maar ik heb wel ´t idee uit je verslag dat je goed serieus genomen bent. :ok:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Goed dat er nu echt gericht gezocht kan worden.

Ga er voor duimen dat er iets uit komt wat goed behandeld kan worden. :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Nou gaan we dan toch de goede kant op met Moos, als je de uitslagen binnen hebt weten we meer. Maar een arts die zo stellig is...... dan zou dat het misschien wel kunnen zijn. En nu maar afwachten in hoeverre.
Succes we horen nog wel van je.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Ik hoop dat er wat uit de bloedtest komt, wat in ieder geval behandeld kan worden. Sterkte met wachten.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Nou, er is dan eindelijk een begin en dat moet toch goed voelen. Verder moet je je maar niet proberen naar te maken met inbeeldingen enzo. Ik heb zelf op een gegeven moment mezelf verboden nog langer te gaan googelen. Ik had de naarste scenario's in mijn hoofd, en zag alleen maar foto's van Goldens met een geamputeerde poot.
Niet doen, de tijd om je eventueel zorgen te maken over wat als en wat dan, is nog minstens een week weg. En ja, ik weet ook dat het makkelijk gezegd is :wink:
Sterkte met wachten, en ik hoop dat hiermee het balletje echt gaat rollen :ok:
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:Nou, er is dan eindelijk een begin en dat moet toch goed voelen. Verder moet je je maar niet proberen naar te maken met inbeeldingen enzo. Ik heb zelf op een gegeven moment mezelf verboden nog langer te gaan googelen. Ik had de naarste scenario's in mijn hoofd, en zag alleen maar foto's van Goldens met een geamputeerde poot.
Niet doen, de tijd om je eventueel zorgen te maken over wat als en wat dan, is nog minstens een week weg. En ja, ik weet ook dat het makkelijk gezegd is :wink:
Ik heb 'het geluk' dat ik zo niks snap van dat post-synaptisch dat ik er nog minder van snap als ik google :wink:

Nogmaals bedankt voor het lichter maken van de filmpjes trouwens; het was na het zien daarvan dat hij meteen iets had van "dan is het dit".
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Komt een hoop op je af zo he? Ik hoop dat hij het bij het juiste eind heeft, maar dan hoop ik nog meer dat het iets behandelbaars en niet ernstigs is.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Marion. schreef:Nou, er is dan eindelijk een begin en dat moet toch goed voelen. Verder moet je je maar niet proberen naar te maken met inbeeldingen enzo. Ik heb zelf op een gegeven moment mezelf verboden nog langer te gaan googelen. Ik had de naarste scenario's in mijn hoofd, en zag alleen maar foto's van Goldens met een geamputeerde poot.
Ik wilde net zoiets sooregelijks typen :wink:

Ook al is het makkelijk gezegd dan gedaan hoor, geen doemscenario's bedenken.

Veel sterkte en hopelijk komt er iets uit wat te behandelen is :ok:
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Dat wordt een hele spannende week voor jou. Ik hoop dat er iets uit komt wat goed behandelbaar is. Sterkte!
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb geen flauw idee wat deze medische termen betekenen :N:
Maar zoals ik nu begrijp, is er al een sterk vermoeden naar iets toe en lijkt het niet enorm dramatisch te zijn??
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Caro. schreef:Ik heb geen flauw idee wat deze medische termen betekenen :N:
Maar zoals ik nu begrijp, is er al een sterk vermoeden naar iets toe en lijkt het niet enorm dramatisch te zijn??
Er is eigenlijk een diagnose dat het mis gaat op het punt waar het signaal aan zijn spieren doorgegeven moet worden. Alleen dat kan door verschillende ziektes veroorzaakt worden. Bij sommige daarvan is de prognose gewoon echt slecht, en bij andere een stuk beter.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Moos schreef:
Caro. schreef:Ik heb geen flauw idee wat deze medische termen betekenen :N:
Er is eigenlijk een diagnose dat het mis gaat op het punt waar het signaal aan zijn spieren doorgegeven moet worden. Alleen dat kan door verschillende ziektes veroorzaakt worden. Bij sommige daarvan is de prognose gewoon echt slecht, en bij andere een stuk beter.
Aiii, dus enige zekerheid dat het weliswaar wat vervelends is, maar niet levensbedreigend, is er dus toch nog niet :(:
Het waren zoveel moeilijke termen (en een vermoeiende dag hier) dat ik er even niet helemaal uitkwam.

Dan ga ik doorduimen :ok: :ok: en heel veel sterkte met een slopende week onzekerheid... :knuffel1:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Caro. schreef:
Aiii, dus enige zekerheid dat het weliswaar wat vervelends is, maar niet levensbedreigend, is er dus toch nog niet :(:
Nee, volgens de neuroloog hing dat volledig af van wat hij heeft. Hij wilde daar verder ook niet op in gaan, eerst maar zien wat het is. En gelijk heeft hij hoor :wink:
Het waren zoveel moeilijke termen (en een vermoeiende dag hier) dat ik er even niet helemaal uitkwam.
Joh, ik heb die man volgens mij 20 min lang aangekeken alsof ik water zag branden :N:
Dan ga ik doorduimen :ok: :ok: en heel veel sterkte met een slopende week onzekerheid... :knuffel1:
Dank je!
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik hoop op iets wat goed te behandelen is.
Mijn zus heeft myasthenia gravis, wist niet dat honden dat ook kunnen hebben. Bij de een verloopt de ziekte heel grillig bij een ander niet, nou ja heb je ook niets aan maar sterkte met het wachten op de uitslag.

Groetjes Els
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef: Er is eigenlijk een diagnose dat het mis gaat op het punt waar het signaal aan zijn spieren doorgegeven moet worden. Alleen dat kan door verschillende ziektes veroorzaakt worden. Bij sommige daarvan is de prognose gewoon echt slecht, en bij andere een stuk beter.
Je dus nog een week wachten op de aanwijzing welke ziekte bij Moos dit verschijnsel geeft.
Maar als ik het goed begrijp zou hij dus geen pijn hebben.

Eigelijk is dat tijdens het wachten wel een min of meer prettig idee.

Sterkte met wachten op de uitslag. :ok:
Een week kan dan lang duren. :(:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Tjonge, wat spannend allemaal weer.. Een week wachten lijkt niet veel, maar ondertussen.. En nu maar hopen dat er iets goed behandelbaars uit komt!

Dat duizelen komt me erg bekend voor :wink:

Veel sterkte weer met het wachten :knuffel1:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moos
Zeer actief

ranetje schreef: Maar als ik het goed begrijp zou hij dus geen pijn hebben.

Eigelijk is dat tijdens het wachten wel een min of meer prettig idee.

Sterkte met wachten op de uitslag. :ok:
Een week kan dan lang duren. :(:
Of hij geen pijn heeft heb ik niet gevraagd, maar je zou denken van niet inderdaad :wink:

Een week kan inderdaad lang duren dan, maar opzich vind ik het nog best snel eigenlijk :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Die had ik inderdaad ook al gevonden. Dank je wel :ok:

Van wat ik zo lees betwijfel ik zelf wel of dat het is, maar zowel 1 da als nu de neuroloog kwamen er meteen mee aanzetten, en zij zullen er toch echt meer vanaf weten denk ik dan maar.

Ik heb wel gezien dat hij Moos' ogen teste. Van wat ik ergens las kunnen honden met myasthenia gravis niet goed knipperen met twee ogen tegelijk, zoiets.
Maar uiteraard ben ik ook weer vergeten te vragen waarom hij met zijn ogen bezig was op het moment zelf :roll:
Laatst gewijzigd door Moos op 26 sep 2007 11:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Nou in ieder geval lijkt het erop dat er eindelijk duidelijkheid komt.
Sterkte met wachten
:pop:
Moos
Zeer actief

Ik ben nu 1.5-2 weken bezig met Moos niet langer laten lopen dan zo'n 45 min. als lange wandeling, waarvan nu sinds zaterdag met het wagentje waar hij ingaat zodra ik zie dat hij trager gaat lopen, en sowieso na 45 min. aaneengesloten wandelen. Van de neuroloog mocht hij niet echt lang meer wandelen, maar dat had ik zelf dus daarvoor ook al wel bedacht.

En het lijkt hem toch echt wel goed te doen. Hij heeft (afkloppen) geen 'aanval' meer gehad, ook geen hele korte omdat ik hem zodra hij moeizaam gaat lopen optil of nu dan in het karretje zet, en zijn nagels krassen echt stukken minder op de stoep nu viel me gisteren en vandaag opeens heel duidelijk op.
Verder geniet hij van zijn eigen karretje. Hij gaat er heel ontspannen in zitten, en vanochtend ging hij er zelfs uitgebreid in liggen. Voor mij ook een teken dat hij dan dus ook gewoon het even nodig heeft om te rusten.

Al met al gaan we op deze manier tot nog toe dus wel heel goed gelukkig. Ik moet me er even overheen zetten dat ik met een hond in een wagentje loop :mrgreen: :wink: , maar ik ben wel erg blij dat hij op deze manier toch fitter lijkt te blijven, zoals de neuroloog dus ook in gedachten had.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

In ieder geval wel een teken dat Moos die rust nodig heeft.
Ik kan me voorstellen dat het een gek idee is om met een wandelwagentje te lopen :mrgreen:
Krijg je er veel commentaar op? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”