Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vleesverdeling

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

droebel
Vaste gebruiker

vleesverdeling

Ongelezen bericht door droebel »

Baiko krijgt op dit moment brokken maar doet het hier niet helemaal goed op.
ik wil hem dus KVV gaan geven en een paar dagen brok.
hoe kan ik dit het beste doen?? 's ochtends brok en 's avonds vlees??
of een paar vaste dagen alleen vlees en paar dagen brok??

KVV hebben ze in compleet versie en in enkele versie die alleen bestemd is voor bijvoeding. wanneer geef je die bijvoeding??
stel dat hij 3 pakjes per dag moet hebben, kan je dan ook 2 compleet en 1 enkele geven of is dat niet goed/?
onderschrift verwijderd vanwege deze regel:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18814

Hoe beter ik de mens leer kennen, hoe meer ik m'n hond waardeer.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Als je kvv en brok wilt geven kun je idd het beste een paar dagen alleen brok en een paar dagen allen kvv geven. Brok en kvv op 1 dag is minder goed omdat het allebei op een hele andere manier verteerd, maar er zijn wel mensen die dat doen en waar het prima bij gaat.
Ik zou dan gewoon de complete versie voeren dan weet je zeker dat je hond alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft. De enkelvoudige kan wel maar dan moet je het zelf aanvullen met evt. groente en rijst ofzo...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

SuzieC1970 schreef:Als je kvv en brok wilt geven kun je idd het beste een paar dagen alleen brok en een paar dagen allen kvv geven. Brok en kvv op 1 dag is minder goed omdat het allebei op een hele andere manier verteerd, maar er zijn wel mensen die dat doen en waar het prima bij gaat.
hier krijgen ze een paar keer per week KVV. 's ochtends brok, 's avonds kvv... nergens last van hoor, gaat uitstekend.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

malinois schreef:
SuzieC1970 schreef:Als je kvv en brok wilt geven kun je idd het beste een paar dagen alleen brok en een paar dagen allen kvv geven. Brok en kvv op 1 dag is minder goed omdat het allebei op een hele andere manier verteerd, maar er zijn wel mensen die dat doen en waar het prima bij gaat.
hier krijgen ze een paar keer per week KVV. 's ochtends brok, 's avonds kvv... nergens last van hoor, gaat uitstekend.
Hier ook naar volle tevredenheid :ok: eigenlijk nog erger s'avonds wordt gebarfd :N:
Afbeelding
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

malinois schreef:
Ik voer dus ook regelmatig vers vlees of vis en brok gelijktijdig, soms als ik vergeten ben om iets uit de diepvriezer te halen alleen brok met bv. tonijn uit blik een rauw eitje en wat schapenvet.
En Sjors doet het er prima op, toch sta ik de laatste tijd vaak ik dubio of ik het nu wel zo goed doe, omdat ik herhaaldelijk lees over die "andere manier van verteren".
Heb al vaker gezocht over wat dat anders verteren nu precies met de hond doet?, maar kan nergens een plausibel antwoord vinden.
Heeft iemand een duidelijk antwoord hier op, of mss een link waar ik er meer over kan lezen, wil er graag meer over weten!!!
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Het probleem met het voeren van vlees en brokken tegelijk is dat brokken gaan drijven op het maagzuur. Vlees daarintegen is zwaar en zakt gelijk naar de bodem van de maag. Als je dit samen geeft kan het maagkanteling in de hand werken. Er zijn mensen die het al jaren zo doen en geen problemen hebben, maar toch zou ik het niet gauw adviseren omdat je toch altijd een risico hebt. Zelf zou ik er geruime tijd tussen laten of het liefst kvv en brokken zelfs scheiden van dagen, dus aantal dagen brok en aantal dagen kvv.

Groetjes Wendy
Groetjes,
Wendy
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Oké Wendy, of eigenlijk niet oké :N: dit is idd een hele plausibele overweging om het niet meer te doen.
Is ook een kleine moeite om het gescheiden te houden 2 a 3 dagen vlees en/of vis, 1 a 2 dagen brokken, of mss wel helemaal geen brokken meer.
Bedankt voor het antwoord :ok:
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Ik geef nooit vers vlees en brokken tegelijk in 1 bak.
Mijn honden gaan ervan schrokken.
Dus vlees apart en brokken ook.
Yvonn, je kan best Sjors vers vlees geven , maar meng het niet met brokken.
Hij is toch een manneke op leeftijd , dus oppassen voor zijn maag, Engelse bullen zijn toch al zo kwetsbaar :wink:
alm@
moderator

Yv*nn schreef:Oké Wendy, of eigenlijk niet oké :N: dit is idd een hele plausibele overweging om het niet meer te doen.
Is ook een kleine moeite om het gescheiden te houden 2 a 3 dagen vlees en/of vis, 1 a 2 dagen brokken, of mss wel helemaal geen brokken meer.
Ik houd altijd minimaal 8 uur tussen de ochtend brokken en het avond vers juist voor dat doel.
Overigens krijgen ze hier s'morgens maar een klein handje Cavom per hond, als ik s'morgens niks geef gaan ze gal spugen.
Afbeelding
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

alm@ schreef:
Yv*nn schreef:Oké Wendy, of eigenlijk niet oké :N: dit is idd een hele plausibele overweging om het niet meer te doen.
Ik houd altijd minimaal 8 uur tussen de ochtend brokken en het avond vers juist voor dat doel.
Overigens krijgen ze hier s'morgens maar een klein handje Cavom per hond, als ik s'morgens niks geef gaan ze gal spugen.
Idd Alma, Sjors krijgt van mij s`morgens nog steeds "heel fout ik weet het :roll: " 1 of 2 kleine boterhammetjes met kalfsleverworst als ontbijt.
Als ik hem ipv bammetjes wat brokken geef kijkt i me zo vreselijk zielig aan, zodat ik direct aan het smeren ga.
Wat je schrijft geen eten s`morgens is geen optie dan gaat hij dus ook gal spugen.
Maar goed zo heeft ieder zijn manier, maar aan het vergrote gevaar op een evt. maagkanteling daar had ik niet bij stil gestaan, dus geen brokken en vlees met gelijktijdig!!!!
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Brood met leverworst kan je heus wel blijven geven Yvonn, maar niet als maaltijd, zeker niet bij een Engelse bull van 8 jaar oud.
Er zitten te veel calorieen in, en te weinig voedingsstoffen. Een halve boterham, in stukjes, dat kan wel voor je mannetje, en dan daarnaast gezond eten. Op het forum staan heel veel tips.
Succes !
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maitestar schreef:Het probleem met het voeren van vlees en brokken tegelijk is dat brokken gaan drijven op het maagzuur. Vlees daarintegen is zwaar en zakt gelijk naar de bodem van de maag. Als je dit samen geeft kan het maagkanteling in de hand werken. Er zijn mensen die het al jaren zo doen en geen problemen hebben, maar toch zou ik het niet gauw adviseren omdat je toch altijd een risico hebt. Zelf zou ik er geruime tijd tussen laten of het liefst kvv en brokken zelfs scheiden van dagen, dus aantal dagen brok en aantal dagen kvv.

Groetjes Wendy
hoe kan een geperste brok nu drijven? die valt uit elkaar en zinkt als een baksteen :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Hier krijgen de honden kvv en brok.
Ik heb dus kvv dagen en brok dagen...4 kvv dagen en 3 brokdagen en dat werkt prima.
Soms ook wel eens meerder dagen kvv ligt eraan hoe vol de vriezer ligt :wink:

Jacqueline
Afbeelding
alm@
moderator

Yv*nn schreef:
Idd Alma, Sjors krijgt van mij s`morgens nog steeds "heel fout ik weet het :roll: " 1 of 2 kleine boterhammetjes met kalfsleverworst als ontbijt.
Als ik hem ipv bammetjes wat brokken geef kijkt i me zo vreselijk zielig aan, zodat ik direct aan het smeren ga.
Bullen zijn volgens mij kampioen zielig kijken. Die engelse bul van mijn broer kan je aankijken of al het wereldleed op z'n schouders ligt, hartverscheurend, tranen in je ogen. Alleen voor iets lekkers wat ik in mijn zak heb :mrgreen:
Afbeelding
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

malinois schreef:
maitestar schreef:Het probleem met het voeren van vlees en brokken tegelijk is dat brokken gaan drijven op het maagzuur. Vlees daarintegen is zwaar en zakt gelijk naar de bodem van de maag. Als je dit samen geeft kan het maagkanteling in de hand werken. Er zijn mensen die het al jaren zo doen en geen problemen hebben, maar toch zou ik het niet gauw adviseren omdat je toch altijd een risico hebt. Zelf zou ik er geruime tijd tussen laten of het liefst kvv en brokken zelfs scheiden van dagen, dus aantal dagen brok en aantal dagen kvv.

Groetjes Wendy
hoe kan een geperste brok nu drijven? die valt uit elkaar en zinkt als een baksteen :19:
Bij een geperste brok is dit inderdaad niet het geval. Maar gooi maar eens een brokje van bijv. Royal Canin in het water, deze zet onmiddelijk uit en drijft. Maar ik heb hier nergens zo gauw gezien dat het om een geperste brok zoals Cavom ging. Vandaar mijn reactie :wink:
Groetjes,
Wendy
Tinker

Ongelezen bericht door Tinker »

maitestar schreef:
malinois schreef:

Groetjes Wendy
Bij een geperste brok is dit inderdaad niet het geval. Maar gooi maar eens een brokje van bijv. Royal Canin in het water, deze zet onmiddelijk uit en drijft. Maar ik heb hier nergens zo gauw gezien dat het om een geperste brok zoals Cavom ging. Vandaar mijn reactie :wink:
Water en maagzuur zijn wel twee hèèl verschillende zaken,en zijn dusdanig niet met elkaar te vergelijken. :wink:
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Er doen allerlei verhalen over het al dan niet tegelijk kunnen voeren van brok en rauw vlees. Volgens diverse rauwvoerende dierenartsen kunnen ze gewoon tegelijk gegeven worden; dat is helemaal geen probleem. Als er gegeten wordt, komen er spijsverteringssappen vrij en die zien heus geen verschil tussen een brok en een stuk vlees. Het enige verschil is dat het één wat sneller gaat (brok) dan het ander (vlees/bot), maar ook dat is geen probleem, want zo lang er voedsel in de maag zit, gaat het verteringsproces z'n gangetje.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Groetjes Wendy
Ben benieuwd waar je deze wijsheid hebt opgedaan. Heb je misschien een bron?

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tinker schreef:
maitestar schreef:
malinois schreef:

Groetjes Wendy
Water en maagzuur zijn wel twee hèèl verschillende zaken,en zijn dusdanig niet met elkaar te vergelijken. :wink:
als mijn hond al eens overgeeft dan komen de brokken er nooit als brok weer uit... dit was wel het geval bij geexpandeerde brokken, ook al is dit vrij snel na het geven van eten... dus blijkbaar vallen de geperste brokken ook in het maagzuur al uit elkaar misschien wel daarvoor al.... anders moesten ze toch brokken overgeven en geen bruin poeder.... :wink:
Afbeelding
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

alm@ schreef:
Yv*nn schreef:
Bullen zijn volgens mij kampioen zielig kijken. Die engelse bul van mijn broer kan je aankijken of al het wereldleed op z'n schouders ligt, hartverscheurend, tranen in je ogen. Alleen voor iets lekkers wat ik in mijn zak heb :mrgreen:
Ja joh t`is vreselijk hé die bullen :mrgreen: , we janken wat af met z`n tweetje :jank: :wink:

Het is eigenlijk een soort spelletje, buiten dat ik het gewoon gezellig vind om samen te ontbijten.
Sjors zit/staat dan hard smakkend en dansend naast me bij ieder stukje brood wat hij krijgt, zo iets van plezier voor 2.
En juist dat plezier weegt op tegen het evt. niet zo gezond, ik eet ook regelmatig taart, chocolade of een kroket of 2, ook niet zo verstandig aangezien mijn gewicht :roll:
Overigens op een pensdag {2x per week}krijgt hij alleen wat korstje, vanwege het voorkomen van gal spugen, daar neemt hij dan ook genoegen mee.

En wat het al dan niet blijven drijven van brokken aangaat? heb vanmorgen weer heel wat af gegoogled, maar weer nergens een echt "wetenschappelijk" onderbouwd antwoord kunnen vinden.
Voor alle zekerheid houd ik het vanaf nu toch maar op alleen een vlees of vis, of brokken dag, tot z`n zak brokken op is, om dan te overwegen om helemaal op vlees/vis over te stappen.

{maar het ochtend ritueel van de bammetjes houd ik er bij, veel te leuk om te missen!!!}
alm@
moderator

Yv*nn schreef:
alm@ schreef:
Yv*nn schreef:
Ja joh t`is vreselijk hé die bullen :mrgreen: , we janken wat af met z`n tweetje :jank: :wink:

Het is eigenlijk een soort spelletje, buiten dat ik het gewoon gezellig vind om samen te ontbijten.
Sjors zit/staat dan hard smakkend en dansend naast me bij ieder stukje brood wat hij krijgt, zo iets van plezier voor 2.
En juist dat plezier weegt op tegen het evt. niet zo gezond, ik eet ook regelmatig taart, chocolade of een kroket of 2, ook niet zo verstandig aangezien mijn gewicht :roll:

{maar het ochtend ritueel van de bammetjes houd ik er bij, veel te leuk om te missen!!!}
Ach wij hebben ook een ritueeltje hier hoor :wink: Tussen de middag zitten ze net zo lang keurig naast elkaar te wachten tot ze een plakje kaas gehad hebben, kwijlen doen ze nog nét niet :roll:
Afbeelding
droebel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door droebel »

malinois schreef: als mijn hond al eens overgeeft dan komen de brokken er nooit als brok weer uit... dit was wel het geval bij geexpandeerde brokken, ook al is dit vrij snel na het geven van eten... dus blijkbaar vallen de geperste brokken ook in het maagzuur al uit elkaar misschien wel daarvoor al.... anders moesten ze toch brokken overgeven en geen bruin poeder.... :wink:
Als de mijne cavom of farmfood uitspuugde dan was het 1 bruine brij. zelfs zeer kort na het eten. hij krijgt nu geexpandeerde brokken van prins en die blijven heel. zelfs 5 uur naar de maaltijd. ze zijn dan wel gedeeltelijk uit elkaar gevallen maar je ziet er nog heel duidelijk brokken in.
onderschrift verwijderd vanwege deze regel:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18814

Hoe beter ik de mens leer kennen, hoe meer ik m'n hond waardeer.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

droebel schreef:
malinois schreef: als mijn hond al eens overgeeft dan komen de brokken er nooit als brok weer uit... dit was wel het geval bij geexpandeerde brokken, ook al is dit vrij snel na het geven van eten... dus blijkbaar vallen de geperste brokken ook in het maagzuur al uit elkaar misschien wel daarvoor al.... anders moesten ze toch brokken overgeven en geen bruin poeder.... :wink:
Als de mijne cavom of farmfood uitspuugde dan was het 1 bruine brij. zelfs zeer kort na het eten. hij krijgt nu geexpandeerde brokken van prins en die blijven heel. zelfs 5 uur naar de maaltijd. ze zijn dan wel gedeeltelijk uit elkaar gevallen maar je ziet er nog heel duidelijk brokken in.
precies dat bedoel ik... ik heb er nooit hele brokken in kunnen ontdekken ook al was het vrij snel na het eten.... dus ik ben benieuwd hoe ze dat dan verklaard dat blijft dus niet drijven... :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”