Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
fokplannen
Moderator: moderatorteam
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
-
christiane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collies
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
-
tineke
- Takkie_Teckel
- Zeer actief
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Jammer dat we nu niet van whippetpupjes kunnen genieten hier op het forum, maar ik denk dat je een wijs besluit hebt genomen. Als je er niet helemaal achter staat omdat je bang bent dat je met de pups blijft zitten moet je het gewoon niet doen, punt. Wie weet is de situatie over een jaartje toch anders, hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik buiten de showring maar heel zelden een whippet tegenkom.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Echt? Ik ken hier in Zutphen al zeven Whippets, van vier verschillende eigenaren.dbdobi schreef:hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik buiten de showring maar heel zelden een whippet tegenkom.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
-
christiane
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
als je heel de topic zou lezen zou je zien dat ze zich al terdege heeft voorbereidchristiane schreef:mss eens rondhoren of en nood is aan whippet-puppies
en wie weet begin je dan toch aan een nestje
dit is zooo leuk ( puppies )
en dat er dus zeker geen NOOD is aan whippet pups
tuurlijk is een nestje leuk, maar als je er mee blijft zitten en/of geen minder goede huisjes kan vinden is t een stuk minder leuk hoor...
-
christiane
- Zeer actief
- Contacteer:
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Ik zie er hier maar eentje rondlopen. Sowieso zijn de windhonden niet echt in trek in deze regio lijkt het wel.Scooby schreef:Echt? Ik ken hier in Zutphen al zeven Whippets, van vier verschillende eigenaren.dbdobi schreef:hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik buiten de showring maar heel zelden een whippet tegenkom.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Zou dan regiogebonden zijn? Er lopen hier in de buurt ook een heleboel Greyhounds. Op de hei kom ik er regelmatig vijf tegen (van één eigenaar), maar hier in Zutphen weet ik er ook zeven (van drie verschillende eigenaren).dbdobi schreef:Ik zie er hier maar eentje rondlopen. Sowieso zijn de windhonden niet echt in trek in deze regio lijkt het wel.Scooby schreef:Echt? Ik ken hier in Zutphen al zeven Whippets, van vier verschillende eigenaren.dbdobi schreef:hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik buiten de showring maar heel zelden een whippet tegenkom.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Huh? Waar beoordeel jij aan wie tot de doelgroep van showgefokte Whippets behoren? De regio waarin mensen wonen?!?Nanna schreef:Dat zijn meestal honden uit een opvang, geen rashonden met stamboomScooby schreef:Zou dan regiogebonden zijn? Er lopen hier in de buurt ook een heleboel Greyhounds. Op de hei kom ik er regelmatig vijf tegen (van één eigenaar), maar hier in Zutphen weet ik er ook zeven (van drie verschillende eigenaren).dbdobi schreef:Ik zie er hier maar eentje rondlopen. Sowieso zijn de windhonden niet echt in trek in deze regio lijkt het wel.Scooby schreef: Echt? Ik ken hier in Zutphen al zeven Whippets, van vier verschillende eigenaren.Niks ten nadele daarvan hoor, integendeel. Of het zijn baanhonden. Maar voor het verkopen van een showgefokte Whippetpup met stamboom is dat niet de doelgroep
Groetjes, Karen
- Mir@n
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
- Contacteer:
Ik kan me er iets bij voorstellen hoor Jacqueline, ik ben een hondenmens die van beide kanten alle begrip kan opbrengen.Nanna schreef: Ik beoordeel niks. Wel of niet regiogebonden, het feit dat je ergens veel Whippets en Greyhounds (en Galgo's) ziet wil niet zeggen dat dat showgefokte honden zijn met stambomen. Meestal niet juist. Is helemaal niet erg, dat wil ik graag aangestipt hebben.
Het feit dat er toch best wel veel windhonden zo her en der te zien zijn wil niet zeggen dat ik dan misschien dat nestje toch wel zou kunnen fokken. Want de eigenaren van de honden uit dat straatbeeld zijn veelal helemaal niet geïnteresseerd in mijn pups, dát bedoel ik te zeggen
Zowel van de rescue-kant als de fokkerskant.
En inderdaad wat je zegt heb je gelijk in, er is niet heel veel vraag naar showhonden, er is meer vraag richting renhonden en het liefste wil men een klein stropertje.
Als er weinig interesse is in je pups van Topsi, dan moet je het ook zeker niet doen, met het risico dat er wat pups blijven hangen. Voor degenen die dat kunnen behapstukken, prachtig, voor degenen die dat niet kunnen, rot, maar het is niet anders.
Ik vind je heel verstandig.
Hoewel je gevoel iets anders zegt als je verstand, ws.
-
hercujess
Wat ik me afvraag; wat moet je allemaal kopen/doen/weten vóórdat je überhaupt een teef laat dekken. Het is bij mij nog lang niet aan de orde, want Jip moet eerst volwassen worden en dan komt er (misschien, wie zal het zeggen hoe de toekomst loopt) een Janneke bij. Ik zou nu al wel graag willen weten waar ik op moet gaan laten, wat er moet komen (werpkist, warmtekampen, etc.) en nog meer van dat soort dingen.
Succes met Topsi, die mooie meid wordt vast een enorm lieve mams.
Succes met Topsi, die mooie meid wordt vast een enorm lieve mams.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind dat een héle vreemde denkwijze. Hoe kun jij nu weten of de mensen die hier in de buurt met windhonden lopen geinteresseerd zouden zijn in jouw pups? Sterker nog; hoe kun je in hemelsnaam weten of de mensen die ik hier zie lopen met windhonden wel of niet showen?!Nanna schreef:Ik beoordeel niks. Wel of niet regiogebonden, het feit dat je ergens veel Whippets en Greyhounds (en Galgo's) ziet wil niet zeggen dat dat showgefokte honden zijn met stambomen. Meestal niet juist. Is helemaal niet erg, dat wil ik graag aangestipt hebben.
Het feit dat er toch best wel veel windhonden zo her en der te zien zijn wil niet zeggen dat ik dan misschien dat nestje toch wel zou kunnen fokken. Want de eigenaren van de honden uit dat straatbeeld zijn veelal helemaal niet geïnteresseerd in mijn pups, dát bedoel ik te zeggen
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoewel ik denk dat de meeste mensen geen honden hebben om te showen, van welk ras dan ook, kun je er nog steeds geen weet van hebben wat de windhonden eigenaren hier in de buurt wel of niet met hun honden doen.Nanna schreef:Niet specifiek windhonden. Meer de Galgo's, Greyhounds en ook Whippets uit die rasgroep. Wat ik hier in de regio tegenkom is eigenlijk alleen maar rescue en baan. Als je het over Afghanen of Ieren zou hebben wordt het alweer heel anders, dat zijn meest weer wèl showgefokte honden.Scooby schreef:Ik vind dat een héle vreemde denkwijze. Hoe kun jij nu weten of de mensen die hier in de buurt met windhonden lopen geinteresseerd zouden zijn in jouw pups? Sterker nog; hoe kun je in hemelsnaam weten of de mensen die ik hier zie lopen met windhonden wel of niet showen?!Nanna schreef:Ik beoordeel niks. Wel of niet regiogebonden, het feit dat je ergens veel Whippets en Greyhounds (en Galgo's) ziet wil niet zeggen dat dat showgefokte honden zijn met stambomen. Meestal niet juist. Is helemaal niet erg, dat wil ik graag aangestipt hebben.
Hoe ik dat weet? Omdat ik dat die mensen vráág
Maar, als ik het goed begrijp, wil jij alleen maar Whippets fokken waarmee geshowed kan/moet worden?
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Over aannames maken gesproken...Nanna schreef: Het feit dat je ergens veel Whippets ziet lopen wil niet zeggen dat die allemaal bij showfokkers vandaan komen, meestal is het juist integendeel.
Ik denk dat het niet uit maakt van welk ras je een hond ziet lopen, ik denk dat de meeste honden niet van een showfokker vandaan komen. (Ik vind de term 'showfokker' ook een idiote term, eerlijk gezegd. Dat zijn fokkers die alleen fokken om een showproduct op de wereld te zetten?!)
Wel vind ik het erg bijzonder om maar gewoon aan te nemen dat de windhonden die ik hier tegenkom 'wel geen showhonden' zullen zijn. Het grappige is namelijk dat drie van de Greyhounds die ik hier ken dat wel zijn...
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Het maakt mij niets uit waarom iemand een rashond fokt, maar om alleen maar te fokken om te kunnen showen, vind ik een bijzondere gedachtengang, eerlijk gezegd.Martijn schreef:Volgens mij bedoelt ze dat de "markt" vol zit met spaanse opvangers en ex-baanhondjes.
Waarom zou je trouwens rashonden willen fokken waar je niet mee kunt showen (als het geen werklijn betreft..maar dan nog.)
Groetjes, Karen
- Mir@n
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
- Contacteer:
Net zo goed als je bij andere rassen showlijnen en werklijnen hebt, dus zo byzonder vind ik deze gedachtengang niet eigenlijk.Scooby schreef:Het maakt mij niets uit waarom iemand een rashond fokt, maar om alleen maar te fokken om te kunnen showen, vind ik een bijzondere gedachtengang, eerlijk gezegd.Martijn schreef:Volgens mij bedoelt ze dat de "markt" vol zit met spaanse opvangers en ex-baanhondjes.
Waarom zou je trouwens rashonden willen fokken waar je niet mee kunt showen (als het geen werklijn betreft..maar dan nog.)
Ja ook in de windhonden heb je werkpaarden en sierpaarden. Dus als ik een raswindhondje wil, die goed is op de baan, ga ik in Engeland wel kijken voor een grey. Als ik een raswindhondje wil voor in huis en de show, kijk ik wel bij Nanna
Bijvoorbeeld dan he?
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ik zelf een hond aanschaf, maakt mij dat uiteraard ook wel uit. Zo bedoelde ik het ook niet. Ik maak me niet druk wat de beweegredenen zijn van andere fokkers om te fokken. Als ik zelf op zoek ben naar een pup selecteer ik een fokker uiteraard wel op mijn eigen kriteria.Martijn schreef:Het maakt mij wel uit. Ik vind dat je goede exemplaren van het ras ras moet willen fokken. Correcte gezondheid, karakter maar zeker ook exterieur.Scooby schreef:Het maakt mij niets uit waarom iemand een rashond fokt, maar om alleen maar te fokken om te kunnen showen, vind ik een bijzondere gedachtengang, eerlijk gezegd.Martijn schreef:Volgens mij bedoelt ze dat de "markt" vol zit met spaanse opvangers en ex-baanhondjes.
Om te showen hoeft een hond alleen maar het juiste uiterlijk te hebben. Ouderdieren die nakomelingen geven met een afwijkend uiterlijk moet je niet in willen zetten, vind ik.
Net zoals een showhond met een afwijkend karakter of een slechte gezondheid niet ingezet moet worden voor de fok moet een hond met een uiterlijk dat echt afwijkt buiten de fok gehouen worden.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
En daar zit jouw denkfout, volgens mij? Ik denk dat het gros van de mensen die een rashond aanschaft het echt niet uitmaakt of het nou een fraai tentoonstellingsgeschikt model is wat ze aan de lijn hebben of gewoon die leuke, lieve huishond waar ze naar op zoek waren.Nanna schreef: Een "showgefokte" hond wordt inderdaad ook mede op uiterlijk gefokt. Iedereen loopt toch graag met een fraaie rasvertegenwoordiger aan de lijn? En daar hoef je niet eens voor naar tentoonstellingen te willen of te gaan fokken.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Juist, dat wil jij (en ik ook, hoor!), maar zo denkt echt niet iedere potentiele pupkoper er over. Het gros van de mensen wil gewoon een leuke pup van het ras waar ze gek van zijn en of die hond nou 'mooi' is of niet, dat maakt die mensen echt niets uit.Nanna schreef:Als ik op zoek ben naar een Whippet dan wil ik geen lelijke baanhond, hoe lief ze ook kunnen zijn. Dan wil ik een móóie Whippet, waarbij karakter en gezondheid hand in hand gaan met een mooi uiterlijk.
Waarbij ik aanstip dat uiterlijk nooit ten koste mag gaan van gezondheid, zoals we bij een aantal rassen zien. (zal maar niet zeggen welke)
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
En als je gewoon een leuk rashondje wil. Niet om mee te showen of om mee te werken. Dan maakt het je toch niet uit naar welke fokker je gaat, lijkt mij?Mir@n schreef:Net zo goed als je bij andere rassen showlijnen en werklijnen hebt, dus zo byzonder vind ik deze gedachtengang niet eigenlijk.Scooby schreef:Het maakt mij niets uit waarom iemand een rashond fokt, maar om alleen maar te fokken om te kunnen showen, vind ik een bijzondere gedachtengang, eerlijk gezegd.Martijn schreef:Volgens mij bedoelt ze dat de "markt" vol zit met spaanse opvangers en ex-baanhondjes.
Ja ook in de windhonden heb je werkpaarden en sierpaarden. Dus als ik een raswindhondje wil, die goed is op de baan, ga ik in Engeland wel kijken voor een grey. Als ik een raswindhondje wil voor in huis en de show, kijk ik wel bij Nanna![]()
Bijvoorbeeld dan he?
Groetjes, Karen
-
hercujess
Toch denk ik dat veel fokkers echt niet alleen fokken, omdat ze die pupjes zó leuk vinden (uiteraard speelt dat wel iets mee), etc. Als fokker streef je er toch naar om een hond te fokken die zó perfect mogelijk bij de rasstandaard in de buurt komt. En daar komt het showen ook weer om de hoek kijken. Er wordt gekeken in hoeverre de hond in het plaatje van de rasstandaard past. Een Rottweiler die nog bang is voor veldmuisje zal echt geen hoge ogen gooien op een show. Het is niet voor niks dat de fokker het mooiste exemplaar vaak zelf aanhoudt om daar verder mee te kunnen fokken.
In mijn opinie speelt bij het fokken zowel exterieur als het innerlijk van de hond mee. En met het innerlijke bedoel ik het karakter, maar ook de gezondheid. Ik vind het onverantwoordelijk om door te blijven fokken met een hond die een zware (erfelijke) gezondheidsafwijking heeft of een teef die zware medicatie toegediend moet krijgen tijdens de dracht. Dat heeft allemaal zijn weerga op de pups. Komt het niet tot uiting (wat vaak wel zo is) dan wordt het wel meegedragen in de genenpoel van de pup en wordt het doorgegeven aan een volgende generatie.
Maar ja, wie ben ik

In mijn opinie speelt bij het fokken zowel exterieur als het innerlijk van de hond mee. En met het innerlijke bedoel ik het karakter, maar ook de gezondheid. Ik vind het onverantwoordelijk om door te blijven fokken met een hond die een zware (erfelijke) gezondheidsafwijking heeft of een teef die zware medicatie toegediend moet krijgen tijdens de dracht. Dat heeft allemaal zijn weerga op de pups. Komt het niet tot uiting (wat vaak wel zo is) dan wordt het wel meegedragen in de genenpoel van de pup en wordt het doorgegeven aan een volgende generatie.
Maar ja, wie ben ik