Martijn schreef:Wat fijn dat het zo goed gaat met hem. Hij is trouwens erg mooi.
Goed dat je het zo serieus neemt. En het onder controle loslopen moet er natuurlijk in. Ik heb zelf lang genoeg een hond aan de lijn gehad om te weten dat dat eigenlijk niet volstaat, he?
Zeker niet met deze hond, met zoveel energie en nog zo weinig discipline.
Natuurlijk neem ik het serieus. Dat doe ik bij iedere hond, maar gelet op het karakter van de Kangal bij Mozes net even dat beetje extra. Ik ben het met je eens dat alleen lopen aan een lijn niet zou volstaan. Ik vind ook dat hij meer dan dat verdiend.
Martijn schreef:Hahaha..erg he?
Leer hem eerst eens "volg aan." hoeft niet perfect, maar even de realisatie er in werken dat er meer dan één manier van wandelen is en dat ze niet allemaal gesleur betekenen.
Daarna gewoon op jouw manier heel consequent zijn in het niet trekken. Dat vergt meer discipline van jou dan van hem. Gewoon niet meer toestaan en dat betekent helemaal opnieuw leren wandelen. Maar als je het ook zo ziet gaat dat best vlot.
Als het je echt niet lukt zijn er middelen voor om een al te grote, wilde hond wat meer in toom te houden. Wat voor halsband heb je er nu om?
Dit vind ik echt een hele goede tip. Gisteravond hebben we daar bij de cursus een begin mee gemaakt en ik pas dit ook al regelmatig op stukjes bij de wandeling toe. Als hij mij echt heel hard naar een bepaald punt (of een hond die hij ziet) trekt, dan loop ik spontaan de andere kant op. Dit vergt inderdaad veel discipline van mij, maar ik besef maar al te goed wat daar uiteindelijk tegenover staat.
Mozes werd bij mij gebracht met een dubbele slipketting om zijn nek. Ik heb die vervangen door een enkele slipketting omdat hij zich van de dubbele echt niets aan trok. Vroeger werd je op een kynologenclub verplicht om met een slipketting te trainen. Tegenwoordig is er een hoop veranderd en verbieden ze je min of meer de slipketting. De grootste nadelen van een slipketting vind ik dat de hond zichzelf zo snel corrigeert en hard in zijn nek wordt en dat zijn vacht ervan weg schuurt.
Bij "mijn" kynologenclub gaven ze mij het advies om, tot het luisteren/volgen/opletten beter gaat, een halti te gebruiken. Dit heb ik geprobeerd en ik merk dat dit veel beter werkt en minder schadelijk is voor Mozes. Uiteindelijk wil ik er wel naartoe werken dat hij gewoon een leren halsband om kan, net als mijn andere honden.
Martijn schreef:Nu al! Dit wordt een nagel aan je doodskist als je er niet snel mee aan de slag gaat. Vooral in combinatie met je aandachtspunt hierboven.
Ga het niet benoemen als beschermen. Dat heeft geen enkel nut. Je wil het gedrag (agressie naar andere honden) niet hebben dus plak er ook niet zo'n nobel etiketje op.
Misschien was het beter geweest als ik de situatie had toegelicht, dat zal ik alsnog doen. Ik ken aardig wat rassen maar een ongetrimde Bouvier en Riesen Schnauzer kan ik nog niet uit elkaar houden, dus ik hou het maar even op een Bouvier. De Bouvier, een ongecastreerde reu van vrij jonge leeftijd maar wel volwassen, kwam op mij afgelopen. Ik stak mijn hand open naar hem uit om eraan te snuffelen. De Bouvier trok zijn bovenlip op en begon vreselijk naar mij te blaffen. Vervolgens kwam Mozes er tussen staan en blafte tegen de Bouvier, maar maakte geen enkele aanstalte om te gaan vechten. Als een hond in het wilde weg staat te blaffen of om bijvoorbeeld een bal, dan doet Mozes niets. Vandaar dat ik het zie als het beschermen van mijn persoon. Ik ben blij dat hij er niet bovenop dook, maar zie het wel als iets wat ik goed in de gaten moet houden. Als hij dat na twee weken al doet, wat zal hij dan doen na een half jaar of een jaar? Ik voel mij hier dubbel over; enerzijds gaf het mij een veilig gevoel, anderzijds weet ik dat ik dit gedrag niet moet stimuleren en als alfa moet laten zien dat ik het zelf op kan lossen. Werk aan de winkel dus!
Martijn schreef:Dit is ook een joekel van een punt. Fietsen is met een trekkende kangal niet aan de orde en niets doen al helemaal niet.
Ga op zoek naar een veilige plek waar hij wel los kan.
Een hond die beweging tekort komt komt niet meteen terug als je roept. Die neemt eerst zijn beweging.
Je moet de druk er af halen voor je gaat oefenen met loslopen maar dus wel veilig.
Fietsen heb ik vroeger wel met honden gedaan, maar die waren daar ook geschikt voor. Ik vermoed dat een Kangal sowieso niet geschikt is om mee te fietsen, zelfs al zou hij niet trekken. Inderdaad, niets doen is ook geen optie. Nu neem ik hem af en toe alleen mee om een grotere band op te bouwen. Op die manier loopt hij ook meer en komt hij met van alles in aanraking. Gelukkig heb ik de mogelijkheid om naar bijvoorbeeld Groenendaal te gaan, wat volledig omheind is. Verder kan hij wel wat energie kwijt door met een andere hond van formaat te spelen in de tuin. Die andere hond komt regelmatig spelen en ik merk het ook duidelijk als die hond niet is geweest.
Martijn schreef:En dat luisteren komt echt wel hoor. Is puur een kwestie van aanleren.
Om eerlijk te zijn wordt het misschien geen brave border collie maar redelijk veilig los op een stille plek..dat moet kunnen.
Mozes hoeft van mij geen brave BC te worden, maar ik ga er wel voor dat hij, mijn roedel en ik gelukkig zijn met zijn aanwezigheid in ons leven. Ik ben bereid hier heel veel voor te doen en ook al met veel bezig om dit te bereiken. Hij hoeft van mij absoluut niet op te zitten en pootjes te geven, maar ik wil er bij hem wel de basis in krijgen. Ik moet echt keihard werken om zijn aandacht vast te houden, maar als ik dat doe, lukt het wel. Als het lukt om hem meer te leren (wat ik natuurlijk zeker ga proberen) is het meegenomen, maar als ik niet verder kan komen dan dat hij bij mij komt als ik hem roep, ben ik daar tevreden mee, want veiligheid voor Mozes maar ook andere mensen en dieren staat voorop.