Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dapper is overspannen...of niet?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Agossie :(:

Ja, ik zou zeker Rescue gaan geven. Ik heb daar bij Moritz altijd zichtbaar goede resultaten mee gezien.
Verder zou ik voorlopig proberen een beetje regelmaat te vinden, zodat hij zich daaraan kan optrekken. De drukte en stress proberen te vermijden, wat meer (als je dat nog niet deed) op gelijke tijden uitlaten en eten geven. Hierin vinden ze ook vaak rust.
Trainen kan je volgens mij best doen, maar ook rustig aan en met regelmaat.

Hopelijk gaat het snel weer over :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Ik zal niet teveel ineens weer veranderen.
Dus zelfde structuur, andere druk/tempo.
En ik zal zeker Rescue inzetten. :ok:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Mijn eerste ingeving is : in ieder geval niks veranderen aan hoe jullie nu met hem omgaan. Vijf weken op een ander adres is wel erg lang, er zal -denk ik- een hele tijd overheen gaan eer hij beseft dat waar hij nu woont, zijn blijvende huisje is.
Ik denk dat hij bang is voor elke verandering nu, dus geef hem een strak schema qua tijd van wandelen en eten etc.
En bach rescue zou ik ook geven ja.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Dat is nogal wat. Ik wist wel dat honden gestresst kunnen zijn, maar niet dat het dergelijke lichamelijke problemen zou geven.
Ik zou hem inderdaad even op de rescue zetten en verder rust. De basis zaken die je belangrijk vind wel gewoon blijven trainen/doen. Dat geeft duidelijkheid en ik denk dat bij een hond duidelijkheid leidt tot rust. Het heeft geen zin om nu dingen toe te laten die je anders ook niet wilt.
En voorlopig geen rare veranderingen of acties meer die anders zijn dan gewoon dagelijkse routine. Dus nu niet je vakantie in de bergen van Zwitserland gaan zitten. Maar ik neem aan dat je dat niet van plan was.
:wink: Sterkte met Dapper. Laat hem verder maar lekker zijn dingetje doen. Als hij liever een diepe kuil graaft op het strandje dan dat hij een grote wandeling maakt, laat hem dan maar graven. Dat soort dingen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Agos, arme Dapper.
Weet je zeker dat het niet door mijn bezoek gekomen is? :wink:

Ik heb altijd gedacht dat honden een bijna eindeloos aanpassingsvermogen hadden, maar zo te lezen is dit dus echt niet het geval. En gezien het artikel in de Onze Hond van al een aantal jaren geleden is het ook niet echt iets uitzonderlijks.

Adviezen heb ik eigenlijk niet echt, behalve wat hierboven al is aangegeven.

Ik hoop dat Dapper snel weer helemaal zichzelf is en zich realiseert dat het prachtige plekje waar hij nu mag wonen en leven niet alleen tijdelijk is en weer van voorbijgaande aard, maar iets voor hele lange tijd!
Geef hem maar een aai over zijn bol van me.
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Wandelen Dapper en Cleo helemaal niet meer samen? Zo nee, dan zou ik dat toch iedere dag een keertje doen, net als vroeger.
Misschien zijn er nog meer dingetjes die je anders bent gaan doen, die je tijdelijk weer even terug kunt draaien?
Lullig voor Dapper, hopelijk komt het snel weer in orde met hem.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik ken de aard van Dapper niet :wink:

Rana is een erg gevoelige hond, die snel van slag is bij veranderingen.
Bij haar heeft het een flinke tijd gekost voor ze weer "normaal" reageerde na de verhuizing.

Ik dacht ook gewoon door te kunnen gaan met trainingen en nieuwe oefeningen.
Nou zijn er nog wel wat extra factoren die haar hebben doen instorten, maar ik denk dat de verhuizing ook een aanslag is geweest. (ook met werkvolk over de vloer na de verhuizing, bijna net zoals bij jullie)
Ik heb de gewone training rustig doorgezet.
Nieuwe oefeningen tijdelijk gestopt.
En gezorgd voor een strak dagritme.
Bovendien heb ik Ignatia gegeven (heimwee middel uit de homeopathie)

Na ruim een jaar kan ik pas zeggen dat ze goed opkrabbelt :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb geen ervaring met stress/overspannenheid bij honden, wel bij mezelf. :wink:
Advies wat voor mezelf gold:
- regelmaat in je leven brengen, op vaste tijden opstaan en gaan slapen en vaste "taken" per dag
- leuke dingen gaan doen waarbij je kunt ontspannen (wandelen?)
- luisteren naar mijn lijf, als dat zegt stoppen dan ook stoppen
etc

Trek je dat door naar honden dan is regelmaat denk ik het belangrijkste in combinatie met ontspanning. Trainen ok, maar niet teveel eisen.
Rescue kan denk ik geen kwaad om te geven. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Agos die Dapper, is het zo'n sensibele hond Martijn?

http://www.degroeneos.nl/index.php/prod ... tum_extra/

De rustcompositum van de Groene Os :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat sneu voor het kereltje! Voel je er niet te vervelend over...inderdaad, shit happens! Resque kan helpen en verder zou ik de lat lager leggen, maar niet direct de hele boel weer omgooien. Veel belonen en hem weer een goed gevoel over zichzelf geven. Arme Dappie!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Yep, Dapper is inderdaad een hele gevoelige hond. :wink:
Afbeelding
cloris
Zeer actief

MARC_S schreef:Yep, Dapper is inderdaad een hele gevoelige hond. :wink:
Ja dat moet wel idd..
Die compositum werkt heel goed is mijn ervaring :wink:
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Eens met mijn voorgangers :wink:
Rescue, rust en regelmaat. Niet teveel eisen, maar ook niet helemaal stoppen.
Af en toe een wandelingetje met Cleo inlassen (1 x per dag kort?)
En een DAP verdamper halen.

De DAP geeft feromonen af die doen denken aan de nestgeur. Werkt voor de gestresste hond rustgevend.
Met gestresste, angstige Pancho heb ik ook de combi DAP en Bach gedaan en dat is inmiddels de clown van het stel. Dus bij mij goede ervaringen.

Arm Dappertje. Dat ie zn naam maar eer aan mag doen en gewoon dapper terugkomt. Doet 'm maar een fikse knuf van deze kant af.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Een DAP-verdamper zou ook kunnen hlepen. De feromonen zorgen dat de hond kalmeert, gerust wordt gesteld.
Ik weet van iemand die het na een verhuizing gebruikt heeft, maar die hond kon - in het nieuwe huis - slecht alleen zijn en dat is bij Dapper misschien niet aan de hand?
Is een ziekte, aandoening echt helemaal uitgesloten, trouwens? Er staat me iets bij dat Dapper vroeger toch iets van 'aanvalletjes' had?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Rami schreef:Een DAP-verdamper zou ook kunnen hlepen. De feromonen zorgen dat de hond kalmeert, gerust wordt gesteld.
Ik weet van iemand die het na een verhuizing gebruikt heeft, maar die hond kon - in het nieuwe huis - slecht alleen zijn en dat is bij Dapper misschien niet aan de hand?
Is een ziekte, aandoening echt helemaal uitgesloten, trouwens? Er staat me iets bij dat Dapper vroeger toch iets van 'aanvalletjes' had?
Dapper kan hier ook niet zo goed alleen zijn. Hij maakt niks stuk, is stil en piest niet, maar ik merk dat hij wel heel erg blij is als ik thuis kom.
Cleo komt meestal slaperig hallo zeggen en gaat weer liggen maar Dapper zet het soms op een blaffen en wordt dan helemaal dol :smile: Daaraan merk ik dat alleen zijn weer een beetje moeilijk is. Gelukkig is het maar een uurtje op een dag gemiddeld.

Ziekte is niet uitgesloten maar daar denk ik zelf niet aan. Dat flauwvallen dat hij deed heeft 90% zeker te maken met de slipketting die hij toen om had. De laatst paar keer werd echt duidelijk dat hij flauwviel als hij in de ketting ging hangen. Kwamen we dus ergens aan waar hij het heel leuk vond en hij ging iedereen begroeten dan hield ik de riem korter tegen springen en dan ging hij pfieuw en weg was hij. Ook als hij een hond zag en ging trekken viel hij zo van zijn stokje :N:

Daarom was het dus ook meteen over. Dapper KO dus de ketting slap en Dapper weer op de been alsof er weinig gebeurd was. :19:
Nu heeft hij een halfcheck omdat hier losschieten geen probleem is en dus is dat flauwvallen niet meer voorgekomen. Los heeft hij het nog nooit gehad en de DA zei dat dat dus wel zo zou kunnen zijn :wink:

Eerdere onderzoekjes leverder niets op. Maargoed, 100% zeker weten doen we dat niet :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Mir@n schreef:Af en toe een wandelingetje met Cleo inlassen (1 x per dag kort?).
Dat doen we al. We wandelen elke avond samen het laatste rondje :wink: Gaan we samen overdag dan is het haast niet te doen. Cleo wil doorlopen en Dapper wil snuffelen en piesen. Verder mag hij niet apporteren of spelen want dan bijt ze hem. :roll:

Soms rent Cleo gewoon grauwend om hem heen en daarbij trekt ze veel te hard aan zijn nekvel waardoor hij gaat piepen :devil: Als Cleo zo bezig is krijg je meteen medelijden met hem en dus lopen we maar niet teveel samen. Hoe meer en vaker wij zeggen dat ze op moet houden hoe meer ze op hem gaat afreageren als ze de kans wel krijgt :jank:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Flauwvallen door een slipketting kan inderdaad, Danco heeft dat ook weleens gehad :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik ken een golden die echt depressief is geweest na wat veranderingen en bach en een dap verdamper hebben daar toen wel ondersteunend gewerkt. :wink:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

MARC_S schreef:
Rami schreef:Een DAP-verdamper zou ook kunnen hlepen. De feromonen zorgen dat de hond kalmeert, gerust wordt gesteld.
Dapper kan hier ook niet zo goed alleen zijn. Hij maakt niks stuk, is stil en piest niet, maar ik merk dat hij wel heel erg blij is als ik thuis kom.
Cleo komt meestal slaperig hallo zeggen en gaat weer liggen maar Dapper zet het soms op een blaffen en wordt dan helemaal dol :smile: Daaraan merk ik dat alleen zijn weer een beetje moeilijk is. Gelukkig is het maar een uurtje op een dag gemiddeld.

Ziekte is niet uitgesloten maar daar denk ik zelf niet aan. Dat flauwvallen dat hij deed heeft 90% zeker te maken met de slipketting die hij toen om had. De laatst paar keer werd echt duidelijk dat hij flauwviel als hij in de ketting ging hangen. Kwamen we dus ergens aan waar hij het heel leuk vond en hij ging iedereen begroeten dan hield ik de riem korter tegen springen en dan ging hij pfieuw en weg was hij. Ook als hij een hond zag en ging trekken viel hij zo van zijn stokje :N:

Daarom was het dus ook meteen over. Dapper KO dus de ketting slap en Dapper weer op de been alsof er weinig gebeurd was. :19:
Nu heeft hij een halfcheck omdat hier losschieten geen probleem is en dus is dat flauwvallen niet meer voorgekomen. Los heeft hij het nog nooit gehad en de DA zei dat dat dus wel zo zou kunnen zijn :wink:

Eerdere onderzoekjes leverder niets op. Maargoed, 100% zeker weten doen we dat niet :19:
Aha, dat had ik gemist dat het indertijd van de slipketting kwam.
Ik zou die DAP-verstuiver wel proberen, samen met rescue of idd die rust-compositum. Geen wondermiddelen maar een beetje ondersteuning kan geen kwaad. En voor de rest moet je - denk ik - de tijd er over heen laten gaan.
Je bent er je nu iig van bewust dat Dapper gestresst is en met rust en regelmaat komt het dan vast weer helemaal goed.
Afbeelding
Mir@n
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef: Soms rent Cleo gewoon grauwend om hem heen en daarbij trekt ze veel te hard aan zijn nekvel waardoor hij gaat piepen :devil: Als Cleo zo bezig is krijg je meteen medelijden met hem en dus lopen we maar niet teveel samen. Hoe meer en vaker wij zeggen dat ze op moet houden hoe meer ze op hem gaat afreageren als ze de kans wel krijgt :jank:
Frappant, ik heb hier dezelfde situatie met Pancho en de meiden. Niet dat Pans overspannen of gestresst is, maar alle meiden moeten juist hem hebben. Niet de teckel of Manrique, nee perse hem.

Is Dapper ook een grote mond klein hartje?
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Inge schreef:Flauwvallen door een slipketting kan inderdaad, Danco heeft dat ook weleens gehad :wink:
s

Hier niet echt problemen met de slipketting, maar Paco wil wel eens een reverse sneezing aanval krijgen. En ja, dat gebeurd altijd als hij met een slipketting aan loopt en zich druk maakt. Dit is niet vaak, maar idd wel een puntje op het gebruik van een slipketting :wink:
laeken
Zeer actief

Mir@n schreef:Is Dapper ook een grote mond klein hartje?
Yep! Maar hij kan zich prima weren hoor. Als Cleo binnen echt veel te ver gaat krijgt ze een pak rammel :mrgreen: . Buiten niet snel omdat hij dan aan de riem zit. Samen los kan niet want dan rennen ze soms weg dus het is of of.

Maar Dapper heeft inderdaad een heel klein hartje. Zo is het een stoere vent maar als je even op hem in tut dan is het ineens een baby die liefst helemaal in je kruipt. Niks stoers meer aan. Cleo zal dat nooit doen en altijd een soort van schijn-arrogantie over zich houden. Dapper gaat daar dan gewoon helemaal in op. :wink:
Afbeelding
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Ik heb hier niet echt verstand van, maar ook ik zat aan Bach rescue te denken.
En verder misschien veel leuke en ontspannen spelletjes met hem doen :19:

Wel sneu voor je mannetje. Sterkte ermee :ok:
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
Mir@n
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Mir@n schreef:Is Dapper ook een grote mond klein hartje?
Yep! Maar hij kan zich prima weren hoor. Als Cleo binnen echt veel te ver gaat krijgt ze een pak rammel :mrgreen: . Buiten niet snel omdat hij dan aan de riem zit. Samen los kan niet want dan rennen ze soms weg dus het is of of.

Maar Dapper heeft inderdaad een heel klein hartje. Zo is het een stoere vent maar als je even op hem in tut dan is het ineens een baby die liefst helemaal in je kruipt. Niks stoers meer aan. Cleo zal dat nooit doen en altijd een soort van schijn-arrogantie over zich houden. Dapper gaat daar dan gewoon helemaal in op. :wink:
Alsof ik Pancho lees.... inderdaad :mrgreen:

Is het dan geen optie om ze beiden aan de riem te houden voor dat korte avondrondje? Dan kan Cleo niet kwallen en Dapper niet wegracen. Het is nml het laatste rondje. Dus geen spelen meer, maar gewoon nodig en doen wat je moet doen. Leuker voor jullie ook samen, denk ik zomaar :wink:
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

laeken
Zeer actief

Mir@n schreef: Is het dan geen optie om ze beiden aan de riem te houden voor dat korte avondrondje? Dan kan Cleo niet kwallen en Dapper niet wegracen. Het is nml het laatste rondje. Dus geen spelen meer, maar gewoon nodig en doen wat je moet doen. Leuker voor jullie ook samen, denk ik zomaar :wink:
Dat doen we al, tenminste, Cleo is dan altijd aan de riem want die wil je niet kwijtraken in het donker met al dat wild. Dapper is dan los en doet zijn eigen ding. Tijdens dat rondje wordt er ook niet gekwald en lopen ze netjes mee om even te plassen. Niks spelen en niks gallen :neenee: :mrgreen:

Wij willen liever niet samen lopen hoor. Klinkt raar maar met 2 mensen, 2 totaal verschillende honden en met 2 soorten ideeen lopen is soms lastig. Ik doe Cleo en loop stevig door en laat haar lekker rommelen. Martijn doet Dapper en speelt ook met hem, veel snuffelen en vooral niet doorlopen hahaha. Cleo wil niet spelen en raakt geen stok, bal of ander voorwerp aan :denken:

Cleo kan niet treuzelen want dan wordt ze helemaal gek. :roll:
Afbeelding
Mir@n
Zeer actief
Contacteer:

Oke.... Ik snappum....:mrgreen:

Jammer dat je zo dat laatste avondrondje toch ook nog apart aflegt. Wij gebruiken dat nou juist om nog eventjes de laatste dingen van de dag te bespreken.... En dan moeten de hondjes doen wat wij willen, ook al is het niet helemaal hun ding.

Dus misschien kun je Cleo leren om iets minder door te stappen en Dapper een beetje meer. Dan krijgen ze beiden toch ook meer idee van roedeltje. En helpt dat Dapper om beter te ontspannen, omdat Cleo duidelijk zekerder is.

Ik suggereer ook maar iets op afstand he? Ik ken jullie noch jullie honden, behalve uit de verhalen hier.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Martijn schreef:
Mir@n schreef: Is Dapper ook een grote mond klein hartje?
Ja..dat is exact wat hij is.
ik permitteer mezelf te vinden dat boeboe ook zo'n eentje is. de grootste vechtjas aller tijden, altijd met die grote bek vooraan, maar hij overschreeuwt zichzelf schandelijk.

ik kan letterlijk geen kwartiertje weg als ik niet een keurig ritueel afgelopen heb. we kunnen onze stem niet verheffen (ook al gaat het om een klein echtelijk akkefietje waarbij even luid gemopperd wordt, een deur hard dichtgeslagen en na een kwartier koken een keurige verzoening volgt), we kunnen niet afwijken van de regelmaat van de dag want hij wordt zowel fysiek als psychisch onwel. hij staat letterlijk te kotsen als ik mijn koffer weer eens pak. en tsja, die koffer wordt echt gepakt want anders heeft bazinnetje last van psychisch en fysiek onwel zijn. :mrgreen:

gedoseerde edoch bijzonder liefdevolle aandacht en een ontspannen sfeer doen hem goed. plus die achterlijke ritueeltjes waar we zo nu en dan een sik van krijgen. maar het is vooral even die kleine aai en de kalmte van de bazen die het allemaal voor hem zullen regelen. hij hoeft zich geen zorgen te maken.

nou, ik flikker er maar wat stream of consciousness uit. hoop dat je er wat aan hebt.
cloris
Zeer actief

linlin schreef:
Martijn schreef:
Mir@n schreef: Is Dapper ook een grote mond klein hartje?
Ja..dat is exact wat hij is.
ik permitteer mezelf te vinden dat boeboe ook zo'n eentje is. de grootste vechtjas aller tijden, altijd met die grote bek vooraan, maar hij overschreeuwt zichzelf schandelijk.

ik kan letterlijk geen kwartiertje weg als ik niet een keurig ritueel afgelopen heb. we kunnen onze stem niet verheffen (ook al gaat het om een klein echtelijk akkefietje waarbij even luid gemopperd wordt, een deur hard dichtgeslagen en na een kwartier koken een keurige verzoening volgt), we kunnen niet afwijken van de regelmaat van de dag want hij wordt zowel fysiek als psychisch onwel. hij staat letterlijk te kotsen als ik mijn koffer weer eens pak. en tsja, die koffer wordt echt gepakt want anders heeft bazinnetje last van psychisch en fysiek onwel zijn. :mrgreen:

gedoseerde edoch bijzonder liefdevolle aandacht en een ontspannen sfeer doen hem goed. plus die achterlijke ritueeltjes waar we zo nu en dan een sik van krijgen. maar het is vooral even die kleine aai en de kalmte van de bazen die het allemaal voor hem zullen regelen. hij hoeft zich geen zorgen te maken.

nou, ik flikker er maar wat stream of consciousness uit. hoop dat je er wat aan hebt.
Ze komen in alle vormen en maten, Fangio is van dezelfde cat.
Afbeelding
Chub

Ongelezen bericht door Chub »

Toen ik Chubby net had vertoonde hij nogal stressgedrag.
Flippen (als een idioot rondrennen), ons bijten, hij was angstig enz.

Ik heb Chubby een paar keer per dag het commando af gegeven en daarna het commando plat. (op zijn zij)
Dan ging ik er naast zitten en aaide hem heel langzaam en rustig van kop naar staart. Daar werd hij echt super relaxed van in een soort trance.

Misschien ook een ideetje voor erbij? :19:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mijn ervaring met een stresskip is dat een vaste dagelijkse routine een eerste vereiste is. Ook in het weekend, ook op vrije dagen, op vaste tijden lopen en eten, op vaste tijden de baas thuis of de baas niet thuis.

Verder geef ik Lilo valeriaan, meestal gewoon iets van de drogist, momenteel Nervovit. Behalve dat ze daar wat joliger van wordt heb ik de indruk dat dat net effe vaker ervoor zorgt dat ze gewoon haar schouders ophaalt en verder loopt of verder slaapt als er iets 'raars/engs' gebeurt. Niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk, bij Lilo stop ik ook af en toe een tijdje, om te zien hoeveel stapjes we verder zijn, dat is bij Dapper niet echt aan de orde, maar ik zie bij Lilo dus wel steeds een verbetering als ze weer valeriaan krijgt. Niet overdreven dat ze er suf of dus van wordt, maar dat ze zich gewoon minder snel druk maakt om dingen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”