Angelique25 schreef:blacky schreef:Op dit forum les ik vaak mensen die het vreselijk vinden dat hun hond prednison krijgt. Proberen dit zelfs tegen te houden. Mijn mening is toch iets anders hier over. Onze hond heeft een kwaadaardige vorm van huidkanker en dankzij de prednison heeft hij geen pijn en groeit het gezwel bijna niet meer.
Elke keer als ik bij de DA kom en de dosis moet weer verhoogd worden denk ik gelukkig dat heeft dus nog zin. Hij zit nu echter op de maximale dosis en heeft gelukkig geen of weinig bijwerkingen. Het is nu dus afwachten.
De prednison helpt niet alleen tegen de groei van het gezwel maar zorgt er ook voor dat hij minder benauwd is.
Elk medicijn heeft twee kanten voor mij telt alleen help het. Ja dan krijgt hij het.

In jouw case zou ik het ook geven. Maar heel vaak wordt tegenwoordig prednison net zo simpel gegeven als dat wij een paracetamolletje innemen en dat is in mijn ogen een slechte zaak, want zo onschuldig is het middel niet.
Hond heeft jeuk en de oplossing van de veel da's is maandelijks een Prednisonspuit zonder ook maar goed naar andere oplossingen gezocht te hebben.
Als een situatie uitzichtloos is en er echt geen andere soplossing te vinden is dan is Prednison net als antibiotica een geweldige uitvinding.
Helemaal mee eens...
Hier iemand met een hond die onderhoudsmatig op een minimale dosis prednison zit.
In veel gevallen worden mensen met pred. naar huis gestuurd terwijl er nog zat uit te vogelen is en nog zat uit te proberen is, maar er wordt door zowel de dierenarts als de eigenaar gegrepen naar de weg van de minste weerstand.
En DAAR ben ik allergisch voor.
je hoeft echt je hond niet door een hel te laten gaan en je hoeft ook niet oneindig te dokteren en te doen, maar als ik naar de dierenarts had geluisterd had Rimpel met zijn tweede jaar al op de prednison gezeten en was er niets uitgezocht.
Prednison is symptoombestrijding , het doet niets aan de oorzaak en daar zit hem ook de kneep.
Ik wilde het liefst wat aan de oorzaak doen en niet alleen maar symptomen onderdrukken met het ergste paardenmiddel dat er is dat ook nog eens barst van de bijwerkingen.
daarom heb ik het zo lang mogeljk uitgesteld.
wat voor mij ook de reden was om er neit meteen naar te grijpen is dat ik het gevoel had en nog steeds heb dat als je eenmaal met pred. in de weer gaat je er eigenlijk met goed fatsoen nooit meer vanaf komt.
Niet bij chronische klachten zoals allergieen en huidaandoeningen.
Als je hond 1 jaar oud is en hij moet al permanent, zeven dagen in de week op de pred dan zijn de vooruitzichten niet gunstig.
Tuurlijk zijn er honden die er oud op worden zonder veel bijwerkingen, maar even zoveel honden worden gewoon niet oud PLUS veel bijwerkingen.
Ik zie TE vaak mensen om me heen met een hond met jeuk die meteen naar de prednison spuiten en tabletten grijpen..
Daarnaast krijgen ze ook nog eens duur voer in de maag gesplitst...
Ook zoiets achterlijks..
Als je dan toch je hond volstopt met prednison, dan hoef je hem ook geen rare brokken meer te geven, want alles wordt al onderdrukt...die brokken helpen dan OF niet OF minimaal.
wat ook vervelend is, is wanneer je hond iets ernstigs oploopt en geopeerd moet worden dat met prednison herstel heel lang duren kan plus veel meer kans op complicaties en dergelijke.
Prednison onderdrtukt in geval van jeuk niet alleen jeuk he?
het legt eigenlijk een heleboel plat waardoor je in sommige gevallen misschein helemaal niet in de gaten hebt wanneer je hond iets ANDERS mankeert wat niets met jeuk te maken heeft.
het is moeilijk filteren in die zin.
Al met al een rotmiddel.
Maar wat Angelique al zegt....wanneer het niet anders kan dan kan het niet anders.
maar er is NIETS mis met hondenbazen die niet klakkeloos grijpen naar prednison en het proberen zo lang mogelijk uit te stellen.
het zijn geen snoepjes en dat hebben heel veel mensen niet in de gaten.
Hoe vaak ik niet met mensen zit te mailen die over pred. praten als "pilletje tegen de jeuk"
en zich verder niets afvragen.
Vervolgens stoppen ze veel te abrubt en is het drama vaak nog veel groter dan daarvoor.
Dat neem ik Dierenartsen in het algemeen ook heel erg kwalijk.
Als ik zie hoe die schema's aan mensen gegeven worden kan ik bij voorbaat al voorspellen dat het misgaat zodra ze gaan afbouwen en stoppen. veel dierenartsen laten afbouwen op hele pillen en gaan de pillen te ver uit elkaar zetten...
Ik heb me niets aangetrokken van het afbouwschema wat op het doosje stond en heb de DA ook uitgelegd waarom.
Ik ben veel langzamer af gaan bouwen.
Van hele naar driekwart, naar half, half om de dag, half om de twee dagen, kwart, kwart om de dag, kwart om de twee dagen.
En mijn ervaring is dat dat super werkt.
De DA zag ook dat het super ging en was heel enthousiast en zou voortaan mensen adviseren het ook zo te doen.
Als stootkuur bij een eenmalige allergische reactie is er niets aan de hand met een afbouwschema zoals die er nu liggen, maar bij chronische klachten waarbij je ervoor kiest om je hond bvb een half jaar per jaar op de pred te zetten en dat af te bouwen is het funest om af te bouwen zoals de meeste Dierenartsen aanbevelen.
Ik heb uiteindelijk bij Rimpel gekozen voor kwaliteit van leven.
Hij was nog lang niet in een stadium dat ie doodziek en depressief voor zich uit lag te staren van de jeuk, maar het ging wel proportie's aannemen die niet fijn meer waren, zowel lichamelijk als geestelijk.
Ik ben voor mijn gevoel 1 stap te laat geweest, maar zeker niet te vroeg om ermee te beginnen.
Ik heb na een jaarlang uitvogelen DE manier gevonden en dat gaat tot dusver prima.
Hij krijgt heel minimaal, langdurig...zeker tot aan oktober...in de wintermaanden denk ik niets...en dan vanaf maart (ligt aan het weer) gaat ie weer in de onderhoud...
Beter dan de stootkuren en de bijwerkingen zijn ook minimaal
Als Rimpel hierdoor een jaar of twee jaar korter leeft...het zij zo...maar dan heeft hij wel optimaal geleefd en daar gaat het mij om.