Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kosten en hoeveelheid werk BARF
Moderator: moderatorteam
-
Simone
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
kosten en hoeveelheid werk BARF
Hier krijgen de honden Carnibest (af en toe ook nog FarmFood). Nu klinkt barfen erg goed en kan ik me voorstellen dat de honden het lekker zullen vinden en zie ik in dat het beter is voor de tanden, enz.
Maar dan de praktische kant van het verhaal:
1. Wat kost het (gemiddeld genomen)
2. Hoeveel werk heb je er aan?
Ik heb ook al op barfplaats gezocht, maar ik kan nog niet een antwoord op deze vragen vinden.
Wie kan mij verder helpen?
p.s. Wij wonen in Elburg en ik zou niet weten waar alle benodigdheden te halen.
Maar dan de praktische kant van het verhaal:
1. Wat kost het (gemiddeld genomen)
2. Hoeveel werk heb je er aan?
Ik heb ook al op barfplaats gezocht, maar ik kan nog niet een antwoord op deze vragen vinden.
Wie kan mij verder helpen?
p.s. Wij wonen in Elburg en ik zou niet weten waar alle benodigdheden te halen.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik ben ongeveer 1,50 euro per halve kilo kwijt. Mijn honden eten samen ook een halve kilo per dag, dus 1,50 per dag. Soms loopt het ook wel rond de 2.00 euro per dag.
Er zijn tegenwoordig steeds meer leveranciers van vleesproducten voor de hond, maar ook bij de gewone slager en poelier kan je al een eindje komen. Ik haal veel dingen in de uitverkoop bij de supermarkt en de slagerij.
Het hoeft dus niet heel moeilijk te zijn. Je moet er in het begin je weg een beetje in weten te vinden. En de een gaat er stad en land voor af en de ander probeert alles in zijn eigen omgeving bij elkaar te zoeken.
Dat bepaalt vaak ook de prijs. Als je de mogelijkheid hebt om achter de echte mooie koopjes aan te gaan, kan het behoorlijk schelen ten opzichte van per dag vers vlees voor de honden kopen bij de plaatselijke supermarkt of slagerij.
En je hebt een vriezer nodig. Minimaal een tafelmodel om flink in te kunnen slaan als je een voorraadje goedkope producten wilt aanleggen.
Er zijn tegenwoordig steeds meer leveranciers van vleesproducten voor de hond, maar ook bij de gewone slager en poelier kan je al een eindje komen. Ik haal veel dingen in de uitverkoop bij de supermarkt en de slagerij.
Het hoeft dus niet heel moeilijk te zijn. Je moet er in het begin je weg een beetje in weten te vinden. En de een gaat er stad en land voor af en de ander probeert alles in zijn eigen omgeving bij elkaar te zoeken.
Dat bepaalt vaak ook de prijs. Als je de mogelijkheid hebt om achter de echte mooie koopjes aan te gaan, kan het behoorlijk schelen ten opzichte van per dag vers vlees voor de honden kopen bij de plaatselijke supermarkt of slagerij.
En je hebt een vriezer nodig. Minimaal een tafelmodel om flink in te kunnen slaan als je een voorraadje goedkope producten wilt aanleggen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
-
tineke
Mijn prijzen varieren van 35 cent de kilo tot 4 euro de kilo dus daar zit nog wel wat marge tussen.
Verder geef ik zo'n 2 maal per week wat hutenkase of yogurt of kwark met wat prut.
Ook tafelrestjes vinden hier gretig aftrek
Qua tijd vind ik het wel meevallen wel koop ik groot in zodat ik niet wekelijks er de deur voor uit hoef.
Verder geef ik zo'n 2 maal per week wat hutenkase of yogurt of kwark met wat prut.
Ook tafelrestjes vinden hier gretig aftrek
Qua tijd vind ik het wel meevallen wel koop ik groot in zodat ik niet wekelijks er de deur voor uit hoef.
-
Simone
- Zeer actief
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Ehm... nee.Katrien schreef:Zijn er ook standaard menuutjes? Ik ben voor de mensen al niet zo'n keukenprinsesje...
Nou ja, je moet wel uitgaan van bepaalde hoeveelheden/percentages aan (vlees)bot, orgaan, spiervlees en het is ook goed om voldoende af te wisselen qua diersoorten.
Ik ga zelf uit van: zo'n 65% spiervlees, 10/15% bot en 10/15% orgaan (lever, hart, maag etc.) en 5 tot 10% diversen (groenten, eitje, tafelrestjes). Maar ik reken het inmiddels niet meer helemaal na, 't gaat op gevoel en op 't oog.
Qua afwisseling geef ik gevogelte (kip, eend, kalkoen, kwartel), rund, paard, lam, geit en 'wild' (konijn, haas, ree) en vis (sardines, zalm, makreel).
Wat het mij kost is heel verschillend (als er paardensnijling op het menu staat is dat duurder dan een dag pens) maar als ik het per maand omreken ben ik voor 2 honden zo rond de 60 Euro kwijt.
-
Simone
- Zeer actief
-
Leane
Ik weet niet wat ik aan kosten kwijt ben
twee honden en 2,5 kilo voer op een dag. Xavier zit momenteel aan de 2 kilo per dag hij heeft het gewoon nodig. Dat is een Rottweiler van 1 jaar.Spyro daar in tegen eet ong maar 500 gram dat is een kruising herder/rottweiler van 35 kilo. Als ik haar meer geef dan wordt ze echt te dik.
Het is erg verschillende qwa prijs soms een gratis dagje als we zalmkop met ruggegraat hebben van de visboer. Maar soms ook wel eens een duur dagje bv wat Rami zegt als er paardensnijselen op het menu staan. Nu hou ik niet echt een menu aan. En ben ook niet van de ditjes en datjes gewoon hele konijnen en eenden enz vindt ik het makkelijkste dan een beetje van dit en een beetje van zus. Ze krijgen hier in de weekenden altijd KVV omdat we dan altijd veel van huis zijn met de honden en dan vindt ik dat makkelijker.
Het is erg verschillende qwa prijs soms een gratis dagje als we zalmkop met ruggegraat hebben van de visboer. Maar soms ook wel eens een duur dagje bv wat Rami zegt als er paardensnijselen op het menu staan. Nu hou ik niet echt een menu aan. En ben ook niet van de ditjes en datjes gewoon hele konijnen en eenden enz vindt ik het makkelijkste dan een beetje van dit en een beetje van zus. Ze krijgen hier in de weekenden altijd KVV omdat we dan altijd veel van huis zijn met de honden en dan vindt ik dat makkelijker.
- Rami
- Zeer actief
Nee, groenten hoeven niet per se. Er zijn mensen die maken rauwe groentemixen (diverse groente + soms fruit, gepureerd), anderen geven wel eens licht gekookte groente.Katrien schreef:Moeten groenten er persé bij?
2 honden 60 euro.... hmmm, wat wegen die honden bij elkaar?
Ik maak zelf geen mixen meer maar geef af en toe groenten (en kruiden) die ik over heb uit mijn tuin of van mijn eigen maaltijden.
Mijn honden wegen respectievelijk 36 en 26 kilo en eten per dag samen zo'n 750-800 gram.
-
Simone
- Zeer actief
Dat is dan goedkoper dan een brok of carnibest nietwaar?Rami schreef:Nee, groenten hoeven niet per se. Er zijn mensen die maken rauwe groentemixen (diverse groente + soms fruit, gepureerd), anderen geven wel eens licht gekookte groente.Katrien schreef:Moeten groenten er persé bij?
Ik maak zelf geen mixen meer maar geef af en toe groenten (en kruiden) die ik over heb uit mijn tuin of van mijn eigen maaltijden.
Mijn honden wegen respectievelijk 36 en 26 kilo en eten per dag samen zo'n 750-800 gram.
-
reem
- Actief
Nou is Carnibest niet de goedkoopste kvv om te vergelijken.Weet niet waar je woont maar Herby[zie Barfplaats]die kan ook aan huis leveren.Goede prijs/kwaliteit.Altijd handig wanneer je met barf begint om ergens te bestellen waar ze verschillende soorten dier aanbieden.Mochten ze het nou niet lusten dan verkoop je het weer.Mochten ze nou wel groentemixen lusten dan is dat wel beter.Je kan het vermengen met wat vlees of blikje vis.
nooit meer zonder een Aussie
- Rami
- Zeer actief
Oh, dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Voordat ik zelf maaltijden samenstelde gaf ik ook kvv, maar niet alleen Carnibest. Ik wisselde af met andere merken zoals AHV, Rodi, Smuldier, Bibi etc. en volgens mij kwam ik zo'n beetje op hetzelfde bedrag uit.Katrien schreef:Dat is dan goedkoper dan een brok of carnibest nietwaar?Rami schreef:Nee, groenten hoeven niet per se. Er zijn mensen die maken rauwe groentemixen (diverse groente + soms fruit, gepureerd), anderen geven wel eens licht gekookte groente.Katrien schreef:Moeten groenten er persé bij?
Maar alles hangt natuurlijk ook af van je leveranciers. Ik heb een Islamitische slagerij en een goedkope poelier en visboer in de buurt en ik koop ook nog wel eens bij een vers vlees bezorger die in mijn regio (Zuid Holland-Zuid) levert.
Wat ik trouwens vergeet zijn de kosten voor de vriezer (aanschaf) en stroomgebruik, dat zou je er eigenlijk ook bij op moeten tellen.
-
Simone
- Zeer actief
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Per kg zitten we onder de 2 euries.
Het werk valt best wel mee, wij krijgen het vlees en botvlees aangeleverd in kg verpakking of we vriezen het per kg in.
Een kwestie van 2 kg op tijd ontdooien en klaar.
Wij werken wel met groentemix met supplementen er door, dat is wat veel werk.
Maar als je het resultaat ziet is het zeker de moeite waard.
Het werk valt best wel mee, wij krijgen het vlees en botvlees aangeleverd in kg verpakking of we vriezen het per kg in.
Een kwestie van 2 kg op tijd ontdooien en klaar.
Wij werken wel met groentemix met supplementen er door, dat is wat veel werk.
Maar als je het resultaat ziet is het zeker de moeite waard.
Elly

- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Het is allemaal iets meer werk dan een zakje cb opentrekken, maar ik denk wel zeker te weten dat je goedkoper uit zult kunnen komen dan met cb. En niet geheel onbelangrijk natuurlijk, je weet exact wat je voert en kunt voor minder geld een grotere variéteit aanbieden. En met die tandjes komt het op barf wel goed.Katrien schreef:Vriezer heb ik al (voor de carnibest die ik koop per 100 kg).
Eigenlijk is de grootste reden dat ik wil barfen de tanden. Die van Katrien en Karel hebben toch echt wel wat aanslag. Wellicht is er een ander idee om die tanden schoner te krijgen (middels natuurlijke produkten).
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
Barfen bestaat meer dan alleen het gebit schoonhouden.Katrien schreef: Eigenlijk is de grootste reden dat ik wil barfen de tanden. Die van Katrien en Karel hebben toch echt wel wat aanslag. Wellicht is er een ander idee om die tanden schoner te krijgen (middels natuurlijke produkten).
Barfen is veel breder.
Ik denk dat als het jou alleen om het gebit gaat wat botten met vlees kan gaan geven of regelmatig een lap pens.
Wat ik kwijt ben aan maaltijden is wisselend, net als mijn eigen eten
en het werk idem dito

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Inderdaad, gewoon je basis KVV aanhouden en daarnaast eens een dag of een maaltijd 'rommelen'. Kippevleugel, nekken, poten of hele kippen..... Kilootje pens. Wat lamsbotten van de islamiet. Lijkt me makkelijker en beter dan je in het hele 'barf-gedoe' te storten met precentages enzo
@metaveenendaal, jij zit bij mij in de buurt en hebt blijkbaar goedkope adresjes
Wil je die delen?
@metaveenendaal, jij zit bij mij in de buurt en hebt blijkbaar goedkope adresjes
- Rami
- Zeer actief
Oh maar dat 'barf-gedoe' kan ook heel goed zonder percentages, bij mijn zelf samengestelde maaltijden reken ik helemaal niks uit. Maar ik vond het in het begin wel handig om de basis voor een goede voeding door te hebben. En bijv. niet te overdrijven met orgaan of bot.Rosita Compagner schreef:Inderdaad, gewoon je basis KVV aanhouden en daarnaast eens een dag of een maaltijd 'rommelen'. Kippevleugel, nekken, poten of hele kippen..... Kilootje pens. Wat lamsbotten van de islamiet. Lijkt me makkelijker en beter dan je in het hele 'barf-gedoe' te storten met precentages enzo![]()
En naast kvv zou ik zelf niet zo veel kip geven. Omdat kip (vlees, orgaan en/of bot) in heel veel kvv's verwerkt wordt. Misschien beter kiezen voor een diersoort dat niet terug vinden is in kvv zoals kalkoen, konijn, kwartel.
Of vis. Aan het 'slopen' van een zalmkop beleven mijn honden erg veel plezier.
-
Simone
- Zeer actief
Dat is voor mij natuurlijk veel handiger... Ben best een lui mens en carnibest bevalt me bijzonder goed.ien schreef:Barfen bestaat meer dan alleen het gebit schoonhouden.Katrien schreef: Eigenlijk is de grootste reden dat ik wil barfen de tanden. Die van Katrien en Karel hebben toch echt wel wat aanslag. Wellicht is er een ander idee om die tanden schoner te krijgen (middels natuurlijke produkten).
Barfen is veel breder.
Ik denk dat als het jou alleen om het gebit gaat wat botten met vlees kan gaan geven of regelmatig een lap pens.
Wat ik kwijt ben aan maaltijden is wisselend, net als mijn eigen eten![]()
en het werk idem dito
Is pens dan het handigste om te geven?
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
-
Simone
- Zeer actief
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
als het goed is verkoopt carnibest of de dealer daarvan ook knaaggbotten of lappen pens...toch??Katrien schreef:Handiger dan het hele "gedoe" van barfen bedoel ik eigenlijk...Roelfien schreef:Hoe bedoel je handigst? T.o.v. botten met vlees?
Het ligt eraan wat je kan krijgen.
gewoon met je portie carnibest daar wat van bestellen en anders info vragen bij de verkoper van cb.

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
De hoeveelheid werk vind ik meevallen in die zin dat als je vlees hebt je het in portie's verdeeld en in de vriezer doet en je haalt dus elke dag een portie eruit en dat is het. Het meeste werk vind ik dus het zien te verkrijgen van de produkten en dat valt niet mee.
Kosten vind ik wel meevallen.. Als je tenminste goede adressen hebt.
Al met al ben ik weer van het volledig barfen af omdat ik de spullen niet kan verkrijgen..ik barf dus deels en vul aan met kant en klaar vers vlees.
Kosten vind ik wel meevallen.. Als je tenminste goede adressen hebt.
Al met al ben ik weer van het volledig barfen af omdat ik de spullen niet kan verkrijgen..ik barf dus deels en vul aan met kant en klaar vers vlees.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
Tinker
Ik heb ook ooit en blauwe maandag gebarft,en was gemiddeld 5-6 euro per kilo kwijt.Alles valt en staat met goedkope adresjes,en die had ik toen dus niet.Ik had er ook zelf niet zoveel vertrouwen in dat ik alles goed deed,dus verkoos uiteindelijk liever kvv.Barfen leek mij ook beter en nòg gezonder enz.,maar het is toch meer werk dan een rol Cb open trekken.Maar ik ben toch wel positief over kvv,want het is makkelijk verkrijgbaar(sterker nog het word hier gratis thuisbezorgd),ik hoef geen adresjes te zoeken en stad en land af te rijden,ik hoef geen menu's te bedenken,en kvv is compleet dus geen zorgen over percentages oid.