Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wassen en borstelen - wat eerst?
Moderator: moderatorteam
-
jelle
- Zeer actief
wassen en borstelen - wat eerst?
Hoi
het is wel weer eens tijd voor een wat uitgebreidere vachtverzorgingsbeurt voor Ferro. Het is een Bouvier maar hij is een paar maanden geleden kort geschoren en heeft nu haar van een paar centimeter.
Ik wil hem ook weer even een keer wassen. Wat is nu logischer: eerst borstelen (oud haar eruit) en dan wassen of eerst wassen en dan borstelen?
het is wel weer eens tijd voor een wat uitgebreidere vachtverzorgingsbeurt voor Ferro. Het is een Bouvier maar hij is een paar maanden geleden kort geschoren en heeft nu haar van een paar centimeter.
Ik wil hem ook weer even een keer wassen. Wat is nu logischer: eerst borstelen (oud haar eruit) en dan wassen of eerst wassen en dan borstelen?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ligt eraan hoe je 'm gaat drogen. Als dat met een föhn is dan zette ik 'm zo in bad en ging daarna tijdens het fohnen met borstel/kam het oude haar te lijf, wat dan nog meer is omdat door het wassen alles wat een beetje los zit ook nog meegaat.
Laat je de vacht aan de lucht drogen dan zou ik 'm vantevoren goed uitborstelen, dat scheelt dat ook aanzienlijk in de droogtijd.
Laat je de vacht aan de lucht drogen dan zou ik 'm vantevoren goed uitborstelen, dat scheelt dat ook aanzienlijk in de droogtijd.
-
jelle
- Zeer actief
Ferro stemt duidelijk voor het laatste dan, denk ikAngelique25 schreef:Ligt eraan hoe je 'm gaat drogen. Als dat met een föhn is dan zette ik 'm zo in bad en ging daarna tijdens het fohnen met borstel/kam het oude haar te lijf, wat dan nog meer is omdat door het wassen alles wat een beetje los zit ook nog meegaat.
Föhnen, daar gaat ie niet blij van worden.
Bedankt voor je advies, dan gaan we eerst goed borstelen!
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

-
hercujess
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
- Aantal honden: 2
- patricia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Contacteer:
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Mijn collies geef ik eerst een snelle borstelbeurt om evt. klitten alvast er uit te halen. Klitten die nat worden, kun je er nooit meer zonder te knippen uit krijgen.
Daarna in bad (2x shampooën voor een langharige hond is geen overdreven luxe
) en daarna met de koude stand van de föhn en een borstel droogblazen c.q. -borstelen. En als de vacht helemaal droog is, dan nog eens de zachte haren (kraag, bevedering poten, etc.) met een grove kam nadoen.
Daarna in bad (2x shampooën voor een langharige hond is geen overdreven luxe

- patricia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Contacteer:
met bovenstaande ben ik het niet eens, een natte vacht is elastischer dan een droge waardoor het haar veel minder snel afbreekt met kammen maar een lange sluike collievacht is natuurlijk niet te vergelijken met een veel kortere golvende bouviervacht.Klitten die nat worden, kun je er nooit meer zonder te knippen uit krijgen.
groetjes patries.
Groetjes Patries

-
hercujess
Ik ontklit ook veel vachten nat, maar bij sommige klitten en sommige vachten is het echt niet te doen. Voor de leek is het beter te taxeren hoe erg het is, want als je gaat föhnen op een natte vacht die extreem geklit is, dan heb je dus lekker een hoop vilt.patricia schreef:met bovenstaande ben ik het niet eens, een natte vacht is elastischer dan een droge waardoor het haar veel minder snel afbreekt met kammen maar een lange sluike collievacht is natuurlijk niet te vergelijken met een veel kortere golvende bouviervacht.Klitten die nat worden, kun je er nooit meer zonder te knippen uit krijgen.
groetjes patries.
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Mwah, lijkt me toch meer te doen hebben met de kunst van het ontklitten.lieke schreef:Mijn collies geef ik eerst een snelle borstelbeurt om evt. klitten alvast er uit te halen. Klitten die nat worden, kun je er nooit meer zonder te knippen uit krijgen.
Daarna in bad (2x shampooën voor een langharige hond is geen overdreven luxe) en daarna met de koude stand van de föhn en een borstel droogblazen c.q. -borstelen. En als de vacht helemaal droog is, dan nog eens de zachte haren (kraag, bevedering poten, etc.) met een grove kam nadoen.
Mijn eigen honden kiep ik zowiezo met klit en al in bad, zo houd ik na het uitborstelen ontklitten het meeste haar over.
-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
-
Ari@ne
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou heb ik net Kyra vorige week in bad gedaan, keurig geborsteld voor ik haar ging wassen, zag ik later dat ik één klit had gemist (precies tussen haar poten, in de 'broek'). Nou, er was echt geen doorkomen meer aan, dus ik heb het uiteindelijk moeten wegknippen. Gelukkig heeft ze genoeg haar, dus het valt niet op. Maar dat heeft niks te maken met de 'kunst van het ontklitten', hoorAngelique25 schreef:Mwah, lijkt me toch meer te doen hebben met de kunst van het ontklitten.lieke schreef:Mijn collies geef ik eerst een snelle borstelbeurt om evt. klitten alvast er uit te halen. Klitten die nat worden, kun je er nooit meer zonder te knippen uit krijgen.
Daarna in bad (2x shampooën voor een langharige hond is geen overdreven luxe) en daarna met de koude stand van de föhn en een borstel droogblazen c.q. -borstelen. En als de vacht helemaal droog is, dan nog eens de zachte haren (kraag, bevedering poten, etc.) met een grove kam nadoen.
Mijn eigen honden kiep ik zowiezo met klit en al in bad, zo houd ik na het uitborstelen ontklitten het meeste haar over.
Ik ken natuurlijk de vachten van andere langharige honden niet, maar bepaalde delen van de vacht van collies is zo lang en de onderwol zo dik, dat als het eenmaal klit het al een heel karwei is om dat te ontklitten, laat staan als het ook nog eens nat is geworden. En om een hoop pijn te vermijden, zet ik er rustig de schaar in. Dit is per hond trouwens maar 1 of 2x per jaar nodig, dus mijn collies lopen echt niet met gaten in hun vacht rond

-
faya
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Eigenlijk zouden er na 25 jaar collies geen klitten meer in broeken mogen zitten die alleen nog maar met een schaar te verwijderen zijnlieke schreef:Nou heb ik net Kyra vorige week in bad gedaan, keurig geborsteld voor ik haar ging wassen, zag ik later dat ik één klit had gemist (precies tussen haar poten, in de 'broek'). Nou, er was echt geen doorkomen meer aan, dus ik heb het uiteindelijk moeten wegknippen. Gelukkig heeft ze genoeg haar, dus het valt niet op. Maar dat heeft niks te maken met de 'kunst van het ontklitten', hoorAngelique25 schreef:Mwah, lijkt me toch meer te doen hebben met de kunst van het ontklitten.lieke schreef:Mijn collies geef ik eerst een snelle borstelbeurt om evt. klitten alvast er uit te halen. Klitten die nat worden, kun je er nooit meer zonder te knippen uit krijgen.
Mijn eigen honden kiep ik zowiezo met klit en al in bad, zo houd ik na het uitborstelen ontklitten het meeste haar over.. Na 25 jaar collies weet ik echt wel hoe ik klitten er redelijk pijnloos uit kan krijgen. Maar als zo'n klit eenmaal nat is geweest, dan gaat het dusdanig vervilten dat ik haar alleen maar vreselijk zeer doe als ik het probeer.
Ik ken natuurlijk de vachten van andere langharige honden niet, maar bepaalde delen van de vacht van collies is zo lang en de onderwol zo dik, dat als het eenmaal klit het al een heel karwei is om dat te ontklitten, laat staan als het ook nog eens nat is geworden. En om een hoop pijn te vermijden, zet ik er rustig de schaar in. Dit is per hond trouwens maar 1 of 2x per jaar nodig, dus mijn collies lopen echt niet met gaten in hun vacht rond.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Angelique25 schreef:Eigenlijk zouden er na 25 jaar collies geen klitten meer in broeken mogen zitten die alleen nog maar met een schaar te verwijderen zijnlieke schreef:Nou heb ik net Kyra vorige week in bad gedaan, keurig geborsteld voor ik haar ging wassen, zag ik later dat ik één klit had gemist (precies tussen haar poten, in de 'broek'). Nou, er was echt geen doorkomen meer aan, dus ik heb het uiteindelijk moeten wegknippen. Gelukkig heeft ze genoeg haar, dus het valt niet op. Maar dat heeft niks te maken met de 'kunst van het ontklitten', hoorAngelique25 schreef:Mwah, lijkt me toch meer te doen hebben met de kunst van het ontklitten.lieke schreef:Mijn collies geef ik eerst een snelle borstelbeurt om evt. klitten alvast er uit te halen. Klitten die nat worden, kun je er nooit meer zonder te knippen uit krijgen.
Mijn eigen honden kiep ik zowiezo met klit en al in bad, zo houd ik na het uitborstelen ontklitten het meeste haar over.. Na 25 jaar collies weet ik echt wel hoe ik klitten er redelijk pijnloos uit kan krijgen. Maar als zo'n klit eenmaal nat is geweest, dan gaat het dusdanig vervilten dat ik haar alleen maar vreselijk zeer doe als ik het probeer.
Ik ken natuurlijk de vachten van andere langharige honden niet, maar bepaalde delen van de vacht van collies is zo lang en de onderwol zo dik, dat als het eenmaal klit het al een heel karwei is om dat te ontklitten, laat staan als het ook nog eens nat is geworden. En om een hoop pijn te vermijden, zet ik er rustig de schaar in. Dit is per hond trouwens maar 1 of 2x per jaar nodig, dus mijn collies lopen echt niet met gaten in hun vacht rond.