Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom alleen grotere honden in de les?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Ja dat was hier ook zo, alleen wat écht vervelend was, was dat wij met een hondje van 15 weken op de basiscurus zaten en 3 kwart van de mensen een hond van boven de 3 had. Vond je het gek dat onze pup drukker was en nog niet zo veel aandacht en concentratie had dan die honden. En bij vervolg 1 was dat verschil alleen nog maar groter, toen was Xena 6 maanden (met 8 maanden zijn we met die curus gestopt) en de andere honden op 1 na waren dus ouder dan 3 jaar. Er was zelfs een vrouw met een golden die "nu toch maar wel eens naar curus ging" nadat ze de hond (naar haar eigen zeggen) met een stoel op z'n kop geslagen had :eek: Het waren dus meestal grote oudere probleemgevallen en we werden begeleid in de strijd tégen de hond ipv mét de hond.
Daarom lijkt het me leuk om ook eens en keer een curus te volgen met andere mensen die het voor hun plezier doen en niet voor de gedragsproblemen. :wink:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

XenaScence schreef:Ja dat was hier ook zo, alleen wat écht vervelend was, was dat wij met een hondje van 15 weken op de basiscurus zaten en 3 kwart van de mensen een hond van boven de 3 had. Vond je het gek dat onze pup drukker was en nog niet zo veel aandacht en concentratie had dan die honden. En bij vervolg 1 was dat verschil alleen nog maar groter, toen was Xena 6 maanden (met 8 maanden zijn we met die curus gestopt) en de andere honden op 1 na waren dus ouder dan 3 jaar. Er was zelfs een vrouw met een golden die "nu toch maar wel eens naar curus ging" nadat ze de hond (naar haar eigen zeggen) met een stoel op z'n kop geslagen had :eek: Het waren dus meestal grote oudere probleemgevallen en we werden begeleid in de strijd tégen de hond ipv mét de hond.
Daarom lijkt het me leuk om ook eens en keer een curus te volgen met andere mensen die het voor hun plezier doen en niet voor de gedragsproblemen. :wink:
Weet het niet zeker hoor, maar volgens mij bestond mijn A cursus groep vorig seizoen uit veel jonge honden... Van 1 weet ik het niet zeker, maar volgens mij was de rest allemaal jong... GH1 hetzelfde... Zit te denken, volgens mij *maar weet het niet zeker* was er bij de GH1 wel een of meerdere wat oudere bij... Mn geheugen doet het wat dat betreft niet zo goed meer...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
SnowWhite
Actief

Ongelezen bericht door SnowWhite »

Bij ons in de vervolg 2 zitten zowel kleine als hele grote honden (deense dog)
We hebben zelfs in de groep ooit eens een chihuahua gehad!! helaas mocht deze niet los mee spelen.
Waarom ze gestopt zijn weet ik niet, maar ik denk omdat het kwam dat het nou niet echt de geschikte hondjes zijn om mee verder te gaan.
Maar het was wel erg leuk om te zien! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door SnowWhite op 08 nov 2007 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Bij onze hondenschool hebben we een aparte groep basiscursus voor honden vanaf de puppycursus en een aparte voor oudere honden.
Werkt veel handiger.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
TDCK
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door TDCK »

Bij de KC waar ik zit, was bij de Jonge Honden cursus een gemeleerd gezelschap aanwezig. Van Teckel tot Duitse Dog (en wat Labradors, een Spaniel, een Tibetaan, twee Shelties en een Kooikermormel dus). Als ik over het hekje kijk naar de gevorderden, zit daar ook veel middenmaat tussen. We starten binnenkort geloof ik weer met GG-A, dus ik zal eens opletten.

Groetjes, Diane
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Re: Waarom alleen grotere honden in de les?

Ongelezen bericht door Scooby »

Zoek stok! schreef:Dit is nu mijn tweede hondenschool en het valt me erg op dat na de puppycursus alleen de grotere honden overblijven. Bram is altijd veruit de kleinste! Ik vind dat eigenlijk vreemd. Waarom zou je alleen trainen met een grotere hond?

Edit: o ja, het valt me ook op dat er bijna nooit kruisingen meetrainen. Het zijn bijna allemaal rashonden. Dat is toch ook vreemd? :denken:
Hoi Linda,

Dit is helemaal niet de ervaring die ik heb bij de hondenscholen waar ik getraind heb en ook niet bij de KC waar ik zelf les geef. (Eigenlijk waren alle honden altijd kleiner dan die van mij! :smile: )
Sinds april dit jaar doe ik de coordinatie van onze KC en eigenlijk zit er (zoals Diane ook al zegt :mrgreen: ) in alle groepen wel van alles wat; van groot tot heel klein.
Wel zijn er inderdaad doorgaans meer rashonden dan kruisingen in de groepen, maar zullen er ook niet meer rashonden dan kruisingen zijn?
Biko
Zeer actief

TDCK schreef:Bij de KC waar ik zit, was bij de Jonge Honden cursus een gemeleerd gezelschap aanwezig. Van Teckel tot Duitse Dog (en wat Labradors, een Spaniel, een Tibetaan, twee Shelties en een Kooikermormel dus). Als ik over het hekje kijk naar de gevorderden, zit daar ook veel middenmaat tussen. We starten binnenkort geloof ik weer met GG-A, dus ik zal eens opletten.

Groetjes, Diane
Ja ik merk dat ook wel..
Ik denk dat je met een grotere hond snller iets een probleem zal vinden als met een grote hond.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Biko schreef: Ik denk dat je met een grotere hond snller iets een probleem zal vinden als met een grote hond.
Wat bedoel je hiermee?
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Daan is ook de dwerg in zijn behendigheidsgroep. Verder trainen een border collie, een golden retriever, een stabij en een kruizing. Dus niet echt grote honden maar wel groot ten opzichte van Daan. We moeten dus elke keer de sprongen lager leggen als Daan aan de beurt is. In de wedstrijdgroep na ons trainen bordercollies, beardies en een lab.
Afbeelding
Cheryl87
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cheryl87 »

Ik start over 2 weken met de basiscursus met Beetle, hij is zelf al niet de grootste maar ik weet dat er in mijn groep in elk geval nog 1 kleinere zit, een chihuahua namelijk maar... als ik denk aan de vorige cursus en als ik dan rondkeek dan zag ik over het algemeen middelgroot tot grote honden, maar ook wat kleinere hoor, maar het merendeel was middelgroot tot groot.
Afbeelding

Made by Spriet
Cheryl87
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cheryl87 »

Scooby schreef:
Biko schreef: Ik denk dat je met een grotere hond snller iets een probleem zal vinden als met een grote hond.
Wat bedoel je hiermee?
Ik denk, weet het niet zeker natuurlijk :wink: , maar als een grote hond aan de lijn trekt, dat je daar iets sneller problemen mee hebt dan als een kleine hond dat doet, om een voorbeeld te geven.
Gewoon zulk soort dingen denk ik, een grotere hond is vaak sterker dus heb je misschien iets meer last mee (lees: arm uit de kom, dat idee heb ik soms als Beetle ineens vooruit vliegt: nog ff en dan vliegt mijn schouder uit zijn kom haha)
Afbeelding

Made by Spriet
TDCK
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door TDCK »

Scooby schreef: Sinds april dit jaar doe ik de coordinatie van onze KC en eigenlijk zit er (zoals Diane ook al zegt :mrgreen: ) in alle groepen wel van alles wat; van groot tot heel klein.
8) KC Brummen rules! 't Is een eindje rijden Linda, maar dan heb je ook wat.... :smile:

Diane
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik heb op 3 hondenscholen gelopen en op alledrie zaten er zowel grote als kleine honden en allerhande kruisingen in de groep.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

De hondenschool hier in de buurt zie ik dat toch ook wle.
In de puppy en basislessen zie je idd alles door elkaar maar zodra het serieuzer wordt , dus GG, dan toch echt voornamelijk grote honden.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

TDCK schreef:
Scooby schreef: Sinds april dit jaar doe ik de coordinatie van onze KC en eigenlijk zit er (zoals Diane ook al zegt :mrgreen: ) in alle groepen wel van alles wat; van groot tot heel klein.
8) KC Brummen rules! 't Is een eindje rijden Linda, maar dan heb je ook wat.... :smile:

Diane
:mrgreen:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Zoek stok! schreef:[
Het is niet alleen in de groep, maar bij twee hondenscholen! Of zouden de kleintjes samen op andere scholen zitten? En waarom zijn wij daar dan niet voor uitgenodigd :boos: :mrgreen:
die zitten op de muizenschool :mrgreen:
Overigens werd ik erg vreemd aangekeken en heb ik ook nog wel wat opmerkingen gehad omdat ik met mijn muizen wel op cursus ben geweest
maar ja, dat zijn domme mensen, die begrijpen niet dat muizen klein van lijf zijn maar groot van geest :pffff:
Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

Met mijn chihuahua heb ik 3 cursussen gevolgd :) en met héél goed resultaat afgesloten
Zij was de kleinste, maar inderdaad ook bij ons volgde de meeste baasjes met kleine hondjes alleen de puppycursus
Het heeft trouwens heel lang geduurd voordat we echt geaccepteerd werden door de andere mensen uit de groep(en)
En dat is bij heel veel hondenscholen zo....
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Rabecca schreef:Met mijn chihuahua heb ik 3 cursussen gevolgd :) en met héél goed resultaat afgesloten
Zij was de kleinste, maar inderdaad ook bij ons volgde de meeste baasjes met kleine hondjes alleen de puppycursus
Het heeft trouwens heel lang geduurd voordat we echt geaccepteerd werden door de andere mensen uit de groep(en)
klopt, vraag me alleen af waarom :19:
Biko
Zeer actief

Scooby schreef:
Wat bedoel je hiermee?
Veel mensen op cursus vinden opspringen bijvoorbeeld een probleem met hun labrador als ze enthousiast op mensen af gaan.
Met een jack russel bijvoorbeeld, vinden mensen dat dan minder of niet vervelend.

haha nu zie ik het pas, ik bedoelde:

Ik denk dat je met een grotere hond sneller iets een probleem zal vinden als met een kleine hond.

ei dat ik ben :smile2:
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

Addy schreef:
Rabecca schreef:Met mijn chihuahua heb ik 3 cursussen gevolgd :) en met héél goed resultaat afgesloten
klopt, vraag me alleen af waarom :19:
Volgens mij heeft het met meerdere dingen te maken

Als een grote hond een "probleem" heeft, wordt het erger gevonden dan bij een klein hondje

2 Kleine hondjes zijn of worden vaak bang tussen de veel grote honden als ze wat ouder worden. Was bij mij juist een stimulans trouwens om door te gaan ;)

en als laatste heb ik al verschillende keren gehoord dat kleine hondjes zelfs niet toegelaten worden of belachelijk gemaakt worden :denken:
Biko
Zeer actief

Rabecca schreef: en als laatste heb ik al verschillende keren gehoord dat kleine hondjes zelfs niet toegelaten worden of belachelijk gemaakt worden :denken:
Dat zou echt heel erg zijn. Daar zou ik als vereniging dan ook op gaan letten, want dat is echt erg.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
bowiej
Actief
Mijn ras(sen): Duitse herder!

Ongelezen bericht door bowiej »

Veel mensen vinden het niet nodig om een klein hondje op te voeden, je kunt hem immers gewoon oppakken als hij iets doet wat vervelend is.
Een grote hond sleurt je over straat als hij een andere hond ziet een klein hondje houd je met 1 vinger tegen bij wijze vna spreken.

Verder zijn er na mijn mening veel mensen die denken dat een klein hondje geen (niet zo veel) beweging nodig heeft. Dus die pleuren ze in de tuin en er word verder niet naar omgekeken, ze leggen ook mara kleine drolletjes vergeleken bij een grote hond dusdit kan wel in de tuin.
Een grote hond gaan ze eerder mee wandelen dus is hte fijn als de hond leert goed mee te lopen.

Ik train met bowie behendigheid en Gehoorzaamheid.
Bij gehoorzaamheid train ik niveau GG beginners.
Bij mij in de groep zit een Briard, Border collie, groenendaeler en een friese stabij. Bowie is dus ook de kleinste.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Rabecca schreef: en als laatste heb ik al verschillende keren gehoord dat kleine hondjes zelfs niet toegelaten worden of belachelijk gemaakt worden :denken:
Dat zou kwalijk zijn als dat gebeurde.
Ik heb daar andere ervaringen mee.

Met mijn Teckel heb ik alle G&G examens gedaan en gehaald.
Ik heb ook een Frans bulletje op de G&G 3 gezien, die zeer goed werkte :ok:

Er werden wel eens grapjes gemaakt.
Bijv. als het gras hoog was, dat ze niet konden zien of hij nou zat of niet :mrgreen:
Maar dat is iets waar ik zelf ook om moest lachen.
De andere honden in de groep waren wel aanzienlijk groter.

En kleine honden zijn absoluut net zoveel hond als de grotere :okOptillen als hij iets deed wat mij niet zinde deed ik absoluut niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Anselmo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Anselmo »

bowiej schreef:Een grote hond sleurt je over straat als hij een andere hond ziet een klein hondje houd je met 1 vinger tegen bij wijze vna spreken.
Nou, mijn Elis, nochtans ook geen lichte hond, kan ik anders perfect onder de duim houden zelfs als ze de kolder in haar kop krijgt en met haar volle 47 kilo recht vooruit springt. En ik vind dat daar ook een beetje verantwoordelijkheid in ligt. Natuurlijk moet je hond goed luisteren en ik spreek niet tegen dat iedereen vrij is in zijn rassenkeuze, maar ik vind het toch een goed idee om even met jezelf rekening te houden. Als frêle dame is het bijvoorbeeld misschien niet echt een goed idee om een Duitse Dog in huis te nemen, die trekt je (zelfs als hij goed afgericht is) ooit wel eens omver.
En ik zie hier vaak mensen achter hun hond aan bengelen waarvan ik denk: 'mens, had dan een swiffertje gekocht, dat zijn ook erg leuke honden'. Zelfs een St-Bernard die samen met Elis op basiscursus zat sleurt nu zijn baasje mee op wandeling.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Anselmo schreef: Als frêle dame is het bijvoorbeeld misschien niet echt een goed idee om een Duitse Dog in huis te nemen, die trekt je (zelfs als hij goed afgericht is) ooit wel eens omver.
Wat en onzin. Ik weeg 60 kilo en loop dagelijks met twee doggen over straat. Een dog kan iedereen omver trekken als hij zou willen, zelfs een hele potige kerel. Met een hond van een dergelijke grootte en met een gewicht van gemiddeld 70 kilo moet je gewoon zorgen dat ze goed onder appel staan, want als een hond van dat kaliber gaat, gaat hij gewoon en daar houdt niemand dan wat aan.
Anselmo
Vaste gebruiker

Scooby schreef:
Anselmo schreef: Als frêle dame is het bijvoorbeeld misschien niet echt een goed idee om een Duitse Dog in huis te nemen, die trekt je (zelfs als hij goed afgericht is) ooit wel eens omver.
Wat en onzin. Ik weeg 60 kilo en loop dagelijks met twee doggen over straat. Een dog kan iedereen omver trekken als hij zou willen, zelfs een hele potige kerel. Met een hond van een dergelijke grootte en met een gewicht van gemiddeld 70 kilo moet je gewoon zorgen dat ze goed onder appel staan, want als een hond van dat kaliber gaat, gaat hij gewoon en daar houdt niemand dan wat aan.
Onzin niet direct, want je spreekt jezelf tegen in je antwoord. Jij kan blijkbaar goed overweg met je doggen en dat is erg bewonderenswaardig. Maar je zegt het zelf, als een hond van dat kaliber gaat, dan gaat ie. En aangezien ik van de mening ben dat welke hond zo goed afgericht mag zijn als ie wil, ooit komt er een moment dat hij het vergeet en op de loop gaat, snap ik niet goed dat je het onzin noemt, je houdt er blijkbaar zelf ook rekening mee.
Ik zeg niet dat je geen doggen zou moeten houden, ieder zijn eigen keus, maar ik vind het een goed idee om afmeting en zwaarte mee te laten spelen in de beslissing welk soort hond. Het was eigenlijk maar een uit de duim gezogen voorbeeldje... :wink:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Anselmo schreef:
Scooby schreef:
Onzin niet direct, want je spreekt jezelf tegen in je antwoord. Jij kan blijkbaar goed overweg met je doggen en dat is erg bewonderenswaardig. Maar je zegt het zelf, als een hond van dat kaliber gaat, dan gaat ie. En aangezien ik van de mening ben dat welke hond zo goed afgericht mag zijn als ie wil, ooit komt er een moment dat hij het vergeet en op de loop gaat, snap ik niet goed dat je het onzin noemt, je houdt er blijkbaar zelf ook rekening mee.
Ik zeg niet dat je geen doggen zou moeten houden, ieder zijn eigen keus, maar ik vind het een goed idee om afmeting en zwaarte mee te laten spelen in de beslissing welk soort hond. Het was eigenlijk maar een uit de duim gezogen voorbeeldje... :wink:
Het ging me vooral om je opmerking dan een frele dame geen duitse dog in huis zou mogen nemen, omdat de haar misschien wel eens omver zou kunnen trekken. Dan zou niemand een duitse dog in huis kunnen nemen, want als een dog wil, trekt hij iedereen omver.
Anselmo
Vaste gebruiker

Scooby schreef:
Anselmo schreef:
Scooby schreef:
Het ging me vooral om je opmerking dan een frele dame geen duitse dog in huis zou mogen nemen, omdat de haar misschien wel eens omver zou kunnen trekken. Dan zou niemand een duitse dog in huis kunnen nemen, want als een dog wil, trekt hij iedereen omver.
In dat geval, dat was maar een voorbeeldje, dat was helemaal niet persoonlijk bedoeld. Jij weet wat het beste is voor jezelf.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Anselmo schreef:
Scooby schreef:
Anselmo schreef:
Scooby schreef: Wat en onzin. Ik weeg 60 kilo en loop dagelijks met twee doggen over straat. Een dog kan iedereen omver trekken als hij zou willen, zelfs een hele potige kerel. Met een hond van een dergelijke grootte en met een gewicht van gemiddeld 70 kilo moet je gewoon zorgen dat ze goed onder appel staan, want als een hond van dat kaliber gaat, gaat hij gewoon en daar houdt niemand dan wat aan.
In dat geval, dat was maar een voorbeeldje, dat was helemaal niet persoonlijk bedoeld. Jij weet wat het beste is voor jezelf.
Ik vatte het ook helemaal niet persoonlijk op. Het gaat mij er om dat ik denk dat iedereen een duitse dog in huis zou mogen nemen, mits hij/zij die dog maar voldoende opvoedt. Of dat dan om een frele dame gaat of een stoere vent, dat maakt in het geval van een dog van meer dan 70 kilo dus niets uit.
Anselmo
Vaste gebruiker

Ik ga akkoord met je redenering en natuurlijk heeft iedereen het recht op een grote hond als ze dat willen, ik roep enkel maar op tot nadenken over hoe groot de hond wel wordt. Misschien heb ik me iets te kras uitgedrukt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”