Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraagje over trimmessen en scharen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

bekkie
Zeer actief

vraagje over trimmessen en scharen

Ongelezen bericht door bekkie »

aangezien teun zijn haar wel heel hard groeit wil ik wat spullen aanschaffen zodat ik hem zelf af en toe een beetje kan fatsoeneren.
nou heb ik gekeken en zou graag advies willen over wat ik het beste aan kan schaffen. het gaat dus om een ruwharige teckel.
ik wil zijn oren binnen- en buitenkant zelf kunnen doen en ook zijn pootjes. verder werd mij in de winkel geadviseerd om een trimmes te kopen en een efileerschaar (enkelzijdig). de schaar kan ik dan zijn pootjes en zijn oren (er hangt nu zo'n tapijtje aan) mee doen. het trimmes werd geadviseerd omdat zijn haar nu alweer los begint te zitten zodat ik hem zelf kan trimmen.
nou heb ik bij dit advies een beetje mijn twijfels dus graag jullie advies.
binnenkant van zijn oren (oorschelp) doe ik nu gewoon met mijn vingers maar dan krijg ik niet al het haar eruit. de haren op zijn pootjes worden gewoon te lang en dat gaat klitten als ik er niks aan doe.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Wanneer je een goede vacht wil hebben en houden dan heb je een een beetje krijt en je vingers genoeg. NIET knippen, ook niet met een effileerschaar.

Vier keer per jaar naar een goede trimsalon lijkt me nog beter.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Rosita Compagner schreef: Vier keer per jaar naar een goede trimsalon lijkt me nog beter.
Is dat niet een beetje overdreven voor een beetje haar in de oren en aan de pootjes. Dat kan je toch makkelijk zelf even doen.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Yep, met een effileerschaar en een trimmes.............
bekkie
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Yep, met een effileerschaar en een trimmes.............
ja dat bedoel ik dus..........
die effileerschaar werd me geadviseerd voor de lange haren op de pootjes?

ik dacht zelf dat ze voor de haren in de oren speciale pincetten hadden?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Ik ga niks aan mijn eerste antwoord toevoegen, Bekkie ;-) Een beter advies kan ik niet geven. Ga maar niet 'knoeien' met pincetten, oortangen of arterieklemmen da's echt niet nodig.
bekkie
Zeer actief

oke, dank je wel voor het advies. dus dat er nog wat haar in het oor blijft wat ik er met mijn vingers niet uitgeplukt krijg is niet erg? en de lange haren op de pootjes ook gewoon met de vingers....ik ga mijn best doen :ok:
Afbeelding
alm@
moderator

bekkie schreef:oke, dank je wel voor het advies. dus dat er nog wat haar in het oor blijft wat ik er met mijn vingers niet uitgeplukt krijg is niet erg? en de lange haren op de pootjes ook gewoon met de vingers....ik ga mijn best doen :ok:
Volgens mij moet je de haren op de pootjes knippen. Lijkt me niet prettig voor de hond om dat eruit te trekken :N:
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Inderdaad zo min mogelijk knippen, het liefst helemaal niet :ok:
Want geknipt haar zal sneller en voller terug groeien en ook nog eens na verloop van tijd van kleur veranderen.
Als jouw dashond altijd helemaal geplukt is geworden, kun je ook op zijn pootjes de haren plukken en zal hij er niet veel van voelen.

Omdat je schrijft dat je moeilijk de haartjes uit zijn oren geplukt krijgt, heb je misschien wel iets aan vingercondoompjes, knip de vingerpunten van een huishoudhandschoen [ pfff, wat een lang woord zeg] zodat je veel grip hebt en hopelijk krijg je dan wel die oorhaartjes eruit.
Mocht je dat toch niet helemaal lukken is dat geen ramp hoor, laat je dat doen bij de eerstvolgende trimbeurt bij de trimsalon.
Afbeelding

So Sweet :I:
alm@
moderator

Oke ik geef het toe: ik heb zo te lezen geen verstand van knip- en plukvachten :mrgreen:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Mooi, als we een vraag over een verharende Herder hebben komen we bij jou. Oké? Over welke stofzuiger we het beste kunnen kopen ofzo :smile: :smile:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

alm@ schreef:
bekkie schreef:oke, dank je wel voor het advies. dus dat er nog wat haar in het oor blijft wat ik er met mijn vingers niet uitgeplukt krijg is niet erg? en de lange haren op de pootjes ook gewoon met de vingers....ik ga mijn best doen :ok:
Volgens mij moet je de haren op de pootjes knippen. Lijkt me niet prettig voor de hond om dat eruit te trekken :N:
ik gebruik de effileer alleen voor de voetjes zelf ( jaja rosita dat doet ik :mrgreen: ), de rest gewoon plukken :wink:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:

ik gebruik de effileer alleen voor de voetjes zelf ( jaja rosita dat doet ik :mrgreen: ), de rest gewoon plukken :wink:
Ja, van mij mag je hoor ;-) Maar als je een beetje krijt gebruikt heb je alleen een recht schaartje nodig om de randjes bij te werken. De gemiddel JR kun je tot tússen zijn tenen plukken. Blijft de vacht veel mooier van ook :pffff:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Rosita Compagner schreef:
yamie schreef:

Ja, van mij mag je hoor ;-) Maar als je een beetje krijt gebruikt heb je alleen een recht schaartje nodig om de randjes bij te werken. De gemiddel JR kun je tot tússen zijn tenen plukken. Blijft de vacht veel mooier van ook :pffff:
kan ook zeker :mrgreen: moet wel zeggen, dat ik voornl brokencoat'jes heb he, dus zoveel valt er niet te plukken aan de voetjes, mijn Ollie is het ruwst, die heeft zo'n tering hekel aan plukken tussen zijn teentjes, dus dat word mooi ge-effileerd :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”