Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

epilepsie???

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

labjebruin
Vaste gebruiker

epilepsie???

Ongelezen bericht door labjebruin »

Hoi,

Kan aub iemand mij helpen?
Mijn bruine labrador heeft sinds een half jaar af en toe spierkrampen. Eerst dacht de da dat het vergiftiging was. Bloedonderzoek gedaan, alle waardes waren goed. Ze heeft het nu 4 keer gehad maar we weten de oorzaak niet. Ze is wel redelijk aanspreekbaar. Geen echte aanval met bewusteloosheid. Wel een wazige blik. En de samentrekking van alle vier de poten tegelijk. Vannacht was de vierde keer en heb ik in overleg met de da stesolid toegedient. Dit sloeg goed aan.

We weten alleen de oorzaak echt niet. Kent iemand dit? Heeft iemand tips?

Alvast bedankt.
Groetjes Linda
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Het zouden inderdaad partiële epilepsieaanvallen kunnen zijn. Een oorzaak is meestal niet of zeer moeilijk te achterhalen. Hoe oud is je hond en hoeveel tijd zit er tussen de aanvallen? Hoe lang duurt zo'n aanval? Stesolid kan inderdaad een aanval doorbreken en wordt vaak gebruikt om een langdurige aanval, maar dan met name gegeneraliseerde aanvallen, dus met bewusteloosheid, schuimbekken, stuiptrekken en dergelijke, toegediend.

Voor meer informatie over epilepsie bij honden, kijk dan eens op www.epilepsiebijhonden.nl en je kunt je ook aanmelden op het bijbehorende forum waar ook twee dierenartsen bij aangesloten zijn.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
labjebruin
Vaste gebruiker

Hoi Fieke,

Allereerst bedankt voor de snelle reactie.
Diesel is 2,5 jaar oud. De aanvallen zijn ongeveer eens in de anderhalve maand. De duur van een aanval is verschillend. Het lijkt alsof deze toeneemt. De vorige keer was ongeveer tien minuten. Vannacht was het ruim een half uur (na 25 minuten begon de stesolid te werken).
Schuimbekken ed heeft ze niet. Ze staat ook gewoon en trekt dan alle vier de poten samen. Dit doet ze ook als ze ligt. Ze is wel erg onrustig. Je merkt dat ze voelt dat ze de controle kwijt is.

Ik hoorde iemand zeggen dat het ook lyme kan zijn. Volgens mij zijn dit geen symtomen van lyme...

Ik zal me zeker aanmelden bij dit forum. Dank je.
Linda
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Hoeveel Stesolid heb je gegeven? In principe moet dit veel sneller werken, maar misschien heb je te weinig gegeven? Voor een hond die geen fenobarbital krijgt is de normale dosering 0,5 tot 1 mg per kg lichaamsgewicht. Het werkt snel, maar redelijk kort.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
labjebruin
Vaste gebruiker

Sennaruby schreef:Hoeveel Stesolid heb je gegeven? In principe moet dit veel sneller werken, maar misschien heb je te weinig gegeven? Voor een hond die geen fenobarbital krijgt is de normale dosering 0,5 tot 1 mg per kg lichaamsgewicht. Het werkt snel, maar redelijk kort.

Groetjes,

Fieke
Oef, geen idee. Ik heb 1 pipet van de da gekregen. Ik neem aan dat zij dat wel weet toch... Heb de verpakking al weg gegooit.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb helaas ervaring met dierenartsen en epilepsie en ken de verhalen van de mensen van het epihondenforum en meestal is de kennis erg beperkt, helaas....

Meestal worden pipetjes van 10 mg gegeven, maar er zijn er ook van 5 mg. In beide gevallen sowieso te weinig, want ik neem aan dat je hond zwaarder is dan 10/20 kilo :wink:
Afbeelding
labjebruin
Vaste gebruiker

Sennaruby schreef:Ik heb helaas ervaring met dierenartsen en epilepsie en ken de verhalen van de mensen van het epihondenforum en meestal is de kennis erg beperkt, helaas....

Meestal worden pipetjes van 10 mg gegeven, maar er zijn er ook van 5 mg. In beide gevallen sowieso te weinig, want ik neem aan dat je hond zwaarder is dan 10/20 kilo :wink:
Ja dat klopt, ze weegt ongv 30 kilo. Ik ga zo naar de da en haal nieuwe stesolid. Ik zal dit punt bij haar voorleggen. Ik elk geval bedankt voor je tip/ advies.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Linda,

Dit herken ik wel van onze Levi. Zij heeft iets dergelijks ook twee keer gehad, vorig jaar december. Inderdaad ook een soort spierkrampen in alle vier haar benen tegelijk. Ze kon wel staan, maar 'zakte' bij iedere kramp even kort door haar benen, als het ware. De 'krampen' kwamen ongeveer om de 5 seconden. Mijn dierenarts hield het ook op een (lichte) vorm van epilepsie.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”