Hoe is het bij Dropje ontstaan? Was zij ook rustig na het eten?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
shit! duimen mensen :-(
Moderator: moderatorteam
-
jidde
Dit is wel mijn grootste angst!!
Nanni heeft het ook meegemaakt en de angst zit er nog steeds in. zo durf ik der eigenlijk niet lang alleen thuis te laten. Stel toch dat ze er 1 krijgt als je er niet bij bent... maarja stel je gaat 10 min weg, kan het helaas ook al te laat zijn.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- *Linda*
- Zeer actief
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
O, ik kan me zo voorstellen dat alles wat daarvoor belangrijk was (nestje van Sette) ineens zeeeer onbelangrijk wordt....Inge O schreef:alm@ schreef: Hoe grijp je eigenlijk in in dit soort situaties. Is er iets wat je in huis kunt halen en direct kan toedienen? Of is het gewoon razendsnel richting da?ja, ik vind zeer zeker van welMoon schreef:O, Inge:N: Ik lees het nu pas! Wat een geluk dat je er zo snel bij was... En het lijkt me heerlijk dat je zelf de expertise hebt om er direct wat aan te doen.. Zou het nou aan te raden zijn om die middelen die jij noemde (zijn dat dezelfde middelen als voor mensen?) in huis te hebben? Bracco's zijn ook gevoelig voor torsie.
. als het niet meer oraal te geven is ben je sowieso toch te laat voor medicatie en moet je in allerijl naar de da - kan de hond het wel nog gewoon slikken dan is er zeker nog geen volledige kanteling en kan je nog en kwartiertje op de werking van de medicijnen wachten.
dit mag je alleen maar proberen als je weet dat het echt nog niet lang bezig is (max. een kwartiertje of zo).
motilium en primperan (primperid) zijn gewoon in vloeibare vorm te krijgen - buscopan denk ik niet, dat maakt het ietsje moeilijker. ik heb dat in inspuitbare vorm in huis, in combinatie met een pijnstiller. is zeer aan te raden bij elke vorm van koliek (zware buikpijn), omdat je door die pijn in een viscieuze cirkel raakt. omgekeerd is (gelukkig) ook waar : zodra dropje wat minder in paniek was dioor de pijn en het zware ongemak kon de maag (ook door de motilium) weer een beetje normaal gaan werken, waardoor de lucht naar buiten kwam.
pfffft, dit moet je niet alle dagen meemaken![]()
.
he eerste wat gisteren in mijn hoofd kwam toen dropje zo akelig begon te doen in de auto was de gedachte 'nee, niet wéér hé' : toen attackje (dochter van dropje) geboren is, is spook (moeder van dropje) een week later gestorven aan een darmtorsie
. ik zag het al helemaal voor me dat sette toch een nestje zou hebben, maar dropje er ondertussen ook niet meer zou zijn..........
of sette nu wel of niet drachtig is had plots totaal geen prioriteit meer.
ik denk dat ik deze drie medicijnen (voorlopig iig) standaard meeneem in de auto als dropje verder weg ergens mee naartoe gaatAan de andere kant ik dacht ook weleens als ik in the middle of nowhere liep; 'stel dat Dante nu een maagtorsie oid zou krijgen' , dan ben je ook altijd te laat denk ik. Moeilijk hoor; een ongeluk zit in een klein hoekje....
Ik blijf iig. duimen voor Dropje dat het hierbij blijft!!
Dus Motilium en Primperan zou ook genoeg zijn om standaard bij je te hebben? (ik ken het alleen niet in vloeibare vorm, maar dat vraag ik wel bij de apotheek). Ik heb altijd al zware pijnstillers bij me voor Dante; dat raadde de orthopeed aan, in geval dat hij een acute beklemming of breuk krijgt aan die spondylose-plek. Dan gaan we dus gewoon als lopende apotheek op stap
Gr. Marijke

- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Ow, gets wat een zorgen Inge... Ik weet er helaas alles van...
Gelukkig, dat alles goed lijkt te gaan!
Gelukkig, dat alles goed lijkt te gaan!
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Inge,Inge O schreef:en wéér heeft het dus niks te maken met beweging na de maaltijd, en wéér is er eerst de dilatatie voor de kanteling. die ouwe theorieën mogen ze zo onderhand echt een keer gaan weggooien hoor.
Volgens mij is er nog steeds geen aanwijsbare oorzaak gegeven voor het krijgen van een maagtorsie, toch? Onze Lana kreeg haar eerste maagtorsie tien minuten na het eten, terwijl ze gewoon rustig op haar mand lag. Haar tweede maagtorsie kreeg ze drie uur na het eten en toen had ze ook niets geks gedaan...
Lana kreeg overigens beide keren een acute torsie, dus geen (zichtbare) dillatatie van te voren. De tweede torsie was waarschijnlijk secundair aan de milttorsie die ze toen bleek te hebben...
Groetjes, Karen
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Ik heb hierover een apart topic geopend omdat ik toch wel lichtelijk ( :N: ) geschrokken ben van deze situatie. Gisteravond heb ik Gert ook maar weer eens heel goed ingelicht wat hij moet doen als Bowie bepaalde verschijnselen heeft.Moon schreef:O, ik kan me zo voorstellen dat alles wat daarvoor belangrijk was (nestje van Sette) ineens zeeeer onbelangrijk wordt....Inge O schreef:alm@ schreef: Hoe grijp je eigenlijk in in dit soort situaties. Is er iets wat je in huis kunt halen en direct kan toedienen? Of is het gewoon razendsnel richting da?ja, ik vind zeer zeker van welMoon schreef:O, Inge:N: Ik lees het nu pas! Wat een geluk dat je er zo snel bij was... En het lijkt me heerlijk dat je zelf de expertise hebt om er direct wat aan te doen.. Zou het nou aan te raden zijn om die middelen die jij noemde (zijn dat dezelfde middelen als voor mensen?) in huis te hebben? Bracco's zijn ook gevoelig voor torsie.
. als het niet meer oraal te geven is ben je sowieso toch te laat voor medicatie en moet je in allerijl naar de da - kan de hond het wel nog gewoon slikken dan is er zeker nog geen volledige kanteling en kan je nog en kwartiertje op de werking van de medicijnen wachten.
dit mag je alleen maar proberen als je weet dat het echt nog niet lang bezig is (max. een kwartiertje of zo).
motilium en primperan (primperid) zijn gewoon in vloeibare vorm te krijgen - buscopan denk ik niet, dat maakt het ietsje moeilijker. ik heb dat in inspuitbare vorm in huis, in combinatie met een pijnstiller. is zeer aan te raden bij elke vorm van koliek (zware buikpijn), omdat je door die pijn in een viscieuze cirkel raakt. omgekeerd is (gelukkig) ook waar : zodra dropje wat minder in paniek was dioor de pijn en het zware ongemak kon de maag (ook door de motilium) weer een beetje normaal gaan werken, waardoor de lucht naar buiten kwam.
pfffft, dit moet je niet alle dagen meemaken![]()
.
he eerste wat gisteren in mijn hoofd kwam toen dropje zo akelig begon te doen in de auto was de gedachte 'nee, niet wéér hé' : toen attackje (dochter van dropje) geboren is, is spook (moeder van dropje) een week later gestorven aan een darmtorsie
. ik zag het al helemaal voor me dat sette toch een nestje zou hebben, maar dropje er ondertussen ook niet meer zou zijn..........
of sette nu wel of niet drachtig is had plots totaal geen prioriteit meer.
ik denk dat ik deze drie medicijnen (voorlopig iig) standaard meeneem in de auto als dropje verder weg ergens mee naartoe gaatAan de andere kant ik dacht ook weleens als ik in the middle of nowhere liep; 'stel dat Dante nu een maagtorsie oid zou krijgen' , dan ben je ook altijd te laat denk ik. Moeilijk hoor; een ongeluk zit in een klein hoekje....
Ik blijf iig. duimen voor Dropje dat het hierbij blijft!!
Dus Motilium en Primperan zou ook genoeg zijn om standaard bij je te hebben? (ik ken het alleen niet in vloeibare vorm, maar dat vraag ik wel bij de apotheek). Ik heb altijd al zware pijnstillers bij me voor Dante; dat raadde de orthopeed aan, in geval dat hij een acute beklemming of breuk krijgt aan die spondylose-plek. Dan gaan we dus gewoon als lopende apotheek op stap
Fijn dat Dropje aan de beterende hand is! Hopelijk ben je van de ergste schrik een beetje bekomen.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Bah Inge, ik kan me je schrik voorstellen. En ook je angst voor herhaling. Mijn vorige hond is gestorven aan een maagtorsie terwijl er niemand thuis was (overigens ook uren na haar maaltijd). Ook bij Belle en Catootje is dit mijn grootste angst.
Kun je die medicijnen die jij in huis hebt als leek ook verkrijgen?
Gelukkig was je er wel bij en is het goed gegaan. Ik hoop dat het eenmalig was.
Kun je die medicijnen die jij in huis hebt als leek ook verkrijgen?
Gelukkig was je er wel bij en is het goed gegaan. Ik hoop dat het eenmalig was.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Tamara.
- Zeer actief
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
-
blondie
- Zeer actief
Lees het ook nu wat zul je geschrokken zijn maar wat goed van je dat je die medicatie in huis hebt.. denk dat ik dit ook maar aanschaf.. voor de zekerheid.Inge O schreef:tot nu toe is er geen enkele indicatie dat de maagzuurproductie er voor iets zou tussen zitten. het lijkt er meer op dat de maag om de één of andere reden plots volledig 'atonisch', compleet slap en werkloos dus, wordt, waardoor het gas niet meer normaal afgevoerd wordt. vandaar dat de motilium ook zulke goede dienst kan bewijzen, in een heel vroeg (en niet te ernstig) gevalRami schreef:Brrr... wat een horror-story, Inge. Blij dat het weer beter gaat met Dropje.
Ik snap goed dat die angst altijd aanwezig is... Heel naar. Is het geen idee om Dropje altijd iets van maag-medicijnen (maagzuurremmers?) te geven?.
Fijn deze informatie,, maar vooral blij dat Dropje weer vrolijk rondloopt!
- Rami
- Zeer actief
Aha, ik snap het. Bestaat er trouwens geen medicijn dat je dagelijks kunt geven om de maag (en maagspieren?) aan het werk/actief te houden?Inge O schreef:tot nu toe is er geen enkele indicatie dat de maagzuurproductie er voor iets zou tussen zitten. het lijkt er meer op dat de maag om de één of andere reden plots volledig 'atonisch', compleet slap en werkloos dus, wordt, waardoor het gas niet meer normaal afgevoerd wordt. vandaar dat de motilium ook zulke goede dienst kan bewijzen, in een heel vroeg (en niet te ernstig) gevalRami schreef:Brrr... wat een horror-story, Inge. Blij dat het weer beter gaat met Dropje.
Ik snap goed dat die angst altijd aanwezig is... Heel naar. Is het geen idee om Dropje altijd iets van maag-medicijnen (maagzuurremmers?) te geven?.
Of is er echt niets te verzinnen wat het gevaar op torsies zou kunnen verkleinen bij een torsie-gevoelige hond als Dropje?
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Men zegt dat honden die op vers staan, minder kans hebben op het krijgen van een maagtorsie.Rami schreef:[Aha, ik snap het. Bestaat er trouwens geen medicijn dat je dagelijks kunt geven om de maag (en maagspieren?) aan het werk/actief te houden?
Of is er echt niets te verzinnen wat het gevaar op torsies zou kunnen verkleinen bij een torsie-gevoelige hond als Dropje?
Groetjes, Karen
- Rami
- Zeer actief
Ja, dat heb ik idd ook gehoord/gelezen. Maar toch ken ik een aantal honden (ook via fora over barf/rauw voer) die een torsie kregen terwijl ze - soms al jaren lang - vers gevoerd zijn.Scooby schreef:Men zegt dat honden die op vers staan, minder kans hebben op het krijgen van een maagtorsie.Rami schreef:[Aha, ik snap het. Bestaat er trouwens geen medicijn dat je dagelijks kunt geven om de maag (en maagspieren?) aan het werk/actief te houden?
Misschien dat ook aanleg (en wellicht erfelijkheid?) meespeelt.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Klopt, maar de hoeveelheid honden die een maagtorsie krijgt en op vers staat, is wel aanzienlijk lager dan de hoeveelheid honden die op brokken staat.Rami schreef:Ja, dat heb ik idd ook gehoord/gelezen. Maar toch ken ik een aantal honden (ook via fora over barf/rauw voer) die een torsie kregen terwijl ze - soms al jaren lang - vers gevoerd zijn.Scooby schreef:Men zegt dat honden die op vers staan, minder kans hebben op het krijgen van een maagtorsie.Rami schreef:[Aha, ik snap het. Bestaat er trouwens geen medicijn dat je dagelijks kunt geven om de maag (en maagspieren?) aan het werk/actief te houden?
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
En dat de kans op een maagtorsie hoger wordt boven de leeftijd van vijf jaar, omdat dan alle banden in het lichaam slapper worden, dus ook de banden waarmee de maag 'opgehangen' wordt.Inge O schreef:
er wordt bv. gezegd dat een diepe borstkas en een opgetrokken buik (ook kenmerken van de hovawart, hoewel niet extreem) er een rol zouden kunnen in spelen. zouden kunnen.
Groetjes, Karen
- Rami
- Zeer actief
Aha, dus als ik het goed begrijp is het een soort optelsom: aanleg/gevoeligheid + bouw/anatomie + voeding + leeftijd + erfelijke factoren = vergrote kans op torsies.Inge O schreef:ja, dat speelt zeker (heb ik hoger in het topic iets meer over gezegd), maar het blijft een feit dat zo goed als alle grotere rassen er in meerdere of mindere mate gevoelig aan zijn, dus erfelijkheid alleen kan het zeker niet zijn. het moet ook iets met anatomie enz. te maken hebben, bijna zekerRami schreef: Misschien dat ook aanleg (en wellicht erfelijkheid?) meespeelt..
er wordt bv. gezegd dat een diepe borstkas en een opgetrokken buik (ook kenmerken van de hovawart, hoewel niet extreem) er een rol zouden kunnen in spelen. zouden kunnen.
(Erg gesimplificeerd misschien, maar goed dan begrijp ik het, een beetje...
- Rami
- Zeer actief
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
In een artikel dat ik heb gelezen (weet niet meer van wie), werd een onderzoek beschreven naar de factoren die een rol spelen bij maagtorsies, de enige factor die uit dit artikel naar voren kwam was de afmeting van het voer. Voer dat bestond uit stukken groter dan 3 centimeter zou de kans op maagtorsies verkleinen. Het lijkt dus dat niet perse het feit dat het voer vers is een rol speelt, maar vers voer bestaat vaak wel uit grote stukken. KVV zou dan weer niet helpen, want dat is (meestal) gemalen.Rami schreef:Ja, dat heb ik idd ook gehoord/gelezen. Maar toch ken ik een aantal honden (ook via fora over barf/rauw voer) die een torsie kregen terwijl ze - soms al jaren lang - vers gevoerd zijn.Scooby schreef:Men zegt dat honden die op vers staan, minder kans hebben op het krijgen van een maagtorsie.Rami schreef:[Aha, ik snap het. Bestaat er trouwens geen medicijn dat je dagelijks kunt geven om de maag (en maagspieren?) aan het werk/actief te houden?
Misschien dat ook aanleg (en wellicht erfelijkheid?) meespeelt.
In dit onderzoek kwam volgens mij ook naar voren dat een hoge voerstandaard juist eerder maagtorsies in de hand zou werken, dan gewoon voeren op de grond.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Interessant, ik ben wel benieuwd naar dat artikel eigenlijk.Belle schreef:In een artikel dat ik heb gelezen (weet niet meer van wie), werd een onderzoek beschreven naar de factoren die een rol spelen bij maagtorsies, de enige factor die uit dit artikel naar voren kwam was de afmeting van het voer. Voer dat bestond uit stukken groter dan 3 centimeter zou de kans op maagtorsies verkleinen. Het lijkt dus dat niet perse het feit dat het voer vers is een rol speelt, maar vers voer bestaat vaak wel uit grote stukken. KVV zou dan weer niet helpen, want dat is (meestal) gemalen.
Ja, dat heb ik ook al vaker gehoord, hoewel de N.D.D.C. (en de meeste fokkers) juist weer adviseert om grote honden vanuit een standaard te voeren...Belle schreef:In dit onderzoek kwam volgens mij ook naar voren dat een hoge voerstandaard juist eerder maagtorsies in de hand zou werken, dan gewoon voeren op de grond.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, inderdaad...; wanneer is dat...?! Ik heb het bij Lana nooit meer 100% vertrouwd, maar ja; je moet ook nog leven, he...?Inge O schreef:
ja, ze slaapt (weer) bij mij op de kamer. tot ik het weer wat vertrouw (alleen, wanneer is dat
? ik moet morgenochtend toch ook wel naar school
.
Groetjes, Karen
- yuki
- Zeer actief
toch wel schrikbarend als je hondje hier zo'n duidelijke aanleg voor heeft........
Maagtorsie is een van de ultieme nachtmerries voor mij. Ik heb dan ook niet dat in huis wat jij hebt, en de ervaring die jij hebt..............
zou dus denk ik gelijk naar de spoedkliniek rijden.............
Sterkte!
Maagtorsie is een van de ultieme nachtmerries voor mij. Ik heb dan ook niet dat in huis wat jij hebt, en de ervaring die jij hebt..............
Sterkte!
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
Esther
- yuki
- Zeer actief
Tja wat is wijsheid? Zo doortastend in situaties als jij (mij lijkt te zijn) en ervaren ben ik dus niet...........Inge O schreef:dat is op zich ook meestal wel het beste hooryuki schreef:zou dus denk ik gelijk naar de spoedkliniek rijden.............
.
alleen wilde ik liever eerst nog even afwachten (met medicijnen), omdat ze anders toch meestal gelijk geopereerd worden, en dat kwartiertje respijt wilde ik toch nog juist proberen om daaraan te ontsnappen.
dat durfde ik ook alleen maar omdat ze nog iets naar binnen kon krijgen - zou dat niet zo geweest zijn dan was het meteen alarmfase 100 :N: .
de spoedkliniek in A'dam is evengoed nog zo'n 30 minuten rijden.......
Eventhough you're gone, we're still a team'.
Esther
Esther
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is meestal ook wel de beste optie als je er geen ervaring mee hebt!yuki schreef: Maagtorsie is een van de ultieme nachtmerries voor mij. Ik heb dan ook niet dat in huis wat jij hebt, en de ervaring die jij hebt..............
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je het ziet gebeuren, heb je nog wel een half uur de tijd om het leven van een hond met een maagtorsie te redden. Onze dierenarts zit ook op 25 minuten rijden hier vandaan (ten tijde van een maagtorsie een kleine 20 minuten rijdenyuki schreef:Tja wat is wijsheid? Zo doortastend in situaties als jij (mij lijkt te zijn) en ervaren ben ik dus niet...........
de spoedkliniek in A'dam is evengoed nog zo'n 30 minuten rijden.......
Groetjes, Karen
- Tamara.
- Zeer actief
Stel, de hond (Bowie bijvoorbeeld) zou zulk gedrag vertonen dan is het eerste wat ik doe rijden naar de DA. Maar vaak ben je op plekken waar je niet binnen 5 minuten bij een DA bent. Kun je dan door motilium te geven iets meer tijd creeren om naar een DA te gaan? Het zou voor mij alleen maar tijd winnen zijn in zulke situaties, daar zou het mij om gaanInge O schreef: weet je, die motilium vind ik vooral aan te raden in situaties die 'torsie-gevaarlijk' zijn zonder de allerhoogste nood. als hier een hond begint te slikken en te smakken, constant achter elkaar door, en de gekste dingen wil eten om van een duidelijk zwaar vervelend gevoel af te raken dan krijgen ze hier meteen motilium en is het na 10 minuutjes over.
dat zou ik niet doen met niet-risicohonden, maar (jammer genoeg) wel met die van mij.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Moet je niet je dierenarts bellen en vervolgens te horen krijgen dat je over een uur tijdens het spreekuur terecht kunt zoals ik het eens had met een almaar ronder wordende MaxScooby schreef:Dat is meestal ook wel de beste optie als je er geen ervaring mee hebt!yuki schreef: Maagtorsie is een van de ultieme nachtmerries voor mij. Ik heb dan ook niet dat in huis wat jij hebt, en de ervaring die jij hebt..............

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik kreeg een vervangster omdat mijn eigen da naar een spoedgeval was geroepen en die vroeg me waarom ik niet eerder gebeld had "want mijn hond had wel dood kunnen gaanInge O schreef::N: en, hoe ging het daarna??marian* schreef:Moet je niet je dierenarts bellen en vervolgens te horen krijgen dat je over een uur tijdens het spreekuur terecht kunt zoals ik het eens had met een almaar ronder wordende MaxScooby schreef:Dat is meestal ook wel de beste optie als je er geen ervaring mee hebt!yuki schreef: Maagtorsie is een van de ultieme nachtmerries voor mij. Ik heb dan ook niet dat in huis wat jij hebt, en de ervaring die jij hebt..............
Heb maar heel fijntjes verteld wat haar dierbare collega had gezegd.
Max heeft het gered en nooit meer iets dergelijks gehad maar ik ben er sinds die tijd altijd alert op.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10