Gelukkig lijkt het weer de goede kant op te gaan
En ja,het forum is gek maar dat wisten we toch al?
Moderator: moderatorteam
Klopt en vaak gaan die theorietjes helemaal niet op, dat zie je maar weer aan Dropje.Inge O schreef:of het erfelijk is is niets over bekend, maar het is iig wel rasgebonden (dus de kans om het te krijgen is wel erfelijk) en een hovawart is één van de rassen waarbij het relatief vaak voorkomt. bijna alle grotere rassen zijn er in mindere of meerdere mate gevoelig aan, of dat dan aan een stukje analoge anatomie ligt of aan pure erfelijkheid is nog niet bekend.MoniqueDM schreef:Naar aanleiding van het vetgedrukte vraag ik me nu af; is een maagtorsie erfelijk of is het feit dat Dropjes moeder het ook heeft gehad gewoon domme pech?Inge O schreef: maar hoe snel het kan gaan heb ik ooit nog met spook (dropje's moeder) gezien : eerst ging ze plots razendsnel opblazen, maar ook toen was er nog geen kanteling
Goed om te horen dat Dropje positief op de medicatie reageert.
er is eigenlijk überhaupt heel weinig bekend over maagtorsie (en zoals altijd : hoe minder erover vaststaat, hoe meer theorietjes er de ronde over doen).

Ah dus dilatatie is de gasvorming?Inge O schreef:er is nog steeds discussie (is hier op het forum ook al verschillende keren gevoerd) over het feit of de maag eerst draait (door beweging enz.) en als gevolg daarvan begint op te blazen doordat de gevormde gassen niet meer kunnen ontsnappen of dat het net andersom gaat : om de één of andere reden wordt er teveel gas gevormd en /of kan het gevormde gas niet op de normale manier uit de maag (omdat ze compleet stilvalt?). daardoor gaat de maag sterker en sterker uitzetten, schuift verder door in de buikholte en kantelt finaal omdat het losse stuk te groot geworden is.ranetje schreef:Wat bedoel je met: eerst de dilatatie voor de kanteling?Inge O schreef:en wéér heeft het dus niks te maken met beweging na de maaltijd, en wéér is er eerst de dilatatie voor de kanteling. die ouwe theorieën mogen ze zo onderhand echt een keer gaan weggooien hoor.
overduidelijk was er bij dropje dus eerst de dilatatie, gekanteld is ze gelukkig niet, zover is het niet gekomen.
maar hoe snel het kan gaan heb ik ooit nog met spook (dropje's moeder) gezien : eerst ging ze plots razendsnel opblazen, maar ook toen was er nog geen kanteling, want er kon nog een hap eten door. toen ik een kwartier later aankwam bij de da zag ze er al uit alsof ze drachtig was van 15 pups, en was haar maag al helemaal gedraaid.
Inge O schreef:ranetje schreef:Dat zou dan dus betekenen dat er al grotere gasvorming is voor dat de maag gaat kantelen![]()
ja, dat bedoel ik dus (dilatatie is overigens letterlijk de uitzetting, maar de uitzetting gebeurt door het gas).
Jij bent Da dus je mag eigenwijs zijn (of lijken)Inge O schreef:ik zal misschien wel (weer) eigenwijs lijken, maar daar geloof ik dus niet echt in, los van het feit dat ik dit ook nog nooit ergens beschreven gezien heb - noch de overmatige gasproduktie, noch het feit dat vezels dat zouden tegenhouden.
dat is wel zo bij de pens van een rund, maar die werkt totaal anders dan de maag van éénmagigen wat dat betreft. misschien dat die da daar zijn hypothese wel vandaan heeft, dat kan.
Bedoel je dat Dropje het al eerder heeft gehad? Of dat uit deze episode blijkt dat ze er gevoelig voor is?Inge O schreef:zij wijkt de komende 24 uur geen moment van mijn zij (of eerder andersom) - jammer genoeg zullen mijn zorgen ook daarna nog blijven voortduren. ze blijkt torsiegevoelig dus, en de kans is klein dat dit niet ooit weer gebeurt.
Eigenlijk dus hetzelfde als voor honden met epilepsieInge O schreef:nee, dat is op zich natuurlijk geen domme vraag, maar nee, die test is er nog (lang) niet vrees ik. zolang men de factoren niet kent die er mee te maken hebben wordt dat waarschijnlijk ook heel moeilijk.MoniqueDM schreef:Klopt en vaak gaan die theorietjes helemaal niet op, dat zie je maar weer aan Dropje.Inge O schreef:of het erfelijk is is niets over bekend, maar het is iig wel rasgebonden (dus de kans om het te krijgen is wel erfelijk) en een hovawart is één van de rassen waarbij het relatief vaak voorkomt. bijna alle grotere rassen zijn er in mindere of meerdere mate gevoelig aan, of dat dan aan een stukje analoge anatomie ligt of aan pure erfelijkheid is nog niet bekend.MoniqueDM schreef: Naar aanleiding van het vetgedrukte vraag ik me nu af; is een maagtorsie erfelijk of is het feit dat Dropjes moeder het ook heeft gehad gewoon domme pech?
Goed om te horen dat Dropje positief op de medicatie reageert.
er is eigenlijk überhaupt heel weinig bekend over maagtorsie (en zoals altijd : hoe minder erover vaststaat, hoe meer theorietjes er de ronde over doen).
Is er geen test voor (denk bijv. aan een DNA-test) om van te voren in te kunnen schatten of ouderdieren die gebruikt gaan worden voor de fok, gevoelig zijn voor maagtorsies? Of is dit nu een hele domme vraag?
feit is dat het voorlopig natuurlijk ook nog steeds de absolute minderheid van de aandoeningen is waar die testen wel al voor bestaan.

Fijn dat het betergaatInge O schreef: dropje heeft wel al vaker gehad dat ze zich plots niet lekker voelt en begint te slikken en te smakken - dat is eigenlijk een miniversie hiervan, waarbij ik altijd meteen ingrijp om het niet te laten verdergaan